IPPP1/443-1126/08-5/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1126/08-5/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2008 r. (data wpływu 12 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie trybu postępowania w przypadku żądania przez kontrahentów wystawiania różnych dokumentów, dokumentujących otrzymanie premii (bonusów) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie trybu postępowania w przypadku żądania przez kontrahentów wystawiania różnych dokumentów, dokumentujących otrzymanie premii (bonusów).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jawna "MXXX" prowadzi działalność handlową jako hurtownia artykułów instalacyjno-sanitarnych i budowlanych. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka zawarła z niektórymi kontrahentami - dostawcami towarów umowy, na podstawie których otrzymuje premie pieniężne (bonusy) za zrealizowanie odpowiedniego poziomu zakupów towarów. Za uzyskanie przez spółkę "MXXX" w danym roku określonego w umowie poziomu zakupów, wypłacana jest premia przez dostawców. Pomiędzy dostawcą i odbiorcą (spółką "MXXX") nie dochodzi do usług wzajemnych.

Otrzymane premie (bonusy) nie są związane z konkretną dostawą i konkretną fakturą.

Wysokość premii pieniężnej uzależniona jest od przekroczenia wielkości netto zakupów towarów w okresie rozliczeniowym ustalonym w umowie.

Premia pieniężna naliczana jest od wartości netto faktur za określony poziom zakupów towarów zapłaconych w określonym terminie. Otrzymanie premii uzależnione jest od spełnienia dwóch warunków łącznie tj. zrealizowanie określonej wielkości zakupu towarów i zapłaconych w terminie faktur za te dostawy.

Spółka "MXXX" zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz interpretacji w sprawie przepisów art. 8 i art. 29 ustawy z 11 marca 2004 r. Ministra Finansów (pismo z 30 grudnia 2004 r., sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026) otrzymane premie pieniężne dokumentuje fakturami VAT wystawionymi na rzecz wszystkich kontrahentów, z którymi zawarła umowy i spełniła warunki do otrzymania takich premii, naliczając podatek VAT 22%.

Niektórzy dostawcy, dla których Spółka "MXXX" od 1 stycznia 2008 r. wystawiła już faktury za otrzymane ww. premie zwracają się o korygowanie tych faktur i wystawianie not obciążeniowych, przekazując jednocześnie indywidualne orzeczenia ich izb skarbowych o nie naliczaniu podatku VAT od premii pieniężnych (bonusów).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jak postępować w sytuacjach, jeśli zawarta umowa jest z kilkoma kontrahentami (dostawcami) na otrzymywanie premii pieniężnych za określone warunki umowy, a niektórzy dostawcy mają rozbieżne orzeczenia swoich izb skarbowych i w konsekwencji jedni zwracają się o wystawianie not obciążeniowych, a niektórzy faktur VAT.

Zdaniem wnioskodawcy:

Jeśli w spółce są zawarte umowy na te same usługi, ale z różnymi kontrahentami, to nie jest możliwe dokumentowanie tych samych usług różnymi dokumentami, tj. dla części kontrahentów fakturami VAT naliczając podatek 22%, a części kontrahentów notami obciążeniowymi, traktując tę samą usługę jako niepodlegającą podatkowi VAT.

Rozbieżność orzeczeń różnych instancji, indywidualnych dla każdego dostawcy w sprawie przekazywanych premii pieniężnych odbiorcom (m.in. spółce "MXXX") nie może być podstawą do wystawiania przez spółkę "MXXX" różnorodnych dokumentów na tą samą usługę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Faktura jest więc dokumentem potwierdzającym zaistnienie określonej transakcji sprzedaży.

W myśl art. 2 ust. 22 ustawy - ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka otrzymuje od swoich kontrahentów - dostawców towarów premie pieniężne (bonusy) za spełnienie określonych warunków wynikających z zawartych umów, tj. za przekroczenie ustalonego pułapu zakupów w ciągu roku oraz za dokonywanie terminowych płatności za zrealizowane dostawy. Część dostawców żąda w tym przypadku, aby Spółka wystawiała im noty obciążeniowe, część - faktury VAT (przedstawiając Spółce wydane im w tym zakresie interpretacje).

Należy zauważyć, że wypłacana Spółce w powyższy sposób premia nie jest związana z żadną konkretną dostawą; nie ma ona charakteru dobrowolnego, jest bowiem uzależniona od konkretnego zachowania Spółki. Premia stanowi rodzaj wynagrodzenia za świadczone na rzecz dostawców usługi. Zatem pomiędzy stronami istnieje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o których mowa w art. 8 ust. 1.

Uwzględniając powyższe, w celu prawidłowego udokumentowania czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (tj. faktu otrzymania premii, będącej wynagrodzeniem z tytułu opodatkowanego świadczenia usługi) Spółka ma obowiązek w każdym przypadku (bez względu na to, czego żądają od niej kontrahenci) wystawić fakturę VAT (na podstawie ww. art. 106 ust. 1 ustawy). Przedmiotowa faktura winna spełniać wymagania wynikające z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.). Spółka nie może wystawić not obciążeniowych, które dokumentują czynności niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie informuję, że z uwagi na to, iż ilość stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych zawartych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest mniejsza niż ilość wniesionych opłat, kwota w wysokości 525 zł stanowi nadpłatę i podlega zwrotowi zgodnie z § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. z 2006 r. Nr 116, poz. 783). Powyższa kwota zostanie zwrócona na numer rachunku bankowego widniejący na dołączonym do wniosku potwierdzeniu wykonania dyspozycji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl