IPPP1/443-1229/10-2/AW - Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży kuponów specjalnych i voucherów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1229/10-2/AW Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży kuponów specjalnych i voucherów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2010 r. (data wpływu 21 października 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży kuponów specjalnych i voucherów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży kuponów specjalnych i voucherów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka (dalej: "Spółka") w ramach własnej działalności gospodarczej prowadzi na rzecz swoich kontrahentów (zleceniodawców) obsługę ich programów lojalnościowych. Celem programów jest zachęta ich uczestników (klientów kontrahentów Spółki) do zwiększania wartości zakupów oraz ich ponawiania.

Istotą typowego programu jest umożliwienie uczestnikom gromadzenia punktów przyznawanych za dokonanie określonych zakupów. Punkty mogą być następnie wymieniane na określone nagrody zgodnie z przyjętym regulaminem. Spółka zapewnia swoim kontrahentom pełną obsługę programu lojalnościowego (kompleksowa usługa marketingowa).

W programie prowadzonym dla koncernu paliwowego (dalej: "Koncern") nagrodami są między innymi vouchery i kupony specjalne do ogólnopolskich sieci kin.

Obecnie Koncern nabywa od kin vouchery i kupony specjalne (100% przedpłaty) i na podstawie otrzymanych od nich faktur VAT wpłaca kinom stosowne wynagrodzenie, uwzględniające VAT według stawki obniżonej (obecnie 7%). W fakturach VAT kina przypisują do omawianej sprzedaży grupowanie PKWiU 92.13.11 (usługi związane z wyświetlaniem filmów). Spółka działając w imieniu Koncernu przekazuje omawiane nagrody na stacje paliw współpracujące z Koncernem jako nagrody powierzone (stanowią one własność Koncernu).

Vouchery i kupony specjalne umożliwiają osobom nagrodzonym wstęp do kina (na wybrany film 2D lub 3D, w zależności od kuponu/ voucheru).

W omawianym zakresie nastąpi w programie zmiana. Spółka będzie nabywać vouchery i kupony specjalne od kin, na takich zasadach jak dotychczas Koncern. Z tytułu nabycia voucherów i kuponów specjalnych do kin Spółka będzie otrzymywać faktury VAT. Cena sprzedaży uwzględniać będzie podatek obliczony według stawki obniżonej (usługi związane z wyświetlaniem filmów, PKWiU 92.13.11).

Następnie Spółka będzie te nagrody sprzedawać stacjom paliw współpracującym z Koncernem po cenie równej cenie nabycia, uwzględniającej VAT w takiej samej stawce (a więc i kwocie), jak w fakturach od kin. Z tytułu sprzedaży voucherów i kuponów specjalnych Spółka wystawi stacjom paliw faktury VAT.

Stacje paliw będą wydawać omówione nagrody klientom Koncernu (uczestnikom programu). Wydając nagrody, stacja paliw działać będzie jednak na rachunek Spółki, bowiem bezpośrednio przed wydaniem nagrody klientowi Koncernu, stacja paliw dokona odsprzedaży nagrody na rzecz Spółki (po tej samej cenie, po której uprzednio nabyła nagrodę od Spółki). Odsprzedaż również będzie opodatkowana VAT według stawki obniżonej i udokumentowana fakturą VAT. W omawianej sytuacji Spółka działać będzie w imieniu Koncernu.

Uzasadnieniem dla wprowadzenia takiego modelu biznesowego jest konieczność przejęcia przez stacje paliw odpowiedzialności za przypadkową utratę, zagubienie lub zniszczenie nagrody w okresie, kiedy nagrody znajdują się na terenie stacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na gruncie ustawy o VAT sprzedaż stacjom paliw - w związku z obsługą programu marketingowego Koncernu - kuponów specjalnych i voucherów do kin podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: VAT).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółka stoi na stanowisku, że przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego sposób rozliczeń sprzedaży obejmującej kupony i vouchery do kin jest prawidłowy. W istocie rzeczy dokonując sprzedaży stacjom paliw kuponów specjalnych i voucherów do kin, Spółka bierze udział w świadczeniu usług, których te kupony i vouchery dotyczą (usługi związane z wyświetlaniem filmów). Nie ma przeszkód, aby sprzedaż kuponów i voucherów stacjom paliw, a następnie dokonywana przez stacje odsprzedaż kuponów i voucherów Spółce następowała na takich samych warunkach, jak ich nabycie przez Spółkę od kin: po tej samej cenie brutto, uwzględniającej VAT obliczony według stawki obniżonej (7% w chwili składania niniejszego wniosku).

W związku z powyższym, Spółce będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez stacje paliw w związku z odsprzedażą kuponów specjalnych i voucherów do kin.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ww. ustawy).

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów" i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej.

Z opisu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka w prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi na rzecz swoich kontrahentów obsługę ich programów lojalnościowych. W ramach tychże programów Spółka nabywa vouchery i kupony specjalne od kin, które to nabycie jest dokumentowane fakturą VAT wystawioną na Spółkę. Powyższa transakcja jest opodatkowana obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 7% (usługi związane z wyświetlaniem filmów PKWiU 92.13.11). Następnie Spółka będzie sprzedawać te kupony specjalne i vouchery stacjom paliw, po cenie równej cenie nabycia.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ewentualnego opodatkowania transakcji odsprzedaży stacjom paliw nabytych od kin kuponów specjalnych i voucherów.

Niewątpliwie Wnioskodawca dokonuje powyższej sprzedaży w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Ponadto, należy zauważyć, że kupon czy też voucher jest dokumentem uprawniającym do uzyskania określonej w nim usługi, zatem nie stanowi żadnej z wymienionych w art. 2 pkt 6 ustawy, rzeczy.

Warto zauważyć, że w tej sytuacji mamy do czynienia z odsprzedażą wcześniej zakupionych usług. Zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie regulują zagadnienia odsprzedaży usług. Należy zatem w tym miejscu odwołać się do regulacji zawartych w art. 28 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L. 06.347.1), zgodnie z którym w przypadku gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej bierze udział w świadczeniu usług przyjmuje się, że podatnik ten sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Mając na uwadze powyższe, dokonywana odsprzedaż voucherów i kuponów specjalnych winna być traktowana jako świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego wskazał, iż sprzedaż stacjom paliw ww. kuponów i voucherów będzie odpłatna, zatem należy uznać, iż w omawianym przypadku dochodzi do odpłatnego świadczenia usług, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. art. 8 ust. 1 ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając na uwadze powyższe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Ponadto tut. Organ informuje, iż nie rozstrzygał prawidłowości zastosowanej przez Spółkę, jak i przez stacje paliw stawki podatku VAT, jak również kwestii dotyczącej przysługującego Wnioskodawcy prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez stacje paliw. Należy wskazać, iż powyższe zagadnienia nie były przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl