IPPP1/443-1238/13-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1238/13-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 249 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2013 r. (data wpływu 2 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizacji projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie jako organizacja pozarządowa, działająca na terenie Gminy, która jest członkiem Lokalnej Grupy Działania, realizuje operację z zakresu małych i projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" przewidzianego w ramach osi IV programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013.

Na realizację operacji samorząd województwa świętokrzyskiego przyznał pomoc w wysokości 70% kwoty poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji, nie więcej niż 25 tys. zł. Jednym z wymaganych załączników do wniosku o płatność jest interpretacja indywidualna.

W ramach ww. operacji stowarzyszenie sfinansowało koszty organizacji warsztaty dziennikarskie. Beneficjenci operacji to młodzież szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z powiatu i gminy uczestnicząca w warsztatach dziennikarskich. Udział w warsztatach jest bezpłatny. Koszty dotyczą wynajmu sali wykładowej, studia i transportu; wynagrodzeń wykładowców, opiekunów, zespołów i solistów, obsługi księgowej, zakupu wyposażenia (rejestratorów dźwięku), promocji i reklamy, cateringu, ubezpieczenia OC i NNW.

Stowarzyszenie nigdy nie było i nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy o ptu, jest zwolnione podmiotowo. Nie prowadzi działalności gospodarczej, nie prowadzi żadnej sprzedaży w rozumieniu art. 2 ust. 22, nie wykonuje żadnych innych czynności opodatkowanych, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w cyt. przepisie o ptu. Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji VAT-7. Celem operacji jest: 1) rozwijanie zainteresowań młodzieży powiatu i gminy oraz zachowanie lokalnych tradycji ludowych poprzez zorganizowanie warsztatów dziennikarskich i rejestrację dźwiękową folkloru powiśla, 2) operacja wpisuje się w cel zawarty w LSR poprzez kultywowanie tradycji i pobudzenie aktywności społecznej oraz podniesienie świadomości uczestników w zakresie aktywnej integracji. Operacja wpisuje się w PROW 2007-2013 w odniesieniu do poprawy życia mieszkańców terenów wiejskich. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów operacji stowarzyszenie świadczy nieodpłatnie. W wyniku realizacji operacji Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów, za wyjątkiem pomocy będącej przedmiotem wniosku o płatność. Działalność Stowarzyszenia związana z realizacją ww. operacji nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie ptu. Stowarzyszenie nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi ptu (VAT), bowiem Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją operacji sfinansowanej częściowo ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej... (Działanie 4.3 PROW 2007-2013).

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z ww. Operacją. Otrzymana pomoc finansowa do realizacji operacji nie będzie prowadziła do tego, że Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT z uwagi na to, że płatność ta nie jest związana z usługami świadczonymi odpłatnie i nie podlega opodatkowaniu. Pomoc finansowa otrzymana przez Stowarzyszenie nie da się powiązać ze świadczeniem konkretnych usług, zatem nie powinna być ona wykazywana przez Wnioskodawcę jako obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. (podobnie Dyrektor IS w Warszawie sygn. IPPP3/443-835/10-4/KB z 20 października 2010 r.)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje operację z zakresu małych projektów w ramach działania "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" przewidzianego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Na realizację operacji została przyznana pomoc przez samorząd województwa w wysokości 70% kosztów kwalifikowalnych. W ramach operacji zostały sfinansowane warsztaty dziennikarskie dla młodzieży szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z terenów wiejskich. Koszty dotyczą wynajmu sali wykładowej, studia i transportu, wynagrodzeń wykładowców, opiekunów, zespołów i solistów, obsługi księgowej, zakupu wyposażenia (rejestratorów dźwięku), promocji i reklamy, cateringu, ubezpieczenia OC i NNW.

Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów operacji są świadczone nieodpłatnie. W wyniku operacji Stowarzyszenie nie osiągnie żadnych przychodów. Nabywane towary i usługi niezbędne do realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Z uwagi na powyższe, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług w ramach realizacji projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl