IPPP1/443-1058/12-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1058/12-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2012 r. (data wpływu 24 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego przy nabyciu motocykla oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu paliwa do jego napędu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego przy nabyciu motocykla oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu paliwa do jego napędu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma O. Spółka Jawna prowadząc działalność w zakresie produkcji gotowych wyrobów metalowych i produkcji opakowań z papieru i tektury zakupiła w dniu 29 lipca 2012 r. motocykl. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, rozlicza się kwartalnie - składa deklaracje VAT-7K. Spółka planuje rozszerzenie działalności gospodarczej o wynajem nietypowych środków transportu: motocykla i samochodu zabytkowego. Przedmiotowy motocykl został wprowadzony do ewidencji środków trwałych.

Motocykl ten będzie wynajmowany - oddawany w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy. Aktualnie zakupiony motocykl służy firmie w kontaktach z kontrahentami oraz do przemieszczania się w sprawach związanych z prowadzoną działalnością.

Po uzyskaniu wpisu w KRS rozszerzającego zakres działalności o wynajem, nabyty motocykl przeznaczony będzie do wykorzystania obok najmu do celów służbowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy podatnik podatku od towarów i usług prowadząc działalność gospodarczą dokonując zakupu motocykla ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wykazany na fakturze zakupu motocykla.

2.

Czy przysługuje Wnioskodawcy odliczenie podatku od towarów i usług od wydatków na zakup paliwa do motocykla.

Z punktu widzenia podatku dochodowego podstawowe znaczenie mają art. 22 i 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

I tak kosztami podatkowymi są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowią one, że:

1.

aby uznać wydatek za koszt podatkowy musi on być poniesiony w celu uzyskania przychodu.

2.

nie może to być koszt wymieniony w katalogu negatywnym tj. ustawowym wykazie kosztów nie uznanych (art. 23) ustawy p.d.o.f.

Zakupiony motocykl ma związek z prowadzoną działalnością oraz ma wpływ na wysokość osiąganych przychodów poprzez dotarcie w określonym czasie do większej ilości kontrahentów, a tym samym zwiększenie przychodu firmy, a więc istnieje związek przyczynowo-skutkowy między kosztem a przychodem.

Natomiast w podatku VAT przepis art. 86 ust. 1 ustawy wskazuje na możliwość odliczenia podatku naliczonego wykazanego w dokumencie zakupu motocykla (faktura VAT) od podatku należnego z uwagi na fakt, iż jest on wykorzystywany wyłącznie do celów związanych z czynnościami opodatkowanymi, o których mowa w art. 15 tzn. takich które generują podatek należny.

Należy przy tym wskazać, że przepis art. 88 ustawy o VAT oraz art. 4 ustawy nowelizującej z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym wyłączające stosowanie obniżenia podatku należnego nie odnosi się do zakupu motocykla.

Dodatkowo należy zauważyć, że w świetle klasyfikacji środków trwałych w grupie środki transportu osobno wymieniono między innymi samochody, motocykle.

W świetle powyższych rozważań, w ocenie Wnioskodawcy przysługuje do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktury zakupu motocykla, jak również ma prawo do odliczenia VAT od zakupionego paliwa do motocykla w obecnym stanie prawnym, co ma również potwierdzenie w wyroku WSA, 8 czerwca 2012 r., sygn. akt I SA/Bd 288/12 (w zał. kserokopia).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na mocy ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą zmieniającą, z dniem 1 stycznia 2011 r., dodano w ustawie o podatku od towarów i usług:

* przepis art. 86a ust. 1-10 ustawy, w którym określono zasady odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony,

* przepis art. 88a ustawy, określający zasady odliczenia paliwa do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Należy jednakże zauważyć, iż stosownie do art. 9 pkt 2 ustawy zmieniającej, dodane w ustawie przepisy art. 86a ust. 1-10 oraz art. 88a wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.

Natomiast w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych oraz paliwa wykorzystywanego do ich napędu, regulują odpowiednio przepisy art. 3 oraz art. 4 ustawy zmieniającej.

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy zmieniającej, w okresie od dnia wejścia w życie tej ustawy (tekst jedn.: od dnia 1 stycznia 2011 r.) do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

W ust. 2 ww. art. 3 wskazano, iż przepis ust. 1 nie dotyczy:

1.

pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2.

pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3.

pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4.

pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5.

pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do niniejszej ustawy;

6.

pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

7.

przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

a.

odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

b.

oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 2 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań (art. 3 ust. 3 ustawy zmieniającej).

Natomiast, zgodnie z treścią przepisu art. 4 ustawy zmieniającej, w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy (tekst jedn.: od dnia 1 stycznia 2011 r.) do dnia 31 grudnia 2012 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Należy zaznaczyć, że Komisja Europejska wyraziła zgodę na wprowadzenie czasowych ograniczeń odliczenia podatku naliczonego przy zakupie i leasingu samochodów i pojazdów samochodowych - zostały one sformułowane w przepisach ww. ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (ustawy zmieniającej).

Ustawa zmieniająca nie definiuje pojęcia samochodu oraz pojazdu samochodowego. Jednakże w art. 3 ust. 2 ustawy zmieniającej ustawodawca określając pojazdy specjalne odsyła do przepisów prawa o ruchu drogowym, nie odsyła natomiast do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, dlatego też na potrzeby niniejszej sprawy należy odwołać się do przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1137).

Zgodnie z art. 2 pkt 31 i pkt 33 ww. ustawy - Prawo o ruchu drogowym, "pojazd" oznacza środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane, zaś "pojazd samochodowy" - pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego. Motocykl natomiast, zgodnie z art. 2 pkt 45 cyt. wyżej ustawy, jest to pojazd samochodowy jednośladowy lub z bocznym wózkiem - wielośladowy.

W świetle powyższego uznać należy, iż obowiązujące od dnia 1 stycznia 2011 r. ograniczenia wynikające z art. 3 ustawy nowelizującej mają również zastosowanie do motocykli z uwagi na fakt, iż motocykle uznane są za pojazdy samochodowe.

Na podstawie wyżej powołanych przepisów należy stwierdzić, iż w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. podatnik ma prawo do pełnego odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającej z faktury dokumentującej zakup pojazdu samochodowego pod warunkiem spełnienia łącznie przesłanek, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej, tj.

1.

przedmiotem działalności podatnika jest oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze. Przy czym sformułowanie zawarte w powyższym przepisie art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej, dotyczące przedmiotu działalności podatnika nie oznacza przedmiotu działalności w sensie generalnym, lecz w sensie zadysponowania konkretnym pojazdem samochodowym w pewien określony sposób.

2.

pojazdy są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na ww. cele przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy.

Analiza powyższych regulacji jednoznacznie wskazuje, iż przez okres 6 miesięcy podatnik musi przeznaczyć zakupiony pojazd wyłącznie na cel wynajmu, zaś po okresie nie krótszym niż 6 miesięcy może przeznaczyć go oprócz najmu również na cele prowadzonej działalności.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca, czynny podatnik podatku VAT, zakupił i zarejestrował na Spółkę motocykl. Wnioskodawca planuje rozszerzenie działalności gospodarczej o wynajem nietypowych środków transportu: motocykla i samochodu zabytkowego. Przedmiotowy motocykl został wprowadzony do środków trwałych. Motocykl ten będzie wynajmowany - oddawany w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy. Aktualnie zakupiony motocykl służy w kontaktach z kontrahentami oraz do przemieszczania się w sprawach związanych z prowadzoną działalnością. Po uzyskaniu wpisu w KRS rozszerzającego zakres działalności o wynajem, nabyty motocykl przeznaczony będzie do wykorzystania obok najmu do celów służbowych.

Przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że Wnioskodawca przeznaczył zakupiony motocykl na cele prowadzonej działalności gospodarczej, tj. do kontaktów z kontrahentami oraz do przemieszczania się w sprawach służbowych. Po rozszerzeniu działalności o wynajem motocykl będzie wykorzystywany zarówno w celach najmu, jak i celów służbowych.

Zatem przesłanki określone w art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b nie zostały wypełnione, bowiem warunkiem odliczenia podatku naliczonego w pełnej kwocie jest, jak wynika z treści ww. przepisu przeznaczenie zakupionego pojazdu wyłącznie do odpłatnego używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, w ramach prowadzonej działalności przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy, w świetle powołanych wyżej przepisów prawa należy stwierdzić, że zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy zmieniającej Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia jedynie 60% podatku naliczonego (nie więcej niż 6.000 zł) zawartego w fakturze dokumentującej nabycie motocykla, wykorzystywanego wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.

Natomiast przy nabyciu paliwa do napędu przedmiotowego motocykla, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, w konsekwencji ograniczenia wynikającego z art. 4 ustawy zmieniającej.

Odnośnie cytowanego przez Spółkę orzeczenia WSA w Bydgoszczy z dnia 8 czerwca 2012 r. sygn. akt I SA/Bd 288/12 należy zauważyć, iż nie może mieć zastosowania w sprawie, gdyż jest orzeczeniem nieprawomocnym, zatem nie ma mocy obowiązującej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo zaznaczyć należy, że w okresie od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. odliczanie podatku VAT w ww. zakresie będzie odbywało się na zasadach analogicznych jak w 2012 r. i będzie regulowane przepisami art. 3-6 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652 z późn. zm.).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl