IPPP1/443-112/09-4/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-112/09-4/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2009 r. (data wpływu 6 lutego 2009 r.), uzupełnione pismem z dnia 18 lutego 2009 r. (data wpływu 19 lutego 2009 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 16 lutego 2009 r. Nr IPPP1/443-112/09-2/IG do uzupełnienia wniosku, otrzymane w dniu 18 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT związanego z realizowaną inwestycją - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT związanego z realizowaną inwestycją, uzupełniony pismem z dnia 18 lutego 2009 r. (data wpływu 19 lutego 2009 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 16 lutego 2009 r. Nr IPPP1/443-112/09-2/IG do uzupełnienia wniosku, otrzymane w dniu 18 lutego 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina S K ma zamiar ubiegać się o dofinansowanie projektu:

Remont Świetlicy Wiejskiej w S K w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W wyniku realizacji powyższego projektu przewiduje się wykonanie następujących zadań:

wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, wymiana podłóg, wylanie nowych posadzek wykonanie tynków i okładzin wewnętrznych, roboty malarskie, sanitarne, wykonawstwo elewacji i elementów zewnętrznych, drogi dojazdowej do świetlicy i placu postojowego, zakup wyposażenia.

W przypadku uzyskania dofinansowania projektu, wykonawcy zostaną wyłonieni w wyniku przetargu nieograniczonego zgodnie z ustawą - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz. U. Nr 223 z 2007 r., poz. 1655 z późn. zm.). Gmina S K jest płatnikiem podatku VAT lecz naszym zdaniem nie będzie miała możliwości odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu prowadzenia świetlicy Wiejskiej w S K.

W obiekcie nie będzie prowadziła działalności usługowej, w wyniku której uzyskiwałaby dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT. W związku z powyższym, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 171 19 oraz art. 124. Gmina jako podmiot prawa publicznego, zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), realizuje zadania użyteczności publicznej, którymi w rozumieniu ustawy, są zadania własne gminy, określone w art. 7 ust. 1, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokojenie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Z tytułu wykonania tych zadań gmina jest zwolniona z podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Gminie w przyszłości realizującej projekt "Remont Świetlicy Wiejskiej w S K" będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT naliczonego dotyczącego tej inwestycji.

Czy podatek VAT zapłacony w przyszłości przez Gminę przy realizacji projektu może być kosztem kwalifikowanym.

Zdaniem wnioskodawcy realizując powyższy projekt Gmina S K nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego w przyszłości kosztu podatku VAT dlatego też podatek VAT powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Gmina S K jest płatnikiem podatku VAT, ale w przypadku inwestycji "Remont Świetlicy Wiejskiej w S K", która jest inwestycją celu publicznego, nie jest w stanie odzyskać podatku i stanowi on koszt kwalifikowalny projektu.

Założenie takie przyjęto na podstawie zapisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (art. 5 pkt 1 ust. 1).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Artykuł 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) stanowi, że "gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność". Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Gmina w ramach zadań własnych będzie realizowała projekt pn. "Remont Świetlicy Wiejskiej w S K" w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 15 w/cyt. ustawy wynika, że zadania własne Gminy obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

W myśl powołanych powyżej przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych, nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur, dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania inwestycyjnego.

Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania za środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z tym odpowiedź na pytanie nr 2 jest bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl