IPPP1/443-1054/09-3/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1054/09-3/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2009 r. (data wpływu 27 października 2009 r.), uzupełnione pismem z dnia 21 grudnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT transakcji zbycia nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT transakcji zbycia nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółdzielnia w roku 07.04.1999 nabyła prawo użytkowania wieczystego gruntu, w latach 1999-2000 na tym gruncie Inwestor Zastępczy na zlecenie Spółdzielni wybudował budynek biurowo - produkcyjno - magazynowy. Budynek został zasiedlony przez Spółdzielnię na podstawie zezwolenia na użytkowanie przez Prezydenta w dn.28 lutego 2001 r. Od tego czasu Spółdzielnia częściowo wynajmowała pomieszczenia, pozostałe wykorzystywała wg potrzeb do własnej działalności produkcyjnej. Spółdzielnia jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. W 2009 r. roku postanowiła sprzedać ww. nieruchomość. Nabywcą tej nieruchomości będzie osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

W nadesłanym piśmie z dnia 21 grudnia 2009 r. Wnioskodawca podał, że w związku z realizowaną budową obiektu Spółdzielnia odliczała podatek VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z późn. zm. sprzedaż ww. nieruchomości jest zwolniona z podatku VAT.

Jeżeli tak, czy Spółdzielnia może zrezygnować ze zwolnienia i opodatkować sprzedaż zgodnie z art. 43 ust. 10 ww. ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółdzielnia nie prowadzi działalności budowlano - deweloperskiej, pierwsze zasiedlenie nastąpiło w 2001 r. Po tym okresie nie ponosiła wydatków na ulepszenie tej nieruchomości w związku z powyższym uważamy, że zgodnie z późn. zm. art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., które weszły z dniem 1 stycznia 2009 r. sprzedaż ww. nieruchomości jest zwolniona z podatku od towarów i usług, jak również możemy zrezygnować z tego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10 ww. ustawy, składając z nabywcą zgodne oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, opodatkowując sprzedaż.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, grunt na którym są one posadowione dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Analogiczna sytuacja ma miejsce, gdy przedmiotem dostawy są budynki lub budowle posadowione na gruncie będącym przedmiotem wieczystego użytkowania. Jak wskazuje bowiem przepis § 13 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku lub opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów;

Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem, przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu. Wówczas, jak wynika z przepisów ustawy, zwolnienie od podatku od towarów i usług stosuje się w odniesieniu do sprzedaży nieruchomości, jeśli jest ona już zasiedlona bądź zamieszkana.

Jednocześnie na mocy art. 43 ust. 10, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Z treści ust. 11 ww. artykułu wynika, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca nabył prawo użytkowania wieczystego gruntu w 1999 r. W latach 1999-2000 na przedmiotowym gruncie wybudowano budynek biurowo - produkcyjno - magazynowy. W związku z realizowaną budową obiektu Wnioskodawca odliczał podatek VAT. Budynek został zasiedlony w 2001 r. Spółdzielnia wykorzystywała go w części na wynajem, a w części na potrzeby własnej działalności produkcyjnej. Obecnie Wnioskodawca zamierza zbyć przedmiotową nieruchomość. Należy zatem zauważyć, że jedynie część budynku wykorzystywana pod wynajem została wydana w ramach wykonania czynności podlegających opodatkowaniu, zatem dostawa tej części nie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 14 ustawy. Natomiast w odniesieniu do pozostałej część budynku wykorzystywanej przez Spółdzielnię na potrzeby własnej produkcji należy wykazać, że nie doszło do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ ta część budynku nie została wydana pierwszemu nabywcy w ramach wykonania czynności podlegających opodatkowaniu (sprzedaż, najem, dzierżawa, leasing). Nie zajdą również przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, z uwagi iż Spółdzielnia odliczała podatek VAT w trakcie realizowanej budowy ww. obiektu. Należy zatem uznać, że planowana dostawa o odniesieniu do tej części budynku nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej w wysokości 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy

Natomiast w odniesieniu do pozostałej części budynku (wykorzystywanej przez Wnioskodawcę pod wynajem) nie znajdą zastosowania wyłączenia ze zwolnienia od podatku wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ jak wykazano wyżej dostawa tej części nieruchomości nie będzie odbywać się w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nieruchomości upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

Wskazać również należy, iż ustawodawca wprowadzając przepis art. 43 ust. 10 ustawy, dał podatnikom możliwość wyboru opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części nawet w sytuacji, gdy na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 takie zwolnienie przysługuje.

Z przytoczonego powyżej przepisu art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że Wnioskodawca występujący w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, który złoży przed dniem dokonania dostawy przedmiotowej nieruchomości wspólnie z nabywcą, również podatnikiem podatku od towarów i usług, stosowne oświadczenie do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla nabywcy, w którym wskażą, że przedmiotowa dostawa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, może zrezygnować ze zwolnienia z opodatkowania (części budynku) opisanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że planowana dostawa nieruchomości będzie polegała opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże ze względu na inną podstawę prawną należało uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl