IPPP1/443-1140/09-2/AP - Możliwość uwzględnienia przychodów w postaci dyskonta oraz przychodów odsetkowych, otrzymywanych przez bank z tytułu posiadania papierów wartościowych, przy ustalaniu wartości obrotu oraz proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1140/09-2/AP Możliwość uwzględnienia przychodów w postaci dyskonta oraz przychodów odsetkowych, otrzymywanych przez bank z tytułu posiadania papierów wartościowych, przy ustalaniu wartości obrotu oraz proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku, przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2009 r. (data wpływu 9 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uwzględniania przychodów związanych z posiadaniem majątku, tj. dyskonta oraz przychodów odsetkowych otrzymywanych z tytułu posiadania papierów wartościowych, przy ustalaniu wartości obrotu dla celów podatku VAT oraz kalkulacji wartości WSS - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uwzględniania przychodów związanych z posiadaniem majątku, tj. dyskonta oraz przychodów odsetkowych otrzymywanych z tytułu posiadania papierów wartościowych, przy ustalaniu wartości obrotu dla celów podatku VAT oraz kalkulacji wartości WSS.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Bank Spółka Akcyjna (zwany dalej: "X" lub "Bankiem"), działając na podstawie stosownego zezwolenia Komisji Nadzoru Bankowego oraz zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo Bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665 z późn. zm., zwanej dalej: "Prawem Bankowym"), świadczy za wynagrodzeniem m.in. szereg usług finansowych na rzecz klientów indywidualnych oraz instytucjonalnych.

Wykonując przedmiotowe czynności, w zdecydowanej większości przypadków, Bank świadczy usługi zwolnione z podatku VAT. Jednocześnie Bank wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (zwanym dalej: "VAT"), w tym m.in.: usługi factoringu, usługi najmu powierzchni, usługi konsultacyjno-doradcze w sprawach finansowych itp.

W ramach prowadzonej działalności, Bank realizuje dochody związane z posiadaniem i utrzymywaniem określonego majątku, w postaci papierów wartościowych wyemitowanych przez inne podmioty. W szczególności, Bank otrzymuje dyskonto oraz przychody odsetkowe z tytułu posiadania papierów wartościowych, wyemitowanych przez inne podmioty, dla których organizatorem (i co do zasady tzw. gwarantem) emisji jest Bank.

W ramach prowadzonej działalności, Bank oferuje usługę w zakresie organizacji emisji dłużnych papierów wartościowych, tj. obligacji komunalnych, obligacji korporacyjnych oraz bonów korporacyjnych. W odniesieniu do wskazanych papierów, Bank podejmuje działania zmierzające do uplasowania papierów w ramach oferty publicznej lub niepublicznej. W niektórych przypadkach, Bank pełni funkcję tzw. gwaranta emisji, nabywając papiery wartościowe nieuplasowane na rynku, w ramach dokonywanej oferty. Ponadto, występują sytuacje, w których bez względu na ewentualne pełnienie przez Bank funkcji tzw. gwaranta emisji, Bank niejako "z góry" jest zainteresowany nabyciem określonych papierów wartościowych oferowanych w ramach organizowanej emisji.

Bank może również w przyszłości pełnić funkcję animatora rynku. W ramach takiej działalności, Bank zobowiązuje się do dokonywania na własny rachunek czynności mających na celu najefektywniejsze wspomaganie płynności danych papierów wartościowych. Do zadań animatora rynku należą w szczególności:

*

jednoczesne składanie zleceń kupna i sprzedaży danych papierów wartościowych na własny rachunek bez zapytania członka giełdy, lub

*

jednoczesne składanie zleceń kupna i sprzedaży danych instrumentów finansowych na własny rachunek w odpowiedzi na zapytanie członka giełdy.

Z tytułu świadczenia wskazanej usługi w zakresie organizowania i gwarantowania emisji, Bank otrzymuje uzgodnione wynagrodzenie, najczęściej określone w formie prowizji (podobne wynagrodzenie będzie wypłacane z tytułu pełnienia funkcji animatora rynku).

Z punktu widzenia X, nabywane papiery wartościowe, w odniesieniu do których Bank pełni funkcję organizatora lub gwaranta emisji, jak również animatora rynku stanowią element majątku Banku i zaliczane są do jego aktywów. W związku z posiadaniem przedmiotowych papierów, Bank otrzymuje dyskonto lub przychody odsetkowe.

W związku z prowadzoną działalnością Bank dokonuje zakupów określonych towarów usług. W celu określenia rodzaju działalności, z którą związany jest dany wydatek, Bank w pierwszej kolejności określa czy wydatek ten jest bezpośrednio związany z konkretnym rodzajem sprzedaży (tj. sprzedażą uprawniającą do odliczenia podatku VAT naliczonego bądź też sprzedażą nieuprawniającą do takiego odliczenia).

W odniesieniu do zakupów mających związek wyłącznie ze sprzedażą niedającą prawa do odliczenia podatku naliczonego lub wyłącznie ze sprzedażą dającą prawo do odliczenia, Bank odlicza podatek VAT naliczony zgodnie z zasadami ogólnymi. W odniesieniu do pozostałych zakupów, których nie można jednoznacznie przyporządkować do poszczególnych usług uprawniających do odliczenia lub niedających takiego prawa (to jest do jednostek organizacyjnych wykonujących wyłącznie jeden rodzaj sprzedaży - opodatkowaną lub zwolnioną z VAT), X zamierza rozliczać podatek VAT naliczony według tzw. współczynnika struktury sprzedaży (zwanego dalej: "WSS"), o którym mowa w art. 90 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na potrzeby ustalania wartości obrotu dla celów podatku VAT oraz kalkulacji wartości WSS, nie uwzględnia się wskazanych powyżej przychodów związanych z posiadaniem majątku, tj. przychodów w postaci dyskonta oraz przychodów odsetkowych, otrzymywanych przez Bank z tytułu posiadania papierów wartościowych, w odniesieniu do których organizatorem lub/i gwarantem emisji, lub animatorem rynku jest Bank...

Zdaniem Wnioskodawcy

Zdaniem Banku, na potrzeby ustalania wartości obrotu dla celów podatku VAT oraz kalkulacji wartości WSA, nie należy uwzględniać wartości przychodów w postaci dyskonta oraz przychodów odsetkowych, otrzymywanych przez Bank z tytułu posiadania papierów wartościowych, w odniesieniu do których organizatorem lub/i gwarantem emisji, lub animatorem rynku jest Bank.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest zasadniczo obrót, przy czym obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, wartość WSS należy ustalić jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi Bankowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi Bankowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi Bankowi nie przysługuje takie prawo. Stąd, WSS można wyrazić za pomocą następującego wzoru:

WSS= x 100%

gdzie

*

X - oznacza wartość rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi Bankowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego (obrót uprawniający do odliczenia);

*

Y - oznacza wartość rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi Bankowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego (obrót niedający prawa do odliczenia).

W świetle powyższego, dla celów kalkulacji WSS, kluczowe jest prawidłowe ustalenie zarówno wartości obrotu uprawniającego do odliczenia podatku VAT naliczonego (X), jak również obrotu niedającego takiego prawa (Y).

Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, w stosunku do których podmiot je wykonujący występuje w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, w rozumieniu przepisów o podatku VAT. Zdaniem Banku, przychody uzyskiwane w związku z utrzymywaniem majątku i lokatą własnego kapitału, w szczególności wskazane powyżej kategorie przychodów w postaci dyskonta oraz przychodów odsetkowych, nie stanowią po stronie Banku wynagrodzenia z tytułu czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, podlegających opodatkowaniu VAT.

Nabywając wskazane dłużne papiery wartościowe, w odniesieniu do których Bank pełnił funkcję organizatora lub gwaranta emisji, Bank występuje w roli inwestora lokującego nadwyżki finansowe, a nie występuje w roli podmiotu świadczącego jakąkolwiek usługę. Tym samym, zdaniem Banku, przychody dyskontowe oraz odsetkowe otrzymywane w związku z posiadaniem tych papierów, nie stanowią po stronie Banku wynagrodzenia za świadczenie jakiejkolwiek usługi. W tym przypadku Bank występuje w roli inwestora lokującego nadwyżki finansowe, a przedmiotowe przychody dyskontowe oraz odsetkowe otrzymywane są ściśle w związku z posiadanym przez Bank majątkiem.

Bank pragnie wskazać, iż stanowisko tożsame z prezentowanym przez Bank powyżej, zostało przedstawione przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, działającego z upoważnienia Ministra Finansów, w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 4 czerwca 2009 r. (sygn. akt IPPP2/443-299/09-4/SAP). We wskazanej interpretacji organ podatkowy uznał w całości za prawidłowe stanowisko podatnika, zgodnie z którym na potrzeby ustalania wartości obrotu dla celów VAT oraz kalkulacji wartości WSS nie uwzględnia się dyskonta oraz przychodów odsetkowych otrzymywanych z tytułu posiadania przez Bank papierów wartościowych, w odniesieniu do których Bank pełnił rolę organizatora lub/i gwaranta emisji.

W sytuacji, gdy Bank pełniłby funkcję animatora rynku do jego zadań należy dokonywanie na własny rachunek czynności mających na celu najefektywniejsze wspomaganie płynności danych papierów wartościowych. W tym celu Bank składa zlecenia kupna i sprzedaży papierów wartościowych.

W ramach tej gałęzi działalności, Bank lokuje własne środki finansowe w instrumenty finansowe. Wynagrodzeniem, które Bank otrzymuje z tytułu pełnienia funkcji animatora rynku, czyli świadczenia usług na rzecz podmiotów operujących na giełdzie papierów wartościowych, jest prowizja. Zysk uzyskiwany z tytułu obrotu tymi papierami jest jedynie efektem ubocznym lokowania własnych środków finansowych, który nie jest tożsamy z wynagrodzeniem z tytułu świadczenia usług w ramach pełnienia funkcji animatora rynku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a także zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl