IPPP1/443-11/08-4/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-11/08-4/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 grudnia 2007 r. (data wpływu 4 stycznia 2008 r.), uzupełnionego w dniu 18 lutego 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur VAT przez dealerów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2007 r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek (uzupełniony w dniu 18 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur VAT przez dealerów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka świadczy usługi transportowe, przewożąc samochody na rzecz Importera do wyznaczonych dealerów, lub innych wskazanych miejsc przez Importera. Co do zasady Importer jest zleceniodawcą usługi i na niego wystawiana jest faktura VAT za dokonany przewóz. Podczas świadczenia usług transportowych mają miejsce uszkodzenia samochodów, np. zbite lusterka, porysowane drzwi, uszkodzone wycieraczki, uszkodzone koła, opony, wgniecenia w blacharce samochodów itp. Jeśli podczas wykonywania usługi przewozu mają miejsce wymienione powyżej przykładowe uszkodzenia samochodów, naprawy wykonuje dealer lub inny podmiot.

Gdy napraw dokonuje dealer samochodowy (co jest najwygodniejsze, bowiem u niego na placu znajdują się już samochody i nie trzeba ponosić dodatkowych kosztów przewozu do jakiegoś najbliższego miejsca, w którym naprawy mogą być wykonane), wówczas faktury za naprawy samochodów wystawia dealer bezpośrednio na Spółkę (przewoźnika).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi wykonywane przez dealerów powinny być dokumentowane fakturą VAT.

Zdaniem wnioskodawcy:

W uzupełnieniu do wniosku Spółka stwierdziła, iż w przedmiotowej sprawie należy wskazać art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy o VAT (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Wobec powyższego usługi wykonywane przez dealerów powinny być dokumentowane fakturą VAT. Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, usługi wykonywane przez dealerów będą stanowić odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1, rozumie się bowiem każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i własnego stanowiska wynika, że Spółka świadczy usługi w zakresie transportu samochodów. Realizując powyższe zlecenie przyjmuje odpowiedzialność za przewożone mienie i zobowiązuje się do naprawienia ewentualnych szkód. W przypadku ich wystąpienia Spółka dokonuje naprawy na swój koszt, z reguły zlecając ich przeprowadzenie dealerom. Zatem dealerzy świadczą na rzecz Spółki odpłatną usługę, opodatkowaną na podstawie przedmiotowych przepisów.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 - podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania dostawy, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Wystawiona faktura powinna spełniać wymagania m.in. § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.). Uwzględniając powyższe, dealerzy postępują prawidłowo wystawiając fakturę VAT, która dokumentuje wykonanie odpłatnej, opodatkowanej usługi, świadczonej na rzecz Spółki.

Z uwagi na fakt, że występującym o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest Spółka, a zapytanie dotyczy dealerów, wystawiających faktury VAT na jej rzecz, przedmiotowa interpretacja nie wywoła skutków określonych w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydana odrębna interpretacja.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, 09-402 Płock ul. 1 Maja 10.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl