IPPP1-443-1160/10-2/PR - Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usług umożliwiających kontakt podmiotów uczestniczących w przetargu za pośrednictwem internetu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1160/10-2/PR Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usług umożliwiających kontakt podmiotów uczestniczących w przetargu za pośrednictwem internetu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2010 r. (data wpływu 15 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego związanego ze świadczeniem usług polegających na umożliwieniu za pośrednictwem Internetu skontaktowania podmiotów uczestniczących w przetargu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego związanego ze świadczeniem usług polegających na umożliwieniu za pośrednictwem Internetu skontaktowania podmiotów uczestniczących w przetargu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej "Podatnik") stworzył portal internetowy umożliwiający jednym użytkownikom (dalej "zamawiający") zamieszczenie ogłoszenia o przetargu na wykonanie określonego świadczenia, natomiast innym użytkownikom (dalej "wykonawcy") przeglądanie zamieszczonego ogłoszenia i składanie oferty na wykonanie tego świadczenia. Zamawiający otrzymuje oferty wykonawców i może wybrać najlepszą w jego ocenie lub przetarg zostaje zamknięty bez wybrania którejkolwiek oferty. Zawarcie umowy następuje w trybie przetargowym zgodnie z art. 701-705 k.c. Podatnik świadczy więc na rzecz użytkowników portalu internetowego usługę pośredniczenia w zawieraniu umów pomiędzy zamawiającym a wykonawcą. Z tytułu pośrednictwa w zawarciu umowy pomiędzy zamawiającym a wykonawcą Podatnik pobiera wynagrodzenie prowizyjne. Procedura zawierania umów uregulowana jest w regulaminie i przebiega w następujący sposób.

1.

Zamawiający określa przedmiot zamówienia zamieszczając ogłoszenie na wykonanie określonego świadczenia na portalu internetowym Podatnika. Wystawienie tego ogłoszenia na portalu internetowym jest nieodpłatne. Procedurę przetargową reguluje regulamin udostępniony na portalu internetowym.

2.

Wykonawcy, w odpowiedzi na ogłoszenie zamawiającego, przedstawiają oferty wykonania świadczenia poprzez wysłanie swoich propozycji do portalu internetowego Podatnika. Oferty wykonania świadczenia są widoczne dla zamawiającego na jego koncie portalowym (profilu).

3.

Zamawiający dokonuje wyboru jednej z ofert wykonania dzieła przedstawionych przez wykonawców w odpowiedzi na jego ogłoszenie, która najbardziej mu odpowiada. Zamawiający może także zamknąć przetarg i odrzucić wszystkie oferty, jeżeli żadna z ofert mu nie odpowiada.

4.

Wykonawca, którego oferta została wybrana przez zamawiającego, zostaje powiadomiony o dokonanym przez zamawiającego wyborze oraz wezwany do zapłaty części lub całej kwoty na poczet prowizji, jako zaliczki lub przedpłaty na poczet wynagrodzenia prowizyjnego Podatnika od pośrednictwa w zawarciu umowy. Wysokość zaliczki lub przedpłaty jest uzależniona od rodzaju zamówienia i wartości umowy, od której jest ustalana prowizja za zawarcie umowy.

5.

Z chwilą dokonania zapłaty zaliczki lub przedpłaty Podatnik wystawia wykonawcy fakturę VAT dokumentującą kwotę uiszczonej przez niego części (zaliczki) lub całej kwoty (przedpłata 100%) na poczet wynagrodzenia prowizyjnego z tytułu pośrednictwa w zawarciu umowy.

6.

Po sprawdzeniu przez Podatnika danych zamawiającego i wykonawcy, Podatnik udostępnienia wykonawcy dane zamawiającego, a zamawiającemu dane wykonawcy. Zgodnie z regulaminem przetargowym, z chwilą udostępnienia danych stronom dochodzi do zawarcia umowy - ustalona jest treść i zidentyfikowane strony umowy.

7.

Jeżeli wykonawca uiścił zaliczkę Podatnik wystawia wykonawcy fakturę VAT na pozostałą cześć należnej prowizji, chyba że wcześniej została zapłacona cała kwota prowizji w formie przedpłaty i zostało to stwierdzone fakturą VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Z jaką chwilą powstaje obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług z tytułu usługi wykonanej przez Podatnika poprzez portal internetowy na rzecz wykonawcy w opisanym stanie faktycznym.

Obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług (dalej VAT) powstaje:

1.

z chwilą zapłaty przez wykonawcę zaliczki lub przedpłaty na poczet wynagrodzenia - od kwoty faktycznie zapłaconej zaliczki lub przedpłaty;

2.

w przypadku, gdy wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wykonania usługi, czyli udostępnienia danych stronom przez Podatnika - od kwoty wynagrodzenia należnej w pozostałej wysokości;

3.

w przypadku, gdy wykonanie usługi nie musi być potwierdzone fakturą z chwilą wykonania usługi, czyli udostępnienia danych stronom przez Podatnika - od kwoty wynagrodzenia należnej w pozostałej wysokości.

Zasadą jest, iż obowiązek podatkowy w zakresie VAT powstaje z chwilą wykonania usługi (art. 19 ust. 1 ustawy o VAT). Przepisy ustawy o VAT przewidują od tejże ogólnej zasady wyjątek, iż jeżeli wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w siódmym dniu, licząc od dnia wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy o VAT). Termin siedmiodniowy wskazuje również § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (dalej "rozporządzenie o fakturach"), stanowiący, iż fakturę dokumentującą usługę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wykonania usługi. Obowiązek wystawiania faktur dotyczy przypadków, gdy usługobiorcą jest przedsiębiorca.

W przypadku osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej obowiązek wystawiania faktur na jej rzecz aktualizuje się z jej żądaniem (art. 106 ust. 4 ustawy VAT). Jeżeli zatem opłaty za korzystanie z portalu internetowego Podatnika będą ponosić przedsiębiorcy (wykonawcy), to należy uznać, iż to na ich rzecz świadczona jest usługa przez Podatnika, której wykonanie musi być udokumentowane fakturą. W przypadku jednak, gdy przed wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części (art. 19 ust. 11 ustawy o podatku VAT). Wówczas fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy (§ 10 ust. 1 rozporządzenia o fakturach).

W sytuacji przedstawionej w opisanym stanie faktycznym, gdy Podatnik otrzymuje część należnej od wykonawcy prowizji (zaliczkę) przed wykonaniem usługi, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. W pozostałej części prowizji otrzymywanej przez Podatnika po wykonaniu usługi, obowiązek podatkowy Podatnika powstaje zgodnie z zasadą ogólną, czyli z chwilą wystawienia faktury dokumentującej wykonanie tejże usługi przez Podatnika (w przeciągu siedmiu dni od wykonania usługi). Jeżeli zaś usługobiorcą jest osoba nieprowadząca działalności gospodarczej, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi. Jeżeli całość prowizji (przedpłata 100%) należnej od wykonawcy Podatnik otrzymuje przed wykonaniem usługi, wówczas obowiązek podatkowy powstaje na zasadzie określonej w art. 19 ust. 11 ustawy o VAT, tj. z chwilą otrzymania całości prowizji.

Dla określenia chwili powstania obowiązku podatkowego po stronie Podatnika niezbędne jest określenie chwili wykonania usługi świadczonej przez Podatnika na rzecz wykonawcy. Jak wskazuje Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 5 lutego 2002 r. (sygn. akt I SA/Wr 1586/97) o tym, w jakim momencie usługa jest wykonana decyduje charakter tej usługi. O charakterze usługi, a zatem również o dacie jej wykonania z reguły decydują strony umowy cywilnoprawnej, z wyjątkiem sytuacji gdy moment ten określa powszechnie obowiązujący przepis prawa regulujący zasady wykonywania danego rodzaju usług. Należy uznać, iż Podatnik zawiera z wykonawcą poprzez korzystanie przez niego z portalu internetowego Podatnika, nienazwaną umowę pośrednictwa, a zatem strony samodzielnie mogą określić co jest przedmiotem świadczonej przez Podatnika na rzecz wykonawcy usługi oraz kiedy należy uznać, iż usługa ta została wykonana. Do usług świadczonych przez Podatnika znajdą odpowiednie zastosowanie przepisy o zleceniu (art. 750 k.c.). Nie należy natomiast utożsamiać umowy zawieranej przez Podatnika z wykonawcą z umową agencyjną uregulowaną w Kodeksie cywilnym (art. 758-art. 7649 k.c.). Przez umowę agencyjną bowiem przyjmujący zlecenie (agent) zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, do stałego pośredniczenia, za wynagrodzeniem, przy zawieraniu z klientami umów na rzecz dającego zlecenie przedsiębiorcy albo do zawierania ich w jego imieniu (art. 758 k.c.). W przypadku natomiast usług świadczonych przez Podatnika na rzecz wykonawcy ma miejsce jednorazowe, a nie stałe pośrednictwo przy zawieraniu umowy pomiędzy wykonawcą a zamawiającym.

Określając chwilę wykonania usługi przez Podatnika na rzecz wykonawcy, a co za tym idzie chwilę powstania obowiązku podatkowego Podatnika w zakresie podatku VAT, należy zauważyć, iż usługa świadczona przez Podatnika polega na doprowadzeniu do zawarcia umowy przez wykonawcę z zamawiającym. Jest ona (inaczej niż umowa zlecenia) zobowiązaniem rezultatu Podatnika, iż do zawarcia umowy pomiędzy kontrahentami dojdzie. Tym samym za chwilę wykonania usługi przez Podatnika na rzecz wykonawcy uznać należy chwilę zawarcia umowy przez wykonawcę z zamawiającym. Jak wskazuje bowiem Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 3 kwietnia 2008 r. (sygn. akt I SA/Wr 1748/07) przy wykładni pojęcia "wykonanie usługi" pomocne będzie posłużenie się potocznym rozumieniem tego pojęcia i definicją słownikową. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN, Warszawa 2005, opracowanie E. Sobol "wykonanie" jest rzeczownikiem pochodzącym od czasownika "wykonać" który znaczy "spełnić jakąś czynność, wprowadzić w czyn, zrealizować, urzeczywistnić".

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 17 grudnia 2009 r. (sygn. akt III SA/Wa 1038/09) stwierdza, iż o charakterze i o dacie wykonania decydują strony umowy cywilnoprawnej, za wyjątkiem sytuacji, gdy moment ten określa powszechnie obowiązujący przepis prawa regulujący zasady wykonywania danego rodzaju usług. Dla realizacji tego celu niezbędnym było więc uwzględnienie sposobu, w jaki strony w zawartej umowie określiły swe prawa i obowiązki dotyczące fazy zakończenia realizacji usługi. Strony umowy decydują bowiem o tym, jakie działania muszą być podjęte, aby uznać daną usługę za wykonaną. W literaturze przedmiotu podkreśla się, że usługa jest wykonana, gdy usługodawca zrealizował wszystkie czynności składające się na określony rodzaj usługi. Udostępniając stronom dane o nich nawzajem Podatnik doprowadza do zawarcia umowy pomiędzy nimi, a więc realizuje wszystkie czynności składające się na świadczoną przez siebie usługę. Z chwilą zawarcia umowy pomiędzy wykonawcą a zamawiającym uznać dopiero można, iż usługa Podatnika została wykonana.

Zgodnie z regulaminem przetargowym portalu internetowego Podatnika, do zawarcia umowy pomiędzy użytkownikami portalu dochodzi z chwilą udostępnienia danych stronom zawieranej umowy. Zważywszy na zaprezentowany tryb zawierania umowy pomiędzy wykonawcą a zamawiającym zastosowanie do niego znajdą przepisy regulujące przetargowy, a nie aukcyjny, tryb zawierania umów (art. 701-705 k.c.). Aukcję, w odróżnieniu od przetargu, cechuje bowiem równoczesna obecność uczestników i organizatora aukcji w jednym miejscu i w jednym czasie (ewentualnie komunikowanie się przez nich za pomocą środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość), gdzie oferta złożona przez jednego uczestnika zasadniczo przestaje go wiązać, gdy inny uczestnik złożył ofertę korzystniejszą (postąpienie), a podstawowym kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty jest wysokość ceny lub wynagrodzenia. Przetarg polega natomiast na rozpatrzeniu i wyborze przez organizatora najkorzystniejszej oferty, spośród ofert przedstawionych przez uczestników w trakcie określonego czasu. W przetargu nie jest zatem wymagana jednoczesna obecność uczestników i organizatora, składane oferty nie mają charakteru postąpień, a kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty nie ogranicza się do wysokości ceny lub wynagrodzenia. Mając powyższe na uwadze, zauważyć należy, iż zgodnie z art. 703 § 3 zd. 1 k.c. do ustalenia chwili zawarcia umowy w drodze przetargu stosuje się przepisy dotyczące przyjęcia oferty, chyba że w warunkach przetargu zastrzeżono inaczej. Jest to przepis dyspozytywny, umożliwiający określenie w warunkach przetargu innej chwili zawarcia umowy w drodze przetargu aniżeli chwili przyjęcia oferty. K. Korus interpretując art. 703 § 3 zd. 1 k.c. stwierdza: Dla ustalenia momentu zawarcia umowy w zasadzie decydujące znaczenie mają przepisy dotyczące zawarcia umowy w drodze oferty. Jednak ustawa sama wskazuje na dyspozycyjny charakter tego przepisu (K. Korus, D. Rogoń, M. Żak, Komentarz do niektórych przepisów kodeksu cywilnego, zmienionych ustawą z dnia 14 lutego 2003 r. o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw, LEX/el. 2003). Również B. Giesen w komentarzu do Kodeksu cywilnego wskazuje na dyspozytywny charakter art. 703 § 3 zd. 1 k.c.:

Do ustalenia chwili zawarcia umowy w drodze przetargu stosuje się przepisy dotyczące przyjęcia oferty, z tym że warunki przetargu mogą wskazać inną chwilę jako datę zawarcia umowy. Jeżeli zatem taka "inna chwila" nie została wskazana, do zawarcia umowy dochodzi w chwili, gdy do uczestnika przetargu (oferenta) dotrze oświadczenie organizatora przetargu (adresata oferty) w taki sposób, że mógł zapoznać się z jej treścią (B. Gieseri, W.J. Katner, P. Księżak, B. Lewaszkiewicz-Petrykowska, R. Majda, E. Michniewiez-Broda, T. Pajor, U. Promińska, M. Pyziak-Szafnicka, W. Robaczyński, M. Serwach, Z. Swiderski, M. Wojewoda, Kodeks cywilny Część ogólna. Komentarz, LEX 2009). W przedstawionym stanie faktycznym regulamin przetargowy portalu internetowego Podatnika wyraźnie wskazuje, iż umowę zawieraną przez użytkowników portalu uważa się za zawartą z chwilą udostępnienia danych stronom zawieranej umowy. Tą też chwilę uznać należy za chwilę wykonania usługi pośrednictwa przez Podatnika, od któreJ liczy się siedmiodniowy termin na wystawienie przez Podatnika faktury dokumentującej wykonanie tejże usługi, a co za tym idzie powstanie obowiązku podatkowego od kwoty prowizji należnej od wykonawcy (w części w jakiej nie stanowiła ona zaliczki).

Do umów zawieranych w trybie przetargowym art. 703 § 3 zd. 2 k.c. nakazuje odpowiednio stosować art. 702 § 3 k.c" zgodnie z którym jeżeli ważność umowy zależy od spełnienia szczególnych wymagań przewidzianych w ustawie, zarówno organizator aukcji (odpowiednio organizator przetargu), jak i jej uczestnik (odpowiednio uczestnik przetargu), którego oferta została przyjęta, mogą dochodzić zawarcia umowy. Jeżeli zatem ważność umowy zawieranej przez wykonawcę z zamawiającym zależy od spełnienia szczególnych wymagań przewidzianych w ustawie (np. zawarcie umowy w formie szczególnej jest zastrzeżone pod rygorem nieważności), wówczas umowa ta zostaje zawarta pomiędzy stronami dopiero po zadośćuczynieniu tymże wymaganiom przez strony. Udostępnienie przez Podatnika danych stronom umowy nie wiąże się jeszcze z zawarciem przez nie umowy, a jedynie uzyskaniem roszczenia przez każdą z nich względem drugiej o zawarcie umowy treści ustalonej w ramach przeprowadzonego przetargu. Jak wskazuje K. Korus w komentarzu do Kodeksu cywilnego:

Odpowiednie zastosowanie art. 702 § 3 k.c. oznacza, że w razie przeprowadzenia przetargu o charakterze rokowaniowym i zakończeniu go wybraniem przez organizatora oferty przetargowej, w sytuacji, gdy do zawarcia umowy ustawa stawia szczególne wymagania zarówno organizatorowi, jak i reflektantowi, którego oferta została wybrana, przysługuje roszczenie o zawarcie umowy (...) Roszczenie to może być dochodzone na drodze sądowej na podstawie art. 1047 k.p.c. i art. 64 k.c. (K. Korus, D. Rogoń, M. Żak, Komentarz do niektórych przepisów kodeksu cywilnego, zmienionych ustawą z dnia 14 lutego 2003 r. O zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw, LEX/el. 2003). Podobnie Z. Gawlik w komentarzu do Kodeksu cywilnego stwierdza: Treścią stosunku zobowiązaniowego łączącego organizatora i zwycięskiego uczestnika jest obowiązek zawarcia umowy spoczywający na każdej z tych stron. Aukcja (odpowiednio przetarg) doprowadza w takim przypadku do wyłonienia drugiej strony umowy oraz powoduje ukształtowanie jej treści, jednakże samo zawarcie umowy następuje dopiero wówczas, gdy spełnione zostaną wszystkie określone przez ustawę wymagania jej ważności (ewentualnie czynności wymagane dla samego jej zawarcia). Ze względu na to, że art. 702 k.c. stanowi, iż każda ze stron może dochodzić zawarcia umowy zobowiązanie powstające między nimi nie jest zobowiązaniem wynikającym z umowy przedwstępnej (tak Z. Radwański (w:) System Prawa Prywatnego, t. 2, Suplement, s. 66; P. Machnikowski (w.) E. Gniewek, Komentarz, 2006, s. 184; S. Rudnicki (w:) S. Dmowski, S. Rudnicki, Komentarz, 2006, s. 318; odmiennie A. Brzozowski (w:) K. Pietrzykowski, Komentarz, t. I, 2004, s. 280). Na jego podstawie organizator, a także zwycięski uczestnik w każdym przypadku mogą żądać zawarcia umowy, a w razie uchylania się przez jedną ze stron, druga może dochodzić zawarcia umowy na podstawie art. 64 k.c. w zw. z art. 1047 k.p.c. (A. Kidyba (red.), Kodeks cywilny Komentarz. Tom I. Część ogólna, LEX 2009). Tylko część piśmiennictwa (A. Brzozowski w K. Pietrzykowski (red.), Komentarz, t. I, C.H. Beck 2004) upatruje w tym zobowiązaniu zawarcia umowy przedwstępnej. Tym samym, za chwilę wykonania usługi przez Podatnika uznać należy chwilę przekazania danych stronom, bo choć nie doszło jeszcze do zawarcia pomiędzy nimi do ważnej umowy, to jednak z tą chwilą uzyskują one roszczenie o zawarcie tejże umowy.

Jest to zatem chwila, gdy Podatnik realizuje wszystkie czynności składające się na świadczoną przez siebie usługę. Tą też chwilę uznać należy za chwilę wykonania usługi pośrednictwa przez Podatnika, od której liczy się siedmiodniowy termin na wystawienie przez Podatnika faktury dokumentującej wykonanie tejże usługi, a co za tym idzie powstanie obowiązku podatkowego od kwoty prowizji należnej od wykonawcy (w części w jakiej nie stanowiła ona zaliczki).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 (...).

Obowiązek podatkowy powstaje co do zasady z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1 (art. 19 ust. 1 ww. ustawy).

Stosownie do art. 19 ust. 4 ww. ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Natomiast art. 19 ust. 11 cyt. ustawy stanowi, że jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ww. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. W myśl art. 106 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Należy wskazać, iż w myśl § 9 ust. 1 rozporządzenia, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12.

Natomiast, w świetle § 10 ust. 1 rozporządzenia, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Na mocy § 10 ust. 3 rozporządzenia, fakturę wystawia się również nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym pobrano przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi każdą kolejną część należności (zaliczkę, przedpłatę, zadatek lub ratę).

Z treści § 10 ust. 5 rozporządzenia wynika, że jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1-3, nie obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia fakturę na zasadach określonych w § 5 i 7-9, z tym że sumę wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartość otrzymanych części należności, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących pobranie części należności; taka faktura powinna zawierać również numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl § 10 ust. 6 rozporządzenia, jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1-3, obejmują całą cenę brutto towaru lub usługi, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia faktury w terminie określonym w § 9.

W opisanym we wniosku stanie faktycznym wskazano, iż Wnioskodawca będzie świadczył na rzecz użytkowników portalu internetowego usługę pośredniczenia w zawieraniu umów pomiędzy zamawiającym a wykonawcą. Z tytułu pośrednictwa w zawarciu umowy pomiędzy zamawiającym a wykonawcą Wnioskodawca pobiera wynagrodzenie prowizyjne. Procedura zawierania umów jest uregulowana w regulaminie i przebiega w następujący sposób. Zamawiający określa przedmiot zamówienia zamieszczając ogłoszenie na wykonanie określonego świadczenia na portalu internetowym Wnioskodawcy. Wystawienie tego ogłoszenia na portalu internetowym będzie nieodpłatne. Procedurę przetargową regulować będzie regulamin udostępniony na portalu internetowym. Wykonawcy, w odpowiedzi na ogłoszenie zamawiającego, przedstawiają oferty wykonania świadczenia poprzez wysłanie swoich propozycji do portalu internetowego Zainteresowanego. Oferty wykonania świadczenia są widoczne dla zamawiającego na jego koncie portalowym (profilu). Zamawiający dokonuje wyboru jednej z ofert wykonania dzieła przedstawionych przez wykonawców w odpowiedzi na jego ogłoszenie, która najbardziej mu odpowiada. Zamawiający może także zamknąć przetarg i odrzucić wszystkie oferty, jeżeli żadna z ofert mu nie odpowiada. Wykonawca, którego oferta została wybrana przez zamawiającego, zostaje powiadomiony o dokonanym przez zamawiającego wyborze oraz wezwany do zapłaty części lub całej kwoty na poczet prowizji, jako zaliczki lub przedpłaty na poczet wynagrodzenia prowizyjnego Wnioskodawcy od pośrednictwa w zawarciu umowy. Wysokość zaliczki lub przedpłaty będzie uzależniona od rodzaju zamówienia i wartości umowy, od której będzie ustalana prowizja za zawarcie umowy.

Z chwilą dokonania zapłaty zaliczki lub przedpłaty Wnioskodawca wystawia wykonawcy fakturę VAT dokumentującą kwotę uiszczonej przez niego części (zaliczki) lub całej kwoty (przedpłata 100%) na poczet wynagrodzenia prowizyjnego z tytułu pośrednictwa w zawarciu umowy. Po sprawdzeniu danych zamawiającego i wykonawcy, Wnioskodawca udostępnienia wykonawcy dane zamawiającego, a zamawiającemu dane wykonawcy. Zgodnie z regulaminem przetargowym, z chwilą udostępnienia danych stronom dochodzi do zawarcia umowy - ustalona jest treść i zidentyfikowane strony umowy.

Jeżeli wykonawca uiścił zaliczkę Wnioskodawca wystawia wykonawcy fakturę VAT na pozostałą część należnej prowizji, chyba że wcześniej została zapłacona cała kwota prowizji w formie przedpłaty i zostało to potwierdzone fakturą VAT.

Nadmienić należy, iż zgodnie z uregulowaniami kodeksu cywilnego strony mają prawo do swobodnego kształtowania umów i to z ich postanowień wynika moment wykonania usługi. Z uwagi na fakt, iż dla przedmiotowych usług przepisy ustawy o VAT nie przewidują szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego, zastosowanie znajdują zasady ogóle wyrażone w art. 19 ust. 1 ustawy.

Jeżeli zatem Wnioskodawca otrzyma przed wykonaniem usługi zaliczkę lub przedpłatę w wysokości 100%, obowiązek podatkowy w odniesieniu do otrzymanej części lub całości należności powstaje z chwilą jej otrzymania. W tym miejscu wskazać należy, iż obowiązek ten nie jest uzależniony od momentu wystawienia faktury dokumentującej otrzymanie przedpłaty lub zaliczki. Przepis art. 19 ust. 4 ustawy odnosi się wyłącznie do sytuacji dokumentowania dostawy towaru lub wykonania usługi, natomiast nie dotyczy on otrzymania przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty. Fakturę dokumentującą otrzymanie przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty wystawia się zgodnie z cytowanym § 10 ust. 1 rozporządzenia nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, jednak data wystawienia takiej faktury nie ma wpływu na moment powstania obowiązku podatkowego.

W odniesieniu do pozostałej do rozliczenia wartości usługi, lub w przypadku, gdy przed wykonaniem usługi nie pobrano przedpłaty lub zaliczki, obowiązek podatkowy powstanie na zasadach ogólnych, określonych w art. 19 ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, tzn.:

* w przypadku, gdy usługa ta nie powinna być potwierdzona fakturą, z chwilą wykonania usługi (art. 19 ust. 1 ustawy),

* w przypadku, gdy usługa ta powinna być potwierdzona fakturą, z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wykonania usługi,

- przy czym, wykonanie usługi, jak wskazano we wniosku, zgodnie z regulaminem, następuje z chwilą udostępnienia danych stronom.

Końcowo wskazać należy, iż niniejszą interpretację wydano w oparciu o zaprezentowany we wniosku opis stanu faktycznego. Ustawa o podatku od towarów i usług nie reguluje zasad zawierania między stronami umów, natomiast organy podatkowe nie mają prawa ingerować w treść zawieranych umów, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, a to może być stwierdzone jedynie w drodze postępowania podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl