IPPP1/443-1128/09-2/AP - Możliwość opodatkowania podatkiem VAT czynności wykonywanych na podstawie umowy o dzieło.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1128/09-2/AP Możliwość opodatkowania podatkiem VAT czynności wykonywanych na podstawie umowy o dzieło.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2009 r. (data wpływu 9 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Pana za podatnika podatku VAT z tytułu wykonywanych czynności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Pana za podatnika podatku VAT z tytułu wykonywanych czynności.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest z wykształcenia architektem. Nie pozostaje w stosunku pracy z żadnym pracodawcą. Podlega jedynie ubezpieczeniom KRUS. Jako architekt od początku roku 2009 podpisuje z pracownią architektoniczną umowy o dzieło wraz z przeniesieniem praw autorskich. Na ich podstawie wykonuje na rzecz Zamawiającego dzieła polegające na opracowaniu projektów budowlanych. Jednocześnie przenosi na własność Zamawiającego wszelkie prawa autorskie do niniejszych projektów. Każda z umów wyznacza mu nieprzekraczalny termin ich wykonania, zakazuje powierzenia wykonania dzieła innej osobie oraz zakreśla standard techniczny wykonania każdego projektu. W umowach określone są także zasady dotyczące odbioru dzieła oraz reklamacji. Biuro projektowe zakreśla również założenia, według których ma być wykonany każdy projekt. Są to zazwyczaj projekty częściowe, ale dotyczące jednej inwestycji, więc muszą spełniać założenia projektowe, aby pasowały do całości inwestycji. Po oddaniu projektu protokołem przekazania i przeniesieniu praw autorskich Wnioskodawca nie ponosi już żadnej odpowiedzialności wobec odbiorcy projektu.

Ponadto Zainteresowany zaznacza, iż nie posiada jeszcze prawa do samodzielnego wykonywania zawodu, gdyż nie jest wpisany na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego. Uprawnienia takie uzyska dopiero za kilka miesięcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wobec przedstawionego stanu faktycznego z tytułu wykonywanych czynności zgodnie z art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca jest podatnikiem niniejszego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności z tytułu m.in. wykonywanej umowy o dzieło, jeżeli z tytułu jej wykonywania osoba świadcząca niniejszą usługę jest związana ze zlecającym co do warunków wykonania dzieła, wynagrodzenia i odpowiedzialności wobec osób trzecich. W stanie faktycznym Wnioskodawca pozostaje związany ze Zlecającym mu wykonanie dzieła co do warunków wykonania umowy (nieprzekraczalny termin wykonania, założenia projektowe, według których ma być wykonane dzieło), wynagrodzenia (jest ustalone z góry, Zainteresowany nie ponosi żadnego ryzyka gospodarczego związanego z wykonaniem dzieła) oraz odpowiedzialności wobec osób trzecich (po przekazaniu dzieła i przeniesieniu praw autorskich nie ponosi już odpowiedzialności wobec osób trzecich za wykonane dzieło). Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nie spełnia warunków opisanych w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej: ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do ust. 2 cyt. artykułu działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 15 ust. 3 pkt 3 cyt. ustawy za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

W tym miejscu wskazać należy, iż w rozumieniu art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Jednocześnie, w myśl art. 15 ust. 3a ustawy o VAT, przepis ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio do usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi.

Z przedstawionej w złożonym wniosku sytuacji wynika, iż Wnioskodawca jest z wykształcenia architektem. Jako architekt od początku roku 2009 podpisuje z pracownią architektoniczną umowy o dzieło wraz z przeniesieniem praw autorskich. Na ich podstawie wykonuje na rzecz Zamawiającego dzieła polegające na opracowaniu projektów budowlanych. Jednocześnie przenosi na własność Zamawiającego wszelkie prawa autorskie do niniejszych projektów. Na podstawie zawartej umowy Wnioskodawca pozostaje związany ze Zlecającym mu wykonanie dzieła co do warunków wykonania umowy (nieprzekraczalny termin wykonania, założenia projektowe, według których ma być wykonane dzieło), wynagrodzenia (jest ustalone z góry, Wnioskodawca nie ponosi żadnego ryzyka gospodarczego związanego z wykonaniem dzieła) oraz odpowiedzialności wobec osób trzecich (po przekazaniu dzieła i przeniesieniu praw autorskich nie ponosi już odpowiedzialności wobec osób trzecich za wykonane dzieło).

Odnosząc zatem zaistniały stan faktyczny do powołanych powyżej przepisów stwierdzić należy, iż tak zawarta umowa o dzieło spowoduje powstanie stosunku prawnego (posiadającego cechy właściwe dla stosunku pracy), w ramach którego Wnioskodawca związany jest z Zamawiającym wykonanie czynności więzami prawnymi co do warunków wykonywania czynności, wynagrodzenia, a także odpowiedzialności Zamawiającego wobec osób trzecich. Zatem, świadczonych przez Zainteresowanego usług na podstawie ww. umowy - o ile, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, nie stanowią one czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - nie można uznać za samodzielnie wykonywaną działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Czynności te objęte są zakresem art. 15 ust. 3 pkt 3 powołanej ustawy o VAT, bowiem spełnione zostały kryteria wyłączające te usługi z czynności stanowiących działalność gospodarczą w świetle ustawy o VAT.

W konsekwencji, z tytułu wykonywanych czynności Wnioskodawcy nie można uznać za podatnika podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie-Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl