IPPP1-443-1050/11-6/PR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1050/11-6/PR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2011 r. (data wpływu 4 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 września 2011 r. (data wpływu 26 września 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 12 września 2011 r. oraz pismem z dnia 14 października 2011 r. (data wpływu 17 października 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 29 września 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawianych przez organizację zbiorowego zarządzania prawami autorskimi z tytułu opłat za nadawanie utworów autorskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawianych przez organizację zbiorowego zarządzania prawami autorskimi z tytułu opłat za nadawanie utworów autorskich. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 20 września 2011 r. (data wpływu 26 września 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 12 września 2011 r., oraz pismem z dnia 14 października 2011 r. (data wpływu 17 października 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 29 września 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca na podstawie umowy licencyjnej z dnia 14 marca 2008 r. ze Stowarzyszeniem jest licencjobiorcą w zakresie praw autorskich do nadawanych przez Wnioskodawcę utworów słownych, muzycznych i słowno-muzycznych. Z., na podstawie zezwolenia Ministra Kultury i Sztuki działa w zakresie nadania ww. utworów jako organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Z. występuje w umowie jako organizacja właściwa w rozumieniu przepisów prawa autorskiego, do zawarcia umowy w zakresie udzielenia licencji oraz pobierania w imieniu uprawnionych - wynagrodzenia z tytułu nadawania ww. utworów. Z. działa więc jako reprezentant, w imieniu autorów i innych osób, uprawnionych z tytułu nadawania ww. utworów. Na podstawie ww. umowy, Wnioskodawca płaci na rzecz Z. (na jego rachunek bankowy), stawki wynagrodzeń za nadawanie utworów.

Do 1 kwietnia 2011 r. wskazane wynagrodzenia na rzecz Z. nie opiewały na kwotę VAT. W umowie określone były jako "niezawierające podatku VAT" i "z wyłączeniem podatku VAT". Z. nie wystawiał z tego tytułu faktur VAT. Od 1 kwietnia 2011 r. Z. poinformował Wnioskodawcę, że ze wskazaną datą zmieniły się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług - wskazał art. 8 ust. 2a ustawy - i zgodnie z tą zmianą jakoby Z. jako organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi od 1 kwietnia 2011 r. została objęta opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.

Przedstawiając tę sytuację jako nowy stan prawny - Z. stwierdził, że jest organizacją, która działając w imieniu i na rzecz - autorów nabywa i odsprzedaje prawa do nadawania utworów. W tym zakresie więc, Z. odrzucił stanowisko Wnioskodawcy, w którym Wnioskodawca zarzucił, że Z. nie wykonuje usług na rzecz Wnioskodawcy, a tylko na rzecz autorów utworów. Następnie Z. oświadczył, że wykonuje usługi opodatkowane VAT na rzecz Wnioskodawcy i przedstawił aneks do ww. umowy zmieniający zapisy o stawkach wynagrodzeń w ten sposób, że "wynagrodzenia (...) podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT) w stawce aktualnej na dzień powstania obowiązku podatkowego".

Wedle stanowiska Z. - wobec zmiany od 1 kwietnia 2011 r. ustawy o VAT - Z. jest obecnie uprawniony do żądania od Wnioskodawcy, wynagrodzeń autorskich powiększonych o podatek VAT za okres od wejścia w życie powołanej nowelizacji. Od tej daty Z. będzie wystawiał faktury VAT z wykazaną kwotą podatku należnego. Z. potwierdził, że płacone mu należności nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto w uzupełnieniu nadesłanym w dniu 14 października 2011 r. (data wpływu do tut. Organu 17 października 2011 r.) Wnioskodawca dodał, iż jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiada numer identyfikacji podatkowej oraz podatnikiem VAT UE od 2004 r.. Nabywane od Stowarzyszenia licencje do utworów, o których mowa w przedmiotowym wniosku, mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług wykonywanymi przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w opisanym stanie faktycznym - Wnioskodawca ma prawo odliczenia VAT naliczonego z faktur wystawianych przez organizację zbiorowego zarządzania prawami autorskimi z tytułu opłat za nadawanie utworów autorskich.

Czy zgodnie z przepisami Ustawy o podatku od towarów i usług, w sposób uprawniający do odliczenia VAT naliczonego, faktury te wskazują opłaty za nadawanie utworów autorskich jako usługę opodatkowaną VAT niekorzystającą ze zwolnienia, wykazują cenę netto i kwotę VAT należnego.

Wedle stanowiska Wnioskodawcy - opisane w pytaniu faktury VAT, wystawione przez organizację zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, wykazujące usługę opodatkowaną - licencję za udzielenie praw autorskich - i VAT należny, uprawniają do odliczenia, wykazywanego w nich VAT naliczonego. Mimo, że zdaniem Wnioskodawcy przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zmieniły się od 1 kwietnia 2011 r. (wprowadzenie art. 8 ust. 2a ma charakter doprecyzowujący od wielu lat stosowaną praktykę opodatkowanego refakturowania usług), w zakresie opodatkowania opisanych należności autorskich, pobieranych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania, należy uznać, że zgodnie z zawartą w 2008 r. umową, Wnioskodawca od początku występował tu jako licencjobiorca. Nie ulega wątpliwości, że cały czas wykonywano tu świadczenie usług w rozumieniu VAT - art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Pozostawało jedynie kwestią cywilnoprawną - na czyją rzecz swoją usługę wykonywała organizacja zbiorowego zarządzania tymi prawami i czy nabywała ona prawa od autorów i potem odprzedawała je na rzecz Wnioskodawcy. Do 1 kwietnia 2011 r. z okoliczności sprawy wynikało, że organizacja zbiorowego zarządzania stała na stanowisku, że nie wykonuje usług opodatkowanych VAT na rzecz Wnioskodawcy. Następnie zaś oświadczyła, że takie usługi wykonuje i przedstawiła stosowny aneks do umowy stwierdzający zwiększenie stawek opłat o należny VAT. Ze względu na fakt, że Wnioskodawca nie ma możliwości badać istoty stosunków cywilnoprawnych łączących organizację zbiorowego zarządzania prawami i autorów, twórców, dysponentów tych praw, pozostaje stwierdzenie, że organizacja zbiorowego zarządzania prawidłowo oświadcza, że wykonuje usługę na rzecz Wnioskodawcy, a usługa ta - licencja autorska wypłacana organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi - jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT i nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego - art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. Nie są więc tu spełnione przesłanki z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca otrzymujący faktury VAT na opisaną transakcję opodatkowaną i niekorzystającą ze zwolnienia, ma prawo odliczenia VAT naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy).

Z powyższego uregulowania wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powołany wyżej przepis wyklucza jednocześnie możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu VAT).

Ustawodawca stworzył tym samym podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych (wskazanych powyżej, tj. m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych), oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z przedstawionej we wniosku sytuacji wynika, że Wnioskodawca na podstawie umowy licencyjnej zawartej ze Stowarzyszeniem jest licencjobiorcą w zakresie praw autorskich do nadawanych przez Wnioskodawcę utworów słownych, muzycznych i słowno-muzycznych. Z. występuje w umowie jako organizacja właściwa w rozumieniu przepisów prawa autorskiego, do zawarcia umowy w zakresie udzielenia licencji oraz pobierania w imieniu uprawnionych - wynagrodzenia z tytułu nadawania ww. utworów. Na podstawie tejże umowy, Wnioskodawca płaci na rzecz Z. stawki wynagrodzeń za nadawanie utworów, w związku z czym otrzymuje od organizacji faktury VAT. W uzupełnieniu Wnioskodawca uściślił, iż jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, przy czym nabywane od Stowarzyszenia licencje do utworów, o których mowa w przedmiotowym wniosku, mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług wykonywanymi przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności. Wątpliwości Zainteresowanego, będącego licencjobiorcą skupiają się na możliwości odliczenia podatku naliczonego z przedmiotowych faktur wystawianych przez Z.

Aby stwierdzić, czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej przedmiotową transakcję, należy zbadać, czy nie zaistnieją przesłanki określone w art. 88 ustawy o VAT, a w szczególności czy ww. transakcja będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT oraz czy nie będzie z tego podatku zwolniona.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 8 ust. 2a ustawy, obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2011 r., w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Stosownie do art. 30 ust. 3 ustawy o podatku do towarów i usług (obowiązującego od dnia od dnia 1 grudnia 2008 r.), w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo, w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy przewidziano zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT dla usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Wskazać należy, iż zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, a stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytułu załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę podatku i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Konfrontując przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa podatkowego, w sytuacji, gdy mamy do czynienia z udzielaniem licencji, jak to ma miejsce w przedmiotowej sprawie oraz mając na względzie art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, należy stwierdzić, iż Zaiks jako organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług oraz na mocy art. 8 ust. 2a uznaje się ją za pośrednika działającego na takiej zasadzie jakby to Zaiks, udzielając licencji na prawa autorskie (pokrewne) znajdujące się w jego repertuarze, reprezentując przy tym twórców, sam faktycznie wykonywał usługę samodzielnie we własnym imieniu, co oznacza, iż taka transakcja w całości podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23%. Z powyższym wiąże się także obowiązek udokumentowania powyższej czynności (udzielenia licencji), w zamian za którą wypłacane jest wynagrodzenie - fakturą VAT wystawioną użytkownikom praw (nabywcom licencji), na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze przytoczone powyżej przepisy prawa podatkowego, a także fakt, iż usługi udzielania licencji przez organizację zbiorowego zarządzania prawami autorskimi działając na rzecz twórców jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, należy stwierdzić, iż Spółce na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od Zaiksu, obejmujących wynagrodzenie z tytułu świadczonych usług (udzielanych licencji na korzystanie z określonego repertuaru, uwzględniające podatek w wysokości 23%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl