IPPP1-443-1149/11-3/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1149/11-3/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2011 r. (data wpływu 25 lipca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlanych wykonanych w 2011 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlanych wykonanych w 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W lipcu 2010 r. firma (osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą), będąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, wygrała przetarg ogłoszony przez jedną z gmin na wykonywanie robót budowlanych (sieci i przyłącza wodociągowe). W zawartej umowie określono kwotowo wartość netto, podatek VAT (w wysokości zgodnej z obowiązującą w 2010 r. stawką 22%) oraz wartość brutto. Termin rozpoczęcia robót określono na 16 sierpnia 2010 r. a termin ich zakończenia na 31 sierpnia 2011 r. Strony postanowiły, że rozliczenie za wykonane roboty odbywać się będzie fakturami przejściowymi, wystawianymi zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym oraz fakturą końcową wystawioną po zakończeniu i odbiorze całości robót.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. dla robót objętych powyższą umową wzrosła stawka podatku VAT z 22% na 23% (zmiana wprowadzona ustawą z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej). Wszystkie faktury przejściowe wystawiane w roku 2011 i dotyczące prac wykonanych w tym roku wystawiane są ze stawką obecnie obowiązującą 23% VAT. Aby prawidłowo rozliczyć się z Gminą i Urzędem Skarbowym należało by zawrzeć aneks do umowy, z określeniem nowej stawki VAT. Jednakże Gmina powołując się na zapisy w umowie odmówiła podpisania aneksu, argumentując to faktem, że nie może pozwolić sobie na zwiększenie zaplanowanych kosztów inwestycji oraz na to, iż zawarta umowa nie przewidziała zawarcia aneksu dotyczącego zmian dotyczących stawek podatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Z jaką stawką Wnioskodawca powinien rozliczyć - zafakturować roboty wykonane po 1 stycznia 2011 r.

2.

Czy przy wystawianiu w roku 2011 faktur przejściowych i faktury końcowej poprawne będzie przyjęcie za kwotę wyjściową wartości netto zgodnej z umową i żądanie od Gminy uregulowania całości zobowiązań wynikających z wystawionych faktur.

W ocenie Wnioskodawcy, w związku z faktem, iż Gmina odmówiła zawarcia aneksu do umowy, na mocy którego stawka VAT na roboty wykonane po 1 stycznia 2011 r. wzrosłaby do obowiązującego obecnie poziomu 23%, Wnioskodawca mimo wszytko winien jest do faktur wystawianych w roku bieżącym stosować stawkę 23% VAT, co czynił.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej, lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z podstawową zasadą określoną w art. 19 ust. 1 obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy).

Ustawodawca, w art. 19 ust. 13 cyt. ustawy, w sposób szczególny uregulował powstanie obowiązku podatkowego dla określonych czynności, wśród których wymienił również usługi budowlane i budowlano-montażowe.

Stosownie zatem do art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d) ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usług budowlanych lub budowlano-montażowych. Przepis ten stosuje się również do usług przyjmowanych częściowo, których odbiór jest dokonywany na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych (art. 19 ust. 14 ustawy). Powyższe oznacza, że z tytułu wykonania usługi budowlanej dla powstania obowiązku podatkowego znaczenie ma termin zapłaty, ale tylko wówczas, gdy kontrahent dokona płatności za wykonaną na jego rzecz usługę przed upływem 30 dni od dnia jej wykonania, gdyż 30. dnia obowiązek podatkowy powstaje niezależnie od tego, że nie dokonano zapłaty.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur - obowiązujące w stanie prawnym objętym przedstawionym stanem faktycznym - uregulowane zostały w obowiązującym od 1 kwietnia 2011 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), dalej zwanego rozporządzeniem.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży, w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaż, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonywanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w lipcu 2010 r. zawarł z Gminą umowę na wykonanie robót budowlanych (sieci i przyłącza wodociągowe). W zawartej umowie określono kwotowo wartość netto, podatek VAT w wysokości zgodnej z obowiązującą w 2010 r. stawką podatku 22% oraz wartość brutto ww. robót. Termin rozpoczęcia robót określono na 16 sierpnia 2010 r. a termin ich zakończenia na 31 sierpnia 2011 r. Strony postanowiły, że rozliczenie za wykonane roboty odbywać się będzie fakturami przejściowymi wystawianymi zgodnie z harmonogramem rzeczowo - finansowym oraz fakturą końcową wystawioną po zakończeniu i odbiorze całości robót.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. dla robót objętych umową wzrosła stawka podatku VAT na 23%. Wszystkie faktury przejściowe wystawiane w 2011 r. i dotyczące prac wykonanych w tym roku Wnioskodawca wystawił ze stawką podatku obecnie obowiązującą. Gmina, powołując się na zapisy w umowie, odmówiła podpisania aneksu do umowy, argumentując to faktem, że nie może pozwolić sobie na zwiększenie zaplanowanych kosztów inwestycji, a zawarta umowa nie przewidywała zawarcia aneksu dotyczącego zmian stawek podatkowych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, z jaką stawką winien on zafakturować roboty wykonane po 1 stycznia 2011 r.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa podatkowego oraz przedstawione okoliczności sprawy stwierdzić należy, iż Wnioskodawca winien zastosować dla usług budowlanych faktycznie wykonanych w 2011 r. stawkę podatku w wysokości 23%.

W tym miejscu zaznaczyć należy, iż w niniejszej interpretacji organ podatkowy ograniczył się do oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku dla robót budowlanych wykonanych w 2011 r. W zakresie pytania nr 2 przedstawionego w niniejszym wniosku wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie Nadmienia się, że wydanie niniejszego postanowienia nie powoduje utraty prawa do wystąpienia z nowym wnioskiem o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego z uwzględnieniem sugestii wskazanych ww. wezwaniu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl