IPPP1/443-1175/11-3/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1175/11-3/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2011 r. (data wpływu 29 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wkładu własnego wnoszonego przez przedsiębiorstwo - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wkładu własnego wnoszonego przez przedsiębiorstwo.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT-u. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje usługi szkoleniowe i doradcze. Usługi szkoleniowe - w części - wykonuje realizując projekty dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej oraz budżetu Państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL). Zgodnie z umową z dnia 3 września 2010 r. o dofinansowanie umowa zawartą z Jednostką Wdrażania Projektów Unijnych wsparcie na realizację tych projektów Wnioskodawca otrzymuje w formie płatności ze środków europejskich oraz dotacji celowej z budżetu krajowego.

Wsparcie na realizację projektów Wnioskodawca otrzymuje jako zaliczki na usługi, które wykona w przyszłości lub zapłatę za już wykonane usługi. Wskazana umowa realizuje projekt szkoleniowo-doradczy obejmujący okres od 2 listopada 2010 r. do 30 października 2012 r. Projekt realizowany przez Wnioskodawcę skierowany jest do jednego, konkretnego dużego przedsiębiorstwa i jego pracowników, a celem projektu jest podniesie i dostosowanie kwalifikacji kadr tego jednego przedsiębiorstwa. W szkoleniach biorą udział jedynie - pracownicy tego przedsiębiorstwa. Dodatkowo poza organizacją i przeprowadzaniem szkoleń w projekcie przewidziane jest także zadanie "Zarządzanie projektem". Zgodnie z ww. umową projekt przewiduje wniesienie wkładu własnego na poziomie około 500 000,00 zł przez beneficjenta pomocy - przedsiębiorstwo, które zatrudnia szkolonych pracowników. Pomoc ta jako wkład własny wniesiona zostanie w formie gotówkowej na podstawie podpisanej w dniu 2 listopada 2010 r. odrębnej umowy realizacyjnej do projektu. Dodatkowo w trakcie trwania projektu pomiędzy Wnioskodawcą a przedsiębiorstwem każdorazowo będzie zawierana umowa na przeprowadzenie szkolenia.

Dotacja jako wsparcie na realizację projektu jest tak skalkulowana, aby pokryła 60% kosztów realizacji projektu. Pozostałe 40% kosztów pokrywane jest na podstawie wspomnianej umowy realizacyjnej z dn. 2 listopada 2010 r. przez przedsiębiorstwo, na rzecz którego świadczone są szkolenia. Przedsiębiorstwo to wnosi wkład własny (w formie pieniężnej poprzez dokonanie przelewu na rzecz Wnioskodawcy) w wysokości 40% wartości projektu. Uczestnicy szkoleń nie ponoszą samodzielnie żadnych opłat. Projekt z założenia jest non-profit, w związku z czym nie powoduje powstania dochodu u Wnioskodawcy (dotacja i wkład własny przedsiębiorstwa-partnera) pokrywają całkowite koszty projektu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane przez Wnioskodawcę wsparcie na realizację w postaci wkładu prywatnego projektu przekazane w formie gotówkowej przez przedsiębiorstwo, na rzecz którego pracowników realizowane są szkolenia i doradztwo, stanowi obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i powinno być opodatkowane podatkiem VAT, a Wnioskodawca powinien wystawić fakturę VAT na kwotę otrzymanego wkładu własnego.

Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy wkład własny partnerskiego przedsiębiorstwa nie stanowi odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z tym otrzymywany wkład własny nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a co za tym idzie nie powstaje też na gruncie art. 106 ust. 1 ww. ustawy obowiązek wystawienia faktury VAT dla przedsiębiorcy, który wnosi wkład własny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Stosownie do art. 29 ust. 2 ustawy, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

Z opisu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje między innymi usługi szkoleniowe. Organizowane szkolenia są dofinansowane w części z funduszy Unii Europejskiej oraz budżetu Państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL). Zgodnie z podpisaną umową z Jednostką Wdrażania Projektów Unijnych, Wnioskodawca realizuje projekt. Przedmiotowy projekt jest skierowany do konkretnego dużego przedsiębiorstwa i jego pracowników. Celem tego projektu jest podniesienie i dostosowanie kwalifikacji pracowników przedsiębiorstwa. Dodatkowo w projekcie przewidziane jest zadanie "Zarządzanie projektem".

Otrzymywana przez Wnioskodawcę dotacja na wsparcie realizacji projektu jest skalkulowana tak aby pokryć 60% jego kosztów. Pozostałe 40% kosztów pokrywa przedsiębiorstwo na rzecz którego świadczone są szkolenia. Zgodnie z podpisaną umową pomiędzy Wnioskodawcą a przedsiębiorstwem, wnoszą oni wkład własny w postaci pieniężnej poprzez dokonanie przelewu na rzecz Wnioskodawcy w wysokości 40%.

Wnioskodawca wskazał ponadto, iż organizowany projekt nie powoduje powstania dochodu dla Spółki, otrzymana dotacja oraz wkład własny przedsiębiorstwa pokrywają całkowite koszty projektu. Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii zaliczenia do obrotu otrzymanego od przedsiębiorcy wkładu własnego w wysokości 40% wartości projektu.

Zgodnie z przytoczonymi powyżej przepisami należy uznać, iż opodatkowaniu podlega każde świadczenie odpłatne, tj. takie, za które świadczącemu zostało wypłacone wynagrodzenie. Z przedstawionych okolicznościach, wynika, iż poza finansowaniem realizowanego projektu w postaci dotacji, Wnioskodawca otrzymuje również dofinansowanie w formie gotówkowej od przedsiębiorcy, którego pracownicy uczestniczą w szkoleniach organizowanych w ramach projektu. W takiej sytuacji należy stwierdzić, iż w ramach realizowanego projektu Wnioskodawca przeprowadza szkolenia, które stanowią odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu. Wkład własny przedsiębiorcy, którego pracownicy uczestniczą w szkoleniach jest związany z konkretnym konsumentem konkretnego programu szkoleniowego, w związku z czym jest bezpośrednio związany ze świadczeniem usług szkoleniowych.

Wkład pieniężny stanowi wynagrodzenie za świadczenie tych usług. Tym samym zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, otrzymany wkład pieniężny stanowi obrót podlegający opodatkowaniu według właściwej stawki VAT. Wysokość stosowanej stawki jest uzależniona od rodzaju świadczonej usługi, za którą należne jest wynagrodzenie w postaci wniesionego wkładu gotówkowego. Tak więc otrzymany od przedsiębiorcy wkład pieniężny w wysokości 40% wartości projektu, stanowi obrót podlegający opodatkowaniu według stawki obowiązującej dla świadczonej przez Wnioskodawcę usługi szkolenia. Tym samym Wnioskodawca winien udokumentować fakt otrzymania ww. należności pieniężnej stanowiącej wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług na rzecz przedsiębiorcy, fakturą VAT zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w tej części należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl