IPPP1-443-1143/09-2/MP - Zasady rozliczenia ulgi w podatku VAT z tytułu nabycia kasy rejestrującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1143/09-2/MP Zasady rozliczenia ulgi w podatku VAT z tytułu nabycia kasy rejestrującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2009 r. (data wpływu 10 listopada 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia ulgi z tytułu nabycia kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia ulgi z tytułu nabycia kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni zakupiła kasę fiskalną dnia 28 listopada 2008 r. za kwotę 2.799 zł netto. Dnia 29 listopada 2008 r. kasa została zafiskalizowana i tego samego dnia Wnioskodawczyni rozpoczęła ewidencjonowanie obrotu przy pomocy kasy fiskalnej. Kasa została zgłoszona do urzędu skarbowego w obowiązującym terminie. W listopadzie 2008 firma wykazała w deklaracji VAT nadwyżkę podatku VAT naliczonego nad należnym, nie odliczono ulgi ani nie skorzystano z możliwości wystąpienia o zwrot 25 % przysługującego odliczenia. W grudniu 2008 r. wystąpił VAT do zapłaty więc w deklaracji za miesiąc grudzień 2008 r. pomniejszono kwotę VAT do zapłaty o całą przysługującą ulgę na zakup kasy fiskalnej (50 % z kwoty 2.799 zł = 1.400 zł).

W związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich z dnia 22 grudnia 2008 r. w sprawie C-414/07, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa wykorzystywanego na napędów pojazdów samochodowych, we wrześniu 2009 r. Wnioskodawczyni dokonała korekt deklaracji VAT od stycznia 2005 r. do lipca 2009 r. W wyniku sporządzenia tych korekt w deklaracji za grudzień 2008 r. oraz w miesiącach następnych powstała nadwyżka podatku naliczonego nad należnym i Wnioskodawczyni nie mogła wykazać w całości wcześniej odliczonej kwoty ulgi z tytułu nabycia kasy rejestrującej. Zastosowała przepis § 7 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r.) wykazując w korekcie za grudzień 2008 r., styczeń, luty, marzec 2009 r. po 25 % kwoty przysługującej do odliczenia (po 350 zł w każdym miesiącu) do zwrotu na rachunek bankowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

*

czy wysokość ulgi z tytułu nabycia kasy fiskalnej odliczanej w miesiącu grudniu 2008 r. i w miesiącach następnych powinna być wyliczona w oparciu o przepisy obowiązujące do dnia 30 listopada 2008 r., tj. w okresie kiedy została nabyta kasa fiskalna i rozpoczęto ewidencjonowanie, czy też wedle przepisów obowiązujących od dnia 1 grudnia 2008 r., kiedy następuje faktyczne odliczenie ulgi.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Art. 111 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r.) mówi, że "podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50 % jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2500 zł". Jeżeli zatem w czasie obowiązywania powyższego przepisu (listopad 2008 r.) Wnioskodawczyni rozpoczęła ewidencjonowanie obrotu i podatku należnego za pomocą kasy fiskalnej, którą zakupiła i zgłosiła do Urzędu Skarbowego w listopadzie 2008 r., nabyła prawo do skorzystania z ulgi w wysokości 50 % ceny zakupu nie więcej niż 2.500 zł.

Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących, odliczenie, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ww. ustawy może być dokonane w rozliczeniu podatku od towarów i usług za miesiąc, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie lub za miesiące po tym miesiącu. Jeżeli jednak kwota odliczenia jest wyższa od kwoty różnicy między podatkiem należnym, a podatkiem naliczonym podatnik może otrzymać zwrot przysługującej do odliczenia kwoty zgodnie z warunkami określonymi w § 7 ust. 2.

W przypadku Wnioskodawczyni, w związku z tym, że w deklaracji VAT za miesiąc listopad 2008 r. wykazana była nadwyżka podatku naliczonego nad należnym nie dokonała ona odliczenia ulgi w całości ani też nie wystąpiła o zwrot na rachunek bankowy 25 % przysługującej ulgi, przewidując, że w następnym miesiącu (grudniu 2008 r.) wystąpi u niej podatek do zapłaty i skorzysta z odliczenia ulgi w pełnej wysokości.

Zmiana przepisu art. 111 ust. 4 ww. ustawy od dnia 1 grudnia 2008 r. nie ma wpływu na wysokość ulgi, do której Wnioskodawczyni nabyła prawo w listopadzie 2008 r. Zarówno z poprzedniego, jak i obecnie obowiązujących przepisów wykonawczych do ustawy o podatku od towarów i usług nie wynika termin, kiedy podatnik ma prawo skorzystania z przedmiotowej ulgi. Wnioskodawczyni uważa, że może zatem skorzystać z ulgi w dowolnym momencie począwszy od miesiąca rozpoczęcia ewidencjonowania lub w okresach następnych i zmiana przepisów od dnia 1 grudnia 2008 r. nie zmienia tego prawa ani w kwestii wysokości ulgi ani zasad jej odliczania. Zmiana przepisów miałaby wpływ, jeżeli ustawodawca wprowadziłby przepisy przejściowe wskazujące, że zmienione przepisy mają również zastosowanie do ulg nabytych zgodnie z przepisami w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r., ale nie odliczonych przed dniem 1 grudnia 2008 r.

Podsumowując, skoro Wnioskodawczyni nabyła kasę i rozpoczęła ewidencjonowanie w listopadzie 2008 r., choć nie skorzystała z odliczenia ulgi w deklaracji za miesiąc listopad 2008 r. miała podstawę, aby w deklaracji za miesiąc grudzień 2008 r. skorzystać z ulgi w wysokości określonej w przepisach obowiązujących do dnia 30 listopada 2008 r., tj. odliczyć kwotę w wysokości 50 % jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2.500 zł (w przypadku Wnioskodawcy jest to kwota 1.400 zł).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 4 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r.) podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących, zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50 % jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej niż 2.500,00 zł.

Ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320) zmieniona została treść ww. artykułu, który z dniem 1 grudnia 2008 r. uzyskał brzmienie: "podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90 % jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej niż 700 zł.

Zasady korzystania z ulgi z tytułu zakupu kas rejestrujących określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720). Stosownie do § 7 ust. 1 ww. rozporządzenia odliczenie, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy może być dokonane w rozliczeniu podatku od towarów i usług za miesiąc, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub za miesiące następujące po tym miesiącu. Podstawą do odliczenia jest posiadanie przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Kwota dokonanego w danym okresie rozliczeniowym odliczenia, z tytułu zakupu kas rejestrujących, nie może być wyższa od kwoty różnicy między podatkiem należnym a podatkiem naliczonym, o którym mowa w art. 86 ustawy. W przypadku gdy kwota podatku naliczonego jest większa lub równa kwocie podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym, podatnik może otrzymać zwrot nierozliczonej wcześniej kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, z tym że w danym okresie rozliczeniowym kwota zwrotu nie może przekroczyć równowartości 25 % kwoty przysługującej podatnikowi do odliczenia przez jego pierwszym dokonaniem (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Dokonanie odliczenia następuje pod warunkiem złożenia przez podatnika do właściwego urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania (§ 8 ust. 1 rozporządzenia). Odliczenia mogą dokonać podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie nie później niż w obowiązujących ich terminach, przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymagania określone w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (§ 8 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni dnia 29 listopada 2008 r. dokonała ufiskalnienia kasy rejestrującej i w tym samym dniu rozpoczęła ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu tej kasy. Kasa została zgłoszona do urzędu skarbowego w obowiązującym terminie. Wnioskodawczyni skorzystała z ulgi z tytułu zakupu przedmiotowej kasy w rozliczeniu za grudzień 2008 r., dokonując pomniejszenia należnego podatku do zapłaty o przysługującą ulgę (50 % kwoty netto zakupu kasy, tj. 1.400 zł). We wrześniu 2009 r. Wnioskodawczyni dokonała korekt deklaracji za okres styczeń 2005 r. - lipiec 2009 r. W wyniku sporządzenia tych korekt w deklaracji za grudzień 2008 r. oraz w miesiącach następnych powstała nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, wobec czego w rozliczeniu za grudzień 2008 r. Wnioskodawczyni nie mogła wykazać w całości wcześniej odliczonej kwoty ulgi. Wnioskodawczyni wykazała w złożonych korektach deklaracji za grudzień 2008 r., styczeń, luty i marzec 2009 r. po 25 % kwoty przysługującej do odliczenia (po 350 zł w każdym miesiącu) do zwrotu na rachunek bankowy, zgodnie z obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa podatkowego w kontekście przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie zmiana brzmienia z dniem 1 grudnia 2008 r. art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma wpływu na wysokość ulgi przysługującej z tytułu zakupu kasy rejestrującej. Pani Mirosława P. rozpoczęła ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej dnia 29 listopada 2008 r., w obowiązującym terminie dokonała również zgłoszenia tej kasy do naczelnika właściwego urzędu skarbowego. W tym dniu Wnioskodawczyni nabyła więc prawo do skorzystania z ulgi przysługującej na zakup kasy w wysokości 50 % jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2.500 zł. Z przysługującego odliczenia Wnioskodawczyni mogła skorzystać w rozliczeniu podatku od towarów i usług za miesiąc, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie (listopad 2008 r.) lub za miesiące następujące po tym miesiącu. Dokonany przez Wnioskodawczynię sposób rozliczenia ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej należy uznać za prawidłowy.

Podkreślić należy, iż wskazane przez Wnioskodawczynię rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących utraciło moc obowiązującą z dniem 31 grudnia 2007 r. Zastąpione zostało rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807) - obowiązującym do dnia 30 czerwca 2008 r.,

-

od 1 lipca 2008 r. rozporządzeniem z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720) - obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008 r.

Jednocześnie organ podatkowy informuje, iż od dnia 1 stycznia 2009 r. kwestię rozliczenia ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1508).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl