IPPP1/443-1085/08-6/GD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1085/08-6/GD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2008 r. (data wpływu 9 czerwca 2008 r.), uzupełnione w dniu 14 lipca 2008 r. na wezwanie z dnia 4 lipca 2008 r. znak IPPP1/443-1085/08-2/GD (doręczone w dniu 10 lipca 2008 r.) oraz w dniu 19 sierpnia 2008 r. na wezwanie z dnia 31 lipca 2008 r. znak IPPP1/443-1085/08-4/GD (doręczone w dniu 8 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia sprzedaży i wewnątrzwspólnotowego nabycia nafty oznaczonej symbolem PKWiU 23.20.14-00.90 i kodem CN 2710 19 25 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia sprzedaży i wewnątrzwspólnotowego nabycia nafty oznaczonej symbolem PKWiU 23.20.14-00.90 i kodem CN 2710 19 25. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 14 lipca 2008 r. na wezwanie z dnia 4 lipca 2008 r. znak IPPP1/443-1085/08-2/GD (doręczone w dniu 10 lipca 2008 r.) oraz w dniu 19 sierpnia 2008 r. na wezwanie z dnia 31 lipca 2008 r. znak IPPP1/443-1085/08-4/GD (doręczone w dniu 8 sierpnia 2008 r.)

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka planuje wprowadzać do obrotu na terenie Polski produkt oznaczony kodem taryfy celnej CN 2710 19 25 oraz kodem PKWiU 23.20.14-00.90, z przeznaczaniem do produkcji wyrobów kosmetycznych.

Produkt ten Spółka uzyskiwać będzie w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej (z Hiszpanii), w opakowaniach jednostkowych, które w niezmienionej postaci będą odsprzedawane producentom wyrobów kosmetycznych. Spółka nie prowadzi składu podatkowego, firma świadcząca Spółce usługi magazynowo-logistyczne, na chwilę obecną także nie prowadzi składu podatkowego (zawiesiła prowadzenie w październiku 2007). Na podstawie art. 16a Rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 24 kwietnia 2004 w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, produkt oznaczony wymienionym kodem taryfy celnej jest zwolniony od akcyzy w przypadku przeznaczenia do "celów oświetleniowych, kosmetycznych, lub jako zmywacz antykorozyjny". Ust. 2 tego artykułu kieruje natomiast do ust. 2-8 art. 16. W związku opisaną sytuacją, proszę o wyjaśnienie kwestii związanych z art. 16a ust. 1 i 2. Zgodnie z pismem z dnia 12 sierpnia 2008 r. (data wpływu 19 sierpnia 2008 r.) pytania zawarte w złożonym wniosku dotyczą wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz sprzedaży w kraju przedmiotowych wyrobów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy istnieje obowiązek prowadzenia składu podatkowego aby wymieniony produkt był objęty zwolnieniem z akcyzy.

2.

Jakim obowiązkom wobec Urzędu Celnego podlegać będzie Spółka w związku z obrotem wymienionym produktem.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Zdaniem Spółki nie ma ona obowiązku prowadzenia składu podatkowego ze względu na to, że nie będzie miało miejsca wytwarzanie ani przetwarzanie produktu, a jedynie jego odsprzedaż w opakowaniach jednostkowych. Zwolnienie z akcyzy przysługuje ze względu na przeznaczenie produktu na cele kosmetyczne. W ocenie Wnioskodawcy, Spółka podlegać będzie następującym obowiązkom:

* złożenie, przy każdorazowym nabyciu, oświadczenia o przeznaczeniu produktu do właściwego Naczelnika Urzędu Celnego;

* uzyskanie zaświadczenia potwierdzającego odbiór towaru z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;

* prowadzenie ewidencji ilości i sposobu wykorzystania wyrobu zwolnionego:

* uzyskanie od nabywców zaświadczenia o przeznaczeniu wyrobu na cele kosmetyczne;

* przekazywanie Naczelnikowi Urzędu Celnego, do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, zestawienia otrzymanych oświadczeń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy na terytorium kraju stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 2 ww. ustawy do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania znakami akcyzy w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN).

Zgodnie z przepisem § 16a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn. z 2006 r., Dz. U. Nr 72, poz. 966 z późn zm.) - zwalnia się od akcyzy naftę oznaczoną symbolem PKWiU 23.20.14-00.90 i kodem CN 2710 19 25, w przypadku gdy jest przeznaczona do celów oświetleniowych, kosmetycznych lub jako zmywacz antykorozyjny. W myśl § 16a ust. 2 ww. rozporządzenia przepisy § 16 ust. 2-8 stosuje się odpowiednio.

Z powyższego wynika, że nafta oznaczona symbolem PKWiU 23.20.14-00.90 i kodem CN 2710 19 25, korzysta ze zwolnienia od akcyzy w sytuacji gdy jest przeznaczona do celów oświetleniowych, kosmetycznych lub jako zmywacz antykorozyjny. Przedmiotowe zwolnienie od podatku akcyzowego nafty ma zastosowanie na identycznych warunkach jak w przypadku benzyn specjalnych określonych w § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia, przepis § 16a ust. 2 wprost odsyła do przepisów regulujących warunki zwolnienia z akcyzy benzyn specjalnych (§ 16a ust. 2 ww. rozporządzenia przepisy - § 16 ust. 2-8 stosuje się odpowiednio).

Zgodnie z treścią § 16 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, przysługuje podmiotowi dokonującemu sprzedaży wyrobów określonych w ust. 1, wykorzystywanych do celów, o których mowa w ust. 1, dokonywanej ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywanej przez podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 2.

Uprawiony nabywca, o którym mowa wyżej, zgodnie z § 16 ust. 3 to podmiot dokonujący nabycia przedmiotowych wyrobów, który:

1.

wykorzystuje je do celów oświetleniowych, kosmetycznych lub jako zmywacz antykorozyjny;

2.

dokonuje odsprzedaży tych wyrobów podmiotom, o których mowa w pkt 1.

W przypadku sprzedaży przedmiotowych wyrobów, podmiotowi dokonującemu ich odsprzedaży, zwolnienie zgodnie z § 16 ust. 4 rozporządzenia, ma zastosowanie pod warunkiem, że:

1.

podmiot dokonujący odsprzedaży wyrobów, o których mowa w ust. 1, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną odsprzedane lub zużyte wyłącznie na cele uprawniające do zastosowania zwolnienia;

2.

podmiot, o którym mowa w pkt 1, posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór wyrobów, o których mowa w ust. 1, z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;

3.

sprzedaż wyrobów, o których mowa w ust. 1, podmiotowi, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy, na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego i po złożeniu przez podmiot, o którym mowa w pkt 1, zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy;

4.

podmiot, o którym mowa w pkt 1, potwierdzi na trzeciej karcie administracyjnego dokumentu towarzyszącego otrzymanie wyrobów, o których mowa w ust. 1, i zwróci ją niezwłocznie prowadzącemu skład podatkowy, od którego nabył wyroby akcyzowe zharmonizowane;

5.

podmiot, o którym mowa w pkt 1, prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów;

6.

podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, nabywający wyroby, o których mowa w ust. 1, od podmiotu, o którym mowa w pkt 1, złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte do celów uprawniających do zwolnienia;

7.

prowadzący skład podatkowy oraz uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, przekaże do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięczne zestawienia otrzymanych oświadczeń; oświadczenia zawierające informacje, o których mowa w ust. 8, będą dostępne u podatnika w celu kontroli.

Z zastrzeżeniem, że przepisy ust. 3 pkt 1 i ust. 4 pkt 6 w zakresie składanych oświadczeń nie mają zastosowania do sprzedaży przedmiotowych wyrobów, w opakowaniach jednostkowych (§ 16 ust. 6 rozporządzenia).

Z przedstawionego przez Spółkę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka planuje wprowadzać do obrotu na terenie Polski produkt oznaczony kodem taryfy celnej CN 2710 19 25 oraz kodem PKWiU 23.20.14-00.90, z przeznaczaniem do produkcji wyrobów kosmetycznych. Nafta będzie nabywana w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia w opakowaniach jednostkowych, które w niezmienionej postaci będą odsprzedawane producentom wyrobów kosmetycznych. Spółka nie prowadzi składu podatkowego, firma świadcząca Spółce usługi magazynowo-logistyczne, na chwilę obecną także nie prowadzi składu podatkowego.

Biorąc pod uwagę powyższe nie można zgodzić się ze stwierdzeniem Wnioskodawcy, iż przeznaczenie nafty oznaczonej kodem CN 2710 19 25 oraz symbolem PKWiU 23.20.14-00.90 na cele kosmetyczne jest warunkiem wystarczającym do korzystania ze zwolnienia od akcyzy.

W przedstawionym przez Wnioskodawcę opisie zdarzenia przyszłego sprzedaż nafty, o której mowa w § 16a ust. 1 rozporządzenia będzie korzystała ze zwolnienia od akcyzy pod warunkiem, że będzie prowadzona ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy, który wykorzysta nabyty wyrób akcyzowy do innych celów niż napędowe, opałowe, do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych i złoży oświadczenie stwierdzające, że nabywane wyroby zostaną zużyte na własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem (z zastrzeżeniem § 16 ust. 6 przedmiotowego rozporządzenia).

W przypadku sprzedaży nafty podmiotowi, który dokonuje ich odsprzedaży zwolnienie od akcyzy, zgodnie z § 16 ust. 4 rozporządzenia ma zastosowanie pod warunkiem spełnienia dodatkowych warunków określonych w tym paragrafie (z zastrzeżeniem § 16 ust. 6 przedmiotowego rozporządzenia).

Warunki określone w § 16 ust. 4 nie mają zastosowania do sprzedaży przedmiotowych wyrobów akcyzowych podmiotom, o których mowa w § 16 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia.

Z uwagi na powyższe stanowisko Spółki w zakresie sprzedaży na terytorium kraju, nafty oznaczonej kodem CN 2710 19 25 oraz symbolem PKWiU 23.20.14-00.90 przeznaczonej na cele kosmetyczne jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem § 16a ust. 1 w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego - zwalnia się od akcyzy naftę oznaczoną symbolem PKWiU 23.20.14-00.90 i kodem CN 2710 19 25, w przypadku gdy jest przeznaczona do celów oświetleniowych, kosmetycznych lub jako zmywacz antykorozyjny. W myśl § 16a ust. 2 ww. rozporządzenia przepisy § 16 ust. 2-8 stosuje się odpowiednio.

Ww. zwolnienie zgodnie § 16 ust. 5 ma zastosowanie do wewnątrzwspólnotowego nabycia jeżeli:

1.

podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego złoży właściwemu naczelnikowi urzędu celnego oświadczenie, że wyroby, o których mowa w ust. 1, będą przeznaczone do celów oświetleniowych, kosmetycznych lub jako zmywacz antykorozyjny;

2.

podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego potwierdzające zamówienie odbioru benzyn specjalnych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczenia właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;

3.

nabycie wyrobów, o których mowa w ust. 1, nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy, oraz na warunkach określonych w przepisach dotyczących procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania;

4.

podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania zwolnionych wyrobów akcyzowych;

5.

nabywca złoży oświadczenie, że nabywane wyroby nie będą przeznaczone do celów napędowych, opałowych, do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych;

6.

podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego przekaże do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do dnia 25. miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięczne zestawienia otrzymanych oświadczeń; oświadczenia zawierające informacje, o których mowa w ust. 8, będą dostępne u podatnika w celu kontroli;

7.

podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego posiada status prowadzącego skład podatkowy lub korzysta ze składu podatkowego innego podmiotu na podstawie umów prawa cywilnego.

Zgodnie z § 16 ust. 7 rozporządzenia oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, powinno zawierać co najmniej:

1.

nazwę oraz adres podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP;

2.

ilość zakupionego na terytorium kraju, w innym państwie członkowskim lub w państwie trzecim wyrobu oraz jego symbol PKWiU i kod CN;

3.

wskazanie celu, na który zostanie przeznaczony wyrób zakupiony w kraju, nabyty w innym państwie członkowskim lub pochodzący z importu;

4.

datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

Natomiast w myśl § 16 ust. 8 ww. rozporządzenia, oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, ust. 4 pkt 6 i ust. 5 pkt 5, powinno zawierać co najmniej:

1.

w przypadku osób fizycznych - imię i nazwisko nabywcy oraz jego PESEL i NIP, a w pozostałych przypadkach - nazwę i siedzibę podmiotu oraz jego NIP;

2.

określenie miejsca zużycia wyrobów;

3.

określenie ilości nabywanych wyrobów;

4.

określenie celu, do którego zostaną wykorzystane;

5.

datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zamierza w drodze nabycia wewnątrzwspólnotowego nabywać naftę oznaczoną kodem CN 2710 19 25 (przeznaczoną do produkcji wyrobów kosmetycznych). Spółka nie prowadzi składu podatkowego, firma świadcząca Spółce usługi magazynowo-logistyczne, na chwilę obecną także nie prowadzi składu podatkowego. Nafta będzie nabywana w opakowaniach jednostkowych, które w niezmienionej postaci będą odsprzedawane producentom wyrobów kosmetycznych.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że stosowanie do § 16a ust. 2 rozporządzenia, zwolnienie od akcyzy wewnątrzwspólnotowego nabycia nafty oznaczonej kodem CN 2710 19 25 (przeznaczonej do produkcji wyrobów kosmetycznych) ma zastosowanie pod warunkiem spełnienia wszystkich warunków określonych w § 16 ust. 5 ww. rozporządzenia. W myśl § 16 ust. 5 pkt 7 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego posiada status prowadzącego skład podatkowy lub korzystają ze składu podatkowego innego podmiotu na podstawie umów prawa cywilnego.

Z uwagi na powyższe stanowisko Spółki w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia, nafty oznaczonej kodem CN 2710 19 25 oraz symbolem PKWiU 23.20.14-00.90 przeznaczonej na cele kosmetyczne jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl