IPPP1-443-1091/09-4/MP - Określenie stawki podatku VAT dla dostawy produktów piekarskich w postaci tortilli gotowych do spożycia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 stycznia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1091/09-4/MP Określenie stawki podatku VAT dla dostawy produktów piekarskich w postaci tortilli gotowych do spożycia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2009 r. (data wpływu 3 listopada 2009 r.), uzupełnionym w dniu 7 grudnia 2009 r. na wezwanie tut. organu podatkowego z dnia 25 listopada 2009 r. (skutecznie doręczone w dniu 30 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT.

Wniosek uzupełniony został w dniu 7 grudnia 2009 r. (data wpływu 10 grudnia 2009 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sprowadza do Polski i dokonuje sprzedaży na terenie Polski produktu w postaci gotowych tortilli do nadziewania, funkcjonujących pod nazwą handlową "W" określonych przez producenta jako świeże. Jest to rodzaj pieczywa świeżego, którego głównymi składnikami są: mąka pszenna, woda, częściowo hydrolizowany olej roślinny, dekstroza, sól, a także substancje ulepszające (E-282 (proponian wapnia), E-202 (sorbinian potasu), spulchniające (E-450AL (difosforany - (I) difosforan disodowy (II) difosforan trisodowy (III) difosforan tetrasodowy (V) difosforan tetrapotasowy (VI) difosforan diwapniowy (VII) diwodoro-difosforan wapnia) i E-500II (wodorowęglan sodu)) i emulgujące (E-472E (mono- i diglicerydy kwasów tłuszczowych estryfikowane kwasem mono- i diacetylowinowym), E-471 (mono- i diglicerydy kwasów tłuszczowych)), a także regulatory kwasowości: E-296 (kwas jabłkowy), E-330 (kwas cytrynowy), E-422 (glicerol).

W dniu 1 lipca 2005 r. Urząd Statystyczny wskazał, że powyższy produkt mieści się w grupowaniu PKWiU 15.81.11-00.90 "Pieczywo świeże pozostałe, z wyłączeniem dodatku miodu, jajek, sera lub owoców, a zawierające w suchej masie mniej niż 5 % cukru i mniej niż 5 % tłuszczu (PKWiU z 2004 r.) co odpowiada klasyfikacji z 1997 r. stosowanej dla celów podatkowych PKWiU 15.81.11-00.90.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy gotowe tortille do nadziewania, funkcjonujące pod nazwą handlową "W" określone przez producenta jako świeże odpowiadają pozycji 25 załącznika nr 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) PKWiU 15.81.1 - Pieczywo, wyroby piekarskie i ciastkarskie, świeże i w związku z tym na podstawie art. 41 ust. 2 ww. ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7 %.

Zdaniem wnioskodawcy, wobec charakteru produktu w postaci gotowych tortilli do nadziewania, funkcjonujących pod nazwą handlową "W" określonych przez producenta jako świeże w tym ich składu i procesu produkcji i dokonanego przez Urząd Statystyczny grupowania PKWiU 15.81.11-00.90 produkt powyższy odpowiada poz. 25 załącznika nr 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) PKWiU 15.81.1 - Pieczywo, wyroby piekarskie i ciastkarskie, świeże i w związku z tym na podstawie art. 41 ust. 2 ww. ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7 %.

Stanowisko to potwierdza interpretacja indywidualna wydana wobec innego podatnika 30 marca 2009 r. w sprawie IPPP2/443-273/09-2/KK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej: ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o VAT jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie z dnia 28 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 222, poz. 1753 z późn. zm.), do celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Zaznaczyć należy, że obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi, w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług podatnik może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do uprawnionego organu statystycznego - Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego. Podkreślić należy, że Minister Finansów nie jest upoważniony do wydawania opinii w tym zakresie.

Co do zasady, stawka podatku VAT wynosi 22 %. Jednakże ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami preferencyjnymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W pozycji 25 ww. załącznika nr 3 do ustawy wymienione zostały, oznaczone symbolem PKWiU 15.81.1 - "Pieczywo, wyroby piekarskie i ciastkarskie, świeże".

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy o statystyce publicznej nie definiują pojęcia "świeży", dlatego też właściwym do określenia czy dany produkt jest świeży czy też ma przedłużony okres trwałości jest producent wyrobu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka dokonuje sprzedaży gotowych tortilli do nadziewania, funkcjonujących pod nazwą handlową "W...". Produkt ten określony jest przez producenta jako świeży, sklasyfikowany został przez Urząd Statystyczny według PKWiU z 1997 r. stosowanej dla celów podatkowych w grupowaniu 15.81.11-00.90.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa stwierdzić należy, że produkt w postaci gotowych tortilli do nadziewania mieści się w grupowaniu PKWiU 15.81.1 wskazanym w załączniku nr 3 do ustawy pod pozycją 25 - "Pieczywo, wyroby piekarskie i ciastkarskie, świeże". W związku z powyższym sprzedaż gotowych tortilli do nadziewania, o których mowa we wniosku, podlega opodatkowaniu stawką preferencyjną w wysokości 7 %, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy.

Jednakże podkreślić jeszcze raz należy, iż Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji wyrobów i usług, w związku z tym interpretacji udzielono w oparciu o wskazane w stanie faktycznym grupowanie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl