IPPP1-443-1228/11-2/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1228/11-2/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2011 r. (data wpływu 10 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka S.A. (dalej: "Spółka", lub "Wnioskodawca") jest wykonawcą robót budowlanych w ramach realizacji różnych projektów budowlanych. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółka nabywa od podmiotów zewnętrznych towary i usługi, które dokumentowane są fakturami VAT.

Zdarza się, że faktury otrzymywane przez Wnioskodawcę zawierają błędy. Do najczęstszych błędów w otrzymywanych fakturach należą:

1.

Zastosowanie błędnego kursu przeliczeniowego kwoty podatku VAT wyrażonej w walucie obcej, który prowadzi do wykazania na fakturze kwoty VAT w nieprawidłowej wysokości;

2.

Zastosowanie przez sprzedawcę błędnej stawki VAT, która prowadzi do wykazania na fakturze kwoty VAT w nieprawidłowej wysokości. Wnioskodawca wskazuje, że nie chodzi w tym przypadku o opodatkowanie czynności zwolnionej lub czynności niepodlegającej opodatkowaniu, lecz błędne zastosowanie stawki VAT (np. 23% zamiast 8%);

3.

Błędne wyliczenie kwoty VAT na fakturze (błąd rachunkowy), np. 100 zł x stawka VAT w wys. 23% = kwota VAT 24 zł;

4.

Błąd w opisie słownym kwoty do zapłaty;

5.

Błędne dane nabywcy (Wnioskodawcy) polegające na podaniu adresu Oddziału zamiast adresu siedziby Wnioskodawcy przy założeniu, że faktury zawierają prawidłowy numer NIP oraz nazwę Wnioskodawcy tj. "S. S.A.";

6.

Podanie skrótu nazwy towaru/usługi lub ich symboli co powoduje, że w celu ustalenia co jest przedmiotem transakcji należy sięgnąć do umowy lub zażądać wyjaśnień pracownika Spółki odpowiedzialnego za zakup towaru/usługi, np. zamiast opisu: "Usługa budowlana: elewacja budynku" na fakturze znajduje się jedynie nr umowy podwykonawczej;

7.

Brak sumy sprzedaży netto z podziałem na stawki (w przypadku, gdy faktura VAT ma tylko jedną pozycję);

8.

Brak ceny jednostkowej netto na fakturze (podana jest jedynie cena jednostkowa brutto);

9.

Faktury nie zawierają oznaczenia: "Faktura VAT", lecz jedynie oznaczenie "Faktura".

Wnioskodawca dodaje, że powyższe nieprawidłowości zwykle nie kumulują się na jednej fakturze. Może się jednak zdarzyć, że jedna faktura będzie zawierała w swojej treści więcej niż jedną z nieprawidłowości wskazanych wyżej.

Spółka podkreśla, że zgodnie z obowiązującymi przepisami stwierdzone w fakturach błędy podlegają korekcie w drodze wystawienia faktury korygującej bądź noty korygującej. Jednakże nie można wykluczyć sytuacji gdy stosowny dokument korygujący nie zostanie wystawiony wskutek, np. pomyłki pracownika lub odmowy jego wystawienia przez kontrahenta.

Każde ze zdarzeń przyszłych opisanych w punktach od 1 do 9 Wnioskodawca potraktował jako zdarzenie odrębne. Jedynie ze względów techniczno-formalnych opis tych zdarzeń został ujęty w jednym wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy opisane w stanie faktycznym błędy w otrzymywanych fakturach powodują utratę przez Wnioskodawcę prawa do odliczenia VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Opisane w stanie faktycznym błędy stanowią tzw. błędy mniejszej wagi, które nie pozbawiają Wnioskodawcy prawa do odliczenia VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z kolei ograniczenia w odliczaniu VAT zawiera art. 88 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy o VAT. Zgodnie z treścią tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika:

1.

usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób;

2.

towarów i usług, których nabycie:

a.

zostało udokumentowane fakturami otrzymanymi przed dniem utraty zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 albo przed dniem rezygnacji z tego zwolnienia, z wyjątkiem przypadków określonych w art. 113 ust. 5 i 7,

b.

nastąpiło w wyniku darowizny lub nieodpłatnego świadczenia usługi.

Ponadto na podstawie art. 88 ust. 3a nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący,

b.

w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3.

wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;

4.

wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a.

stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b.

podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c.

potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

5.

faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6.

zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5 zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym;

7.

wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

W ocenie Wnioskodawcy, żaden z powyższych przepisów, które stanowią podstawę do pozbawienia podatnika VAT prawa do odliczenia VAT nie ma zastosowania do błędów mniejszej wagi, opisanych przez Spółkę w niniejszym wniosku.

W przypadkach opisanych w pkt 1-9 Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w takiej wysokości, w jakiej został on wykazany na fakturze przez wystawcę faktury, pomimo tego, że jest on w ocenie Wnioskodawcy wykazany w błędnej wysokości.

W szczególności w tych przypadkach nie będą miały zastosowania przepisy art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a) i b) ustawy o VAT.

Podsumowując, pomimo stwierdzenia ww. błędów, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia VAT wykazanego na otrzymanych fakturach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie należy dodać, iż z dniem 26 sierpnia 2011 r. ogłoszony został tekst jednolity ustawy o VAT - Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl