IPPP1-443-1230/08-9/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1230/08-9/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2008 r. (data wpływu 27 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obliczania współczynnika proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego od usług wykonywanych w ramach umowy Cash poolingu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obliczania współczynnika proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego od usług wykonywanych w ramach umowy Cash poolingu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Bank P S.A. (dalej jako "Bank") ma zamiar świadczyć usługę opartą o konstrukcję tzw. z-b cash-pooling system (dalej jako "Usługa Cash-poolingu" lub "Umowa Cash-poolingu"). Cash-pooling to nowoczesna forma efektywnego zarządzania płynnością finansową grupy podmiotów powiązanych - należących do jednej grupy kapitałowej lub podmiotów powiązanych ekonomicznie w inny sposób. Umowa Cash-poolingu zawierana jest pomiędzy tymi podmiotami a Bankiem.

Planowana usługa cash-poolingu będzie oparta o następujące założenia:

1.

Bank zamierza świadczyć usługę cash-poolingu na rzecz osób prawnych będących zarówno polskimi jak i zagranicznymi rezydentami podatkowymi (dalej jako: "uczestnicy cash-poolingu");

2.

Uczestnicy cash-poolingu otworzą jednowalutowe rachunki "poolowe" w Banku (dalej jako: "rachunek źródłowy"); Rachunkiem źródłowym jest każdy z rachunków prowadzonych przez Bank na podstawie zleceń uczestników cash-poolingu i wskazany w umowie cash-poolingu. Każdy z rachunków źródłowych jest bieżącym rachunkiem operacyjnym założonym do dokonywania bieżących transakcji realizowanych na podstawie zleceń odpowiedniego uczestnika cash-poolingu;

3.

Bank otworzy także i będzie prowadził we własnym imieniu "Rachunki Techniczne", w tej samej walucie jak rachunki źródłowe. Rachunek techniczny oznacza każdy z rachunków prowadzonych przez Bank we własnym imieniu dla potrzeb wykonania umowy cash-poolingu;

4.

Bank będzie działał jako cash-pooling l (dalej jako: "P L") tzn. będzie wykonywał następujące czynności:

* zarządzanie rachunkami skonsolidowanymi, tzn. przenoszenie środków między rachunkami źródłowymi a rachunkami technicznymi w celu obliczania oprocentowania zgodnie z zapisami umowy cash-poolingu; za które Bank otrzymuje od Uczestników stosowne wynagrodzenie (prowizję);

* udostępnianie własnych środków uczestnikom cash-poolingu - opcja kredytowania przez Bank z jego środków globalnego salda ujemnego; Bank otrzymuje odsetki od uczestnika cash-poolingu od środków bilansujących saldo ujemne na jego rachunku;

* przyjmowanie depozytów od Uczestników cash-poolingu, którzy mają salda dodatnie na rachunkach; uczestnicy otrzymują od Banku odsetki;

5)

Planowana usługa cash-poolingu ma charakter cash-poolingu realnego/rzeczywistego, polegającego na fizycznym transferze środków pomiędzy uczestnikiem cash-poolingu a Bankiem w regularnych sesjach, na koniec każdego dnia roboczego;

6)

Transfer środków odbywać się będzie zawsze za pośrednictwem Banku;

7)

Wyliczenia odsetek bazują na oprocentowaniu overnight;

8)

Odsetki będą naliczane i alokowane w proporcji do zaangażowania uczestników cash-poolingu w systemie;

9)

W celu usprawnienia zarządzania środkami w ramach usługi cash-poolingu jeden z uczestników cash-poolingu będzie pełnił rolę podmiotu zarządzającego bieżącymi rozliczeniami w ramach usługi cash-poolingu ("Spółka Zarządzająca Rachunkiem"). Spółka ta nie jest p l.

Istota umowy cash-poolingu.

Cash-pooling polega na koncentrowaniu środków z jednostkowych rachunków (sald) poszczególnych jednostek (rachunki uczestników cash-poolingu) i zarządzaniu zgromadzoną w ten sposób kwotą przy wykorzystaniu korzyści skali. Umowa cash-poolingu ma na celu zwiększenie efektywności działalności gospodarczej prowadzonej przez uczestniczące w niej podmioty dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu sumy dziennych sald (dodatnich i ujemnych) na rachunkach źródłowych każdego z nich. Dzięki temu rozwiązaniu wynik odsetkowy grupy jest korzystniejszy niż w przypadku oddzielnego inwestowania nadwyżek i ponoszenia kosztów finansowania przez posiadaczy poszczególnych rachunków w tym systemie.

Forma umowy cash-pooling wybrana przez Bank.

Konstrukcja umowy cash-poolingu może przyjąć kilka form prawnych Bank wybrał opcję tzw. zero-balancing cash pooling, który dokonywany jest przez fizyczny transfer środków na rachunek główny uczestników cash-poolingu ze środków zgromadzonych na ich różnych kontach, a następnie rozdzielenie tych środków w zależności od zapotrzebowania danego uczestnika cash-poolingu. Nadwyżki (tj. salda dodatnie) będą przekazywane z rachunków źródłowych uczestników na rachunek główny, zaś deficyty (tj. salda ujemne) na rachunkach uczestników będą pokrywane z rachunku głównego.

Bank, jako p l jest podmiotem zarządzającym rachunkami. Z punktu widzenia uczestników cash-pooling'u, transakcje w ramach usługi cash-poolingu dokonywane są zawsze z p l (Bankiem). P l przyjmuje dzienne lokaty uczestnika w razie potrzeby finansuje debetowe saldo pojawiające się na rachunku uczestnika cash-poolingu. Stąd dla uczestnika cash-poolingu nie ma znaczenia, w jaki sposób pool leader zainwestuje depozyt uczestnika cash-poolingu, ani z czyich środków sfinansuje przejściowy debet na jego rachunku źródłowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy kwoty otrzymywanych odsetek winny zostać uwzględnione przez Bank przy obliczaniu współczynnika proporcjonalnego rozliczenia podatku VAT naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na fakt, że usługa finansowa jest zwolniona z podatku VAT, Bankowi nie przysługuje prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych przez nią w związku ze świadczoną usługą. Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Proporcję należy obliczyć według zasad określonych w art. 90 ustawy o VAT. Ustala się ją jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy o VAT). Do obrotu takiego nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w pozycji 3, w zakresie w jakim te czynności są wykonywane sporadycznie.

Usługi cash-pooling, które zamierza świadczyć Bank, nie będą miały takiego charakteru, w związku z powyższym kwoty otrzymywanych odsetek winny zostać uwzględnione przy obliczaniu współczynnika proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Przepis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 6 do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie, tj. usług pośrednictwa finansowego Sekcja J ex (65-67) z wyłączeniami.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót (z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119, oraz art. 120 ust. 4 i 5). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia od nabywcy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w roli usługodawcy występuje Bank. W rezultacie to Bank w ramach świadczonych usług wypłaca i pobiera odsetki oraz prowizję. Prowadząc bieżącą działalność gospodarczą Bank regularnie świadczy usługi cash-poolingu stanowiące usługi pośrednictwa finansowego wymienione w załączniku nr 4 w poz. 3 do ustawy o VAT oraz podlegają dla celów statystycznych klasyfikacji jako usługi pośrednictwa finansowego (PKWiU 65.23.10-00.00 - usługi pośrednictwa finansowego gdzie indziej niesklasyfikowane). Usługi te nie mają zarazem charakteru czynności sporadycznych.

Biorąc pod uwagę, iż świadczenie usług pośrednictwa finansowego stanowi jeden ze stałych elementów prowadzonej przez Bank działalności, zatem odsetki z tytułu świadczonych usług cash-poolingu należy traktować jako wynagrodzenie z tytułu świadczenia usługi pośrednictwa finansowego, która nie spełnia warunku "sporadyczności", o którym mowa w przepisie art. 90 ust. 6 ustawy o VAT. W konsekwencji w celu ustalenia wskaźnika proporcjonalnego rozliczenia wartość odsetek otrzymanych (lub wymagalnych) z tytułu świadczonych usług pośrednictwa finansowego należy wliczyć do wartości obrotu związanego z czynnościami niedającymi prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT.

W świetle powyższego odsetki takie stanowią obrót w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, i w konsekwencji powinny być brane pod uwagę przy obliczaniu proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 6 ustawy.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl