IPPP1/443-1127/11-2/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1127/11-2/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2011 r. (data wpływu 20 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

1.

opodatkowania otrzymanej na realizację projektów kwoty dofinansowania (dotacji) - jest prawidłowe,

2.

zwolnienia od podatku wkładu własnego w gotówce wnoszonego przez uczestników szkoleń / warsztatów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej na realizację projektów kwoty dofinansowania (dotacji) oraz zwolnienia od podatku wkładu własnego w gotówce wnoszonego przez uczestników szkoleń / warsztatów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: "Spółka") należy do brytyjskiej grupy kapitałowej Y, prowadzącej działalność na rynku międzynarodowym w zakresie doradztwa społeczno - ekonomicznego, biznesowego oraz inżynieryjnego. Jedynym udziałowcem Spółki jest Z Sp. z o.o. z siedzibą w....

Spółka specjalizuje się w realizacji projektów skierowanych do sektora prywatnego i publicznego, między innymi dotyczących funkcjonowania administracji i sfery usług publicznych oraz wykorzystania środków unijnych. Przedmiotem działalności Spółki jest m.in.:

* organizowanie i prowadzenie szkoleń i doradztwa (z wyjątkiem doradztwa prawnego), dla organizacji, doradców i szkoleniowców świadczących usługi dla podmiotów należących do sektora małych i średnich przedsiębiorstw,

* przeprowadzanie od podstaw planowanej inwestycji w ramach zespołu projektowo - inżynieryjnego,

* realizacja przedsięwzięć związanych z ochroną środowiska i planowaniem rozwoju,

* wdrażanie rozwiązań wspierających procesy zmian w organizacjach (doradztwo strategiczne i operacyjne, finansowe oraz IT),

* doradztwo w obszarze zarządzania kadrami,

* przygotowanie zleconych studiów, diagnoz, ewaluacji, badań,

* kompleksowe opracowanie i realizowanie strategii komunikacji społecznej, Public Relations i marketingu terytorialnego,

* szkolenia dla pracowników i kadr zarządzających przedsiębiorstw.

W ramach prowadzonej działalności Spółka realizuje projekty (dalej. "Projekty"), w odniesieniu do których występuje o dofinansowanie w formie dotacji. Jednostką wdrażającą wypłacającą dotację na realizację Projektu jest zazwyczaj instytucja publiczna. Dotacje finansowane są ze środków pochodzących z dotacji celowej z budżetu państwa i / lub z funduszy Unii Europejskiej. Dofinansowanie do wykonywanych Projektów Spółka otrzymuje jako zaliczki rozliczane w miarę postępu prac lub zapłatę za zakończone usługi (rozliczenie dokonywane jest w oparciu o ponoszone przez Spółkę w trakcie Projektu wydatki kwalifikowane).

W przypadku usług wykonywanych przez Spółkę, które są przedmiotem niniejszego wniosku, środki przekazywane są Spółce bezpośrednio przez instytucję przyznającą dotację. Pochodzą one zazwyczaj z Funduszu Spójności i istniejących w ramach niego Programów Operacyjnych (np. Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko), co znajduje odzwierciedlenie w zawieranych przez Spółkę umowach z instytucją przekazującą finansowanie. Uzyskane od instytucji wdrażającej środki wpływają na wydzielony rachunek bankowy Spółki, zgodnie z harmonogramem uzgodnionym w umowie zawartej ze zleceniodawcą.

Projekty będące przedmiotem niniejszego wniosku, chociaż są finansowane przez instytucję wdrażającą przy wykorzystaniu środków publicznych (z budżetu państwa i / lub funduszy Unii Europejskiej) i stanowią pomoc publiczną w myśl uzgodnień poczynionych w zawartej umowie na przeprowadzenie danego Projektu, wymagają jednak pewnej aktywizacji beneficjentów organizowanych szkoleń / warsztatów / sesji doradczych, itp. W większości przypadków wymaga to od beneficjenta Projektu wykonania dodatkowych czynności, które potwierdzą jego zaangażowanie i chęć uczestnictwa w prowadzonych zajęciach. Zazwyczaj działania te ograniczają się do wydania przez pracodawców beneficjentów ostatecznych (pracowników oddelegowanych przez pracodawcę do uczestnictwa w sesji szkoleniowej / doradczej / warsztatach) zaświadczenia potwierdzającego wypłatę pracownikowi wynagrodzenia za czas uczestnictwa w szkoleniu. Zaświadczenia te są następnie przekazywane do instytucji wdrażającej, która na ich podstawie wypłaca odpowiednią część dotacji służącej pokryciu kosztów Projektu ponoszonych w związku z udziałem danego uczestnika. Istnieją również sytuacje, w których Spółka pobiera od uczestników szkoleń (beneficjentów ostatecznych) wkład własny w gotówce.

W odniesieniu do Projektów będących przedmiotem niniejszego wniosku, świadczone usługi, jak i świadczone usługi i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związanych, są finansowane z dotacji w co najmniej 70%, tj. wkład własny beneficjentów Projektu nie przekracza 30%.

W ramach realizowanych Projektów Spółka otrzymuje dotację w formie zwrotu poniesionych przez nią kosztów, m.in. kosztów:

* zarządzania Projektem;

* promocji i rekrutacji;

* przygotowania materiałów szkoleniowych;

* cateringu dla uczestników szkoleń, warsztatów itp.;

* zakwaterowania uczestników;

* transportu uczestników;

* wynajmu sal wykładowych;

* wynagrodzenia trenerów;

* przygotowania i druku publikacji prezentujących dobre praktyki oraz rezultaty Projektu;

* utrzymania systemu informatycznego (przez cały okres realizacji Projektu);

* prowadzenia rachunków bankowych;

* zabezpieczenia Projektu (np. gwarancja bankowa);

* wyposażenia biur projektowych;

* wsparcia psychologicznego uczestników szkoleń;

* pośrednictwa pracy oraz pomocy w znalezieniu / zmianie miejsca pracy;

* pozostałych kosztów pośrednich związanych z Projektem (np. koszty znaczków pocztowych, połączeń telefonicznych, artykułów biurowych itp.), rozliczanych jako określony procent kosztów bezpośrednich.

Otrzymywane dotacje w każdym przypadku stanowią wyłącznie zwrot kosztów faktycznie poniesionych przez Spółkę w trakcie realizacji Projektu, związanych jedynie z tym Projektem. Każdorazowo bowiem dofinansowanie w formie dotacji przyznawane jest w wysokości co najmniej 70%, ale nie więcej niż 100% wydatków kwalifikowanych poniesionych przez Spółkę w związku z danym Projektem.

Poza dotacją stanowiącą zwrot poniesionych kosztów, Spółka nie otrzymuje dodatkowych płatności z tytułu usług świadczonych w ramach Projektu. Ponoszone przez Spółkę koszty mogą być również finansowane w części poprzez płatność gotówkową dokonywaną bezpośrednio przez uczestników szkoleń (wspomniany powyżej wkład własny uczestnika dokonywany w gotówce). Natomiast wkład własny dokonywany poprzez wydanie zaświadczeń przez pracodawców pracowników oddelegowanych do uczestnictwa w sesji szkoleniowej / doradczej / warsztatach, które potwierdzają wypłatę pracownikowi wynagrodzenia za czas uczestnictwa w Projekcie, nie wpływa na sposób finansowania Projektu. Na ich podstawie instytucja wdrażająca wypłaca na rzecz Spółki odpowiednią część dotacji służącej pokryciu kosztów Projektu ponoszonych w związku z udziałem danego uczestnika.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Spółka wnosi o potwierdzenie, że kwota dofinansowania (dotacji), które Spółka otrzymuje jako zwrot kosztów Projektów realizowanych m.in. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, nie stanowi obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, także w brzmieniu przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2011 r.

2.

Spółka wnosi o potwierdzenie, iż w przypadku projektów dotyczących kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, wkład własny wnoszony przez uczestników szkoleń / warsztatów w gotówce stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT, który korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia.

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad 1

Zdaniem Spółki kwota dofinansowania (dotacji), które Spółka otrzymuje m.in. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, nie stanowi obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, także w brzmieniu przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2011 r.

Na wstępie Spółka pragnie wskazać, iż stan faktyczny analogiczny do przedstawionego powyżej był przedmiotem analizy Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 2 września 2010 r. (sygn. IPPP1/443-600/10-2/AP), wydanej Spółce na podstawie przepisów obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010 r. Zgodnie ze stanowiskiem Ministra Finansów przedstawionym w powyższej interpretacji: " (...) skoro otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie w formie dotacji ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez Spółkę usług - nie stanowi obrotu w rozumieniu cyt. art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie podlega opodatkowaniu".

Zdaniem Spółki, zmiana z dniem 1 stycznia 2011 r. treści art. 29 ust. 1 ustawy o VAT miała jedynie charakter doprecyzowujący. W związku z tym pozostaje ona bez wpływu na ocenę prawną przedstawionego stanu faktycznego w kwestii uznania dofinansowania (dotacji), które Spółka otrzymuje jako zwrot kosztów Projektów realizowanych m.in. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, za niestanowiące obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT.

Aktualne zatem, zdaniem Spółki, pozostaje stanowisko Ministra Finansów przedstawione w interpretacji uzyskanej przez Spółkę w dniu 2 września 2010 r., zgodnie z którym podstawę opodatkowania podatkiem VAT zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

W przedmiotowym stanie faktycznym przyznana dotacja przeznaczona jest na pokrycie kosztów poniesionych w ramach realizowanych Projektów. Jest to dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

W konsekwencji, dotacja taka nie stanowi wynagrodzenia Spółki otrzymanego za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot ponoszonych przez Spółkę kosztów. Nie będzie ona zatem stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu tym podatkiem.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, kwota dofinansowania (dotacji), które Spółka otrzymuje m.in. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, nie stanowi obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, także w brzmieniu przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2011 r.

Ad 2

Zdaniem Spółki, w opisanym stanie faktycznym wkład własny wnoszony przez uczestników szkoleń / warsztatów w gotówce stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT, który korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia.

W ramach realizowanych Projektów, wkład własny wnoszony przez uczestników szkoleń / warsztatów w gotówce stanowi płatność na rzecz Spółki za usługi świadczone przez nią na rzecz konkretnego uczestnika szkolenia / warsztatu. Usługi te są związane z konkretnym konsumentem, który jest beneficjentem danego Projektu, biorącym udział w programie szkoleniowym (warsztacie). W związku z tym otrzymywane od uczestników wkłady własne są bezpośrednio związane z usługami wykonywanymi przez Spółkę na ich rzecz. Należy zatem uznać, że czynności wykonywane przez Spółkę na rzecz uczestników szkoleń / warsztatów stanowią odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. W konsekwencji, zdaniem Spółki, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, wkład własny otrzymywany w gotówce od beneficjentów Projektów stanowi obrót podlegający opodatkowaniu według właściwej stawki VAT. Wysokość stosowanej stawki powinna być uzależniona od rodzaju świadczonej usługi, za którą uczestnicy szkoleń / warsztatów wnoszą należną płatność w postaci wkładu gotówkowego.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia, zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Spółka pragnie również wskazać, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1; dalej: "Rozporządzenie Rady nr 1777/2005"). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego obowiązującego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez konieczności implementacji ich w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. Rozporządzenia Rady nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347 str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia dla tego celu.

W świetle powyższych uregulowań oraz opisu stanu faktycznego zawartego w niniejszym wniosku, nie budzi wątpliwości, iż czynności wykonywane przez Spółkę, będące przedmiotem wniosku, stanowią usługi w zakresie szkolenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego na gruncie Rozporządzenia Rady nr 1777/2005.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 i art. 5 ust. 3 ustawy o Finansach Publicznych z 27 sierpnia 2009 r. środkami publicznymi są dochody publiczne; środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA); inne bezzwrotne środki pochodzące ze źródeł zagranicznych; przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych.

Usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego świadczone przez Spółkę będą zatem zwolnione z opodatkowania VAT, jeśli są co najmniej w 70% finansowane ze środków publicznych.

Spółka pragnie przy tym podkreślić, że zgodnie ze stanem faktycznym będącym przedmiotem niniejszego wniosku, kwoty wkładów własnych beneficjentów szkoleń nie przekraczają 30% kosztów danego szkolenia / warsztatu.

Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka stoi na stanowisku, że szkolenia realizowane w ramach Projektów opisanych w stanie faktycznym, w części, w jakiej zakładają wnoszenie przez beneficjentów organizowanych szkoleń / warsztatów wkładów własnych w formie gotówkowej, stanowią odpłatne usługi w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. W zamian za te usługi, uczestnicy szkolenia wnoszą na rzecz Spółki kwotę wkładu w gotówce. Ponieważ usługi te stanowią element usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanej w co najmniej 70% ze środków publicznych, spełnione są przesłanki określone w § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010 r. W konsekwencji, powyższe usługi korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

Spółka pragnie ponadto podkreślić, że stan faktyczny zbliżony do zaprezentowanego w niniejszym wniosku był przedmiotem analizy Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 26 kwietnia 2011 r. (sygn. IPPP3/443-204/11-4/JF). W przedmiotowej interpretacji stwierdzono, że: "stanowisko Wnioskodawcy, iż wkład własny w postaci pieniężnej przedsiębiorcy, którego pracownicy uczestniczą w szkoleniu realizowanym w ramach projektu jest obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy oraz korzysta ze zwolnienia od podatku, należało uznać za prawidłowe".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za:

1.

prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania otrzymanej na realizację projektów kwoty dofinansowania (dotacji) oraz

2.

nieprawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku wkładu własnego w gotówce wnoszonego przez uczestników szkoleń / warsztatów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności sformułowany został odpowiednio w art. 7 oraz art. 8 ww. ustawy. I tak, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast art. 8 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Stosownie do ust. 2 powołanego artykułu, w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, iż włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie - czy podlegają opodatkowaniu, istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Tym samym podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

Z opisanej w złożonym wniosku sytuacji wynika, iż Spółka specjalizuje się w realizacji projektów skierowanych do sektora prywatnego i publicznego, między innymi dotyczących funkcjonowania administracji i sfery usług publicznych oraz wykorzystania środków unijnych. W ramach prowadzonej działalności Spółka realizuje projekty, w odniesieniu do których występuje o dofinansowanie w formie dotacji. Dotacje finansowane są ze środków pochodzących z dotacji celowej z budżetu państwa i / lub z funduszy Unii Europejskiej. W ramach realizowanych projektów Spółka otrzymuje dotację w formie zwrotu poniesionych przez nią kosztów, m.in. kosztów: zarządzania projektem; promocji i rekrutacji; przygotowania materiałów szkoleniowych; cateringu dla uczestników szkoleń, warsztatów itp.; zakwaterowania uczestników; transportu uczestników; wynajmu sal wykładowych; wynagrodzenia trenerów; przygotowania i druku publikacji prezentujących dobre praktyki oraz rezultaty projektu; utrzymania systemu informatycznego (przez cały okres realizacji projektu); prowadzenia rachunków bankowych; zabezpieczenia projektu (np. gwarancja bankowa); wyposażenia biur projektowych; wsparcia psychologicznego uczestników szkoleń; pośrednictwa pracy oraz pomocy w znalezieniu / zmianie miejsca pracy; pozostałych kosztów pośrednich związanych z projektem (np. koszty znaczków pocztowych, połączeń telefonicznych, artykułów biurowych itp.), rozliczanych jako określony procent kosztów bezpośrednich. Spółka wskazuje, iż otrzymywane dotacje w każdym przypadku stanowią wyłącznie zwrot kosztów faktycznie poniesionych przez Spółkę w trakcie realizacji projektu, związanych jedynie z tym projektem. Każdorazowo dofinansowanie w formie dotacji przyznawane jest w wysokości co najmniej 70%, ale nie więcej niż 100% wydatków kwalifikowanych poniesionych przez Spółkę w związku z danym projektem.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż otrzymane przez Spółkę dofinansowanie stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku z realizacją projektów szkoleniowych. Wobec tego otrzymana na taki cel dotacja nie spełnia przesłanki wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, w tym samym nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazano powyżej - pozyskane dotacje przeznaczone są na pokrycie ponoszonych kosztów w ramach realizowanych projektów, to oznacza, że w opisanej sytuacji występują dotacje o charakterze zakupowym, a nie dotacje mające na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektów w części dofinansowania, Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym, dotacje z budżetu państwa czy z funduszy Unii Europejskiej, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie będą stanowiły czynności opodatkowanej VAT. Czynność ta nie została bowiem wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w cyt. art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Zatem, otrzymywane dotacje przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji projektów nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy, iż " (...) kwota dofinansowania (dotacji), które Spółka otrzymuje m.in. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, nie stanowi obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, także w brzmieniu przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2011 r." należało uznać za prawidłowe.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazuje również, iż istnieją sytuacje, w których Spółka pobiera od uczestników szkoleń (beneficjentów ostatecznych) wkład własny w gotówce, przy czym wkład własny tych beneficjentów nie przekracza 30%. Poza dotacją stanowiącą zwrot poniesionych kosztów, Spółka nie otrzymuje dodatkowych płatności z tytułu usług świadczonych w ramach projektu. Ponoszone przez Wnioskodawcę koszty mogą być również finansowane w części poprzez płatność gotówkową dokonywaną bezpośrednio przez uczestników szkoleń (tj. wkład własny uczestnika dokonywany w gotówce). Wątpliwości Spółki sprowadzają się w tym zakresie do kwestii opodatkowania ww. wkładów własnych oraz zwolnienia ich od podatku od towarów i usług.

W odniesieniu do powyższego wskazać należy, iż opodatkowaniu podlega każde świadczenie odpłatne, tj. takie, za które świadczącemu zostało wypłacone wynagrodzenie. Zatem otrzymywane od uczestników szkoleń wkłady własne w gotówce, stanowią wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu. Wnoszony wkład własny związany jest bowiem z konkretnym konsumentem konkretnego projektu szkoleniowego, w związku z czym jest bezpośrednio związany ze świadczeniem usług szkoleniowych.

Tym samym, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, otrzymywane wkłady własne w gotówce stanowią obrót podlegający opodatkowaniu według właściwej stawki podatku VAT. Wysokość stosowanej stawki uzależniona jest od rodzaju świadczonej usługi, za którą należne jest wynagrodzenie w postaci wniesionego wkładu gotówkowego.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże, na podstawie art. 146a pkt 1 cyt. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Jednocześnie, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub możliwość stosowania zwolnień od podatku.

Zgodnie zatem z art. 43 ust. 1 pkt 26 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl zaś art. 43 ust. 1 pkt 29 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego, czy usługi będące przedmiotem niniejszego wniosku są zwolnione od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, konieczne jest stwierdzenie:

* czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a także

* czy są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie powyższe wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, że przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego obowiązującego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady 282/2011 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej.

Przepis art. 44 tego rozporządzenia wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego. Zgodnie z tym przepisem, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Zauważyć przy tym należy, iż ww. rozporządzenie Rady 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady (WE) Nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 288 str. 1), które w art. 14 stanowiło, iż usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Odniesienie powyższych przepisów do przedstawionej w złożonym wniosku sytuacji prowadzi do wniosku, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi uznać można za usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT oraz w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. Spółka specjalizuje się w realizacji projektów skierowanych do sektora prywatnego i publicznego, między innymi dotyczących funkcjonowania administracji i sfery usług publicznych oraz wykorzystania środków unijnych. Przedmiotem działalności Spółki jest np.: organizowanie i prowadzenie szkoleń i doradztwa (z wyjątkiem doradztwa prawnego), dla organizacji, doradców i szkoleniowców świadczących usługi dla podmiotów należących do sektora małych i średnich przedsiębiorstw, szkolenia dla pracowników i kadr zarządzających przedsiębiorstw.

Jednakże, nie można uznać, iż warunek finansowania w co najmniej 70% został w przedmiotowej sprawie spełniony. Jak zostało stwierdzone powyżej, otrzymane przez Spółkę dotacje ze środków publicznych nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a tym, samym nie podlegają opodatkowaniu. Zatem, jak wskazał sam Wnioskodawca, otrzymana dotacja nie stanowi wynagrodzenia Spółki otrzymanego za świadczone usługi, a jedynie zwrot poniesionych przez Spółkę kosztów. Wskazać jednak należy, iż wynagrodzeniem będzie za to wkład własny w gotówce wnoszony przez uczestników szkoleń czy warsztatów, stanowiący dla Wnioskodawcy 100% ceny danego szkolenia. Tym samym nie można uznać, iż kryterium finansowania w co najmniej 70% ze środków publicznych przewidziane w cyt. § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów zostanie w takim przypadku spełnione.

Reasumując, przedmiotowe usługi, ze względu na brak spełnienia wymogów dotyczących finansowania ze środków publicznych nie będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie wskazanego przepisu.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, iż " (...) wkład własny wnoszony przez uczestników szkoleń / warsztatów w gotówce stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT, który korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia" należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie wskazać należy, iż w dniu 26 sierpnia 2011 r. opublikowany został tekst jednolity ustawy o podatku od towarów i usług - Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a także zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl