IPPP1/443-1099/08-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1099/08-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko CXX przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2008 r. (data wpływu 9 czerwca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego i odpłatnego świadczenia usług statutowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego i odpłatnego świadczenia usług statutowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

CXX jest osobą prawną kościelną i państwową na mocy ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej.

CXX powstał na mocy dekretu Arcybiskupa Metropolity.

Nadrzędną władzą CXX jest Arcybiskup Metropolita, który powołuje i odwołuje Dyrektora CXX.

Dyrektorem CXX od początku jej istnienia (od 14 grudnia 1989 r.) jest osoba duchowna (ksiądz katolicki). CXX posiada również status organizacji pożytku publicznego.

Działalność CXX polega w szczególności na:

* organizowaniu i prowadzeniu placówek charytatywno - opiekuńczych, oświatowych, medycznych, doradczych oraz innych właściwych dla realizacji zadań statutowych;

* organizowaniu pomocy doraźnej;

* prowadzeniu formacji wiernych do działalności charytatywnej, wydawanie biuletynów i innych materiałów informacyjno - szkoleniowych;

* organizowaniu systematycznego kształcenia pracowników charytatywnych i wolontariuszy;

* organizowaniu i prowadzeniu ośrodków naukowych i nauczania oraz ośrodków studiów społecznych i socjologicznych;

* organizowaniu i prowadzeniu akcji finansujących działalność charytatywną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi wykonywane w ramach odpłatnej i nieodpłatnej działalności statutowej w opisanym zakresie są zwolnione z podatku od towarów i usług zgodnie z załącznikiem nr 4 pkt 15 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r., który brzmi "usługi wykonywane przez duchownych oraz osoby zakonne kościołów i innych związków wyznaniowych - wyłącznie w zakresie realizacji celów humanitarnych, charytatywno - opiekuńczych, naukowych i oświatowo - wychowawczych, opieki medycznej", jeżeli na czele CXX stoi osoba duchowna powołana na to stanowisko przez osobę duchowną (Arcybiskupa Metropolitę) a przedmiot działalności pokrywa się z wymienionym w pkt 15 zał. nr 4 do ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Usługi opisane w przedstawionym stanie faktycznym wykonywane przez CXX. - wykonywane przez osoby duchowne - mieszczą się w katalogu zwolnień wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy pod poz. 15.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1989 r. Nr 29, poz. 154 z późn. zm.) Osobami prawnymi Kościoła są również: Caritas diecezji. Zgodnie z dyspozycją art. 55 ust. 1 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, majątek i przychody kościelnych osób prawnych podlegają ogólnym przepisom podatkowym z wyjątkami określonymi w ust. 2-6.

Regulacje dotyczące problematyki opodatkowania podatkiem od towarów i usług określają przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 i 2 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przez dostawę, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 ustawy.

Powyższe oznacza, że zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, świadczenie usług o charakterze nieodpłatnym, jako nie mieszczące się w zakresie opodatkowania podatkiem VAT - nie podlega opodatkowaniu. Określono jednak wyjątki od powyższej zasady - art. 8 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ww. ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Stosownie do powołanych wyżej przepisów, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają co do zasady tylko te nieodpłatnie świadczone usługi, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w ww. zakupach. Przy czym, aby ww. czynności podlegały opodatkowaniu, nie powinny stanowić usług związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Jeżeli zatem podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z nieodpłatnym świadczeniem usług, to czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 15 załącznika nr 4 wymienione zostały usługi wykonywane przez duchownych oraz osoby zakonne kościołów i innych związków wyznaniowych - wyłącznie w zakresie realizacji celów humanitarnych, charytatywno - opiekuńczych, naukowych i oświatowo - wychowawczych, opieki medycznej.

Należy zauważyć, że powyższe zwolnienie odnosi się bezpośrednio do usług świadczonych przez osoby wymienione w tym zwolnieniu (duchowni, osoby zakonne), nie dotyczy zatem kościelnych osób prawnych.

W analizowanym stanie faktycznym mamy do czynienia z usługami świadczonymi przez CXX, która na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, jest Kościelną osobą prawną. Zwolnienie z podatku VAT zawarte w poz. 15 załącznika nr 4 do ustawy (art. 43 ust. 1 pkt 1), nie dotyczy usług świadczonych przez kościelne osoby prawne. Dla zastosowania powyższego zwolnienia nie ma również znaczenia argument podniesiony przez Wnioskodawcę, że Dyrektorem CXX od początku jej działalności była osoba duchowna. Podmiotem świadczącym usługi jest kościelna osoba prawna a nie osoba duchowna pełniąca funkcje dyrektora.

Dlatego też, mając na uwadze powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że opisanym stanie faktycznym stanowisko zaprezentowane przez Wnioskodawcę jest nieprawidłowe. CXX jako kościelna osoba prawna, świadcząca usługi statutowe, nie będzie korzystać ze zwolnienia z podatku VAT zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy - załącznik nr 4 poz. 15.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl