IPPP1/443-1150/08-4/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1150/08-4/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2008 r. (data wpływu 16 czerwca 2008 r.), uzupełniony pismem z dnia 22 sierpnia 2008 r. (data wpływu do BKIP w Płocku 25 sierpnia 2008 r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP1/443-1150/08-2/IG z dnia 18 sierpnia 2008 r. do uzupełnienia braków formalnych wniosku otrzymane w dniu 20 sierpnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT, przeniesienia prawa użytkowania wieczystego działki na rzecz Gminy, w zamian za zwolnienie z długu według zasad wynikających z art. 453 k.c. w związku z art. 66 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT, przeniesienia prawa użytkowania wieczystego działki na rzecz Gminy, w zamian za zwolnienie z długu według zasad wynikających z art. 453 k.c. w związku z art. 66 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, uzupełniony pismem z dnia 22 sierpnia 2008 r. (data wpływu do BKIP w Płocku 25 sierpnia 2008 r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP1/443-1150/08-2/IG z dnia 18 sierpnia 2008 r. do uzupełnienia braków formalnych wniosku otrzymane w dniu 20 sierpnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółce przysługuje prawo wieczystego użytkowania nieruchomości niezabudowanej wpisanej do ewidencji gruntów, której właścicielem jest Skarb Państwa. Spółka jest dłużnikiem wobec miasta Mława z tytułu podatku od nieruchomości. Spółka pragnie przenieść prawo użytkowania wieczystego opisanej działki na rzecz Gminy Miasta Mława w zamian za zwolnienie z długu według zasad wynikających z art. 453 k.c. w związku z art. 66 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej (Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy transakcja przeniesienia prawa użytkowania wieczystego działki na rzecz gminy w zamian za zwolnienie z długu podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem wnioskodawcy przeniesienie prawa użytkowania wieczystego w zamian za dług jest czynnością cywilnoprawną i nie podlega podatkowi VAT co potwierdza uchwała 7 sędziów NSA z 8 października 2007 r. I FPS 2/07.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą "opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Czynności określone w ust. 1 podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.

Przepisy ust. 1 stosuje się również do towarów, o których mowa w art. 14. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio".

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, że "przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel".

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, że "ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty".

Z tego wynika, że od 1 maja 2004 r. grunt jest towarem w rozumieniu ustawy o VAT, a zatem odpłatna dostawa gruntu podlega opodatkowaniu VAT, jeżeli jest realizowana przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółce przysługuje prawo wieczystego użytkowania nieruchomości niezabudowanej wpisanej do ewidencji gruntów, której właścicielem jest Skarb Państwa. Spółka jest dłużnikiem wobec miasta Mława z tytułu podatku od nieruchomości. Spółka pragnie przenieść prawo użytkowania wieczystego opisanej działki na rzecz Gminy Miasta Mława w zamian za zwolnienie z długu według zasad wynikających z art. 453 k.c. w związku z art. 66 § 1 pkt 2 Ordynacji.

Czynność przeniesienia własności nieruchomości niezabudowanej przez podatnika zobowiązanego do zwrotu długu w zamian za zwrot długu, stanowi odpłatną dostawę towaru w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

W wyniku ustanowienia prawa użytkowania wieczystego gruntu dochodzi do ekonomicznego przeniesienia władztwa nad gruntem (towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy) na rzecz użytkownika wieczystego, co pozwala mu rozporządzać nim jak właściciel. Znajduje to wyraz zarówno w swobodzie korzystania z gruntu i czerpania z niego pożytków w sposób taki jak w przypadku właściciela tego gruntu, jak również w możliwości przeniesienia takiego władztwa na inny podmiot, tak jak ma to miejsce w przypadku dokonywania sprzedaży gruntu przez właściciela.

W obowiązującej ustawie o podatku od towarów i usług jako zasadę przyjęto, że za dostawę towarów uznaje się "przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel". Nie posłużono się w tym przypadku pojęciami "sprzedaż" oraz "przeniesienie własności" które zawężałyby zakres przedmiotowy tak określonej dostawy towarów. Akcent sformułowanej definicji położony został głównie na podkreślenie przeniesienie ekonomicznego władztwa nad rzeczą w taki sposób, aby nabywca mógł nią dysponować podobnie jak właściciel. Definicja ta jest zatem bardzo szeroka, wskazująca, że istotny jest przede wszystkim ekonomiczny a nie prawny aspekt transakcji, w ramach której podatnik przenosi na nabywcę prawo do rozporządzania towarami jak w przypadku własności. Własność nie jest bowiem pojęciem wyłącznie prawnym, gdyż stanowi ona głównie kategorię ekonomiczną.

Pojęcie "rozporządzania towarami jak właściciel" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy należy rozumieć szeroko, jako obejmujące nie tylko uprawnienie do wyzbycia się własności pozyskanych towarów (przeniesienie własności, zrzeczenie się własności, rozporządzenie na wypadek śmierci) czy ich obciążenia (ustanowienia na rzeczy prawa rzeczowego, czy też oddanie rzeczy w dzierżawę lub najem), lecz także korzystania z nabytych towarów (posiadania, używania, pobierania pożytków, zużycia itp.).

W związku z tym spośród czynności "przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel" można na pewno wymienić sprzedaż i zamianę oraz każdą inną transakcję, która w aspekcie ekonomicznym będzie prowadziła do podobnego rezultatu.

Tak więc przeniesienie prawa użytkowania wieczystego opisanej działki na rzecz Gminy Miasta Mława w zamian za zwolnienie z długu, stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 obowiązującej obecnie ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż w wyniku tej transakcji, zostanie na nabywcę (Gmina Miasto Mława) przeniesione prawo umożliwiające nabywcy dysponowanie towarem jak właściciel.

Ustawodawca nie wyłączył z opodatkowania podatkiem VAT przeniesienia własności gruntu na rzecz gminy, w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody ich budżetu.

Dokonanie takiej czynności przewidzianej przepisami art. 66 § 1 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), jest szczególnym przypadkiem wygaśnięcia zobowiązania podatkowego, co nie zmienia faktu, że przeniesienie prawa do wieczystego użytkowania gruntu jest czynnością, która zgodnie z powołanymi wyżej przepisami rodzi obowiązek podatkowy w podatku VAT.

Cytowana przez wnioskodawcę Uchwała 7 sędziów NSA z 8 października 2007 r. I FPS2/07 została podjęta w oparciu o przepisy nieobowiązującej już ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.), w której posługiwano się pojęciem sprzedaży towarów a nie pojęciem dostawy towarów i zupełnie inny, węższy, był katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, więc w niniejszej sprawie nie ma ona zupełnie zastosowania.

W związku z tym opisana transakcja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach wynikających z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 obecnie obowiązującej ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl