IPPP1/443-1126/08-4/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1126/08-4/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2008 r. (data wpływu 12 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korygowania faktur potwierdzających otrzymanie premii (bonusów) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korygowania faktur potwierdzających otrzymanie premii (bonusów).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jawna "MXXX" prowadzi działalność handlową jako hurtownia artykułów instalacyjno-sanitarnych i budowlanych. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka zawarła z niektórymi kontrahentami - dostawcami towarów umowy, na podstawie których otrzymuje premie pieniężne (bonusy) za zrealizowanie odpowiedniego poziomu zakupów towarów. Za uzyskanie przez spółkę "MXXX" w danym roku określonego w umowie poziomu zakupów, wypłacana jest premia przez dostawców. Pomiędzy dostawcą i odbiorcą (spółką "MXXX") nie dochodzi do usług wzajemnych.

Otrzymane premie (bonusy) nie są związane z konkretną dostawą i konkretną fakturą.

Wysokość premii pieniężnej uzależniona jest od przekroczenia wielkości netto zakupów towarów w okresie rozliczeniowym ustalonym w umowie.

Premia pieniężna naliczana jest od wartości netto faktur za określony poziom zakupów towarów zapłaconych w określonym terminie. Otrzymanie premii uzależnione jest od spełnienia dwóch warunków łącznie tj. zrealizowanie określonej wielkości zakupu towarów i zapłaconych w terminie faktur za te dostawy.

Spółka "MXXX" zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz interpretacji w sprawie przepisów art. 8 i art. 29 ustawy z 11 marca 2004 r. Ministra Finansów (pismo z 30 grudnia 2004 r., sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026) otrzymane premie pieniężne dokumentuje fakturami VAT wystawionymi na rzecz wszystkich kontrahentów, z którymi zawarła umowy i spełniła warunki do otrzymania takich premii, naliczając podatek VAT 22%.

Niektórzy dostawcy, dla których Spółka "MXXX" od 1 stycznia 2008 r. wystawiła już faktury za otrzymane ww. premie zwracają się o korygowanie tych faktur i wystawianie not obciążeniowych, przekazując jednocześnie indywidualne orzeczenia ich izb skarbowych o nie naliczaniu podatku VAT od premii pieniężnych (bonusów).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy korygować faktury dostawcom, którzy zwracają się do spółki "MXXX" o korygowanie wystawionych już faktur za przekazane Spółce premie w 2008 r. i wystawienie im not obciążeniowych, jednocześnie zaznaczając, o nie wystawianie faktur tylko not za następne przekazane premie. Dostawcy dołączają indywidualne orzeczenia swoich izb skarbowych o nie wystawianiu faktur VAT, tylko not, za przekazanie odbiorcom premii pieniężnych.

Zdaniem wnioskodawcy:

Prawidłowo wystawiona faktura na usługi podlegające opodatkowaniu, do których zaliczałoby się otrzymanie premii pieniężnych, nie może być korygowana i nie może być wówczas wystawiona nota obciążeniowa. Nota obciążeniowa może być wystawiona, jeśli usługa ta nie podlegałaby opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) - w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. W myśl § 17 ust. 1 rozporządzenia - fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka wystawia faktury VAT (naliczając podatek wg stawki 22%) w celu udokumentowania otrzymanych od kontrahentów premii pieniężnych. Otrzymane premie nie są związane z konkretną dostawą, przyznawane są za przekroczenie ustalonego poziomu obrotów i za terminowe regulowanie płatności. Wypłata premii nie ma zatem charakteru dowolnego - zależy od konkretnego zachowania Spółki, stanowi rodzaj wynagrodzenia za świadczone przez Spółkę usługi. Uwzględniając powyższe, wystawianie przez Spółkę w tym przypadku faktur VAT (w myśl art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)) jest postępowaniem prawidłowym, ponieważ przedmiotowe faktury dokumentują czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, tj. wypłatę wynagrodzenia z tytułu realizacji określonego planu sprzedaży, uznaną w myśl art. 8 ust. 1 ustawy za odpłatne świadczenie usług.

Zatem w przedmiotowym przypadku Spółka nie ma prawa korygować (na żądanie kontrahentów - dostawców towarów) ww. faktur VAT (o ile nie zachodzą przesłanki do dokonania korekty wynikające z § 16 ust. 1 i § 17 ust. ww. rozporządzenia) i wystawić im w to miejsce not obciążeniowych (które dokumentują czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług).

W myśl art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Na podstawie art. 14b § 6 Ordynacji i § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), dla wnioskodawcy mającego siedzibę m.in. w województwie mazowieckim, tj. w przedmiotowym przypadku, właściwym organem do wydania interpretacji jest Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie.

Wydawane interpretacje dotyczą indywidualnych spraw podatników i odnoszą się wyłącznie do przedstawionych we wnioskach stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych. Wykonywane przez podatników czynności, w wyniku których są wypłacane premie pieniężne, mają różnorodny charakter, a więc w głównej mierze należy mieć na uwadze określony stan faktyczny/zdarzenie przyszłe. Należy podkreślić, że podatnikiem z tytułu wypłaty wymienionych we wniosku premii jest tylko Wnioskodawca, tj. Spółka (podatnikami nie są kontrahenci - dostawcy towarów na rzecz Spółki). W związku z powyższym, w przypadku zastosowania się przez Spółkę do przedmiotowej interpretacji, przysługuje jej (jako podatnikowi) ochrona wynikająca z art. 14k-14 m Ordynacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie informuję, że z uwagi na to, iż ilość stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych zawartych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest mniejsza niż ilość wniesionych opłat, kwota w wysokości 525 zł stanowi nadpłatę i podlega zwrotowi zgodnie z § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. z 2006 r. Nr 116, poz. 783). Powyższa kwota zostanie zwrócona na numer rachunku bankowego widniejący na dołączonym do wniosku potwierdzeniu wykonania dyspozycji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl