IPPP1/443-1071/12-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1071/12-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2012 r. (data wpływu 26 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług wsparcia administracyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług wsparcia administracyjnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (dalej: "Gmina") jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa infrastruktury położonej na obszarach Gminy. W skład infrastruktury wchodzą m.in. sieci kanalizacyjne (sanitarne i deszczowe) oraz sieci wodociągowe, oczyszczalnie ścieków (dalej: "Infrastruktura").

Gmina planuje, że przedmiotowa Infrastruktura będzie służyła Gminie do świadczenia odpłatnych usług:

* dostarczania wody,

* odprowadzania ścieków.

Świadczenie wskazanych wyżej usług będzie realizowane przez Gminę zarówno w oparciu o Infrastrukturę już oddaną do użytkowania/uruchomioną, jak i w oparciu o Infrastrukturę, którą Gmina aktualnie buduje lub zamierza wybudować w przyszłości. Do tej pory ww. usługi były wykonywane przez Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej (dalej: "Zakład"), na bazie Infrastruktury powierzonej przez Gminę w ramach bezumownego użyczenia. Zakład działa w formie zakładu budżetowego Gminy i jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Gmina pragnie podkreślić, że od samego początku tj. od rozpoczęcia budowy Infrastruktury, prawo własności do tej infrastruktury przysługiwało i przysługuje Gminie, niezależnie od faktu czasowego przekazania Infrastruktury do Zakładu.

Jednocześnie w związku ze świadczeniem przedmiotowych usług Gmina odpowiednio zmodyfikuje zawarte już umowy cywilnoprawne dot. świadczenia usług odbioru ścieków i dostarczania wody pomiędzy Zakładem z mieszkańcami oraz będzie zawierać odpowiednie umowy z nowymi mieszkańcami, firmami, instytucjami zlokalizowanymi na terenie Gminy. Na podstawie tak zmienionych/nowozawartych umów to Gmina będzie świadczyć usługi na rzecz ww. podmiotów oraz będzie je obciążać wynagrodzeniem za ww. usługi.

Wskazane usługi będą dokumentowane m.in. fakturami VAT. Sprzedaż z tytułu ww. usług Gmina będzie ujmowała w swych rejestrach sprzedaży. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu świadczenia powyższych usług Gmina będzie wykazywała w składanych deklaracjach VAT-7. Infrastruktura będzie własnością Gminy, a powyższe kwoty wynagrodzenia za usługi odbioru ścieków i dostarczania wody będą stanowić przychód Gminy.

W ramach wsparcia świadczenia powyższych usług przez Gminę, zamierza ona zlecić kilka wybranych, technicznych obowiązków administratorowi, w roli którego będzie występował Zakład (m.in. po dokonaniu stosownych zmian w statucie Zakładu).

Na podstawie stosownego porozumienia, Zakład (jako administrator) będzie odpowiedzialny m.in. za:

* wykonywanie czynności związanych z techniczną obsługą Infrastruktury, jej serwisowaniem, kontrolą, usuwaniem awarii, etc. oraz związanych z kontrolowaniem sposobu korzystania z Infrastruktury przez użytkowników,

* przeprowadzanie kontroli urządzeń pomiarowych oraz dokonywanie okresowych odczytów ich wskazań,

* sprawdzanie ilości i jakości dostarczanej wody,

* zawieranie w imieniu Gminy umów z mieszkańcami, firmami i instytucjami (Gmina będzie stroną wskazanych umów zawieranych z mieszkańcami),

* rozliczanie miesięczne odbiorców na podstawie statystycznego zużycia wody między odczytami,

* dostarczanie Gminie ewidencji sprzedaży i zakupów dla celów VAT,

* pobieranie stosownych opłat za dostarczanie wody i odbiór ścieków, które następnie przekazywane będą na rachunek Gminy,

* wystawianie i rozsyłanie w imieniu Gminy faktur VAT,

* egzekwowanie należności.

Gmina podkreśla, iż jednym z obowiązków Zakładu na podstawie porozumienia będzie wystawianie faktur z tytułu doprowadzania wody i odprowadzania ścieków w imieniu i na rzecz Gminy. Oznacza to, że z tytułu świadczonych przez Gminę usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków, od strony technicznej, Zakład wystawiałby faktury - jednakże z podaniem Gminy jako sprzedawcy usługi oraz z podaniem jej numeru NIP. W istocie więc będą to faktury wystawione przez Gminę - jednakże de facto, technicznie sporządzone przez Zakład. Opłaty z tytułu usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków będą stanowić przychody Gminy. Powyższe wynika z faktu, że wszelkie podejmowane przez Zakład (jako administratora) czynności, o których mowa we wniosku, wykonywane będą w imieniu Gminy i na jej rzecz, wskutek czego na wystawianych fakturach za świadczenie usług dostarczania wody oraz odbioru ścieków, jako sprzedawca widnieć będzie Gmina.

Z tytułu świadczenia usług wsparcia administracyjnego na rzecz Gminy, Zakład będzie otrzymywał od Gminy stosowne wynagrodzenie. Planowane jest, iż Zakład będzie z tego tytułu wystawiał na rzecz Gminy faktury VAT. Opodatkowanie VAT świadczenia wykonywanego przez Zakład na rzecz Gminy jest przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, który zostanie złożony przez Zakład.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego Gmina zwraca się z prośbą o potwierdzenie czy Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wynagrodzenie Zakładu z tytułu świadczonych na rzecz Gminy usług wsparcia administracyjnego.

Stanowisko Wnioskodawcy

W ocenie Gminy, będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wynagrodzenie Zakładu z tytułu świadczonych na rzecz Gminy usług wsparcia administracyjnego.

Mając na uwadze, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego w takim zakresie, w jakim nabywane przez niego towary i usług są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, zdaniem Gminy powinno przysługiwać jej również prawo do odliczenia VAT naliczonego z otrzymywanych od Zakładu faktur za usługi administrowania. Nabycie tych usług, w ocenie Gminy będzie bowiem ściśle i bezpośrednio związane ze świadczeniem przez nią podlegających opodatkowaniu VAT usług doprowadzania wody i odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców (kwestia ta jest przedmiotem odrębnego zapytania Gminy). Charakter usług świadczonych przez Zakład, opisanych szczegółowo w zdarzeniu przyszłym powoduje bowiem, że będą one wykorzystywane przez Gminę tylko i wyłącznie w związku ze świadczeniem przez Gminę usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Gdyby nie ta właśnie działalność gminy, nie byłoby potrzeby zawierania z Zakładem umowy na świadczenie usług wsparcia administracyjnego. W konsekwencji przesłanka przywołanego art. 86 ust. 1 ustawy o VAT będzie zdaniem Gminy spełniona.

Stanowisko to zostało potwierdzone m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 7 sierpnia 2012 r. sygn. IPTPP1/443-362/12-8/MG, w której Organ podatkowy stwierdził, iż "Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu usług administrowania, związanych z usługami dostarczania wody i odprowadzania ścieków, pod warunkiem że usługi te będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz nie wystąpią negatywne przesłanki zawarte w art. 88 ustawy."

Podobne stanowisko zostało zaprezentowane przez Ministra Finansów w interpretacji indywidualnej z dnia 9 lipca 2012 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPP2/443-505/12/MD). Organ zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, iż "nabycie usług administrowania będzie ściśle i bezpośrednio związane ze świadczeniem przez Gminę, podlegających opodatkowaniu, usług dostarczania wody na rzecz odbiorców. Charakter usług świadczonych przez PWK powoduje bowiem, że będą one wykorzystywane tylko i wyłącznie w związku ze świadczeniem przez Gminę usług dostarczania wody. Gdyby nie ta właśnie działalność Gminy, nie byłoby potrzeb zawierania z PWK umowy na świadczenie usług administrowania. W konsekwencji przesłanka art. 86 ust. 1 ustawy będzie spełniona".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in.: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, ponosi wydatki na realizacje projektów inwestycyjnych, których przedmiotem jest budowa infrastruktury m.in. sieci kanalizacyjne, wodociągowe, oczyszczalnie ścieków. Przedmiotowa infrastruktura będzie służyła Gminie do świadczenia odpłatnych usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków. W tym celu Gmina zmodyfikuje zawarte już umowy cywilnoprawne dot. świadczenia ww. usług zawarte pomiędzy Zakładem Gospodarki Komunalnej a mieszkańcami oraz będzie zawierać odpowiednie nowe umowy z mieszkańcami, firmami, instytucjami zlokalizowanymi na terenie gminy. Na podstawie tak zmienionych umów lub nowozawartych umów Gmina będzie świadczyć opisane usługi na rzecz podmiotów oraz będzie je obciążać wynagrodzeniem. Wskazane usługi będą dokumentowane m.in. fakturami VAT. Faktury te Gmina będzie ujmowała w swych rejestrach sprzedaży. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu świadczenia powyższych usług Gmina będzie wykazywała w składanych deklaracjach VAT-7. Infrastruktura pozostanie własnością Gminy, a powyższe kwoty wynagrodzenia za usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków będą stanowić przychód Gminy.

W ramach świadczenia powyższych usług przez Gminę, zamierza ona zlecić kilka wybranych, technicznych obowiązków administratorowi w roli którego będzie występował Zakład Gospodarki Komunalnej. Na podstawie stosownej umowy, administrator będzie odpowiedzialny m.in.:

* wykonywanie czynności związanych z techniczną obsługą Infrastruktury, jej serwisowaniem, kontrolą, usuwaniem awarii, etc. oraz związanych z kontrolowaniem sposobu korzystania z Infrastruktury przez użytkowników,

* przeprowadzanie kontroli urządzeń pomiarowych oraz dokonywanie okresowych odczytów ich wskazań,

* sprawdzanie ilości i jakości dostarczanej wody,

* zawieranie w imieniu Gminy umów z mieszkańcami, firmami i instytucjami (Gmina będzie stroną wskazanych umów zawieranych z mieszkańcami),

* rozliczanie miesięczne odbiorców na podstawie statystycznego zużycia wody między odczytami,

* dostarczanie Gminie ewidencji sprzedaży i zakupów dla celów VAT,

* pobieranie stosownych opłat za dostarczanie wody i odbiór ścieków, które następnie przekazywane będą na rachunek Gminy,

* wystawianie i rozsyłanie w imieniu Gminy faktur VAT,

* egzekwowanie należności.

Wszelkie podejmowane przez administratora w powyższym zakresie czynności wykonywane będą w imieniu Gminy i na jej rzecz, wskutek czego na wystawianych fakturach za świadczenie usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków, jako sprzedawca widnieć będzie Gmina. Z tytułu świadczenia usług administrowania na rzecz Gminy, Zakład Gospodarki Komunalnej będzie otrzymywał stosowne wynagrodzenie, zaś czynności te będą dokumentowane fakturami VAT.

Należy zatem uznać, iż w omawianej sprawie obydwa warunki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy zostaną spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT a nabywane usługi wsparcia administracyjnego będą miały związek z wykonywanymi przez Zainteresowanego czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT tj. świadczeniem usług dostarczania wody, odprowadzania ścieków.

Zatem z uwagi na związek poniesionych wydatków na usługi wsparcia administracyjnego z czynnościami opodatkowanymi, które Gmina wykonywać będzie na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, Zainteresowany będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie.

Tym samym należy uznać, że Wnioskodawca zaprezentował prawidłowe stanowisko w sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl