IPPP1/443-110/11-7/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-110/11-7/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2011 r. (data wpływu 24 stycznia 2011 r.), uzupełnione pismem z dnia 28 lutego 2011 r. (data wpływu 4 marca 2011 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 17 lutego 2011 r., oraz pismem z dnia 10 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.) nadesłanym na wezwanie z dnia 26 kwietnia 2011 r., oraz pismem z dnia 1 czerwca 2011 r. (data wpływu 6 czerwca 2011 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 23 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług szkoleniowych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony przez Wnioskodawcę pismem z dnia 28 lutego 2011 r. (data wpływu 4 marca 2011 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 17 lutego 2011 r., oraz pismem dnia 6 kwietnia 2011 r. (data wpływu 11 kwietnia 2011 r.). Ponadto Wnioskodawca nadesłał pismo z dnia 10 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.) stanowiące odpowiedź na wezwanie z dnia 26 kwietnia 2011 r. Dodatkowo w odpowiedzi na wezwanie z dnia 23 maja 2011 r. Wnioskodawca nadesłał uzupełnienie do wniosku z dnia 1 czerwca 2011 r. (data wpływu 6 czerwca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja świadczy m.in. usługi szkoleniowe, które do 31 grudnia 2010 r. były zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 jako usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy VAT. Od dnia 1 stycznia 2011 r. powyższy artykuł został uchylony i w chwili obecnej nie możemy korzystać z tego zwolnienia. Od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy VAT zwalnia przedmiotowo "usługi świadczone przez: a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania". Fundacja posiada zaświadczenie o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta z dnia 30 stycznia 2001 r., w którym jest wpisana jako Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego, nazwa szkoły lub placówki - Ośrodek Szkoleniowy Fundacji.

Fundacja świadczy ponadto inne usługi szkoleniowe (szkolenia z zakresu BHP, szkolenia "Elektryk", "Palacz", "Pierwsza pomoc", "Spawacz", "Operator wózków jezdniowych" itp.), które do 31 grudnia 2010 r. były zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 jako usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy VAT.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy VAT zwalnia przedmiotowo "usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych".

W nadesłanym uzupełnieniu do wniosku z dnia 28 lutego 2011 r. (data wpływu 4 marca 2011 r.) Fundacja wskazała, iż:

a.

Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i posiada zaświadczenie o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta z dnia 30 stycznia 2001 r., w którym wpisano, że na podstawie art. 34 ust. 1, art. 91 ust. 1, art. 92 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 91, poz. 578 z późn. zm.) oraz art. 82 ust. 3, w związku z art. 82 ust. 1, ust. 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. z 1996 r. Dz. U. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.) zaświadcza się, że w prowadzonej ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta Fundacja jest Niepubliczną Placówką Kształcenia Ustawicznego, nazwa szkoły lub jednostki: Ośrodek Szkoleniowy Fundacji.

b.

Szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, tj.: na podstawie Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 828) w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci, w przypadku szkoleń dla elektryków i palaczy; Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. (Dz. U. Nr 180, poz. 1860) w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, w przypadku szkoleń z zakresu BHP dla pracowników i pracodawców oraz pierwszej pomocy przedlekarskiej; Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 18 lipca 2001 r. (Dz. U. Nr 79, poz. 849) w sprawie trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń elektrycznych, w przypadku szkoleń dla operatorów wózków jezdniowych;

c.

Ośrodek Szkoleniowy Fundacji świadczy usługi szkoleniowe, są to szkolenia zawodowe, z zakresu BHP dla pracowników i pracodawców, szkolenia ogólne. Beneficjentami tych szkoleń są przedsiębiorcy, jednostki organizacyjne samorządu, np. Powiatowe Urzędy Pracy, Wojewódzki Urząd Pracy, Miejskie Ośrodki Pomocy Rodzinie, Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna, osoby prywatne skierowane na szkolenie np. z Powiatowego Urzędu Pracy.

d.

Wnioskodawca nie jest osobą prawną prowadzącą działalność oświatową na zasadach określonych w przepisach o swobodzie działalności gospodarczej, o której mowa w § 1a pkt. 2 lit. e) Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 180, poz. 1860 z późn. zm.)

e.

Szkolenia finansowane są w całości lub co najmniej w 70 % ze środków publicznych, jednostki korzystające ze szkoleń posiadają i są finansowane ze środków publicznych (np. jednostki samorządu).

Z nadesłanego uzupełnienia do wniosku z dnia 6 kwietnia 2011 r. (data wpływu 11 kwietnia 2011 r.) wynika, że usługi szkoleniowe świadczone przez Fundację prowadzone są w ramach działalności Ośrodka Szkoleniowego Fundacji. Szkolenia prowadzone są w L. i na terenie województwa, w Filiach Ośrodka Szkoleniowego Fundacji.

W nadesłanym piśmie z dnia 10 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.) Wnioskodawca wyjaśnił, iż wszystkie szkolenia wymienione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 19 stycznia 2011 r. realizowane przez Fundację przeprowadzane są za pośrednictwem Ośrodka Szkoleniowego Fundacji. Ponadto wszystkie szkolenia organizowane przez Ośrodek Szkoleniowy Fundacji przeprowadzane są w oparciu o posiadany wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta. Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, że wymienione szkolenia objęte są zakresem działalności oświatowej wskazanej we wpisie Ośrodka Szkoleniowego Fundacji do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta.

W nadesłanym uzupełnieniu do wniosku z dnia 1 czerwca 2011 r. (data wpływu 6 czerwca 2011 r.) Wnioskodawca wskazał jn.:

- Stan faktyczny przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 19 stycznia 2011 r. odnośnie pytania 1, tj."Czy Fundacja może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT na podstawie zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta, świadcząc usługi na terenie miast województwa......" wg Wnioskodawcy, nie wskazuje jednoznacznie na to, że art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT pozwala skorzystać ze zwolnienia. W związku z tym Fundacja stoi na stanowisku, że nie ma możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego stosując przepisy art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy VAT. - Stan faktyczny przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 19 stycznia 2011 r. odnośnie pytania 2, tj. "Czy Fundacja może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT, świadcząc usługi na terenie miast województwa w zakresie szkoleń BHP, szkolenia "Elektryk", Palacz", "Pierwsza pomoc", Spawacz", "Operator wózków jezdniowych", itp...." wg Wnioskodawcy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT Fundacjamoże korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT, świadcząc usługi na terenie miast województwa w zakresie szkoleń BHP, szkoleń "Elektryk", ",Palacz", "Pierwsza pomoc", "Spawacz", "Operator wózków jezdniowych", itp. - Stan faktyczny przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 19 stycznia 2011 r. odnośnie pytania 3, tj."Czy Fundacja może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT, świadcząc usługi na terenie miast województwa na rzecz jednostek organizacyjnych samorządu, np. Miejski Urząd Pracy, Wojewódzki Urząd Pracy, Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie, Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna..." wg Wnioskodawcy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT Fundacja może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, świadcząc usługi na terenie miast województwa na rzecz jednostek organizacyjnych samorządu, np. Miejski Urząd Pracy, Wojewódzki Urząd Pracy, Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie, Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Fundacja może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT na podstawie zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta, świadcząc usługi na terenie miast województwa... za pośrednictwem Ośrodka Szkoleniowego Fundacji... sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku z dnia 1 czerwca 2011 r. (data wpływu 6 czerwca 2011 r.)

2.

Czy Fundacja może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT, świadcząc usługi na terenie miast województwa w zakresie szkoleń BHP, szkolenia "Elektryk", "Palacz", "Pierwsza pomoc", "Spawacz", "Operator wózków jezdniowych" itp....

3.

Czy Fundacja może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT, świadcząc usługi na terenie miast województwa na rzecz jednostek organizacyjnych samorządu, np. Miejski Urząd Pracy, Wojewódzki Urząd Pracy, Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie, Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna.

Zdaniem wnioskodawcy:

Fundacja od 1 stycznia 2011 r., na podstawie zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta, świadcząc usługi na terenie miast województwa... nie ma możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego stosując przepisy art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT.

Fundacja może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT, świadcząc usługi na terenie miast województwa w zakresie szkoleń BHP, szkolenia "Elektryk", "Palacz", "Pierwsza pomoc", "Spawacz", "Operator wózków jezdniowych" itp.

Fundacja może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT, świadcząc usługi na terenie miast województwa na rzecz jednostek organizacyjnych samorządu, np. Miejski Urząd Pracy, Wojewódzki Urząd Pracy, Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie, Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady stawka podatku, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy wskazać, iż art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) zostały wprowadzone zmiany. I tak zgodnie z dodanym art. 146a pkt 1 w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1, wynosi 23 %.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust. 1 ustawy punkt 26, regulujący zwolnienia od podatku usług edukacyjnych.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem", zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Przepis art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz nie podlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych nie podlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług świadczonych przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania lub uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, wraz z dostawą towarów i świadczeniem usług ściśle z tymi usługami związane - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Ustawodawca zwolnił również z podatku od towarów i usług usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (inne niż wymienione w pkt 26) lecz: prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do art. 1 pkt 8 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.

Zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty (system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Artykuł 3 pkt 17 ustawy stanowi, iż ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o kształceniu ustawicznym, należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Natomiast, stosownie do art. 82 ust. 1 osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT, dany podmiot musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Podkreślić jednak należy, że zwolnienie od podatku o którym mowa powyżej, ma zastosowanie wyłącznie do usług kształcenia wymienionych w zaświadczeniu właściwego organu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Dla zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia ze środków publicznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca świadczy m.in. usług szkoleniowe. Prowadzone szkolenia zawodowe dotyczą problematyki z zakresu BHP dla pracowników i pracodawców, szkolenia ogólne. Powyższe szkolenia są wykonywane za rzecz przedsiębiorstw, jednostek organizacyjnych samorządu lub Urzędu pracy.

Wnioskodawca na podstawie zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta, z dnia 30 stycznia 2001 r., został wpisany do prowadzonej ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Podstawę prawną wpisu stanowiły przepisy ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym tj. art. 34 ust. 1, art. 91 ust. 1, art. 92 ust. 2 i 3 oraz przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty tj. art. 82 ust. 3 w zw. z art. 82 ust. 1 i ust. 3a. Dodatkowo w nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż wszystkie szkolenia opisane we wniosku realizowane są za pośrednictwem Ośrodka Szkoleniowego Fundacji, w oparciu o posiadany wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, oraz że wszystkie opisane we wniosku szkolenia objęte są zakresem działalności oświatowej wskazanej w posiadanym wpisie.

W nadesłanym uzupełnieniu do wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, tj.:

* na podstawie Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 828) w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci, w przypadku szkoleń dla elektryków i palaczy;

* Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. (Dz. U. Nr 180, poz. 1860) w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, w przypadku szkoleń z zakresu BHP dla pracowników i pracodawców oraz pierwszej pomocy przedlekarskiej;

* Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 18 lipca 2001 r. (Dz. U. Nr 79, poz. 849) w sprawie trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń elektrycznych, w przypadku szkoleń dla operatorów wózków jezdniowych. Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, iż nie jest osobą prawną prowadzącą działalność oświatową na zasadach określonych w przepisach o swobodzie działalności gospodarczej, o której mowa w § 1a okt. 2 lit. e) Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 180, poz. 1860 z późn. zm.).

Ponadto z nadesłanego uzupełnienia wynika, iż szkolenia finansowane są w całości lub co najmniej w 70% ze środków publicznych, jednostki korzystające ze szkoleń posiadają i są finansowane ze środków publicznych (np. jednostki samorządu).

Jednocześnie we własnym stanowisku strona podnosi, że nie jest możliwe skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT. W związku powyższymi informacjami zawartymi we wniosku i jego uzupełnieniu nie można jednoznacznie uznać, że Wnioskodawca świadczy wskazane usługi jako jednostka objęta systemem oświaty, co skutkuje tym, iż nie ma on prawa do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

W niniejszej sprawie, przeprowadzane przez Wnioskodawcę szkolenia spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Szkolenia te mają na celu podnoszenie i uzupełnienie kwalifikacji zawodowych.

Wnioskodawca prowadzi między innymi szkolenia dla elektryków i palaczy, na podstawie Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci.

Zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (tekst jedn. Dz. U. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.), osoby zajmujące się eksploatacją sieci oraz urządzeń i instalacji określonych w przepisach, o których mowa w ust. 6 ustawy, obowiązane są posiadać kwalifikacje potwierdzone świadectwem wydanym przez komisje kwalifikacyjne. Sprawdzenie spełnienia wymagań kwalifikacyjnych powtarza się co pięć lat (art. 54 ust. 1a ustawy).

Obowiązek posiadania świadectwa kwalifikacyjnego, okres jego ważności reguluje również rozporządzenie Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania i posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (Dz. U. Nr 89, poz. 828 z późn. zm.).

Minister właściwy do spraw gospodarki, wydając ww. rozporządzenie w § 1 określił w szczególności:

1.

rodzaje prac, stanowisk oraz instalacji, urządzeń i sieci, przy których eksploatacji jest wymagane posiadanie kwalifikacji;

2.

zakres wymaganej wiedzy niezbędnej do uzyskania potwierdzenia posiadanych kwalifikacji, odpowiednio do rodzaju prac, stanowisk oraz instalacji i urządzeń, o których mowa w pkt 1;

3.

tryb przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego;

4.

jednostki organizacyjne, przy których powołuje się komisje kwalifikacyjne i tryb ich powoływania;

5.

wysokość opłat pobieranych za sprawdzenie kwalifikacji, o których mowa w pkt 2;

6.

wzór świadectwa kwalifikacyjnego.

Zgodnie z § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci mogą zajmować się osoby, które spełniają wymagania kwalifikacyjne dla następujących rodzajów prac i stanowisk pracy:

1.

eksploatacji - do których zalicza się stanowiska osób wykonujących prace w zakresie obsługi, konserwacji, remontów, montażu i kontrolno-pomiarowym;

2.

dozoru - do których zalicza się stanowiska osób kierujących czynnościami osób wykonujących prace w zakresie określonym w pkt 1 oraz stanowiska pracowników technicznych sprawujących nadzór nad eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci.

Ponadto § 6 zawiera szczegółowy zakres wiedzy, jaką powinny posiadać osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci, w celu uzyskania potwierdzenia posiadanych kwalifikacji.

Posiadaną wiedzę i kwalifikacje do pracy przy eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci energetycznych potwierdzają wydawane świadectwa kwalifikacyjne, które uprawniają do samodzielnego wykonywania pracy na określonym stanowisku i na określone urządzenie w danej grupie urządzeń (wymienione w załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia).

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż usługi przeprowadzania szkoleń energetycznych dla elektryków i palaczy spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Osoby zajmujące się instalacją i eksploatacją sieci energetycznych obowiązane są posiadać kwalifikacje w tej dziedzinie, potwierdzone świadectwem wydanym przez odpowiednią komisję kwalifikacyjną.

Zasady organizowania i przeprowadzania szkoleń zostały ściśle uregulowane w przepisach ustawy - Prawo energetyczne oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzenia kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci. Oznacza to, że spełniona jest też druga przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku tzn. ww. szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wnioskodawca prowadzi również szkolenia w zakresie BHP, na podstawie Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r.

Szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy może dotyczyć pracodawcy, pracowników służby bhp, innych pracowników oraz instruktorów i wykładowców tematyki bhp. Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy adresowane do pracodawcy, pracowników służb bhp, instruktorów i wykładowców tematyki bhp są usługami kształcenia zawodowego. Przedmiotowe szkolenia są usługami kształcenia zawodowego również wówczas, gdy dotyczą pracowników pracodawcy nie będących służbą bhp, mają one bowiem na celu zapewnienie uczestnikom poznanie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także nabycie umiejętności wykonywania pracy w sposób bezpieczny, niezbędnych do podjęcia i wykonywania pracy w danym zakładzie pracy i na określonym stanowisku pracy.

Znajomość przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest warunkiem niezbędnym do wykonywania pracy. Każdy pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikowi odbycie, odpowiedniego do rodzaju wykonywanej pracy szkolenia, w tym przekazać mu informacje i instrukcje dotyczące zajmowanego stanowiska pracy lub wykonywanej pracy. Obowiązek przeszkolenia podwładnych w zakresie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy nałożony został na pracodawcę ustawą z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1974, Nr 24, poz. 141 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2373 § 1 Kodeksu pracy, nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy nie mogą odbywać się w zupełnie dowolnej formie. Szczegółowe zasady organizacji i przeprowadzania szkoleń z tego zakresu zostały określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 180, poz. 1860), które określa:

1.

szczegółowe zasady szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy,

2.

zakres szkolenia,

3.

wymagania dotyczące treści i realizacji szkolenia,

4.

sposób dokumentowania szkolenia oraz

5.

przypadki, w których pracodawcy i pracownicy mogą być zwolnieni z określonych rodzajów szkolenia.

Zgodnie z § 1a pkt. 2 lit. a) i e) cytowanego wyżej rozporządzenia, przez jednostkę organizacyjną prowadzącą działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy rozumie się osobę prawną lub fizyczną prowadzącą działalność oświatową na zasadach określonych w przepisach o swobodzie działalności gospodarczej, jeżeli prowadzi działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Stosownie do § 3 ww. rozporządzenia szkolenie zapewnia uczestnikom:

1.

zaznajomienie się z czynnikami środowiska pracy mogącymi powodować zagrożenia dla bezpieczeństwa i zdrowia pracowników podczas pracy oraz z odpowiednimi środkami i działaniami zapobiegawczymi;

2.

poznanie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie niezbędnym do wykonywania pracy w zakładzie pracy i na określonym stanowisku pracy, a także związanych z pracą obowiązków i odpowiedzialności w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy;

3.

nabycie umiejętności wykonywania pracy w sposób bezpieczny dla siebie i innych osób, postępowania w sytuacjach awaryjnych oraz udzielania pomocy osobie, która uległa wypadkowi.

Zgodnie natomiast z § 4 ust. 1 rozporządzenia szkolenie może być organizowane przez pracodawców lub przez jednostki organizacyjne prowadzące działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, które zostały sprecyzowane w § 1a pkt 2 rozporządzenia, czyli m.in. osoby prawne lub fizyczne prowadzące działalność oświatową na zasadach określonych w przepisach o swobodzie działalności gospodarczej, które na zlecenie pracodawcy prowadzą działalność szkoleniową w dziedzinie BHP.

Szkolenie jest prowadzone jako szkolenie wstępne i szkolenie okresowe (§ 6 rozporządzenia).

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż usługi szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Szkolenia te mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych. Przedmiotem szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy jest poznanie czynników środowiska pracy które mogą powodować zagrożenia dla bezpieczeństwa i zdrowia pracownika, poznanie przepisów i zasad bhp w zakresie niezbędnym do wykonywania pracy na określonym stanowisku, nabycie umiejętności wykonywania pracy w sposób bezpieczny dla siebie i innych oraz postępowania w sytuacjach awaryjnych.

Zasady organizowania i przeprowadzania ww. szkoleń zostały ściśle uregulowane w przepisach Kodeksu pracy oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Oznacza to, że spełniona jest też druga przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku tzn. szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wnioskodawca prowadzi również szkolenia w zakresie obsługi wózków widłowych, na podstawie Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 18 lipca 2001 r. w sprawie trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych.

Zgodnie z art. 23715 § 2 Kodeksu pracy, Ministrowie właściwi dla określonych gałęzi pracy lub rodzajów prac w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej określą, w drodze rozporządzenia, przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące tych gałęzi lub prac.

I tak § 1 Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 10 maja 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym (Dz. U. z 2002 r. Nr 70, poz. 650 z późn. zm.), określa ono wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym, zwanych dalej "wózkami", używanych w transporcie wewnętrznym zakładów pracy.

W myśl § 4 ust. 1 do obsługi wózka może być dopuszczony pracownik, który ukończył 18 lat i uzyskał:

1.

uprawnienia operatora, zgodnie z odrębnymi przepisami, lub

2.

imienne zezwolenie do obsługi wózka wystawione przez pracodawcę, ważne na terenie zakładu pracy tego pracodawcy.

Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, może być wydane pracownikowi po ukończeniu, z wynikiem pozytywnym, szkolenia dla kierowców wózków zorganizowanego przez pracodawcę, według programu opracowanego lub zatwierdzonego przez jednostkę organizacyjną wyznaczoną przez ministra właściwego do spraw gospodarki.

Ponadto, zgodnie z § 1 Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 18 lipca 2001 r. w sprawie trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 849), rozporządzenie określa:

1.

tryb sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych,

2.

rodzaje urządzeń technicznych, przy których obsłudze i konserwacji wymagane jest posiadanie kwalifikacji,

3.

wzór wniosku o sprawdzenie kwalifikacji.

W załączniku nr 2 do ww. rozporządzenia zawarto rodzaje urządzeń technicznych, przy których obsłudze i konserwacji wymagane jest posiadanie kwalifikacji. Pod pozycją nr 13 znajdują się wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym napędem podnoszenia.

Wyjaśnić należy, iż wózek jezdniowy podnośnikowy nazywany zwyczajowo wózkiem widłowym to kołowy pojazd mechaniczny o napędzie silnikowym, przystosowany do przewozu materiałów o znacznej (do kilkudziesięciu ton, zależnie od typu) masie, stosowany w transporcie bliskim i magazynowaniu. Dla celów bezpieczeństwa do obsługi wózka widłowego konieczne jest posiadanie odpowiednich uprawnień. Uprawnienia do obsługi wózków widłowych wydają tylko firmy posiadające stosowny certyfikat.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż usługi szkolenia w zakresie obsługi wózków widłowych wykonywanych przez Wnioskodawcę spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Szkolenia te mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych.

Zasady organizowania i przeprowadzania ww. szkoleń zostały ściśle uregulowane w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 18 lipca 2001 r. w sprawie trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych. Oznacza to, że spełniona jest też druga przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku tzn. szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż od 1 stycznia 2011 r. usługi szkoleniowe w zakresie BHP oraz na stanowisko elektryka, palacza i operatora wózków widłowych, wykonywane przez Wnioskodawcę będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał ponadto, że powyższe szkolenia finansowane są w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych, zatem w odniesieniu do tych szkoleń znajdzie również zastosowanie zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl