IPPP1-443-1044/09-2/PR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1044/09-2/PR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2009 r. (data wpływu 28 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnych przekazań towarów na potrzeby realizacji celów statutowych na czas określony z obowiązkiem ich zwrotu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnych przekazań towarów na potrzeby realizacji celów statutowych na czas określony z obowiązkiem ich zwrotu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja realizując swoje cele statutowe prowadzi autorskie programy przeciwdziałania patologiom w poszczególnych dziedzinach życia społecznego, w tym przeciwdziałania fałszerstwom. W tym celu Fundacja nieodpłatnie udostępnia do korzystania przez zainteresowane działalnością Fundacji podmioty katalogi multimedialne dotyczące tej tematyki m.in. "Autentyczne i fałszywe znaki pieniężne. Świat" oraz, "Dokumenty potwierdzające tożsamość", jak również wielofunkcyjne urządzenia do weryfikacji dokumentów publicznych i znaków pieniężnych poprzez identyfikację elementów zabezpieczających, albo dokonujących bieżącej kontroli użytych zabezpieczeń dokumentów lub znaków pieniężnych.

Wyżej wymienione towary zostały zakupione na potrzeby realizacji celów statutowych Fundacji i stanowią własność Fundacji. Przekazanie zainteresowanym podmiotom towarów następuje do celów demonstracyjnych na czas określony z obowiązkiem zwrotu do Fundacji. Katalogi i urządzenia nie są związane z działalnością gospodarczą, którą może prowadzić Fundacja.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nieodpłatne udostępnianie przez Fundację do korzystania przez zainteresowane działalnością Fundacji podmioty katalogi multimedialne i wielofunkcyjne urządzenia, stanowi w rozumieniu art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) dostawę towarów skutkującą opodatkowaniem przedmiotowej dostawy podatkiem od towarów i usług wg zasad powołanej wyżej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, artykuł 7 ust. 2 pkt 2 przewiduje, iż dostawą towarów jest także przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności jest to wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny, jednakże tylko wówczas, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

Celem tego przepisu jest zagwarantowanie, że przekazanie czy szerzej - wykorzystanie przez podatnika towarów stanowiących majątek związany z prowadzoną przezeń działalnością gospodarczą, będzie podlegało opodatkowaniu, tak aby uniknąć nieopodatkowanego wykorzystania towarów, których przeznaczeniem było wykorzystanie dla celów związanych z działalnością gospodarczą. Użyte przez ustawodawcę pojęcie "przedsiębiorstwo" w tym przypadku nie może być rozumiane jako przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 <1>) k.c. Wobec powyższego zdaniem Fundacji nieodpłatne udostępnianie przez Fundację do korzystania przez zainteresowane działalnością Fundacji podmioty katalogi multimedialne i wielofunkcyjne urządzenia, nie stanowi w rozumieniu art. 7 ust. 2 pkt 2 Ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn zm.), dostawy towarów, skutkującej opodatkowanie przedmiotowej dostawy podatkiem od towarów i usług, gdyż przekazanie dokonywane przez Fundację nie realizuje celu przywołanego przepisu art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Nadto dla Fundacji katalogi multimedialne oraz urządzenia wielofunkcyjne nie stanowią majątku związanego z działalnością gospodarczą którą może prowadzić Fundacja.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, jak również w myśl art. 7 ust. 2 - przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Z zaprezentowanego stanu faktycznego wynika, iż Fundacja realizując swoje cele statutowe nieodpłatnie udostępnia do korzystania przez zainteresowane działalnością Fundacji podmioty katalogi multimedialne oraz wielofunkcyjne urządzenia do weryfikacji dokumentów publicznych i znaków pieniężnych. Ponadto Wnioskodawca zaznaczył, iż powyższe towary stanowią własność Fundacji, a przekazanie zainteresowanym podmiotom towarów następuje do celów demonstracyjnych na czas określony z obowiązkiem zwrotu.

Mając zatem na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy prawa podatkowego, należy zauważyć, iż w rzeczywistości nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania przedmiotowymi towarami jaka właściciel, bowiem są one jedynie udostępniane nieodpłatnie do celów demonstracyjnych na określony czas, a po tym czasie zwracane. W związku z powyższym, w zaistniałych okolicznościach nie znajdą zastosowania unormowania zawarte w art. 7, w konsekwencji czego czynność udostępnienia katalogów multimedialnych oraz wielofunkcyjnych urządzeń do weryfikacji dokumentów publicznych i znaków pieniężnych dla zainteresowanych nie będzie stanowiło dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl