IPPP1/443-1135/11-4/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1135/11-4/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2011 r. (data wpływu 21 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 października 2011 r. (data nadania 3 października 2011 r., data wpływu 6 października 2011 r.) na wezwanie z dnia 23 września 2011 r. (data doręczenia 26 września 2011 r.) Nr IPPB3/423-622/11-2/JG, IPPB2/436-263/11-2/AF, IPPP2/443-1135/11-2/BS o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty odliczonego podatku w związku z otrzymaniem przez Spółkę przedsiębiorstwa w toku likwidacji spółki zależnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty odliczonego podatku w związku z otrzymaniem przez Spółkę przedsiębiorstwa w toku likwidacji spółki zależnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W analizowanej sytuacji:

1.

P. Sp. z o.o. jest jedynym wspólnikiem H. Sp. z o.o. ("Spółka Zależna"), posiadającym bezpośrednio 100% udziałów w Spółce Zależnej. Spółka oraz Spółka Zależna są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług ("VAT"), mają siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

2.

Planowana jest likwidacja Spółki Zależnej, w wyniku której - w ramach przekazywanego majątku polikwidacyjnego - Spółka przejmie istniejące przedsiębiorstwo Spółki Zależnej (w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm., dalej "k.c."), stanowiące zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej wraz z wszystkimi długami funkcjonalnie związanymi z działalnością Spółki Zależnej ("Przedsiębiorstwo"). W szczególności majątek polikwidacyjny, przejmowany przez Spółkę w wyniku likwidacji Spółki Zależnej, będzie obejmował m.in.: oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa); własność nieruchomości i ruchomości (w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości); prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych; wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne, licencje i inne prawa własności intelektualnej; majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne; znaki towarowe, tajemnice przedsiębiorstwa; księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

3.

Po przejęciu Przedsiębiorstwa Spółki Zależnej w postaci majątku polikwidacyjnego, Spółka będzie kontynuowała prowadzenie działalności gospodarczej w oparciu o Przedsiębiorstwo w takim samym zakresie jak Spółka Zależna, wobec czego nie jest planowana jakakolwiek przerwa w działalności Przedsiębiorstwa w związku z likwidacją Spółki Zależnej; do momentu przekazania majątku polikwidacyjnego Przedsiębiorstwo będzie prowadzone przez Spółkę Zależną, natomiast od momentu tego przekazania - przez Spółkę.

4.

Jednym z długów funkcjonalnie związanych z działalnością Spółki Zależnej i wchodzących w chwili obecnej w skład Przedsiębiorstwa jest zobowiązanie z tytułu kredytu związanego z nabyciem i wytworzeniem nieruchomości wchodzących w skład przedsiębiorstwa Spółki Zależnej i zabezpieczonego na tych nieruchomościach ("Kredyt"). Z uwagi na wymogi banku, który udzielił Kredytu, w odniesieniu do tego Kredytu, rozważane są trzy scenariusze prawne w związku z przejęciem Przedsiębiorstwa w postaci majątku polikwidacyjnego:

a.

przystąpienie Spółki do zobowiązania Spółki Zależnej z tytułu Kredytu w momencie przejęcia przez Spółkę Przedsiębiorstwa w postaci majątku polikwidacyjnego, skutkujące spłatą rat kredytowych i odsetek od Kredytu przez Spółkę w ramach kontynuacji prowadzenia działalności gospodarczej Spółki Zależnej w oparciu o Przedsiębiorstwo, i przeprowadzenie likwidacji Spółki Zależnej z istniejącym zobowiązaniem Spółki Zależnej z tytułu Kredytu ("Scenariusz 1"); Wnioskodawca podkreśla, że w związku z likwidacją Spółki Zależnej nie dojdzie na żadnym etapie do jakiegokolwiek umorzenia zobowiązań Spółki Zależnej z tytułu Kredytu - w Scenariuszu 1 zobowiązanie Spółki wobec banku z tytułu Kredytu będzie składnikiem Przedsiębiorstwa, natomiast zobowiązanie Spółki Zależnej wobec banku wygaśnie z mocy prawa z chwilą zakończenia likwidacji i wykreślenia Spółki Zależnej;

b.

przejęcie przez Spółkę długu z tytułu Kredytu w zamian za zobowiązanie Spółki Zależnej do spłaty na rzecz Spółki kwoty odpowiadającej przejętemu Kredytowi i przeprowadzenie likwidacji Spółki Zależnej z istniejącym zobowiązaniem Spółki Zależnej wobec Spółki ("Scenariusz 2"); należy podkreślić, że w związku z likwidacją Spółki Zależnej nie dojdzie na żadnym etapie do jakiegokolwiek umorzenia zobowiązań Spółki Zależnej - z prawnego punktu widzenia zobowiązanie z tytułu Kredytu zostanie przejęte przez Spółkę w trybie art. 519 k.c. w zamian za nowe zobowiązanie Spółki Zależnej wobec Spółki, które będzie składnikiem Przedsiębiorstwa nabywanego przez Spółkę i wygaśnie w drodze konfuzji w momencie przejęcia Przedsiębiorstwa;

c.

przejęcie przez Spółkę długu z tytułu Kredytu w zamian za zobowiązanie Spółki Zależnej do spłaty na rzecz Spółki kwoty odpowiadającej przejętemu Kredytowi, podwyższenie kapitału zakładowego Spółki Zależnej w drodze wkładu pieniężnego (przy czym część tego wkładu może być przekazana na kapitał zapasowy - może wystąpić tzw. agio) i kompensata wzajemnych wierzytelności Spółki i Spółki Zależnej z powyższych tytułów (tzw. "konwersja" wierzytelności Spółki Zależnej wobec Spółki na kapitał Spółki Zależnej) a następnie zakończenie likwidacji Spółki Zależnej ("Scenariusz 3"); Wnioskodawca podkreśla, że w związku z likwidacją Spółki Zależnej nie dojdzie na żadnym etapie do jakiegokolwiek umorzenia zobowiązań Spółki Zależnej - z prawnego punktu widzenia zobowiązanie z tytułu Kredytu zostanie przejęte przez Spółkę w trybie art. 519 k.c. w zamian za nowe zobowiązanie Spółki Zależnej wobec Spółki, które następnie zostanie uregulowane w drodze kompensaty w wyniku "konwersji" tej wierzytelności na kapitał Spółki Zależnej.

5.

Niektóre ze składników Przedsiębiorstwa Spółki Zależnej, które w wyniku likwidacji zostanie przekazane do Spółki, zostały w 2007 r. wniesione przez Spółkę Zależną w postaci wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa do swojej 100% spółki zależnej ("Przejęta Spółka"). W dniu 28 lutego 2011 r. Spółka przejęła Przejętą Spółkę w trybie art. 492 paragraf 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm., dalej "k.s.h."), bez podwyższenia kapitału zakładowego na mocy art. 515 paragraf 1 k.s.h.

6.

Spółka nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

7.

Na dzień przekazania majątku polikwidacyjnego Spółka będzie posiadała bezpośrednio 100% udziałów w Spółce Zależnej nieprzerwanie przez okres ponad 2 lat.

8.

Spółka Zależna wykorzystuje składniki Przedsiębiorstwa do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem (w niematerialnym zakresie - także do czynności zwolnionych). Po likwidacji Spółki Zależnej przeznaczenie składników Przedsiębiorstwa nie ulegnie zmianie - Spółka będzie wykorzystywała składniki Przedsiębiorstwa przejęte w wyniku likwidacji do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (w niematerialnym zakresie - także do czynności zwolnionych).

Pismem z dnia 23 września 2011 r. Nr IPPB3/423-622/11-2/JG, Nr IPPB2/436-263/11-2/AF, Nr IPPP2/443-1135/11-2/BS wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez:

1.

przedłożenie dokumentu potwierdzającego upoważnienie dla P., która podpisała przedmiotowy wniosek ORD-IN z dnia 19 lipca 2011 r., do reprezentowania Spółki w zakresie wydania przez organ podatkowy pisemnej interpretacji na podstawie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, tj. prawidłowo udzielonego pełnomocnictwa przez osoby działające w imieniu Spółki albo innego dokumentu z którego wynika umocowanie do działania P. w powyższym zakresie;

2.

dokładne opisanie zdarzenia przyszłego poprzez doprecyzowanie, jakiego konkretnie zdarzenia przyszłego (którego scenariusza) dotyczy przedmiotowy wniosek mającego zastosowanie w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy (zainteresowanego);

3.

ponowne sformułowanie pytań na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego (scenariusza) oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie, adekwatnego do zadanych pytań.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie poprzez:

1.

Przedłożenie pełnomocnictwa dla P. do reprezentowania Spółki w zakresie wydania przez organ podatkowy pisemnej interpretacji.

2.

Spółka wnosi o wydanie interpretacji przy założeniu, że w zdarzeniu przyszłym zastosowanie znajdzie Scenariusz 1.

3.

Ponowne sformułowanie pytań na tle zdarzenia przyszłego, w którym zastosowanie znajdzie Scenariusz 1 oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w przypadku zastosowania Scenariusza 1, w związku z otrzymaniem przez Spółkę Przedsiębiorstwa w toku likwidacji Spółki Zależnej, Spółka będzie zobowiązana do dokonania korekty odliczonego podatku VAT tylko w zakresie, w jakim korekta ta była dokonywana przez Spółkę Zależną.

2.

Czy w przypadku zastosowania Scenariusza 1, otrzymanie przez Spółkę Przedsiębiorstwa w toku likwidacji Spółki Zależnej, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

3.

Czy w przypadku zastosowania Scenariusza 1, Spółka będzie mogła ustalić, dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, wartości początkowe poszczególnych środków trwałych i wartości niematerialnych otrzymanych w toku likwidacji Spółki Zależnej, w dowolnej wysokości, nie wyższej jednak od ich wartości rynkowych.

4.

Czy w przypadku zastosowania Scenariusza 1, do odpisów amortyzacyjnych dokonywanych przez Spółkę od poszczególnych środków trwałych i wartości niematerialnych otrzymanych w toku likwidacji Spółki Zależnej, znajdzie zastosowanie przepis art. 16 ust. 1 pkt 63 UPodPraw.

5.

Czy w przypadku zastosowania Scenariusza 1, w związku z otrzymaniem przez Spółkę Przedsiębiorstwa w toku likwidacji Spółki Zależnej, Spółka będzie zobowiązana do rozpoznania jakiegokolwiek przychodu podatkowego podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych i zarazem niezwolnionego z tego podatku (przy czym pytanie to nie obejmuje konsekwencji podatkowych rozliczeń związanych z Kredytem, o które Spółka pyta odrębnie w pytaniu 6 w niniejszym wniosku).

6.

Czy - w przypadku zastosowania w związku z likwidacją Spółki Zależnej - Scenariusza 1, Spółka będzie zobowiązana do rozpoznania z tego tytułu jakiegokolwiek przychodu podatkowego podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych i zarazem niezwolnionego z tego podatku.

7.

Czy w przypadku zastosowania Scenariusza 1, po przejęciu Przedsiębiorstwa w toku likwidacji Spółki Zależnej, Spółka będzie uprawniona do zaliczania do podatkowych kosztów uzyskania przychodów zapłaconych odsetek od Kredytu.

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku od towarów i usług. W zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy

Zdaniem Spółki, w przypadku zastosowania Scenariusza 1, w związku z otrzymaniem przez Spółkę Przedsiębiorstwa w toku likwidacji Spółki Zależnej, Spółka będzie zobowiązana do dokonania korekty odliczonego podatku VAT tylko w zakresie, w jakim korekta ta była dokonywana przez Spółkę Zależną.

Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej UPod VAT):

1.

Przepisy UPod VAT przewidują w pewnych sytuacjach obowiązek korekty odliczonego podatku VAT (art. 91), przy czym obowiązek korekty występuje m.in. w przypadku gdy podatnik miał prawo do odliczenia podatku VAT (obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego) i dokonał takiego odliczenia, a następnie zmieniło się to prawo.

2.

W przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa, powyższa korekta dokonywana jest przez nabywcę przedsiębiorstwa (art. 91 ust. 9).

3.

Przepisów UPodVAT nie stosuje się m.in. do transakcji zbycia przedsiębiorstwa (art. 6 pkt 1).

W świetle powyższych przepisów, zdaniem Spółki:

1.

Skoro w ramach przekazywanego majątku likwidacyjnego Spółka przejmie istniejące przedsiębiorstwo Spółki Zależnej (w rozumieniu art. 551 k.c.), stanowiące zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej wraz z wszystkimi długami funkcjonalnie związanymi z działalnością Spółki Zależnej, to zgodnie z literalną treścią art. 6 pkt 1 UPodVAT, transakcja ta będzie pozostawała poza zakresem tej ustawy i nie powinna rodzić żadnych konsekwencji w zakresie podatku VAT. Jednocześnie ewentualny obowiązek dokonania korekty odliczenia VAT - o ile wystąpi z innych przyczyn - będzie spoczywał na Spółce.

2.

Natomiast skoro Spółka otrzyma Przedsiębiorstwo w związku z likwidacją Spółki Zależnej i będzie kontynuowała prowadzenie działalności gospodarczej w oparciu o to Przedsiębiorstwo w analogicznym zakresie jak dotychczas Spółka Zależna (w szczególności Spółka będzie wykorzystywała składniki majątkowe przejęte w wyniku likwidacji do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a jedynie w niematerialnym zakresie także do czynności zwolnionych), nie wystąpi żadna z przesłanek dokonania korekty innej niż dokonywanej przez Spółkę Zależną; w szczególności - Spółce nadal będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT związanego z przedmiotowym Przedsiębiorstwem, które dotychczas przysługiwało Spółce Zależnej.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, w przypadku zastosowania Scenariusza 1, w związku z otrzymaniem przez Spółkę Przedsiębiorstwa w toku likwidacji Spółki Zależnej. Spółka będzie zobowiązana do dokonania korekty odliczonego podatku VAT tylko w zakresie, w jakim korekta ta była dokonywana przez Spółkę Zależną.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych, w tym m.in.:

1.

W interpretacjach Dyrektora IS w Warszawie z dnia 29 kwietnia 2011 r., znak IPPP1-443-253/11-2/JL oraz z dnia 24 sierpnia 2010 r., znak IPPP1/443-651/10-5/IGo, a także interpretacji Dyrektora IS w Poznaniu z dnia 4 listopada 2010 r., znak ILPP1/443-867/10-2/AI, zgodnie z którymi " (...) podatnik, który nabył przedsiębiorstwo i nadal je prowadzi będzie dokonywał korekty podatku od towarów i usług tylko w zakresie, w jakim korekta ta była dokonywana przez zbywcę."

2.

W interpretacji Dyrektora IS w Warszawie z 18 maja 2011 r., znak IPPP1-443-512/11-2/JL, zgodnie z którą "ponieważ po otrzymaniu aportu przez Nową Spółkę, przeznaczenie aportowanych składników przedsiębiorstwa nie ulegnie zmianie i będą one przez Nową Spółkę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Nowa Spółka nie będzie zobowiązana do dokonania jednorazowej korekty naliczonego podatku VAT z tytułu otrzymania aportu".

3.

W interpretacji Dyrektora IS w Warszawie z 29 kwietnia 2011 r., znak IPPP1-443-253/11-2/JL, zgodnie z którą "zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa (...) pozostaje dla sprzedającego bez wpływu na wcześniejsze odliczenia podatku naliczonego (...) Równocześnie przepis art. 91 ust. 9 ustawy o VAT nakłada na nabywcę, jako beneficjenta praw i obowiązków zbywcy, obowiązek dokonania stosownych korekt w zakresie podatku naliczonego (...) Jeżeli jednak majątek (przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część) będący przedmiotem aportu, był przez zbywającego wykorzystywany wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz majątek ten będzie również u nabywcy wykorzystywany do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych, wówczas obowiązek korekty w zakresie podatku naliczonego, stosownie do art. 91 ust. 9 ustawy o VAT nie wystąpi."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie poinformować należy, iż zgodnie z przepisem art. 14f § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40,00 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z uwagi na fakt, iż wniosek zawiera siedem zdarzeń przyszłych, a Strona wniosła w dniu 18 lipca 2011 r. opłatę od wniosku w kwocie 600 zł, różnica w kwocie 320 zł, zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej, zostanie zwrócona na numer rachunku bankowego, stosownie do dyspozycji zawartej w części F, poz. 66 pkt 1 wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl