IPPP1-443-1102/11-2/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1102/11-2/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2011 r. (data wpływu 15 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. z siedzibą w S., będące właścicielem i podmiotem prowadzącym zakład opiekuńczo-leczniczy prowadzi budowę nowej części istniejącego budynku oraz remont (termomodernizację) istniejącego budynku. Zarówno w nowobudowanej części jak też w istniejącym budynku dla którego jest wykonywana modernizacja i termomodernizacja przedmiotem działalności jednostki ochrony zdrowia - zakładu opiekuńczo-leczniczego Niepubliczny Zakład Ochrony Zdrowia prowadzonej przez Sp. z o.o. jest stacjonarna całodobowa (z zakwaterowaniem) opieka medyczna (lekarska i pielęgniarska) oraz pielęgnacyjna nad pacjentami leżącymi, bez zdolności do wykonywania czynności w zakresie podstawowych czynności samoobsługi (przemieszczanie się, żywienie, toaleta).

Pacjenci ci rekrutują się z osób wcześniej hospitalizowanych, którzy wys zli z ostrego okresu choroby, lecz ich stan nie pozwala na oddanie pod opiekę rodziny oraz z pacjentów dotychczas przebywających w domu lub ośrodkach pomocy społecznej, których stan pogorszył się uniemożliwiając samodzielną egzystencję. Czynności podejmowane w jednostce mają za zadanie zapewnienie pacjentom realizację podstawowych czynności życiowych oraz zapewnienie bezpieczeństwa socjalnego. Finansowanie powyższych usług odbywa się ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia oraz w części ze świadczeń emerytalnych lub rentowych pacjentów.

Istniejący budynek, jak również nowobudowana część mieści się w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w grupie 126 w klasie 1264 "Budynki szpitali i zakładów opieki medycznej". Powyższa klasyfikacja została potwierdzona przez Urząd Statystyczny w Ł.

W związku z powyższym zarówno istniejący budynek jak również dobudowywana część mieści się w definicji budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu Ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2011 r., zgodnie z którą do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zaliczają się:

1.

Obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

2.

Lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12,

3.

Obiekty ujęte w PKOB w klasie ex 1264, wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania oraz pomoc lekarską i pielęgniarską zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy przy modernizacji i termomodernizacji istniejącego budynku oraz przy budowie nowego zakładu opiekuńczo - leczniczego (wykonanie stanu surowego, wykończenia, wykonania instalacji elektrycznej, sanitarnej, wodno-kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania modernizacji kotłowni, termomodernizacji) jest prawidłowe zastosowanie stawki VAT w wysokości 8%.

2.

Czy istniejący budynek łącznie z nowodobudowanym można zaliczyć w całości do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Czy w przypadku tego obiektu nie ma zastosowania limit 150 m 2 wymieniony w art. 41 ust. 12b Ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółka stoi na stanowisku, iż przy modernizacji i termomodernizacji istniejącego budynku i budowie nowego zakładu opiekuńczo - leczniczego (wykonanie stanu surowego wykończenia wykonania instalacji elektrycznej sanitarnej, wodno-kanalizacyjnej centralnego ogrzewania, modernizacji kotłowni, termomodernizacji) powinna mieć zastosowanie stawka 8%. Zdaniem Spółki w przypadku zarówno istniejącego budynku, jak i nowodobudowywanej części nie ma zastosowania limit wymieniony w art. 41 ust. 12b Ustawy o podatku od towarów i usług ograniczający powierzchnię zaliczaną do budynków i lokali mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym.

UZASADNIENIE stanowiska

Spółka opiera swoje stanowisko na analizie przepisów o VAT oraz stanowisk organów podatkowych przedstawionych w interpretacjach przepisów podatkowych, a także na orzecznictwie polskich sądów administracyjnych.

1.

Analiza przepisów o VAT

Zgodnie z art. 41 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług w powiązaniu z art. 146a ustawy, z zastrzeżeniem art. 146f niniejszej ustawy, stawka podatku wynosi 23%" z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast ust. 2 art. 41 stanowi, w powiązaniu z art. 146a niniejszej ustawy, z zastrzeżeniem art. 146f Ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do Ustawy, stawka podatku wynosi 3%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatkową, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych, sklasyfikowanych PKOB w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane PKOB w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych, niepełnosprawnych z zastrzeżeniem ust. 12b.

Spółka uzyskała potwierdzenie klasyfikacji istniejącego budynku wraz z nowobudowaną częścią w grupie 126 w klasie 1264 "Budynki szpitali i zakładów opieki medycznej" Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Powyższa klasyfikacja została potwierdzona przez Urząd Statystyczny w Ł.

W związku z powyższym istniejący budynek wraz nowobudowaną częścią należy zaklasyfikować do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Ponadto wymieniony w art. 41 ust. 12b. Ustawy o podatku od towarów i usług limit dotyczy budynków mieszkalnych jednorodzinnych bądź lokali mieszkalnych - w związku z czym należy stwierdzić, że limit ten nie dotyczy wymienionych w art. 41 ust. 12a "obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych, niepełnosprawnych".

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z dnia 4 listopada 2009 r. (I SA/Kr 1099/09 LEX nr 541950) wyjaśnił, że zgodnie z PKOB wymienione w punkcie 6 klasy 1264 "Budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp. "stanowią odrębną kategorię budynków (np. od szpitali czy sanatoriów) i tylko ta kategoria może korzystać z preferencyjnej stawki podatkowej.

W związku z powyżej przytoczonymi faktami należy stwierdzić, iż zarówno istniejący budynek, jak też nowobudowana część budynku spełnia definicję budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całości.

2.

Analiza interpretacji przepisów podatkowych

Kwestie stosowania stawki 8% w przypadku dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętych społecznym programem mieszkaniowym były przedmiotem licznych interpretacji wydanych przez organy podatkowe. Wynika z nich, iż w przypadku dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa w rozumieniu art. 41 ust. 12a ustawy o VAT należy stosować stawkę 8%. Poniżej, Spółka przedstawia niektóre z tych interpretacji i wyroków.

Interpretacje przepisów podatkowych:

* Interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 września 2010 r. (sygn. IPPP3-443-583/10-4/JF), w której Dyrektor stwierdził, iż dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa budynku zamieszkania zbiorowego z przeznaczeniem na placówkę pielęgnacyjno-opiekuńczą podlegają w całości opodatkowaniu podatkiem VAT z zastosowaniem stawki w wysokości 7%;

* Interpretacja wydana przez Dyrektora izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 października 2009 r. (sygn. IPPP3/443-575/09-4/CS) w której Dyrektor stwierdził, iż "W myśl postanowień art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5a ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy o VAT, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 12 ustawy o VAT stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy o VAT przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Na podstawie zapisu art. 41 ust. 12b ustawy o VAT do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W myśl art. 41 ust. 12c ustawy o VAT w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Pod pojęciem obiektów budownictwa mieszkaniowego zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o VAT rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Treść powyższych przepisów wskazuje, że dostawa towarów i świadczenie usług opodatkowane są stawką podstawową, której stosowanie ma charakter reguły ogólnej. Wysokość stawki podstawowej została ustalona na poziomie 23%. Należy uznać, że w związku z charakterem stawki podstawowej, stawki obniżone (preferencyjne) mają charakter wyjątkowy.

O możliwości zastosowania 8% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy o VAT decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach. Analizując treść tych przepisów należy stwierdzić, że preferencyjna stawka opodatkowania została przewidziana dla usług m.in. budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów wykonywanych w obiektach sklasyfikowanych w PKOB w klasie ex 1264 w sytuacji, gdy w budynkach tych będzie świadczona przez instytucję ochrony zdrowia usługa zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, to znaczy instytucja świadcząca typowe usługi zakwaterowania czyli realizująca cel mieszkaniowy wraz z opieką lekarską i pielęgniarską.

Obowiązek prawidłowego zakwalifikowania budynku do właściwej klasy PKOB, w związku z koniecznością zastosowania prawidłowej stawki podatku od towarów i usług przy świadczeniu usług budowlanych związanych z jego budową, remontem, modernizacją, termoizolacją czy przebudową ciąży na wykonawcy.

Należy w tym miejscu wskazać, iż dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) stanowiącego usystematyzowany obiektów budowlanych. Zgodnie z cyt. rozporządzeniem do klasy 1264 zalicza się budynki szpitali i zakładów opieki medycznej. Klasa ta obejmuje:

* budynki instytucji świadczących usługi medyczne i chirurgiczne oraz pielęgnacyjne dla ludzi,

* sanatoria, szpitale długoterminowego lecznictwa, szpitale psychiatryczne, przychodnie, poradnie, żłobki, ośrodki pomocy społecznej dla matki i dziecka,

* szpitale kliniczne,

* szpitale więzienne i wojskowe,

* budynki przeznaczone do termoterapii, wodolecznictwa, rehabilitacji, stacje krwiodawstwa, laktaria, kliniki weterynaryjne, itp.,

* budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp.

Posłużenie się przez ustawodawcą wyrazem "ex" oznacza, że z klasy 1264 PKOB tylko budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa budynków instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską będzie korzystała z obniżonej stawki podatku od towarów i usług. Gdyby ustawodawca zamierzał objąć zwolnieniem wszystkie budynki wymienione w klasie 1264 zapewne w powołanych wyżej przepisach wskazałby całą tę klasę bez zaznaczenia, że preferencyjna stawka VAT dotyczy wyłącznie budynków instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych. Zatem obniżoną stawką podatku nie została objęta budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa budynków z klasy 1264 PKOB instytucji ochrony zdrowia bez świadczenia usługi zakwaterowania.

Powyższe stanowisko potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w powołanym również przez Stronę wyroku z dnia 4 listopada 2009 r. sygn. I SA/Kr 1099/09 cyt. "Analizując treść powyższych regulacji należy stwierdzić, że preferencyjna stawka opodatkowania została przewidziana dla usług budowlanych wykonywanych w obiektach sklasyfikowanych w PKOB w klasie ex 1264, tzn. w budynkach, w których świadczona jest, przez instytucję ochrony zdrowia, usługa zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską. Posłużenie się przez ustawodawcę wyrazem "ex" oznacza, że obniżona stawka podatku odnosi się tylko do usług budowlanych dotyczących danych obiektów, nie obejmuje natomiast usług świadczonych w innych obiektach. Zgodnie z PKOB wymienione w punkcie 6 "Budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp." stanowią odrębną kategorię budynków (np. od szpitali czy sanatoriów) i tylko ta kategoria może korzystać z preferencyjnej stawki podatkowej. Przy czym orzekający w sprawie Sąd podziela stanowisko organu udzielającego interpretacji, że chodzi tu o zakwaterowanie nie we własnym lokalu, ale w budynku, o którym mowa w art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług. Istotne jest bowiem zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych i bytowych osób, które przebywają w takim budynku w zasadzie na stałe, a jedynie ubocznie świadczone są na ich rzecz usługi lekarskie. Nie mogą to być zatem obiekty przeznaczone jedynie do krótkiego pobytu w celu hospitalizacji".

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, będący właścicielem i podmiotem prowadzącym zakład opiekuńczo-leczniczy, prowadzi budowę nowej części istniejącego budynku oraz remont (termomodernizację) istniejącego budynku. Zarówno w nowobudowanej części jak też w istniejącym budynku dla którego jest wykonywana modernizacja i termomodernizacja przedmiotem działalności jednostki ochrony zdrowia - zakładu opiekuńczo-leczniczego jest stacjonarna całodobowa (z zakwaterowaniem) opieka medyczna (lekarska i pielęgniarska) oraz pielęgnacyjna nad pacjentami leżącymi, bez zdolności do wykonywania czynności w zakresie podstawowych czynności samoobsługi (przemieszczanie się, żywienie, toaleta). Pacjenci ci rekrutują się z osób wcześniej hospitalizowanych, którzy wyszli z ostrego okresu choroby, lecz ich stan nie pozwala na oddanie pod opiekę rodziny oraz z pacjentów dotychczas przebywających w domu lub ośrodkach pomocy społecznej, których stan pogorszył się uniemożliwiając samodzielną egzystencję. Czynności podejmowane w jednostce mają za zadanie zapewnienie pacjentom realizację podstawowych czynności życiowych oraz zapewnienie bezpieczeństwa socjalnego. Finansowanie powyższych usług odbywa się ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia oraz w części ze świadczeń emerytalnych lub rentowych pacjentów.

Wnioskodawca wskazał, iż istniejący budynek, jak również nowobudowana część mieści się w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w grupie 126 w klasie 1264 "Budynki szpitali i zakładów opieki medycznej".

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654 z późn. zm.) stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych innych niż szpitalne udziela się w przypadku świadczeń, o których mowa w art. 9 ust. 1:

1.

pkt 1 - w zakładzie opiekuńczo-leczniczym;

2.

pkt 2 - w zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym;

3.

pkt 3 - w zakładzie rehabilitacji leczniczej;

4.

pkt 4 - w hospicjum.

Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy o działalności leczniczej przepisów ust. 1 pkt 1, 2 i 4 nie stosuje się w przypadku udzielania świadczeń zdrowotnych wyłącznie w warunkach domowych.

Na podstawie zapisu art. 9 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne inne niż szpitalne mogą polegać na udzielaniu całodobowych świadczeń zdrowotnych, które obejmują swoim zakresem pielęgnację i rehabilitację pacjentów niewymagających hospitalizacji, oraz zapewnianiu im produktów leczniczych i wyrobów medycznych, pomieszczeń i wyżywienia odpowiednich do stanu zdrowia, a także prowadzeniu edukacji zdrowotnej dla pacjentów i członków ich rodzin oraz przygotowaniu tych osób do samoopieki i samopielęgnacji w warunkach domowych.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o działalności leczniczej pod pojęciem stacjonarne i całodobowe świadczenie zdrowotne inne niż świadczenie szpitalne rozumie się świadczenia opiekuńcze, pielęgnacyjne, paliatywne, hospicyjne, świadczenia z zakresu opieki długoterminowej, rehabilitacji leczniczej, leczenia uzależnień, psychiatrycznej opieki zdrowotnej oraz lecznictwa uzdrowiskowego, udzielane pacjentom, których stan zdrowia wymaga udzielania całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych w odpowiednio urządzonych, stałych pomieszczeniach.

Natomiast przez świadczenie zdrowotne należy rozumieć działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania (art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o działalności leczniczej).

Z powyższego wynika, iż zakład opiekuńczo-leczniczy to forma stacjonarnej opieki długoterminowej. Zakład opiekuńczo-leczniczy udziela całodobowych świadczeń zdrowotnych, obejmujących m.in. leczenie, pielęgnację i rehabilitację osób nie wymagających już hospitalizacji, u których zakończono proces diagnozowania, leczenia operacyjnego, które jednak ze względu na stan swojego zdrowia i stopień niepełnosprawności oraz brak możliwości funkcjonowania w środowisku domowym wymagają stałego nadzoru fachowego personelu. Zakład opiekuńczo-leczniczy zapewnia także środki farmakologiczne, materiały medyczne, wyżywienie odpowiednie do stanu zdrowia, terapię zajęciową.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, iż zakład opiekuńczo-leczniczy udzielający całodobowych świadczeń zdrowotnych polegających m.in. na opiece lekarskiej i pielęgniarskiej wraz z usługą zakwaterowania spełnia przesłanki pozwalające zakwalifikować go do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa art. 41 ust. 12a ustawy o VAT jako obiekt sklasyfikowany w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Zatem należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż przepis cyt. powyżej przepis art. 41 ust. 12b. ustawy o VAT, wyłączający z budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym budynki mieszkalne jednorodzinne, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 oraz lokale mieszkalne, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2 nie ma zastosowania do obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, o których mowa w art. 41 ust. 12a ustawy o VAT.

W konsekwencji budowa nowej części istniejącego budynku zakładu opiekuńczo - leczniczego oraz remont (termomodernizacja) istniejącego budynku zakładu opiekuńczo - leczniczego, w całości podlega opodatkowaniu, zgodnie z art. 41 ust. 12 i 12a w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT stawką podatku w wysokości 8%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy jednocześnie nadmienić, że niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o klasyfikację przedmiotowego budynku wskazaną przez Spółkę. Tutejszy Organ nie jest bowiem upoważniony do dokonywania klasyfikacji obiektów budowlanych na podstawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl