IPPP1-443-1230/08-4/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1230/08-4/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2008 r. (data wpływu 27 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług wykonywanych w ramach umowy Cash poolingu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług wykonywanych w ramach umowy Cash poolingu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Bank P S.A. (dalej jako "Bank") ma zamiar świadczyć usługę opartą o konstrukcję tzw. z-b cash-pooling system (dalej jako "Usługa Cash-poolingu" lub "Umowa Cash-poolingu"). Cash-pooling to nowoczesna forma efektywnego zarządzania płynnością finansową grupy podmiotów powiązanych - należących do jednej grupy kapitałowej lub podmiotów powiązanych ekonomicznie w inny sposób. Umowa Cash-poolingu zawierana jest pomiędzy tymi podmiotami a Bankiem.

Planowana usługa cash-poolingu będzie oparta o następujące założenia:

1.

Bank zamierza świadczyć usługę cash-poolingu na rzecz osób prawnych będących zarówno polskimi jak i zagranicznymi rezydentami podatkowymi (dalej jako: "uczestnicy cash-poolingu");

2.

Uczestnicy cash-poolingu otworzą jednowalutowe rachunki "poolowe" w Banku (dalej jako: "rachunek źródłowy"); Rachunkiem źródłowym jest każdy z rachunków prowadzonych przez Bank na podstawie zleceń uczestników cash-poolingu i wskazany w umowie cash-poolingu. Każdy z rachunków źródłowych jest bieżącym rachunkiem operacyjnym założonym do dokonywania bieżących transakcji realizowanych na podstawie zleceń odpowiedniego uczestnika cash-poolingu;

3.

Bank otworzy także i będzie prowadził we własnym imieniu "Rachunki Techniczne", w tej samej walucie jak rachunki źródłowe. Rachunek techniczny oznacza każdy z rachunków prowadzonych przez Bank we własnym imieniu dla potrzeb wykonania umowy cash-poolingu;

4.

Bank będzie działał jako cash-pooling l (dalej jako: "P L") tzn. będzie wykonywał następujące czynności:

* zarządzanie rachunkami skonsolidowanymi, tzn. przenoszenie środków między rachunkami źródłowymi a rachunkami technicznymi w celu obliczania oprocentowania zgodnie z zapisami umowy cash-poolingu; za które Bank otrzymuje od Uczestników stosowne wynagrodzenie (prowizję);

* udostępnianie własnych środków uczestnikom cash-poolingu - opcja kredytowania przez Bank z jego środków globalnego salda ujemnego; Bank otrzymuje odsetki od uczestnika cash-poolingu od środków bilansujących saldo ujemne na jego rachunku;

* przyjmowanie depozytów od Uczestników cash-poolingu, którzy mają salda dodatnie na rachunkach; uczestnicy otrzymują od Banku odsetki;

5)

Planowana usługa cash-poolingu ma charakter cash-poolingu realnego/rzeczywistego, polegającego na fizycznym transferze środków pomiędzy uczestnikiem cash-poolingu a Bankiem w regularnych sesjach, na koniec każdego dnia roboczego;

6)

Transfer środków odbywać się będzie zawsze za pośrednictwem Banku;

7)

Wyliczenia odsetek bazują na oprocentowaniu overnight;

8)

Odsetki będą naliczane i alokowane w proporcji do zaangażowania uczestników cash-poolingu w systemie;

9)

W celu usprawnienia zarządzania środkami w ramach usługi cash-poolingu jeden z uczestników cash-poolingu będzie pełnił rolę podmiotu zarządzającego bieżącymi rozliczeniami w ramach usługi cash-poolingu ("Spółka Zarządzająca Rachunkiem"). Spółka ta nie jest p l.

Istota umowy cash-poolingu.

Cash-pooling polega na koncentrowaniu środków z jednostkowych rachunków (sald) poszczególnych jednostek (rachunki uczestników cash-poolingu) i zarządzaniu zgromadzoną w ten sposób kwotą przy wykorzystaniu korzyści skali. Umowa cash-poolingu ma na celu zwiększenie efektywności działalności gospodarczej prowadzonej przez uczestniczące w niej podmioty dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu sumy dziennych sald (dodatnich i ujemnych) na rachunkach źródłowych każdego z nich. Dzięki temu rozwiązaniu wynik odsetkowy grupy jest korzystniejszy niż w przypadku oddzielnego inwestowania nadwyżek i ponoszenia kosztów finansowania przez posiadaczy poszczególnych rachunków w tym systemie.

Forma umowy cash-pooling wybrana przez Bank.

Konstrukcja umowy cash-poolingu może przyjąć kilka form prawnych. Bank wybrał opcję tzw. zero-balancing Cash-pooling, który dokonywany jest przez fizyczny transfer środków na rachunek główny uczestników cash-poolingu ze środków zgromadzonych na ich różnych kontach, a następnie rozdzielenie tych środków w zależności od zapotrzebowania danego uczestnika cash-poolingu. Nadwyżki (tj. salda dodatnie) będą przekazywane z rachunków źródłowych uczestników na rachunek główny, zaś deficyty (tj. salda ujemne) na rachunkach uczestników będą pokrywane z rachunku głównego.

Bank, jako pool leader jest podmiotem zarządzającym rachunkami. Z punktu widzenia uczestników cash-pooling'u, transakcje w ramach usługi cash-poolingu dokonywane są zawsze z pool leaderem (Bankiem). P l przyjmuje dzienne lokaty uczestnika w razie potrzeby finansuje debetowe saldo pojawiające się na rachunku uczestnika cash-poolingu. Stąd dla uczestnika cash-poolingu nie ma znaczenia, w jaki sposób p l zainwestuje depozyt uczestnika cash-poolingu, ani z czyich środków sfinansuje przejściowy debet na jego rachunku źródłowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Bank na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT postąpi prawidłowo uznając, iż świadczona usługa jest zwolniona z podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy w myśl przepisu art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych. Bank otrzymał stosowną opinię statystyczną z dnia 25 marca 2008 r. (sygn. OK-5672/KU-1029/2008), w której Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego sklasyfikował opisaną przez Bank usługę cash-poolingu w grupowaniu PKWiU 65.23.10-00.00 "Usługi pośrednictwa finansowego, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Z uwagi na przedstawioną klasyfikację dla określenia stawki podatkowej w podatku od towarów i usług należy sięgnąć do regulacji art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku VAT usługi wymienione w załączniku numer 4 do ustawy o VAT, tj. m.in. usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowania rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usługa ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Z uwagi na powyższe usługa cash-poolingu świadczona przez Bank będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Stosownie zaś do treści art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Jednocześnie przepis art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 3 powyższego załącznika wymienione są usługi pośrednictwa finansowego - sekcja J ex (65-67), z wyłączeniem:

1.

działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,

2.

usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,

3.

usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),

4.

usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,

5.

usług ściągania długów oraz faktoringu,

6.

usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

7.

usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,

8.

transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,

9.

transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Stosownie do objaśnień zawartych w załącznikach do ustawy symbol ex oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. W związku z powyższym istotne w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wykonywanych usług przez Podatnika pod odpowiedni symbol PKWiU.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Bank wystąpił z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji statystycznej omawianej usługi do Urzędu Statystycznego w Łodzi. W oparciu o otrzymaną klasyfikację potwierdzającą, iż świadczone przez Bank usługi cash-poolingu, stanowią "usługi pośrednictwa finansowego, gdzie indziej niesklasyfikowane" PKWiU 65.23.10-00.00.

Wyszczególnione w poz. 3 załącznika nr 4 wyłączenia z możliwości korzystania ze zwolnienia nie obejmują usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 65.23.10-00.00, o ile usługi nie mają charakteru usług factoringu.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż usługi zarządzania wspólną płynnością finansową powiązanych kapitałowo podmiotów (tzw. cash pooling) będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jednakże na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy będą korzystały ze zwolnienia od tego podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl