IPPP1/443-1179/13-2/IGo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1179/13-2/IGo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2013 r. (data wpływu 18 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa od odliczenia podatku VAT naliczonego na fakturach dokumentujących wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z organizacją akcji społecznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa od odliczenia podatku VAT naliczonego na fakturach dokumentujących wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z organizacją akcji społecznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Głównym przedmiotem działalności X Polska Sp. z o.o. (dalej: "X ", "Wnioskodawca" lub "Spółka") jest dystrybucja i sprzedaż piwa, a także prowadzenie działalności marketingowej, której celem jest zwiększenie wolumenu sprzedawanego piwa.

Jednocześnie Wnioskodawca - rozumiejąc, że rodzaj prowadzonej przez niego działalności gospodarczej wywiera silny wpływ na społeczeństwo - stara się, aby biznes jaki prowadzi był biznesem odpowiedzialnym społecznie, a więc biznesem, który uwzględnia szeroko rozumianą problematykę społeczną i środowiskową. W ocenie Spółki, podejmowanie działań społecznych jest ważnym elementem budowania dobrego wizerunku zarówno samej Spółki, jak i całej branży piwnej, a także piwa jako kategorii napoju alkoholowego. Z powyższych względów podejmowanie działań z zakresu społecznej odpowiedzialności zostało na stałe wpisane w strategię biznesową Spółki. Dodatkowo, zaangażowanie Wnioskodawcy w działalność o charakterze społecznym pozwala odpowiednio wcześnie zrozumieć zmieniające się oczekiwania społeczeństwa, w tym także konsumentów. Tym samym działalność społeczna, która wymaga od Spółki podjęcia wysiłku w celu zrozumienia potrzeb społeczeństwa, może przełożyć się na lepsze prognozowanie przyszłych trendów konsumenckich i w ten sposób - poprzez podjęcie działań dostosowawczych (np. w zakresie strategii marketingowej) - poprawić efektywność prowadzonej działalności gospodarczej oraz zwiększyć konkurencyjność Spółki.

Ponadto warto wskazać, że praktyka Spółki w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu wpisuje się także w działania podejmowane przez organy unijne, których przejawem jest Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów zatytułowany "Odnowiona strategia UE na lata 2011- 2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw".

W związku z powyższym Spółka angażowała się i będzie się angażować w szereg akcji o charakterze społecznym, których adresatami są przede wszystkim konsumenci towarów przez nią sprzedawanych.

Do przykładowych akcji społecznych, w których organizację zaangażowany był Wnioskodawca należą:

1. "Alkohol tylko dla pełnoletnich" - wspólna akcja organizowana przez Państwową Agencję

Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego (dalej: ZPPP), którego Spółka jest członkiem, mająca na celu ograniczenie spożywania alkoholu przez osoby niepełnoletnie, które od wielu lat uznawane jest za istotny problem społeczny. W ramach niniejszej akcji podjęto działania edukacyjne skierowane do sprzedawców i właścicieli sklepów z napojami alkoholowymi, konsumentów będących świadkami zakupu alkoholu przez nieletnich oraz rodziców, mających na celu uświadomienie, że sprzedaż napojów alkoholowych osobom nieletnim jest przestępstwem oraz wezwanie do sprzeciwu i protestu w sytuacjach, gdy osoba niepełnoletnia próbuje kupić alkohol.

2. "Pozory mylą, dowód nie" - kampania edukacji obywatelskiej organizowana przez ZPPP oraz

Spółkę we współpracy z Komendą Główną Policji na rzecz ograniczenia sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim poprzez zwrócenie uwagi sprzedawców i świadków sprzedaży w sklepach, że dorosły wygląd nie oznacza pełnoletniości upoważniającej do zakupu napojów alkoholowych. W 2011 r. rozszerzono grupę docelową - obok właścicieli sklepów, sprzedawców oraz świadków sprzedaży włączono do niej również rodziców. Skierowany do nich apel "Reaguj zanim Twoje dziecko sięgnie po alkohol" spotkał się z żywym odzewem w lokalnych społecznościach zaangażowanych w kampanię obywatelskiej edukacji. W 2012 r. kampania "Pozory mylą, dowód nie" została objęta patronatem Ministerstwa Sprawiedliwości oraz Ministerstwa Skarbu.

3. "Nigdy nie jeżdżę po alkoholu" - kampania organizowana przez ZPPP oraz jej członków, w tym Wnioskodawcę, na rzecz zmiany obywatelskiego podejścia do prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu oraz zmniejszenia liczby nietrzeźwych kierowców, a także poprawy bezpieczeństwa na drogach. Kolejnym celem tych działań było propagowanie zasady "Piłeś - pohamuj się - nie jedź!" oraz spopularyzowanie zwyczaju by na imprezie wyznaczać osobę, która nie pije i jest w stanie rozwieźć znajomych do domu, czyli Dyżurnego Ruchu Imprezowego (DRIvera).

4. Kolejnym obszarem działalności społecznej Spółki jest tzw. samoregulacja, a więc podejmowanie działań niewynikających z obowiązujących przepisów prawa, lecz będących dobrowolną inicjatywą branży piwowarskiej. Przykładem takiego działania jest umieszczanie na etykietach puszek i butelek produkowanych przez Spółkę, a także inne browary będące członkami ZPPP, jak również przez browary niezrzeszone w ZPPP, które podpisały stosowne porozumienie, czerwono-czarnego piktogramu "Nigdy nie jeżdżę po alkoholu", którego celem jest przypominanie jak niebezpieczne jest prowadzenie samochodu po spożyciu alkoholu. Piktogramy na opakowaniach piwa są jednym z najważniejszych i najbardziej widocznych elementów działań edukacyjnych prowadzonych przez branżę piwowarską. Poza ww. piktogramem na opakowaniach towarów sprzedawanych przez Wnioskodawcę znajduje się także piktogram "Alkohol. Tylko dla pełnoletnich" oraz wprowadzony we wrześniu 2013 r. piktogram "W ciąży nie piję alkoholu".

5. Organizowanie przez ZPPP oraz Spółkę seminariów na temat kluczowej roli edukacji obywatelskiej, kształtowania obywatelskiej odpowiedzialności i postaw w skutecznym przeciwdziałaniu patologicznym zjawiskom związanym z nieodpowiedzialną konsumpcją alkoholu.

6. Akcje społeczne organizowane przez Wnioskodawcę polegające na propagowaniu zwracania opakowań zwrotnych (np. butelek) mające na celu uświadomienie konsumentom, że poprzez drobne działania mogą wpływać na ochronę środowiska naturalnego oraz przyczynić się do zmniejszenia jego zanieczyszczenia.

7. Akcje społeczne organizowane przez Wnioskodawcę polegające na propagowaniu sprzątania i recyklingu odpadów (np. akcja sprzątania odpadów w trakcie koncertów lub wydarzeń, których Spółka jest organizatorem lub sponsorem).

W związku z realizacją akcji społecznych Spółka ponosi m.in. następujące koszty:

* tworzenia znaku, logo, lub piktogramu danej akcji,

* opracowania i druku materiałów informacyjnych/promocyjnych (np. broszur), a także artykułów/spotów radiowych czy telewizyjnych w mediach,

* stworzenia odpowiednich aplikacji komputerowych, jeśli w ramach danej akcji społecznej wykorzystane są nowoczesne technologie,

* utworzenia i utrzymania stron internetowych,

* stworzenia regulaminu danej akcji społecznej,

* nagród jeżeli akcja społeczna ma charakter konkursu,

* organizacji wydarzeń związanych z daną akcją społeczną,

* organizacji seminariów i konferencji,

* koszty doradztwa prawnego związanego z realizacją danej akcji społecznej,

* koszty pracownicze dotyczące pracowników, którzy są zaangażowani w przygotowanie akcji społecznych,

* innych wydatków związanych z realizacją akcji społecznych.

Niniejszy wniosek dotyczy zarówno zaistniałego stanu faktycznego (bieżąca praktyka Spółki) jak działań jakie będą podejmowane przez Spółkę w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka ma prawo od odliczenia podatku VAT naliczonego na fakturach dokumentujących wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z organizacją akcji społecznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na fakturach dokumentujących wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z organizacją akcji społecznych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a niniejszego art. 86 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z analizy powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, co zdaniem Spółki w jej przypadku ma miejsce.

Argumentacja wskazująca na związek pomiędzy wydatkami poniesionymi na cele organizacji akcji społecznych, a czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT jest analogiczna do tej jaka została przedstawiona przez Spółkę w celu wykazania spełnienia przesłanek zaliczenia wydatków na akcje społeczne do kosztów uzyskania przychodów. Poniżej Wnioskodawca pragnie powtórzyć i uzupełnić tę argumentację,

Jak już Wnioskodawca wskazywał organizowanie akcji społecznych przyczynia się w sposób istotny do budowy pozytywnego wizerunku Wnioskodawcy, a także branży piwnej oraz piwa jako kategorii napoju alkoholowego, równocześnie powodując wzrost lojalności konsumentów w stosunku do produktów Spółki.

Biznes prowadzony w sposób odpowiedzialny społecznie jest etyczny, przejrzysty i pokazuje wyraźnie, że nie zawsze wyniki finansowe mają pierwszorzędne znaczenie. W ten sposób Spółka buduje swoją długoterminową pozycję rynkową zakorzeniając się w świadomości konsumentów jako podmiot, który podejmuje inicjatywy mające na celu pozytywne zmiany w społeczeństwie oraz środowisku, w którym na co dzień funkcjonuje konsument i które w pewnym sensie są działaniami niestandardowymi, które wykraczają poza podstawową działalność Spółki jaką jest sprzedaż piwa. W efekcie prowadzi to do wzmocnienia lojalności konsumenta w stosunku do produktów sprzedawanych przez Wnioskodawcę. Konsument wybiera bowiem produkty tych podmiotów, które podejmują dodatkowy wysiłek społeczny (up. prowadzą kampanie mające ma celu wyeliminowanie zjawiska sprzedaży alkoholu nieletnim).

Dodatkowo warto wskazać, że trudno obecnie zidentyfikować podmioty, które jako liderzy branżowi nie propagowałyby prowadzenia biznesu w sposób odpowiedzialny społecznie, W obecnych realiach rynkowych prowadzenie biznesu w sposób odpowiedzialny społecznie staje się lub jest standardem, szczególnie wśród dużych podmiotów. Równocześnie profil prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży napojów alkoholowych oraz fakt, że nieodpowiedzialne spożywanie alkoholu jest zjawiskiem wysoce niepożądanym i społecznie szkodliwym, uzasadnia ponoszenie przez Wnioskodawcę kosztów akcji społecznych, będących przejawem społecznie odpowiedzialnego biznesu.

Na szczególną wagę powyższych kwestii wskazuje także Komisja Europejska w przytoczonym wcześniej Komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów zatytułowanego "Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw". W dokumencie tym wskazano, że: "Strategiczne podejście do CSR ma coraz większe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Może przynieść korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem, oszczędności kosztów, dostępu do kapitału, relacji z klientami, zarządzania zasobami ludzkimi i potencjału innowacyjnego. Ponieważ CSR wymaga zaangażowania zainteresowanych stron wewnątrz przedsiębiorstwa i poza nim, umożliwia to przedsiębiorstwom lepsze prognozowanie i wykorzystanie szybko zmieniających się oczekiwań ze strony społeczeństwa i warunków prowadzenia działalności. CSR może zatem stymulować rozwój nowych rynków i sprzyja tworzeniu nowych możliwości wzrostu gospodarczego. Zajmując się kwestiami odpowiedzialności społecznej, przedsiębiorstwa mogą budować długoterminowe zaufanie pracowników, konsumentów i obywateli, tworząc podstawę pod zrównoważone modele biznesowe. Większe zaufanie z kolei przyczynia się do tworzenia otoczenia, w którym przedsiębiorstwa mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się".

Ponadto, w ww. Komunikacie CSR został wskazany jako leżący u podstaw celów strategii "Europa 2020" i mający duży wpływ na osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju i wysoce konkurencyjnej społecznej gospodarki rynkowej, zawartych w traktacie o Unii Europejskiej.

Problematyka prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki na organizację akcji społecznych była już przedmiotem analizy Ministra Finansów. W interpretacji indywidualnej z dnia 21 stycznia 2012 r. (ILPP2/443-1473/11-2/AD) dotyczącej analogicznego stanu faktycznego Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, że:

"Odnosząc się do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego można uznać, że wydatki związane z realizacją akcji społecznych skierowanych zarówno do klientów jak i pracowników mają pośredni wpływ na obroty.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. W rozpatrywanym wniosku takie okoliczności nie zostały przez Spółkę wskazane.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone koszty akcji społecznych skierowanych do obecnych i potencjalnych klientów, jak również skierowanych do pracowników".

Wnioskodawca w pełni podziela przytoczone powyżej stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.

Dodatkowo, Wnioskodawca wskazuje, że Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na fakturach dokumentujących wydatki związane z akcjami społecznymi także po wejściu w życie ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dziennik Ustaw z dnia 9 stycznia 2013 r., poz. 35). Przepisy jakie wejdą w życie 1 stycznia 2014 r. nie wprowadzają bowiem zmian, które mogłyby wpłynąć na prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony w stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem niniejszego wniosku.

Podsumowując, w ocenie Spółki ma ona prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z akcjami społecznymi zarówno w obecnym stanie prawnym jak i w stanie prawnym jaki będzie obowiązywał od 1 stycznia 2014 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W związku z tym, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl