IPPP1/443-1170/13-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1170/13-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zainteresowanego przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2013 r. (data wpływu 19 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest utworzony na mocy ustawy oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów.

Misją Wnioskodawcy jest:

* kontrola podmiotów gospodarczych, tak, by korzystanie ze środowiska odbywało się z poszanowaniem ogólnie przyjętych zasad i norm w tym zakresie,

* monitorowanie i ocena stanu środowiska

* oraz dostarczanie społeczeństwu i władzy publicznej informacji o środowisku.

Do głównych zadań Wnioskodawcy należy m.in.

* organizacja, koordynacja, i wdrażanie Państwowego Monitoringu Środowiska (PMŚ), którego część stanowi podsystem pn. monitoring przyrody, a w tym z monitoring gatunków i typów siedlisk przyrodniczych zwłaszcza objętych Dyrektywą Siedliskową,

* informowanie organów administracji publicznej i społeczeństwa o stanie środowiska i zmianach w nim zachodzących, prowadzenie spraw związanych ze współpraca zagraniczną w tym zakresie,

* kontrola przestrzegania prawa ochrony środowiska,

* załatwianie skarg i wniosków, prowadzenie postępowań administracyjnych II instancji w związku z naruszaniem wymagań ochrony środowiska,

* inicjowanie działań tworzących warunki zapobiegania poważnym awariom

* i inne działania.

Wnioskodawca bierze udział w realizacji projektu pn. Statyczny Monitoring Akustyczny Morświnów Bałtyckich o akroninie SAMBACH, który jest współfinansowany; w ramach Instrumentów Finansowych LIFE + na podstawie decyzji Komisji Europejskiej nr LIFE09 Nat/S/000261 oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach umowy nr 561/2009/Wn-50/OP-RE-LF/D. SAMBACH jest projektem międzynarodowym realizowanym przez wielu partnerów zagranicznych, a w Polsce również przez Uniwersytet Gdański - koordynatora krajowego projektu oraz Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie. Ogólnym celem projektu jest zastosowanie najlepszej dostępnej metodologii do pozyskania informacji o liczbie osobników i zmianach populacji morświnów oraz ich rozmieszczenia w Bałtyku:

Cel 1: Oszacowanie gęstości występowania morświnów w Bałtyku, opracowanie map rozmieszczenia i oszacowania liczebności osobników w warstwie od 5 do 80 m głębokości morza.

Cel 2: Rozpoznanie występowania możliwych "hot spotów" i stref znacznego oddziaływania antropogenicznego, w tym związanego z działalnością gospodarczą zakłócającą naturalne środowisko bytowania morświna. Wyznaczanie potencjalnych stref ochronnych morświnów.

Cel 3: Poszerzenie i popularyzacja wiedzy o bałtyckim morświnie wśród ustawodawców, osób zarządzających, użytkowników środowiska morskiego i mieszkańców nadbałtyckich oraz Unii Europejskiej.

Cel 4: Zastosowanie najlepszych metod skutecznego nadzoru nad morświnami w strefach o malej liczebności osobników.

Wyniki tego projektu są istotne z punktu widzenia zarządzania i ochrony populacji nie tylko morświnów, ale również innych gatunków zwierząt. Wyniki te będą rozpowszechnianie nieodpłatnie. Poszerzona wiedza będzie przedmiotem zainteresowania naukowców i ekspertów do zarządzania żywymi zasobami morza oraz szacowania liczebności populacji. Wnioskodawca jest uczestnikiem projektu. Do jego zadań w ramach uczestnictwa w projekcie należy: zorganizowanie spotkania informacyjnego o projekcie na początku realizacji projektu oraz udział przedstawiciela Wnioskodawcy w 2 spotkaniach SAMBACH.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Z treści opisu zdarzenia przyszłego oraz przedstawionego we wniosku stanowiska wynika, że Wnioskodawca prosi o rozstrzygnięcie kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od dokonywanych zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Artykuł 86 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług mówi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz 124.

Wnioskodawca uważa, że nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, ponieważ zakres prac wykonywanych w ramach projektu SAMBACH przez Wnioskodawcę nie będzie służył czynnościom opodatkowanym. W związku z powyższym, ponieważ koszty tego projektu są wyodrębnione w systemie księgowym i można je jednoznacznie ustalić oraz stwierdzić, że nie są one powiązane ze sprzedażą opodatkowaną, Wnioskodawca zakwalifikował VAT naliczony od zakupionych usług i towarów (dokonanych zakupów) w projekcie, jako niepodlegający odliczeniu zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatkach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Zainteresowany bierze udział w realizacji projektu pn. Statystyczny Monitoring Akustyczny Morświnów Bałtyckich o akronimie SAMBACH. Powyższy projekt jest współfinansowany w ramach Instrumentów Finansowych LIFE + na podstawie decyzji Komisji Europejskiej oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Głównym celem projektu jest zastosowanie najlepszych dostępnych metodologii do pozyskania informacji o liczbie osobników i zmianach populacji morświnów oraz ich rozmieszczenia w Bałtyku. Wyniki projektu są istotne z punktu widzenia zarządzania i ochrony populacji nie tylko morświnów, ale również innych gatunków zwierząt. Wyniki te będą rozpowszechniane nieodpłatnie, zaś wiedza pozyskana w wyniku realizacji projektu będzie przedmiotem zainteresowania naukowców i ekspertów do zarządzania żywymi zasobami morza oraz szacowania liczebności populacji. Wnioskodawca jako uczestnik projektu będzie zobowiązany do zorganizowania spotkania informacyjnego o projekcie na początku jego realizacji oraz udziału przedstawiciela w dwóch spotkaniach SAMBACH.

Wątpliwości Wnioskodawcy odnoszą się do prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z udziałem w ww. projekcie.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi w ramach realizacji przedmiotowego projektu, nie będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem należy uznać, że Wnioskodawca zaprezentował prawidłowe stanowisko w sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl