IPPP1-443-112/07-2/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 sierpnia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-112/07-2/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2007 r. (data wpływu 24 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego z tytułu dokonania aportu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego z tytułu dokonania aportu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podstawową działalnością Spółki jest budowa budynków magazynowych przeznaczonych na wynajem oraz świadczenie usług najmu (opodatkowanych 22% stawką podatku od towarów i usług). Na skutek decyzji biznesowej, Spółka zamierza przenieść do nowego podmiotu "Partnera" w drodze wkładu niepieniężnego całość swoich składników majątkowych wraz z zobowiązaniami w zamian otrzymując udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Partnera. Z zakresu przedmiotowego wkładu wyłączone zostaną jedynie księgi prowadzone przez Spółkę, znak identyfikujący przedsiębiorstwo (firma) oraz składniki nie mające zdolności aportowej (nieprzenoszalne). Wszystkie pozostałe składniki majątkowe wraz z zobowiązaniami zostaną przeniesione w ramach aportu przedsiębiorstwa na Partnera. Spółka zakłada, iż w związku z faktem przeniesienia całości składników majątkowych oraz zobowiązań, ma do czynienia z aportem przedsiębiorstwa w rozumieniu doktryny prawa cywilnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy z tytułu aportu Spółka będzie zobowiązana do dokonania jednorazowej korekty podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy z tytułu aportu Spółka nie będzie zobowiązana do dokonania korekty podatku naliczonego. Na gruncie prawa podatkowego wniesienie aportu powinno być traktowane jako zbycie przedmiotu aportu w rozumieniu art. 6 ust. 1 ustawy o VAT, przy czym takie rozumienie tego przepisu zostało wielokrotnie potwierdzone przez organy podatkowe, m.in. Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w interpretacji wydanej w dniu 4 maja 2006 r., sygn. 1472/RPP1/443-252/06/MK, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w interpretacji wydanej w dniu 4 grudnia 2006 r., sygn. 1471/NTR2/443-357/06/MŻ oraz Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty w interpretacji wydanej w dniu 9 maja 2005 r., sygn. I USB III/436/24/2005/k.k. Zatem, skoro zgodnie z ustawą o VAT, jej przepisów nie stosuje się m.in. do transakcji zbycia przedsiębiorstwa, wniesienie przedsiębiorstwa Spółki aportem nie powinno rodzić konsekwencji w zakresie podatku od towarów i usług. Ponadto, w świetle art. 91 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług przyjmujący aport jest beneficjentem praw i obowiązków zbywcy w zakresie korekty odliczonego podatku VAT. Wskazuje na to literalne brzmienie powyższego przepisu, zgodnie z którym w przypadku zbycia (w tym aportu) przedsiębiorstwa (...) korekta (...) jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa. Powyższe regulacje zgodne są również z prawem wspólnotowym wskazującym, iż w przypadku wniesienia "jako wkładu do spółki całości lub części aktywów (przedsiębiorstwa) odbiorca będzie traktowany jako prawny następca przekazującego" i odpowiednio uprawniony/zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego uprzednio odliczonego przez podmiot wnoszący aport. Spółka zauważa, iż powyższe stanowisko zostało potwierdzone w pisemnych interpretacjach organów podatkowych: w szczególności w postanowieniach: Drugiego Urzędu Skarbowego w Częstochowie z dnia 18 czerwca 2007 r., sygn. DUS-PP/443/15/2007/KJ, Urzędu Skarbowego w Grójcu z dnia 12 marca 2007 r., sygn. 1407/NR/443-03/07/DD, Urzędu Skarbowego Poznań-Wilda z dnia 31 maja 2005 r., sygn. PV/443-48/04, a także w postanowieniu Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z dnia 7 lutego 2005 r., sygn. ZP/443-697/04.

Zgodnie z Szóstą Dyrektywą Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (377/88/EWG, Dz. U. UE L z dnia 13 czerwca 1977 r., dalej "VI Dyrektywa") "w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako wkładu do spółki całości lub części aktywów, Państwa Członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca przepis ten stosuje się odpowiednio do świadczenia usług" (art. 6.5 VI Dyrektywy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. - o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy). Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy, nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans.

Pojęcie "transakcji zbycia", należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów", w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu). Przepisy ustawy nie definiują terminu "przedsiębiorstwo". Z tej przyczyny dla celów określenia zakresu pojęcia "przedsiębiorstwo" wykorzystuje się regulację zawartą w art. 55#185;; ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), który to przepis stanowi, że przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

Należy zwrócić uwagę, iż analiza przedmiotu umów cywilnoprawnych nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretacje przepisów prawa podatkowego. W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny, czy majątek Spółki wskazany we wniosku jest przedsiębiorstwem w rozumieniu doktryny prawa cywilnego.

Jeżeli zatem, warunki, o których mowa w art. 55#185;; ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, zostaną spełnione, to wniesienie aportem przedsiębiorstwa do nowego podmiotu w zamian za udziały w podwyższonym kapitale zakładowym, nie będzie podlegało przepisom ustawy.

Obowiązek skorygowania podatku naliczonego od wcześniej nabytych towarów, środków trwałych wykorzystywanych przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, które są następnie przedmiotem zbycia (aportu) przedsiębiorstwa, reguluje art. 91 ust. 9 ustawy. Zgodnie z tym przepisem w przypadku zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), o których mowa w art. 6 pkt 1, korekta określona w ust. 1 - 8 jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zakładu (oddziału). Po stronie wnoszącego aportem przedsiębiorstwo (w rozumieniu w art. 55#185;; ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny) nie powstaje zatem obowiązek korygowania wcześniej odliczonego podatku naliczonego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl