IPPP1-443-1238/08-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1238/08-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2008 r. (data wpływu 27 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zakład Gospodarki Komunalnej jest zakładem budżetowym Gminy utworzonym przez Radę Gminy dnia 30 marca 1995 r. Działalność swoją zakład prowadzi w oparciu o Statut zatwierdzony Uchwałą Rady Gminy z dnia 28 marca 2003 r.. Zgodnie ze statutem do podstawowych zadań zakładu należy: budowa, remonty, eksploatacja i konserwacja urządzeń wodnych i kanalizacyjnych, pobór opłat za dostarczoną wodę, odprowadzenie ścieków i odbiór odpadów komunalnych, eksploatacja, remonty i utrzymanie budynków gminnych i budynków mieszkalnych, prowadzenie gminnego wysypiska odpadów komunalnych, oświetlenie ulic i placów, wykonywanie usług budowlanych, remontowych i transportowych. Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i rozlicza się z urzędem skarbowym deklaracją VAT-7. Zakład wykonuje na rzecz Gminy na podstawie umów zleceń zadania określone w statucie tj. budowę i remonty chodników, remonty dróg gminnych, remonty obiektów będących własnością gminy, konserwację oświetlenia ulicznego. Za wykonywane prace wg umów-zleceń wystawia faktury VAT z należnym podatkiem VAT dla danej usługi.

Gmina posiada osobowość prawną, jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym jako czynny podatnik podatku VAT na podstawie art. 96 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) i rozlicza się z podatku VAT deklaracją VAT-7. Zakład Gospodarki Komunalnej wykonuje zadania określone w statucie na rzecz gminy na podstawie umów-zleceń tj. budowa i remonty chodników, remonty dróg gminnych, konserwacja oświetlenia ulicznego, usługi transportu, remonty budynków gminnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy za prace wykonywane przez Zakład Gospodarki Komunalnej na rzecz Gminy, określone w Statucie Zakładu, na podstawie umów cywilno-prawnych (umów zleceń), zakład powinien wystawiać faktury VAT z należnym podatkiem VAT dla danej usługi.

2.

Czy powinniśmy zastosować zwolnienie w podatku VAT na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970) § 8 pkt 13 i 14.

3.

Czy czynności wykonywane przez Zakład Gospodarki Komunalnej w K na rzecz Gminy określone w Statucie Zakładu uchwalonym przez Radę Gminy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem wnioskodawcy, za wykonywane usługi powinien on wystawić fakturę VAT z należnym dla danej usługi podatkiem VAT. W opinii wnioskodawcy, dla usług wykonywanych na podstawie umów zleceń przez Zakład Gospodarki Komunalnej na rzecz Gminy nie ma zastosowania § 8 pkt 13 i 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), jak również zakład nie może wyłączyć czynności wykonywanych na rzecz Gminy jako niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT (art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), ponieważ wykonywane są na podstawie umów - zleceń (umów cywilno-prawnych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...), zaś przez świadczenie usług, wskazanych tym przepisem, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Artykuł 15 ust. 6 ustawy, stanowi, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stwierdzić należy, iż powyższy przepis nie ma zastosowania w sprawie. Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Według dyspozycji art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2- 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zwolnione są od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Z powyższego przepisu wynika, iż:

zwolnienie o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia, dotyczy wyłącznie usług świadczonych pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, (bez ograniczeń dotyczących terytorialnego zakresu działania tych jednostek), zwolnienie to nie obejmuje usług w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU-41.00.2) oraz usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, a także usług sanitarnych i pokrewnych (PKWiU-90.0) oraz usług komunikacji miejskiej.

Wobec powyższego, w przypadku wykonywania przez zakład gospodarki komunalnej usług na rzecz gminy, świadczonych na podstawie umów cywilnoprawnych - usługi te mieszczą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, jednakże - zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 14 cytowanego rozporządzenia (jeżeli są wykonywane pomiędzy podmiotami w tym przepisie wskazanymi) - zwolnione są od podatku od towarów i usług, z wyjątkiem usług, których zwolnienie to nie dotyczy.

Zatem w przypadku świadczenia usług, których nie dotyczy zwolnienie wynikające z § 8 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia (usług w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU-41.00.2), gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych (PKWiU-90.0) oraz usług komunikacji miejskiej), wnioskodawca powinien wystawiać faktury VAT z należnym dla danej usługi podatkiem VAT. Usługi pozostałe świadczone na rzecz gminy korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 14 cyt. rozporządzenia.

Podkreślić jednak należy, iż zarówno kwestie dotyczące umów cywilnoprawnych jak i klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego umów cywilnoprawnych zawieranych przez Wnioskodawcę jak i klasyfikacji statystycznej świadczonych usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl