IPPP1-443-1233/10-2/JL - Uznanie za podatnika osoby zarządzającej spółką.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1233/10-2/JL Uznanie za podatnika osoby zarządzającej spółką.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2010 r. (data wpływu 4 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za podatnika osoby zarządzającej spółką - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za podatnika osoby zarządzającej spółką.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza, jako przedsiębiorca założyć działalność gospodarczą ("Podmiot Zarządzający X") obejmującą świadczenie usług zarządzania i doradztwa w zakresie zarządzania, a jednocześnie jest osobą fizyczną, która zostanie wyznaczona (Osoba Wyznaczona) przez "Podmiot Zarządzający X" do pełnienia funkcji członka zarządu w Spółce "Y". W propozycji umowy zawarte zostały między innymi następujące zapisy:

1.

Warunki wykonywania czynności będących przedmiotem umowy w szczególności wskazanie zakresu obowiązków,

2.

Wynagrodzenie dla "Podmiotu Zarządzającego X", które jest określone w stałej wysokości oraz premii uzależnionej od wyników osiągniętych przez Spółkę "Y",

3.

Zastrzeżenie, że Osobie Wskazanej nie przysługuje odrębne wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu Spółki,

4.

Dodatkowe świadczenia,

5.

Współdziałanie Spółki "Y" z Osobą Wskazaną w imię dobra firmy, umożliwiając wykonywanie obowiązków wynikających z umowy,

6.

Wykonywanie obowiązków za pomocą dostępnej infrastruktury Spółki "Y",

7.

Zawarcie klauzuli o odpowiedzialności Podmiotu Zarządzającego wobec Spółki "Y" oraz osób trzecich niezależnie od odpowiedzialności Osoby Wskazanej ponoszonej z tytułu pełnienia funkcji członka Zarządu Spółki w zakresie określonym przepisami Kodeksu spółek handlowych oraz innymi bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa.

Oprócz powyższego umowa przewiduje zakaz konkurencji dla Podmiotu Zarządzającego i Osoby Wskazanej obowiązujący w okresie trwania umowy oraz w ustalonym okresie po jej zakończeniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie z zakresu podatku VAT.

Czy jako "Podmiot Zarządzający X", a jednocześnie Osoba Wskazana do zarządzania Spółką "Y" Wnioskodawca powinien być zarejestrowany jako podatnik VAT, a na należne wynagrodzenie wystawiać faktury VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, jako przedsiębiorca tzw. "Podmiot Zarządzający X" zamierzający prowadzić działalność, w ramach której będzie, jako osoba fizyczna świadczyć usługi związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem (w spółce "Y"), powinien dokonać rejestracji działalności gospodarczej obejmującej świadczenie usług zarządzania i doradztwa w zakresie zarządzania. Jednocześnie biorąc pod uwagę zapisy w proponowanej umowie Wnioskodawca jest zdania, iż powinien zarejestrować się jako podatnik podatku od towarów i usług i na świadczoną usługę zarządzania zobowiązany byłby do udokumentowania tej czynności fakturą VAT.

Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są m.in. osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do ust. 3 powołanego przepisu, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się m.in. czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy o PIT, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Powyżej przywołany przepis

ustawy o VAT powinien być interpretowany z uwzględnieniem łącznie trzech elementów:

1.

samodzielności w prowadzeniu działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy,

2.

wymienionych w nim czynności z art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

3.

warunków, w których te czynności muszą być realizowane.

Unormowanie to ma na celu wskazanie, że podatnikami VAT są jedynie podmioty (przedsiębiorcy) działające bez stosunku podporządkowania, w warunkach niepewności, np. co do popytu, konkurencji, a także ostatecznego rezultatu finansowego podjętej działalności.

Uwzględniając powyższe rozważania jak również wykładnię przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT Wnioskodawca uważa, że wskazane czynności wykonywane na podstawie przedmiotowej umowy spełniają wymogi do uznania ich za realizowane w sposób samodzielny (niezależny), które są niezbędną przesłanką uznania działalności gospodarczej za opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Reasumując powoduje to tym samym, iż Wnioskodawca może zastosować sposób rozliczania przychodów uzyskiwanych z tytułu umowy o zarządzaniu lub kontraktu menedżerskiego według wskazanego powyżej trybu tj. może dokonać rejestracji, jako podatnik VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, w zakresie podatku VAT, uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że niniejsza interpretacja jest rozstrzygnięciem w zakresie podatku od towarów i usług. Odpowiedź w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie udzielona odrębnie.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielną działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalnością gospodarczą, w rozumieniu ust. 2 art. 15 ww. ustawy, jest wszelka działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonywania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), odrębnymi źródłami przychodów są:

* działalność wykonywana osobiście,

* pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z przepisem art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Z przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności wynika, że Wnioskodawca zamierza rozpocząć wykonywanie działalności gospodarczej jako podmiot zarządzający, obejmującej świadczenie usług zarządzania i doradztwa w zakresie zarządzania. Jednocześnie Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która zostanie wyznaczona do pełnienia funkcji członka zarządu w zarządzanej przez Wnioskodawcę spółce. W umowie z wymienioną spółką zawarta została m.in. klauzula o odpowiedzialności Wnioskodawcy jako podmiotu zarządzającego wobec spółki oraz osób trzecich niezależnie od odpowiedzialności Wnioskodawcy ponoszonej z tytułu pełnienia funkcji członka Zarządu Spółki w zakresie określonym przepisami Kodeksu spółek handlowych oraz innymi bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa. Oprócz powyższego umowa przewiduje zakaz konkurencji dla Podmiotu Zarządzającego i Osoby Wskazanej obowiązujący w okresie trwania umowy oraz w ustalonym okresie po jej zakończeniu.

W świetle cyt. wyżej art. 15 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, wyłączenie od opodatkowania podatkiem od towarów i usług wymienionych w nich czynności nie jest bezwarunkowe. Istotnym bowiem dla wyłączenia powyższych czynności z katalogu działań uznawanych za samodzielną działalność gospodarczą jest łączne spełnienie warunków, w których te czynności muszą być realizowane, tj. związanie zleceniobiorcy ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym a wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia oraz odpowiedzialności zlecającego za wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Odnośnie dwóch pierwszych warunków stwierdzić należy, iż każdy w zasadzie stosunek prawny o charakterze odpłatnym istniejący pomiędzy podmiotem zlecającym wykonanie danej czynności a podmiotem, który daną czynność wykonuje jest w jakimś sensie określony co do warunków wykonywania danych czynności oraz wynagrodzenia. Jednakże nie w każdym stosunku cywilnoprawnym określony jest zakres odpowiedzialności zlecającego za wykonanie zlecanych czynności. Należy przy tym zauważyć, że sformułowanie art. 15 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług odnoszące się do odpowiedzialności należy rozumieć jako odpowiedzialność zleceniodawcy w stosunku do osób trzecich, za czynności realizowane przez zleceniobiorcę w ramach wykonywania zlecenia. Tylko w takim przypadku ryzyko wykonania czynności zleconych przechodzi z faktycznego wykonawcy na osobę zlecającą ich wykonanie, co wyklucza samodzielny charakter działalności zleceniobiorcy.

Tak bowiem rozumiana odpowiedzialność za wykonanie czynności wskazuje, kto ponosi ryzyko prowadzonej działalności, a tym samym wskazuje na wyłączenie ze sfery samodzielności (i z grona podatników podatku od towarów i usług) tego podmiotu, który nie odpowiada za efekt wykonywanej pracy wobec osób trzecich.

W interpretacji dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych wydanej dla Wnioskodawcy w niniejszej sprawie, nr IPPB1/415-967/10-2/ES stwierdzone zostało, iż przychody uzyskane z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Bez znaczenia pozostaje forma prawna w jakiej podatnik prowadzi działalność gospodarczą. Z tych powodów usługi zarządzania czy kontrakt menedżerski, nawet wówczas, kiedy zawierany jest z osobami fizycznymi występującymi jako autonomiczne podmioty gospodarcze, czyli przedsiębiorcami prowadzącymi zarejestrowaną działalność gospodarczą na własny rachunek w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, również w przypadku wykonywania czynności zarządczych przy merytorycznej pomocy osób trzecich, nie traci osobistego charakteru.

Odnosząc się do art. 15 ust. 3 ustawy o VAT w kontekście analizowanego zdarzenia przyszłego należy zauważyć, iż jak wynika z ww. interpretacji w zakresie podatku dochodowego, wynagrodzenie otrzymane z tytułu wykonywania umowy o zarządzanie zawartej w przyszłości z właścicielem spółki, stanowi dla Wnioskodawcy przychód z działalności wykonywanej osobiście, a zatem jest to działalność, z tytułu której przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednak w analizowanym przypadku, w umowie pomiędzy Wnioskodawcą a spółką, którą Wnioskodawca ma w przyszłości zarządzać, zawarto klauzulę, zgodnie z którą podmiot zarządzający (zleceniobiorca) jest odpowiedzialny wobec spółki oraz wobec osób trzecich. Zatem czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w zakresie zarządzania spółką uznać należy za samodzielną działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i wyłączenie z definicji działalności gospodarczej zawarte w art. 15 ust. 3 ustawy o VAT nie ma w przedmiotowej sprawie zastosowania. Wnioskodawcę należy uznać z tytułu wykonywania ww. czynności za podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zgodnie natomiast z art. 106 ust. 1, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Art. 113 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, iż zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie jednak z art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Reasumując, działania Wnioskodawcy jako podmiotu zarządzającego, a jednocześnie osoby wskazanej do zarządzania spółką będą stanowiły samodzielną działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Zatem z uwagi na fakt, że przyszła działalność Wnioskodawcy stanowić będzie samodzielną działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i dodatkowo będzie ona obejmować usługi zarządzania i doradztwa w zakresie zarządzania, Wnioskodawca nie będzie korzystał ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w cyt. art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, w związku z czym powinien dokonać rejestracji jako podatnik VAT - w myśl art. 96 ust. 1 ustawy, a z tytułu wykonywanych usług wystawiać faktury VAT - w myśl art. 106 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl