IPPP1-443-112/08-2/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-112/08-2/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2008 r. (data wpływu 24 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania prac dotyczących infrastruktury towarzyszącej na rzecz gminy-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2008 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania prac dotyczących infrastruktury towarzyszącej na rzecz gminy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka buduje, a następnie sprzedaje budynki o przeznaczeniu handlowym. W związku z budową obiektów handlowych "pod klucz" na własnym gruncie, które następnie podlegają sprzedaży na rzecz osób trzecich, Spółka zobowiązana jest na mocy porozumień z gminą do wykonania robót budowlanych związanych z infrastrukturą towarzyszącą inwestycji (np. budowa drogi dojazdowej, parkingu, przebudowa bądź modernizacja skrzyżowania). W celu wykonania tych robót budowlanych Spółka dokonuje od innych podatników VAT zakupów towarów i usług, w których cenie zawarty jest podatek VAT. Za poniesione nakłady Spółka nie otrzymuje od gminy żadnego wynagrodzenia, natomiast wybudowana lub zmodernizowana infrastruktura towarzysząca inwestycji stanowi składnik majątku gminy, gdyż Spółka przekazuje wszystkie efekty wykonanych prac na rzecz gminy. Umowa z gminą skonstruowana jest w taki sposób, że zobowiązanie się Spółki do wybudowania (przebudowy) układu komunikacyjnego w bezpośrednim otoczeniu danego kompleksu handlowego na własny koszt, jest warunkiem koniecznym do wydania przez gminę pozwolenia na budowę supermarketu na danej nieruchomości.

Poniesione przez Spółkę wydatki wiążą się zatem z jej podstawową działalnością gdyż stanowią warunek sine q.... rozpoczęcia budowy planowanego obiektu handlowego na danym terenie. Brak poniesienia przez Spółkę niezbędnych wydatków pozbawiłby inwestycję główną podstawowej cechy zupełności i uniemożliwiłby oddanie jej do użytkowania, a co za tym idzie również czerpanie korzyści ekonomicznych z przeniesienia własności obiektu na osobę trzecią. Wybudowanie/zmodernizowanie infrastruktury towarzyszącej jest elementem związanym z realizacją inwestycji, warunkującym możliwość uzyskania przez Spółkę korzyści ekonomicznej ze sprzedaży obiektu handlowego. Bez poniesienia nakładów na infrastrukturę towarzyszącą Spółka nie mogłaby zrealizować inwestycji budowlanej, a więc nie mogłaby także dokonać czynności opodatkowanej jaką jest sprzedaż wybudowanego budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nieodpłatne wykonanie prac dotyczących infrastruktury towarzyszącej oraz przekazanie ich efektów na rzecz gminy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, a jeżeli nie, to czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z budową tej infrastruktury.

Zdaniem Spółki nieodpłatne świadczenie na rzecz gminy w postaci wybudowania/zmodernizowania infrastruktury towarzyszącej budowanym przez Spółkę obiektom handlowym, które stanowią majątek tej gminy, nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy VAT, nieodpłatne świadczenie usług związanych z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Należy uznać, że wybudowanie/modernizacja w trakcie procesu inwestycyjnego przez podatnika infrastruktury towarzyszącej, do której wybudowania/modernizacji Spółka jest zobligowana na podstawie umowy z gminą, wchodzi w zakres czynności wykonywanych w związku z prowadzeniem przez Spółkę przedsiębiorstwa. Wybudowanie infrastruktury towarzyszącej budowie supermarketu jest warunkiem do uzyskania pozwolenia na budowę, a następnie do jego funkcjonowania. Spółka musi najpierw wybudować obiekt budowlany, żeby go następnie sprzedać. Sprzedaż wybudowanych obiektów budowlanych następuje w związku z prowadzeniem przez Spółkę działalności gospodarczej, jest więc wpisana w działalność Spółki jako przedsiębiorstwa. W tym kontekście świadczenie Spółki na rzecz gminy, w postaci wykonania nieodpłatnych robót budowlanych, których efekty zostają przekazane gminie, następuje w ramach prowadzonego przez Spółkę przedsiębiorstwa. Skoro cel nieodpłatnego przekazania wiąże się bezpośrednio z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą oznacza to, iż wiąże się z wykonywaniem przez podatnika czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT na mocy art. 8 ust. 2 ustawy VAT.

Co do możliwości odliczenia przez Spółkę podatku VAT zawartego w cenie zakupionych przez Spółkę towarów i usług wykorzystanych do nieodpłatnego świadczenia usług związanych z budową/modernizacją infrastruktury towarzyszącej, stanowisko Spółki jest następujące.:

Przepisem art. 86 ust. 1 ustawy VAT ustawodawca uprawnił podatników do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nieodpłatne przekazanie przedmiotowej infrastruktury na rzecz gminy nie podlega opodatkowaniu, gdyż w omawianym przypadku związane jest z prowadzonym przedsiębiorstwem. Należy zauważyć jednak, że przedmiotowa infrastruktura powstaje po to, aby nieruchomość mogła zostać sprzedana lub w inny sposób wykorzystana, a więc wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jak wskazano we wniosku, poniesienie przez Spółkę wydatków na przedmiotową infrastrukturę jest warunkiem umowy zawartej z gminą Jak wynika z powyższego nie podjecie przez Spółkę niezbędnych wydatków na budowę/modernizację infrastruktury towarzyszącej pozbawiłoby inwestycję główną podstawowej cechy zupełności i uniemożliwiłoby oddanie jej do używania i późniejszą jej sprzedaż.

Biorąc powyższe pod uwagę, w świetle przytoczonego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, dla określenia czy nabyte towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, trzeba zbadać cel, dla którego poniesiono wydatki, a więc powiązać je z podstawową działalnością Spółki. W przedstawionym stanie faktycznym skoro poniesione wydatki warunkują powstanie zdatnego do używania i sprzedaży środka trwałego, to należy przyjąć, że będą służyły działalności wykonywanej za pomocą tego środka i jeśli czynności te będą opodatkowane to Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowych towarów i usług związanych z budową nieodpłatnie przekazanej infrastruktury.

Takie stanowisko zostało podzielone m.in. w wyrokach WSA w Warszawie z dnia 13 lipca 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 3537/06 i III SA/Wa 3630/06, teza z tego drugiego wyroku brzmi następująco: "lnwestycja w infrastrukturze (rondo) związana z budową Centrum handlowego stanowi nieodpłatne świadczenie usług przez Spółkę na rzecz gminy. Jest to czynność niepodlegająca opodatkowaniu VAT, ale podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, ponieważ realizacja inwestycji pozostaje w związku z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem." Także organy podatkowe w swoich najnowszych interpretacjach podzielają ww. stanowisko, tytułem przykładu można podać decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 września 2007 r. nr 1401/PH-l/4407/14-135/06/AŁ oraz z dnia 17 września 2007 r. nr 1401/PH-l/4407/14-35/07/AŁ, a także np. decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie z dnia 05.07 2007 r. nr NP/4407-1 20/07/l.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, 09-402 Płock, ul. 1 Maja 10.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl