IPPP1/443-1160/13-4/IGo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1160/13-4/IGo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2013 r. (data wpływu 14 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 listopada 2013 r. (data wpływu 27 listopada 2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 21 listopada 2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 26 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu służącego czynnościom zwolnionym z podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu służącego czynnościom zwolnionym z podatku VAT. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 25 listopada 2013 r., złożonym w dniu 25 listopada 2013 r. (data wpływu 27 listopada 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 21 listopada 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Podstawową działalnością Banku są czynności wymienione jako zwolnione w art. 43 ust. 1 pkt 38-40 Ustawy o VAT, według PKD 649Z - pozostałe pośrednictwo pieniężne.

W dniu 4 października 2012 r. Bank zawarł z Samorządem Województwa Umowę przyznania pomocy na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrożenia lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013. W ramach tej umowy Bank zobowiązał się do realizacji operacji pt. Oszczędzanie nie jedno ma imię.... aktywizowanie mieszkańców i promowanie oszczędzania, której celem jest: rozwijanie aktywności społeczności lokalnej, promowanie aktywnego trybu życia, poprzez zorganizowanie i przeprowadzenie zajęć edukacyjnych, konkursów dotyczących szeroko rozumianego oszczędzania oraz włączenie lokalnej społeczności w realizację ww. działań. W ramach ww. projektu na podstawie złożonego wniosku została przyznana pomoc, jednak nie więcej niż 70% poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji.

Bank jest zobowiązany do przedłożenia z wnioskiem o płatność interpretację indywidualną w zakresie interpretacji prawa podatkowego wydaną przez właściwy organ upoważniony - zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (beneficjent składa do wniosku o przyznanie pomocy oświadczenie o kwalifikowalności VAT oraz wykazuje w kosztach kwalifikowalnych podatek VAT).

W ramach realizacji ww. projektu organizowane były 2 konkursy: plastyczny i filmowy, które dotyczyły oszczędzania i były skierowane do szkół.

Poza tym Bank ponosił koszty, które dotyczyły:

1.

kosztów druku ulotek, plakatów, projektów ulotek i plakatów, gadżetów (torby, długopisy, linijki), na których promowane było oszczędzanie;

2.

pozostałe koszty to obsługa techniczna oraz multimedia, artykuł w gazecie lokalnej podsumowujący projekt, papier do prac plastycznych wykonywanych przez dzieci w konkursach oraz antyramy do prezentacji prac konkursowych;

3.

zakup nagród rzeczowych dla laureatów konkursów.

Bank koszty wymienione w pkt 1 i 2 zaliczył do kosztów zwolnionych mających związek z prowadzoną działalnością (nie został odliczony podatek VAT).

Od nagród rzeczowych Bank odliczył, a z dniem przekazania nagród naliczył podatek VAT zgodnie z art. 7 ust. 2 Ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku realizacji projektu w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 na podstawie umowy przyznania pomocy zawartej z Samorządem Województwa, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją opisanego projektu.

Zdaniem wnioskodawcy

Główną działalnością Banku jest udzielanie kredytów, prowadzenie rachunków bankowych i przyjmowanie depozytów. Działalność ta jest zwolniona z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 38-40. Realizacja projektu Oszczędzanie nie jedno ma imię... jednoznacznie wpisuje się w prowadzoną działalność gospodarczą, ideą projektu jest propagowanie oszczędzania bezpośrednio wśród młodzieży szkolnej, a pośrednio wśród ich domowników. Przeprowadzenie kampanii informacyjnej dotyczącej szeroko rozumianego oszczędzania skutkować będzie również budowaniem pozytywnego wizerunku i zaufania do Wnioskodawcy.

Dlatego Bank zakwalifikował koszty projektu do czynności zwolnionych z podatku VAT związanych z wykonywaną działalnością.

W uzupełnieniu do wniosku Bank stwierdza, że na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38-40 Bank miał prawo poniesione koszty związane z realizacją projektu zaliczyć do kosztów zwolnionych z podatku VAT. Realizacja projektu Oszczędzanie nie jedno ma imię... związana jest z podstawową działalnością Banku, dlatego Bankowi nie przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podstawowa zasada dotycząca prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca-jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Podstawową działalnością Banku są czynności wymienione jako zwolnione w art. 43 ust. 1 pkt 38-40 Ustawy o VAT, według PKD 649Z - pozostałe pośrednictwo pieniężne.

Bank zawarł z Samorządem Województwa Umowę przyznania pomocy na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrożenia lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013. W ramach tej umowy Bank zobowiązał się do realizacji operacji pt. Oszczędzanie nie jedno ma imię.... aktywizowanie mieszkańców i promowanie oszczędzania, której celem jest: rozwijanie aktywności społeczności lokalnej, promowanie aktywnego trybu życia, poprzez zorganizowanie i przeprowadzenie zajęć edukacyjnych, konkursów dotyczących szeroko rozumianego oszczędzania oraz włączenie lokalnej społeczności w realizację ww. działań. W ramach ww. projektu na podstawie złożonego wniosku została przyznana pomoc, jednak nie więcej niż 70% poniesionych kosztów kwalifikowalnych operacji.

W ramach realizacji ww. projektu organizowane były 2 konkursy: plastyczny i filmowy, które dotyczyły oszczędzania i były skierowane do szkół.

Poza tym Bank ponosił koszty, które dotyczyły:

1.

kosztów druku ulotek, plakatów, projektów ulotek i plakatów, gadżetów (torby, długopisy, linijki), na których promowane było oszczędzanie;

2.

pozostałe koszty to obsługa techniczna oraz multimedia, artykuł w gazecie lokalnej podsumowujący projekt, papier do prac plastycznych wykonywanych przez dzieci w konkursach oraz antyramy do prezentacji prac konkursowych;

3.

zakup nagród rzeczowych dla laureatów konkursów.

Bank koszty wymienione w pkt 1 i 2 zaliczył do kosztów zwolnionych mających związek z prowadzoną działalnością (nie został odliczony podatek VAT).

Od nagród rzeczowych Bank odliczył, a z dniem przekazania nagród naliczył podatek VAT zgodnie z art. 7 ust. 2 Ustawy o VAT.

Zatem, Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, związane będą wyłącznie z czynnościami zwolnionymi.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie opisanego we wniosku stanu sprawy oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Nabywane towary i usługi będą związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością zwolnioną od podatku VAT. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów związanych z realizacją opisanego we wniosku projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że w związku z realizacją zadań opisanych w ramach projektu Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia i zwrotu kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia do podatku od towarów i usług świadczonych przez Wnioskodawcę usług pośrednictwa pieniężnego, gdyż powyższe zagadnienie nie było przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl