IPPP1/443-1128/12-2/JL - Podatek od towarów i usług w zakresie zwrotu nadwyżki oraz odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1128/12-2/JL Podatek od towarów i usług w zakresie zwrotu nadwyżki oraz odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2012 r. (data wpływu 13 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu nadwyżki oraz odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu nadwyżki oraz odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie "K" realizuje projekt ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków krajowych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013. Główne cele projektu wdrażanego przez Stowarzyszenie "K" to:

1.

Rozwój turystyki rekreacyjnej i edukacyjnej w oparciu o zasoby kulturowe, walory turystyczne i sadownictwo.

2.

Zrównoważony rozwój sadownictwa w oparciu rozwój grup i organizacji producenckich, wykorzystanie zasobów wiedzy i wykorzystanie środków UE.

3.

Poprawa istniejącej infrastruktury społecznej w oparciu o wykorzystanie środków UE i aktywizacja mieszkańców.

Celem przedmiotowego projektu jest wspieranie rozwoju regionu i lokalnej przedsiębiorczości oraz tworzenie lokalnych miejsc pracy, wsparcie rolnictwa zrównoważonego, przyjaznego środowisku i zapewniającego zadowalający dochód rolnikom, wsparcie rolnictwa ekologicznego, wsparcie przetwórstwa, wsparcie inicjatyw lokalnych oraz podnoszenie świadomości społecznej, w tym: aktywizacja mieszkańców terenów wiejskich, budowanie kapitału społecznego na terenie objętym Lokalną Strategią Rozwoju, pobudzanie zaangażowania społeczności lokalnej w rozwój obszaru objętego Lokalną Strategią Rozwoju oraz lepsze wykorzystanie potencjału obszaru Lokalnej Strategii Rozwoju, zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy Lokalnej Grupy Działania. Stowarzyszenie zatrudnia wykwalifikowaną kadrę, posiada odpowiednio dostosowane biuro do przyjmowania beneficjentów, niezbędny wysokiej jakości sprzęt ułatwiający pracę oraz służący mieszkańcom z terenu Lokalnej Grupy Działania. Stowarzyszenie "K" nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż, a transze dotacji przekazywane będą na podstawie wniosków o płatność za dany etap realizacji operacji. Dofinansowanie na realizację projektu nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w art. 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336). Natomiast zgodnie z wytycznymi dotyczącymi szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działań objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT), uiszczany w związku z poniesieniem kosztów przygotowania lub realizacji projektu. Dotacja służyć będzie finansowaniu tzw. wydatków kwalifikowalnych np. związanych z organizacją przedsięwzięć o charakterze edukacyjnym, informacyjnym lub szkoleniowym - konferencje, szkolenia, konkursy, imprezy kulturalne, służące zwłaszcza promocji regionu i jego tożsamości kulturowej oraz związanych z działalnością promocyjną, informacyjną i poligraficzną, w tym: opracowanie i druk broszur, plakatów i folderów. Znaczna część z ww. wydatków objęta jest podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Należy również zaznaczyć, że Stowarzyszenie "K" nie prowadzi działalności gospodarczej, a swoje statutowe działania wykonuje nieodpłatnie zgodnie z przepisami krajowymi o stowarzyszeniach i regulacjami dotyczącymi podmiotów jakimi są Lokalne Grupy Działania powołane na podstawie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 i Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy realizując projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków krajowych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Stowarzyszeniu "K" przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535) obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający Stowarzyszeniu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem.

Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny Stowarzyszenie "K" stoi na stanowisku, że nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczania i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie realizuje projekt ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków krajowych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013. Celem przedmiotowego projektu jest wspieranie rozwoju regionu i lokalnej przedsiębiorczości oraz tworzenie lokalnych miejsc pracy, wsparcie rolnictwa zrównoważonego, przyjaznego środowisku i zapewniającego zadowalający dochód rolnikom, wsparcie rolnictwa ekologicznego, wsparcie przetwórstwa, wsparcie inicjatyw lokalnych oraz podnoszenie świadomości społecznej, w tym: aktywizacja mieszkańców terenów wiejskich, budowanie kapitału społecznego na terenie objętym Lokalną Strategią Rozwoju, pobudzanie zaangażowania społeczności lokalnej w rozwój obszaru objętego Lokalną Strategią Rozwoju oraz lepsze wykorzystanie potencjału obszaru Lokalnej Strategii Rozwoju, zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy Lokalnej Grupy Działania. Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż. Dofinansowanie na realizację projektu nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w art. 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336). Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, a swoje statutowe działania wykonuje nieodpłatnie zgodnie z przepisami krajowymi o stowarzyszeniach i regulacjami dotyczącymi podmiotów, jakimi są Lokalne Grupy Działania powołane na podstawie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 i Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie przesłanek warunkujących prawo do odliczenia podatku naliczonego, (związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, status podatnika podatku od towarów i usług), Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług służących realizacji wymienionego projektu. Wnioskodawcy nie przysługuje tym samym prawo do zwrotu podatku VAT w trybie art. 87 ustawy. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż dofinansowanie na realizację projektu nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 wskazanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl