IPPP1/443-1165/10-4/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1165/10-4/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2010 r. (data wpływu 18 listopada 2010 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 3 stycznia 2011 r., w dniu 27 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania składników materialnych i niematerialnych wykorzystywanych przez Spółkę do działalności wydziału nr 2 za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz opodatkowania transakcji zbycia ww. składników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania składników materialnych i niematerialnych wykorzystywanych przez Spółkę do działalności wydziału nr 2 za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz opodatkowania transakcji zbycia ww. składników.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 26 stycznia 2011 r., złożonym w dniu 27 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 3 stycznia 2011 r. (skutecznie doręczone w dniu 24 stycznia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o., zwana dalej "Spółką", prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży hurtowej paliw i produktów pochodnych oraz wynajmie budynków administracyjnych i gruntów użytkowych. Wymienione obszary działalności są od siebie niezależne i stanowią realizację przyjętego planu strategii biznesowej.

W ramach struktury organizacyjnej Spółki, dokonano rozdziału tych dwóch obszarów w formie utworzenia wydziału do obsługi sprzedaży paliw i produktów pochodnych (zwanego dalej wydziałem nr 1) oraz wydziału do obsługi wynajmu budynków i gruntów (zwanego dalej wydziałem nr 2).

Założeniem tak dokonanego podziału, było stworzenie w ramach Spółki dwóch wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo zespołów składników materialnych i niematerialnych. Wydziały te organizacyjnie są zdolne do prowadzenia działalności jako samodzielne przedsiębiorstwa. Do wydziałów tych został przyporządkowany odrębny majątek oraz pracownicy. Podstawę takiego wydzielenia stanowi regulamin organizacyjny, zatwierdzony uchwałą Zarządu Spółki.

Spółka prowadzi księgi rachunkowe przy pomocy specjalistycznego programu księgowego. Przyjęte zasady rachunkowości przewidują odrębną ewidencję zdarzeń i operacji gospodarczych w odniesieniu do obszaru działalności sprzedaży hurtowej paliw i produktów pochodnych oraz obszaru wynajmu budynków administracyjnych i gruntów użytkowych. Faktury sprzedaży ewidencjonowane są oddzielnie, dla każdego z profili prowadzonej działalności. Na koniec miesiąca generowany jest rejestr sprzedaży dla każdego z profili oddzielnie. Rejestracja przychodów i kosztów na podstawie dokumentów księgowych odbywa się na odrębnych kontach, odpowiadających każdemu profilowi działalności. Operacje bankowe i kasowe znajdują swoje odzwierciedlenie w systemie księgowym i umożliwiają przyporządkowanie każdej transakcji do odpowiedniego profilu działalności. Na koniec każdego okresu sprawozdawczego na podstawie ewidencji księgowej jest możliwa prezentacja wyniku finansowego odrębnie dla każdego z wydziałów.

W wyniku planowanych zmian w strategii rozwoju Spółki, planowana jest likwidacja obszaru działalności wydziału nr 2, poprzez zbycie całości składników materialnych i niematerialnych służących do prowadzenia tego obszaru działalności. Składniki te są funkcjonalnie wyodrębnione i pozwalają na samodzielną realizację przedmiotu działalności wydziału nr 2.

W szczególności Spółka planuje zbycie:

* trzech działek gruntowych,

* budynku pracowni i biura,

* ogrodzenia,

* utwardzonego placu.

* innych środków trwałych i rzeczowych aktywów obrotowych,

* pozostałych aktywów, tj. wszelkich należności istniejących i przyszłych wynikających z zawartych umów,

* niezakończonej inwestycji remontowej,

* dokumenty księgowe dotyczące wydziału nr 2,

* inna dokumentacja związana z wydziałem nr 2.

Ponadto przedmiotem zbycia zostaną objęte także wszelkie prawa i obowiązki wynikające z umów, których stroną jest Spółka, a które pozostają w związku z działalnością wydziału nr 2. Dodatkowo, w skład zbywanego kompleksu majątkowego wejdą także zobowiązania funkcjonalnie z nim związane.

Spółka przed dokonaniem planowanej transakcji, określi wartość kompleksu zbywanych składników majątkowych przy uwzględnieniu wartości rynkowej. Przedmiotem zbycia będą tylko i wyłącznie elementy majątku wykorzystywane do działalności obszaru wydziału nr 2. Niezależnie należy dodać, że Spółka zamierza kontynuować i rozwijać działalność wydziału nr 1 przy wykorzystywaniu funkcjonalnie przypisanych do tego wydziału składników majątkowych. Planowana transakcja zbycia pozostaje bez wpływu na dalszą kontynuację działalności wydziału nr 1 Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy zespół składników materialnych i niematerialnych wykorzystywanych przez Spółkę do działalności wydziału nr 2 stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zmianami; zwana w dalszej części ustawą o p.t. u.).

2.

Czy w przypadku zbycia składników materialnych i niematerialnych wykorzystywanych przez Spółkę do działalności wydziału nr 2, transakcja ta będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o p.t.u....

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1)

Zespół składników materialnych i niematerialnych wykorzystywanych przez Spółkę do działalności wydziału nr 2 stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o p.t.u.

Ad. 2)

W przypadku zbycia składników materialnych i niematerialnych wykorzystywanych przez Spółkę do działalności wydziału nr 2, transakcja ta będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o p.t.u.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 551; ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 15, poz. 93 z późn. zm.), przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

* oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa),

* własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości,

* wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,

* koncesje, licencje i zezwolenia, patenty i inne prawa własności przemysłowej,

* majątkowe prawa autorskie i inne majątkowe prawa pokrewne,

* tajemnice przedsiębiorstwa,

* księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Natomiast zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o p.t.u. jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Należy więc stwierdzić, że na gruncie ustawy o p.t.u. mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

* istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,

* zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

* składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

* zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Na bazie powyższego, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym istotna jest rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Pierwszym wymogiem jest więc to, aby organizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). W prezentowanym zdarzeniu przyszłym przedmiotem zbycia jest zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) przynależnych dotychczasowej działalności wydziału nr 2. Transakcją zbycia zostaną objęte składniki materialne (nieruchomość, grunty, inne środki trwałe i rzeczowe aktywa obrotowe) i niematerialne (prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów). Należy podkreślić, iż w ramach transakcji przeniesione zostaną zarówno aktywa jak i pasywa (zobowiązania) przypisane do działalności wydziału nr 2. Co za tym idzie, przenoszone składniki będą stanowiły konkretnie zdefiniowany zespół, a nie tylko sumę poszczególnych składników. Ponadto składniki te umożliwią nabywcy zorganizowanej części podjęcie działalności gospodarczej w dotychczas powadzonym przez Spółkę zakresie działalności wydziału nr 2. Ostatecznie należy uznać, że przesłanka zespołu składników zostaje spełniona.

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do samodzielnej realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej Spółki jako dział, wydział, oddział, filia itp. W prezentowanym zdarzeniu przyszłym oddział nr 2 stanowi wyodrębnioną komórkę w ramach istniejącej struktury organizacyjnej Spółki, zatwierdzonej uchwalą Zarządu. Tym samym przesłanka ta zostaje spełniona.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu, oddziału, działu (wydziału) osoby prawnej. Nie oznacza to jednak bezwzględnej samodzielności finansowej ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych (odpowiednią organizację stosowanych zasad rachunkowości) możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W zaprezentowanym zdarzeniu przyszłym Spółka na podstawie przyjętej uchwałą zarządu polityki rachunkowości, prowadzi księgi rachunkowe w sposób umożliwiający wyodrębnienie każdej operacji gospodarczej i jej wyniku, dotyczącej działania każdego z wydziałów. Tym samym nie ma wątpliwości, iż przesłanka wydzielenia finansowego zostaje spełniona.

Wydzielenie funkcjonalne oznacza, iż zorganizowana część przedsiębiorstwa może być potencjalne niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część. musi ona posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa. W zaprezentowanym zdarzeniu przyszłym, kompleks składników materialnych i niematerialnych będących przedmiotem zbycia, w pełni umożliwią nabywcy samodzielne prowadzenie działalności w zakresie dotychczas objętym działalnością wydziału nr 2. Tym samym przesłanka ta zostaje spełniona.

Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, że w zaistniałym zdarzeniu przyszłym przedmiotem zbycia będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa, co implikuje fakt wyłączenia spod opodatkowania podatkiem od towarowi usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl