IPPP1/443-1052/08-2/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1052/08-2/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2008 r. (data wpływu 2 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w zakresie budowy kanalizacji sanitarnej, dofinansowanej z RPO - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w zakresie budowy kanalizacji sanitarnej, dofinansowanej z RPO.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina JXXX w powiecie bXXX (NIP XXX, REGON XXX) jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina JXXX ubiega się o dofinansowanie realizacji projektu pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej w gminie JXXX, etap II, zadanie 2" w ramach Działania 6.1 Ochrona i kształtowanie środowiska, Kategoria 1: Gospodarka wodno-ściekowa Regionalnego Programu Operacyjnego województwa lXXX na lata 2007-2013.

Infrastruktura kanalizacji sanitarnej jaka zostanie wytworzona w ramach planowanej inwestycji będzie przekazana użytkownikowi - Zakładowi W i K w JXXX w trwały zarząd. ZWiK w JXXX został utworzony Uchwałą Rady Gminy i Miasta nr XXX/xx/xx z dnia 26 listopada 1992 r. jako zakład budżetowy posiadający statut, gdzie zawarto ustalenia dotyczące działalności gospodarczej zakładu, a między innymi "utworzenie urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych na terenie gminy i miasta w ciągłym ruchu oraz zabezpieczenie odbioru ścieków wprowadzanych do urządzeń kanalizacyjnych i prawidłową ich eksploatację". ZWiK jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dochodów osiąganych za oczyszczanie ścieków jednak nie będzie miał możliwości odliczyć podatku VAT z tytułu inwestycji, gdyż sieć kanalizacyjną przejmie na podstawie protokołu odbioru końcowego i przekazania do eksploatacji, a nie ma podstawie faktury VAT, co wyklucza możliwość odliczenia od należnego podatku od towarów i usług podatku naliczonego z tytułu kosztów budowy sieci kanalizacyjnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w obecnym stanie prawnym, mając na uwadze planowany sposób wykorzystania w przyszłości majątku wytworzonego w związku z realizacją projektu, istnieje możliwość odzyskania poniesionych kosztów podatku VAT w jakikolwiek sposób w ramach przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług lub w inny sposób, jeśli tak to w jaki.

Zdaniem wnioskodawcy:

Gmina JXXX uznała podatek VAT za wydatek kwalifikowany projektu, gdyż w obecnym stanie prawnym nie ma możliwości odzyskania poniesionych kosztów podatku VAT w jakikolwiek sposób (np. przez zaliczenie do kosztów prowadzonej działalności w ramach podatku dochodowego od osób prawnych lub osób fizycznych).

Generalna zasada dotycząca prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wyrażona została w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 ww. ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi VAT skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Infrastruktura kanalizacji sanitarnej, jaka zostanie wytworzona w ramach planowanej inwestycji będzie przekazana użytkownikowi - Zakładowi W i K w JXXX w trwały zarząd. ZWiK w JXXX został utworzony Uchwałą Rady Gminy i Miasta nr XXX/xx/xx z dnia 26 listopada 1992 r. jako zakład budżetowy posiadający statut, gdzie zawarto ustalenia dotyczące działalności gospodarczej zakładu, a między innymi: "utworzenie urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych na terenie gminy i miasta w ciągłym ruchu, oraz zabezpieczenie odbioru ścieków wprowadzanych do urządzeń kanalizacyjnych i prawidłową ich eksploatację". ZWiK jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dochodów osiąganych za oczyszczanie ścieków, jednak nie będzie miał możliwości odliczyć podatku z tytułu inwestycji, gdyż sieć kanalizacyjną przejmie na podstawie protokołu odbioru końcowego i przekazania do eksploatacji, a nie na podstawie faktury VAT, co wyklucza możliwość odliczenia od należnego podatku od towarów i usług, podatku naliczonego z tytułu kosztów budowy sieci kanalizacyjnej.

Również Gmina JXXX nie ma jakichkolwiek możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w systemie rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych. W obecnym stanie przepisów zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) zwalnia się od tego podatku jednostki samorządu terytorialnego. Gmina jako J... jest zwolniona od obowiązku ustalania wielkości kosztów uzyskania przychodów, czy wielkości dochodu dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Z tych względów Gmina JXXX nie ma możliwości zaliczyć nie odliczony podatek od towarów i usług do podatkowych kosztów uzyskania przychodów, tj. nie może skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych należy stwierdzić, że Gmina nie jest podatnikiem tego podatku i nie ma jakichkolwiek możliwości rozliczenia podatku VAT w systemie podatku dochodowego od osób fizycznych przez podmioty będące osobami prawnymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Zatem nabywane towary i usługi związane z realizacją inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym (Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, do których należy m.in. gospodarka ściekami) i nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika ponadto, że po wybudowaniu wymienionej we wniosku infrastruktury kanalizacji sanitarnej zostanie ona przekazana do użytkowania w trwały zarząd Zakładowi W i K w JXXX. W związku z powyższym przedmiotowa kanalizacja nie będzie służyła Gminie do opodatkowanego świadczenia usług (oczyszczania ścieków) - powyższe usługi będzie świadczył przedmiotowy ZWiK w JXXX, który jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tego tytułu.

Reasumując, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z przedmiotową inwestycją.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl