IPPP1/443-1083/08-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1083/08-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2008 r. (data wpływu 10 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów z tytułu zrealizowanego zadania inwestycyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów z tytułu zrealizowanego zadania inwestycyjnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W mieście i Gminie realizowane było zadanie pod nazwą "Urządzenie i........." w ramach projektu Sektorowy Program Operacyjny. Na współfinansowanie powyższego zadania gmina zawarła umowę z Samorządem Województwa z dnia 14 czerwca 2007 r. Posiada protokół odbioru realizowanego zadania, fakturę za wykonane roboty i zakupione przedmioty oraz dowód zapłaty. Obecnie gmina występuje z wnioskiem do Urzędu o refundację poniesionych wydatków zgodnie z zawartą umową. Wartość zadania wyniosła 239.234,68 zł z czego 158.006 zł zwróci tutejszemu Urzędowi X. Realizacja zadania polegała na urządzeniu i wyposażeniu parków i placu w centrum X na Starym Rynku w ławki parkowe, kosze na świeci, kwietniki, tablice informacyjne, kabiny toy-toy, altana parkowa, infokiosk, łańcuchy zabezpieczające. Prace wykonane w ramach zadania opodatkowane są podatkiem od towarów i usług, który gmina zapłaciła wykonawcom.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym stanowiącej podstawę działania gminy, sprawy związane z utrzymaniem placów gminnych służących zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców stanowią zadania własne gminy. Realizacja przedmiotowego zadania nie będzie służyć dalszemu wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jedynie celom informacyjnym i możliwością odpoczynku mieszkańcom X. Gmina nie ma więc możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie realizowanego zadania. W związku z tym, że burmistrz wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Miasta i Gminy X, faktura za wykonane zadania wystawiona została na rzecz Gminy.

Reasumując Urząd nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług stanowiący dla nas koszt realizowanego przedsięwzięcia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Miasto i Gmina X oraz Urząd Miasta i gminy X ma możliwość odzyskania podatku VAT od zrealizowanego zadania pn. Urządzenie i wyposażenie centrum X w obiekty małej infrastruktury turystycznej w ramach projektu Sektorowy Program Operacyjny.

Zdaniem wnioskodawcy Miasto i Gmina X oraz Urząd miasta i Gminy X nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. Urządzenie i wyposażenie centrum X w obiekty małej infrastruktury turystycznej w ramach programu Sektorowy Program Operacyjny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Artykuł 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) stanowi, że "gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 10 i 12 tej ustawy wymieniono jako zadania własne Gminy m.in. sprawy ładu przestrzennego, ochrony środowiska, placów, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz zieleni gminnej i zadrzewień.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Gmina w ramach zadań własnych zrealizowała projekt pn. "Urządzenie i wyposażenie centrum X w obiekty małej infrastruktury turystycznej"

W myśl powołanych powyżej przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych, nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur, dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania inwestycyjnego.

Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania za środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl