IPPP1/443-11/12-2/BH - Opodatkowanie przekazania nieruchomości gruntowej w drodze darowizny na rzecz gminy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-11/12-2/BH Opodatkowanie przekazania nieruchomości gruntowej w drodze darowizny na rzecz gminy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2011 r. (data wpływu 2 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania, w drodze darowizny na rzecz Gminy A, nieruchomości gruntowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania, w drodze darowizny na rzecz Gminy A, nieruchomości gruntowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat na mocy decyzji Wojewody z dnia 6 kwietnia 2009 r. z mocy prawa nabył na własność działkę oznaczoną w ewidencji gruntów i budynków nr 102/3 o pow. 1,6485 ha. Następnie w wyniku podziału działki 102/3 o pow. 1,6485 ha zatwierdzonego decyzją Wójta Gminy z dnia 18 lutego 2010 r. powstały działki: 102/4 o pow. 1,4682 ha oraz 102/5 o pow. 0,1806 ha. Powiat nie miał prawa do odliczenia podatku.

Rada Powiatu Uchwałą z dnia 27 października 2010 r. wyraziła zgodę na dokonanie darowizny niezabudowanej nieruchomości składającej się z działki oznaczonej w ewidencji gruntów i budynków nr 102/4 o pow. 1,4682 ha położonej we wsi S. Darowizna nastąpi na rzecz Gminy A. Nieruchomość będzie darowana na cel publiczny w rozumieniu art. 6 pkt 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, tj. rozbudowę istniejącej oczyszczalni ścieków. Dla przedmiotowej nieruchomości nie ma obowiązującego Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. Istniejący plan utracił moc dnia 31 grudnia 2003 r., w którym działka znajdowała się w kompleksie BPS- tereny preferowane do lokalizacji zabudowy produkcyjnej. Zgodnie ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego gminy A zatwierdzonego Uchwałą Rady Gminy z dnia 10 marca 2006 r. leży na obszarze terenów wskazanych pod zainwestowanie produkcyjno-usługowe, działalność gospodarcza i tereny oczyszczalni ścieków.

Oznaczenie użytku i klasy dz. nr 102/4:

* RIIIb-0,7576 ha,

* RIVa-0,6271 ha,

* PsIII-0,0480 ha,

* W-0,0355 ha.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opisana wyżej transakcja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy, przy aktualnym stanie faktycznym i prawnym transakcja darowizny nieruchomości oznaczonej nr 102/4 pomiędzy Powiatem a Gminą A z przeznaczeniem na cel publiczny tj. pod budowę istniejącej oczyszczalni ścieków nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zastosowanie ma art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym nie uznaje się podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały one powołane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (...).

Artykuł 7 ust. ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel

Natomiast pkt 1 powyższego przepisu wskazuje, że przez dostawę tę należy rozumieć również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

Z kolei w myśl art. 7 ust. 2 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Z powyższego wynika więc, iż opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatna czynność z nią zrównana po spełnieniu warunków zawartych w art. 7 ust. 2 ustawy tj. jeżeli

1.

dokonującym nieodpłatnego przekazania jest podatnik podatku od towarów i usług,

2.

przekazane przez podatnika towary należą do jego przedsiębiorstwa,

3.

przedmiotem nieodpłatnego przekazania jest towar, w stosunku do którego podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy jego nabyciu.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przez działalność gospodarczą, w myśl ust. 2 ww. artykułu, rozumie się obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie zas, z ust. 6 tegoż artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Określony w cytowanej ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, iż do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 6 pkt 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. z 2010 r. Dz. U. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.), celami publicznymi w rozumieniu ustawy są budowa i utrzymywanie publicznych urządzeń służących do zaopatrzenia ludności w wodę, gromadzenia, przesyłania, oczyszczania i odprowadzania ścieków oraz odzysku i unieszkodliwiania odpadów, w tym ich składowania.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem, wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z wniosku wynika, że Powiat na mocy decyzji Wojewody Mazowieckiego z mocy prawa nabył na własność nieruchomość gruntową. Powiat nie miał prawa do odliczenia podatku. Następnie Wnioskodawca dokonał podziału nieruchomości na dwie działki, z której jedną na mocy Uchwały Rady Powiatu zamierza przekazać w drodze darowizny na rzecz Gminy A. Nieruchomość będzie darowana na cel publiczny w rozumieniu art. 6 pkt 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, tj. rozbudowę istniejącej oczyszczalni ścieków. Działka leży na obszarze terenów wskazanych pod zainwestowanie produkcyjno-usługowe, działalność gospodarczą i tereny oczyszczalni ścieków.

Odnosząc zdarzenie przyszłe opisane we wniosku do cyt. wyżej przepisów należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 15 ust. 6 ustawy, tak jak to wskazał Wnioskodawca, a zatem stanowisko Powiatu w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Jak wcześniej wskazano, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatna czynność z nią zrównana po spełnieniu warunków zawartych w art. 7 ust. 2 ustawy tj. jeżeli

1.

dokonującym nieodpłatnego przekazania jest podatnik podatku od towarów i usług,

2.

przekazane przez podatnika towary należą do jego przedsiębiorstwa,

3.

przedmiotem nieodpłatnego przekazania jest towar, w stosunku do którego podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy jego nabyciu.

Ze zdarzenia przyszłego wynika, że przekazanie działki nastąpi w drodze darowizny co wyklucza zastosowanie art. 7 ust. 1 ustawy. Nie zostaną też spełnione przesłanki zawarte w ust. 2 tego artykułu ponieważ Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tej nieruchomości.

Reasumując, w oparciu o przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz biorąc pod uwagę przepisy prawne mające w tym zakresie zastosowanie należy stwierdzić, iż przekazanie nieruchomości na rzecz Gminy A, w stosunku do której Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z jej nabyciem, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT i nie będzie rodziło innych obowiązków z zakresu podatku VAT.

Należy zgodzić się w efekcie z Wnioskodawcą, że transakcja opisana we wniosku nie podlega opodatkowaniu, jednakże w oparciu o inne przepisy prawne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl