IPPP1-443-1062/09-4/LP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1062/09-4/LP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2009 r. (data wpływu 28 października 2009 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. organu z dnia 4 grudnia 2009 r. (skutecznie doręczone 8 grudnia 2009 r.) pismem z dnia 15 grudnia 2009 (data wpływu 18 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 grudnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na podstawie art. 14b § 1 Ustawy Ordynacja Podatkowa, Wnioskodawca zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie jego zastosowania do ponoszenia przez Stowarzyszenie kosztów podatku VAT od faktur, opłacanych ze środków programu "Czynna ochrona i poprawa jakości siedlisk rzadkich motyli podmokłych łąk półnaturalnych" i uznania podatku VAT za koszt kwalifikowalny w projekcie. Dotacja ta pochodzi z budżetu Unii Europejskiej i jest realizowana w ramach instrumentu finansowego XY. Dotacja jest przekazywana Stowarzyszeniu przez Beneficjenta Projektu X z siedzibą na Węgrzech, na podstawie umowy partnerskiej o wspólnej realizacji projektu. Zadania Stowarzyszenia w zakresie realizacji projektu polegają na prowadzeniu ochrony czynnej (w szczególności koszenia, usuwania zakrzaczeń, sporządzania planów rolnośrodowiskowych), która jest zadaniem statutowym Stowarzyszenia. Zadania te są realizowane przez zakup sprzętu i narzędzi wpisywanych w stan posiadania Stowarzyszenia, paliwa i zatrudnianie pracowników.

Zgodnie z zapisami postanowień wspólnych dla realizacji projektów, aby opłaty z tytułu podatku VAT mogły być uznane za kwalifikowalne Beneficjent Projektu i partnerzy współrealizujący projekt muszą wykazać przy pomocy dokumentów prawnych, że muszą zapłacić i nie mogą odzyskać zapłaconego podatku VAT od towarów i usług wymaganych do realizacji projektu.

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem, zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym, w rejestrze stowarzyszeń innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz w rejestrze przedsiębiorców pod nr XXX, jest również płatnikiem VAT.

Artykuł 86 ust. 1 z dnia 11 marca 2004 podatku od towarów i usług określa w jakich warunkach możliwe jest odliczenie VAT od kosztów działalności objętej podatkiem VAT, zgodnie z którym w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art.,119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z zasady więc podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Stąd wynika brak prawa do odliczenia VAT od zakupów związanych ze sprzedażą zwolnioną.

Tymczasem dotacje otrzymywane przez organizacje pozarządowe (w tym dotacja której dotyczy zapytanie) kwalifikowane są z zasady jako zwolnione z VAT na podstawie Załącznika 4 do ustawy o podatku od towarów i usług (PKWiU 91: Usługi świadczone przez organizacje członkowskie gdzie indziej nie sklasyfikowane (wyłącznie statutowe)).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy VAT od zakupów dokonanych w celu realizacji projektu podlega odliczeniu.

Zdaniem wnioskodawcy pomimo zarejestrowania jako aktywny podatnik podatku VAT, Stowarzyszenie nie ma możliwości na podstawie zasad ogólnych odliczenia VAT od wydatków w projekcie, ze względu na to, że wydatki te nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej, przy czym związek ten powinien mieć charakter bezpośredni i bezsporny.

Zatem przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie realizuje projekt XY, finansowany ze środków programu "Czynna ochrona i poprawa jakości siedlisk rzadkich motyli podmokłych łąk półnaturalnych". Dotacja ta pochodzi z budżetu Unii Europejskiej i jest przekazywana Stowarzyszeniu przez Beneficjenta Projektu X z siedzibą na Węgrzech, na podstawie umowy partnerskiej o wspólnej realizacji projektu. Zadania Stowarzyszenia w zakresie realizacji projektu polegają na prowadzeniu ochrony czynnej (w szczególności koszenia, usuwania zakrzaczeń, sporządzania planów rolnośrodowiskowych), która jest zadaniem statutowym Stowarzyszenia. Zadania te są realizowane przez zakup sprzętu i narzędzi wpisywanych w stan posiadania, paliwa i zatrudnianie pracowników. Wnioskodawca wskazuje iż, dotacje otrzymywane przez organizacje pozarządowe (w tym dotacja której dotyczy zapytanie) kwalifikowane są z zasady jako zwolnione z VAT na podstawie Załącznika 4 do ustawy o podatku od towarów i usług (PKWiU 91: Usługi świadczone przez organizacje członkowskie gdzie indziej nie sklasyfikowane (wyłącznie statutowe)).

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, usługi świadczone przez organizacje członkowskie gdzie indziej nie sklasyfikowane (wyłącznie statutowe) oznaczone symbolem PKWiU ex 91 wymienione pod pozycją 10 w załączniku nr 4 do ustawy, zwolnione są od podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego w odniesieniu do przywołanych przepisów należy stwierdzić, iż w zakresie w jakim nabyte towary i usługi, służą czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z usługami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami w ramach opisanego we wniosku projektu.

Nadmienia się, iż tutejszy organ nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych wyrobów i usług. Zgodnie bowiem z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. U. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11) - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W przypadkach trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Powyższej interpretacji dokonano w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę numer PKWiU.

Ponadto wskazuje się, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl