IPPP1-443-1155/11-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1155/11-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2011 r. (data wpływu 25 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w ramach projektu "Magia " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT w ramach projektu "Magia... ".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Ochotnicza Straż Pożarna jest stowarzyszeniem. Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 tekst jednolity z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 147, poz. 1229 tekst jednolity ze. zm.) a także na podstawie statutu OSP.

Do głównych celów statutowych OSP należą: - prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom, udział w akcjach ratowniczych, informowanie ludności o istniejących zagrożeniach, działanie na rzecz ochrony środowiska, a także wspomaganie rozwoju społeczności lokalnych i prowadzenie działalności kulturalnej i oświatowej.

OSP realizując cele statutowe opiera się na społecznej pracy swoich członków oraz osób niezrzeszonych. Jedynymi dochodami stowarzyszenia są składki członkowskie oraz dobrowolne wpłaty (darowizny), które w całości przeznaczone są na działalność statutową.

Stowarzyszenie nie jest Organizacją Pożytku Publicznego, nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku VAT i tym samym nie ma możliwości jego odzyskania, gdyż uzyskane środki finansowe nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Od kilu lat Ochotnicza Straż Pożarna oprócz działalności p.poż. zaangażowana jest w organizację wielu akcji oddolnych mających na celu upowszechnianie kultury i zachowywania dziedzictwa narodowego współpracując między innymi z L oraz Stowarzyszeniem X.

W dniu 2 lutego 2011 Wnioskodawca podpisał umowę z samorządem Województwa na dofinansowanie projektu pn. "Magia " realizowanego w ramach działania 4.31 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w dwóch etapach w okresie od 02.02.2011 do 31 grudnia 2011 r.. Projekt ten ma na celu aktywizację społeczeństwa na terenach gmin wiejskich. W związku z tym zorganizowane zostaną warsztaty kulinarne. W tym celu wykonany został już remont pomieszczeń kuchennych oraz wybudowany staropolski piec chlebowy wraz z kuchnią i wędzarnią. Zorganizowane spotkania zintegrują mieszkańców i wzmocnią relacje między nimi. Jednocześnie uczestnicy warsztatów zapoznają się ze zdrowszymi, lepszymi sposobami odżywiania, opartymi na dawnych tradycyjnych przepisach. Młodzież pozna tradycyjne sposoby przyrządzania potraw. Celem projektu jest przekonanie uczestników programu, że kultywowanie tradycji kulinarnych jest niezbędne do zachowania tożsamości regionalnej, że należy tak postępować i tak gotować żeby dziedzictwo tradycji kulinarnych uchronić nie tylko dla siebie, ale i swoich następców. Stworzenie kącika kulinarnego z tradycyjnym piecem chlebowym i kuchnią węglową będzie służyło wszystkim zainteresowanym kultywowaniem tradycji przez następne lata.

Umowa określa refundację poniesionych wydatków na poziomie 70% kosztów kwalifikowalnych. Przyznana pomoc finansowa uwzględnia w kosztach kwalifikowalnych VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania VAT z przeprowadzanego projektu "Magia " w ramach programu działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów.

W myśl przepisów ustawy Ochotnicza Straż Pożarna w Skułach nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z faktur związanych z projektem "Magia ".

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione są z podatku usługi świadczone przez statutowe organizacje członkowskie. Ponadto stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest Organizacją Pożytku Publicznego, nie jest zarejestrowana jako podatnik podatku VAT, a tym samym nie ma możliwości obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych i niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca - Ochotnicza Straż Pożarna w Skułach oprócz działalności statutowej zaangażowana jest w organizację wielu akcji mających na celu upowszechnienie kultury i zachowywania dziedzictwa narodowego. W związku z powyższym Wnioskodawca podpisał umowę z samorządem na dofinansowanie projektu "Magia " realizowanego w ramach działania 4.31 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Projekt ten ma na celu aktywizację społeczeństwa na terenach gmin wiejskich.

Ponadto z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, zakupione towary i usługi w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku okoliczności, stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług, poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Oznacza to, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu "Magia ", w konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku VAT z tego tytułu, w trybie art. 87 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Jednocześnie zauważyć należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl