IPPP1/443-1041/08-4/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1041/08-4/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2008 r. (data wpływu 2 czerwca 2008 r.), uzupełniony pismem z dnia 25 sierpnia 2008 r. (data wpływu do BKIP w Płocku 29 sierpnia 2008 r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP1/443-1041/08-2/IG do uzupełnienia braków formalnych, otrzymane w dniu 18 sierpnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania w Polsce podatkiem od towarów i usług stawką podatku 22% świadczonej dla kontrahenta zagranicznego kompleksowej usługi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania w Polsce podatkiem od towarów i usług stawką podatku 22% świadczonej dla kontrahenta zagranicznego kompleksowej usługi, uzupełniony pismem z dnia 25 sierpnia 2008 r. (data wpływu do BKIP w Płocku 29 sierpnia 2008 r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP1/443-1041/08-2/IG do uzupełnienia braków formalnych, otrzymane w dniu 18 sierpnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka świadczy usługę kompleksową na rzecz podmiotu mającego siedzibę na terytorium Szwajcarii, zwanego dalej "Kontrahentem". W skład przedmiotowej usługi wchodzą, m.in. następujące świadczenia:

a.

reklamowanie, promowanie produktów farmaceutycznych znajdujących się w ofercie Kontrahenta,

b.

informowanie o właściwościach produktów farmaceutycznych w środowisku medycznym,

c.

reprezentowanie Kontrahenta w kontaktach z hurtowniami odnośnie stanu zapasów produktów farmaceutycznych Kontrahenta, m.in. w związku z niedoborami produktów lub ich zaleganiem z magazynach,

d.

wsparcie i udział w negocjacjach prowadzonych przez Kontrahenta z hurtowniami farmaceutycznymi w przedmiocie zawarcia lub zmiany umów o dostawcę produktów farmaceutycznych znajdujących się w ofercie Kontrahenta,

e.

operacyjne wsparcie sprzedaży produktów farmaceutycznych znajdujących się w ofercie Kontrahenta poprzez monitorowanie stanu zapasów tych produktów w hurtowniach,

f.

przeprowadzanie badań dotyczących działań leków dopuszczonych od obrotu na wybranej populacji pacjentów (tzw. badania IV fazy,

g.

wykonywanie szeregu czynności związanych z rejestracją w Polsce leków znajdujących się w ofercie Kontrahenta w celu ich dopuszczenia do sprzedaży na terenie Polski, w tym;

* działania związane z dopuszczeniem nowych produktów farmaceutycznych do obrotu,

* prowadzenie procesów zmian po rejestracyjnych i przedłużeń terminów ważności wcześniej wydanych pozwoleń,

* prowadzenie systemu monitorowania działań niepożądanych i zgłaszania incydentów medycznych,

* występowanie z wnioskami o wpisanie produktów farmaceutycznych znajdujących się w ofercie Kontrahenta na listy refundacyjne.

Z uwagi na kompleksowy charakter świadczeń wykonywanych przez Spółkę, strony transakcji uzgodniły, iż za wykonywanie przedmiotowych świadczeń Spółka otrzymywać będzie jedno wspólne wynagrodzenie ustalane w oparciu o metodę "koszt plus".

W uzupełnieniu do wniosku Spółka stwierdziła, że świadczona przez nią usługa jej zdaniem mieści się w grupowaniu PKWiU 74.87.17-00.00 - usługi komercyjne gdzie indziej niesklasyfikowane.

Zdaniem Spółki istnieją pewne podstawy do klasyfikacji przedmiotowej usługi do grupowania PKWiU 93.05.12-00.00 - usługi pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane. Niezależnie od zaklasyfikowania przedmiotowej usługi do wskazanych grupowań PKWiU, świadczona przez Spółkę usługa kompleksowa, jej zdaniem, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT na terenie Polski.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w powyżej opisanym stanie faktycznym świadczone przez Spółkę na rzecz zagranicznego Kontrahenta, przedmiotowa kompleksowa usługa podlega opodatkowaniu w Polsce podatkiem VAT w wysokości 22%.

Zdaniem wnioskodawcy świadczona przez Spółkę na rzecz zagranicznego Kontrahenta usługa jest tzw. usługą złożoną, tj. usługą w skład, której wchodzą różne świadczenia, tj. jak szeroko rozumiane Świadczenia reklamowe, świadczenia związane ze wsparciem sprzedaży produktów farmaceutycznych w Polsce, czy też świadczenia w zakresie pośrednictwa w ich sprzedaży na terenie Polski. Kontrahent nie posiada w Polsce własnej sieci przedstawicieli handlowych, stąd też to na Spółce spoczywają wszystkie funkcje związane ze wsparciem sprzedaży produktów farmaceutycznych na terenie kraju.

Wykonywane zatem przez Spółkę świadczenia są ze sobą ściśle związane i ukierunkowane są na zwiększenie poziomu sprzedaży produktów farmaceutycznych dystrybuowanych w Polsce przez Kontrahenta, jak również na zwiększenie jego udziału w sprzedaży na terenie Polski. Dokonując analizy świadczeń wchodzących w skład usługi wykonywanej przez Spółkę, stwierdzić należy, iż usługa ta zawiera zarówno świadczenia o charakterze reklamowym, które zgodnie art. 27 ust. 4 pkt 2 w zw. z ust. 3 ustawy, nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, jak również świadczenia, które zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy podlegają opodatkowaniu w Polsce, tj. pośrednictwo w sprzedaży produktów farmaceutycznych, czy też usługi związane z przeprowadzeniem badań w zakresie oddziaływania leków na pacjentów (badania IV fazy). Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 27 ust. 1 Ustawy, miejscem świadczenia usług (opodatkowania) jest miejsce gdzie świadczący daną usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia, w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28 ustawy.

Ponieważ, przedmiotowa usługa o charakterze kompleksowym, świadczona przez Spółkę nie mieści się w katalogu wyjątków (art. 27 ust. 2-6 i art. 28 ustawy) od zasady ogólnej, w takim przypadku w opinii Spółki uznać należy, iż zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy miejscem jej opodatkowania jest terytorium Polski, tj. terytorium gdzie świadczący usługę (Spółka) ma swoją siedzibę.

Z tego też względu, w opinii Spółki świadczona przez nią kompleksowa usługa na rzecz Kontrahenta, podlega opodatkowaniu w Polsce podatkiem VAT, według stawki wynoszącej 22% (art. 41 ust. 13 ustawy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą "opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

2.

Czynności określone w ust. 1 podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.

3.

Przepisy ust. 1 stosuje się również do towarów, o których mowa w art. 14. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio".

Zgodnie z art. 27 ustawy "w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28

2.

W przypadku świadczenia:

1.

usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości;

2.

usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28;

3.

usług:

a)

w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji lub rozrywki,

b)

pomocniczych do usług transportowych, takich jak załadunek, rozładunek, przeładunek i podobne czynności,

c)

wyceny majątku rzeczowego ruchomego,

d)

na ruchomym majątku rzeczowym

- miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

2.

W przypadku świadczenia:

1.

usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości;

2.

usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28;

3.

usług:

a)

w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji lub rozrywki,b) pomocniczych do usług transportowych, takich jak załadunek, rozładunek, przeładunek i podobne czynności,

c)

wyceny majątku rzeczowego ruchomego,

d)

na ruchomym majątku rzeczowym

- miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

3.

W przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

1.

osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

2.

podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

4.

Przepis ust. 3 stosuje się do usług:

1.

sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw;

2.

reklamy;

3.

doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1); w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2); prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1; w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3); przetwarzania danych i dostarczania informacji; tłumaczeń;

4.

bankowych, finansowych i ubezpieczeniowych łącznie z reasekuracją, z wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki;

5.

dostarczania (oddelegowania) personelu;

6.

wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu;

7.

telekomunikacyjnych;

8.

nadawczych radiowych i telewizyjnych;

9.

elektronicznych;

10.

polegających na zobowiązaniu się do powstrzymania się od dokonania czynności lub posługiwania się prawem, o których mowa w pkt 1-9 i 11;

11.

agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1-10;

12.

polegających na zapewnieniu dostępu do systemów gazowych lub elektroenergetycznych;

13.

przesyłowych:

a)

gazu w systemie gazowym,

b)

energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym;

14.

bezpośrednio związanych z usługami, o których mowa w pkt 12 i 13".

Natomiast art. 41 ust. 13 ustawy stanowi, że "towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę".

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca świadczy na rzecz podmiotu mającego siedzibę na terytorium Szwajcarii jedną kompleksową usługę w skład której wchodzą następujące świadczenia:

a.

reklamowanie, promowanie produktów farmaceutycznych znajdujących się w ofercie Kontrahenta,

b.

informowanie o właściwościach produktów farmaceutycznych w środowisku medycznym,

c.

reprezentowanie Kontrahenta w kontaktach z hurtowniami odnośnie stanu zapasów produktów farmaceutycznych Kontrahenta, m.in. w związku z niedoborami produktów lub ich zaleganiem z magazynach,

d.

wsparcie i udział w negocjacjach prowadzonych przez Kontrahenta z hurtowniami farmaceutycznymi w przedmiocie zawarcia lub zmiany umów o dostawcę produktów farmaceutycznych znajdujących się w ofercie Kontrahenta,

e.

operacyjne wsparcie sprzedaży produktów farmaceutycznych znajdujących się w ofercie Kontrahenta poprzez monitorowanie stanu zapasów tych produktów w hurtowniach,

f.

przeprowadzanie badań dotyczących działań leków dopuszczonych od obrotu na wybranej populacji pacjentów (tzw. badania IV fazy,

g.

wykonywanie szeregu czynności związanych z rejestracją w Polsce leków znajdujących się w ofercie Kontrahenta w celu ich dopuszczenia do sprzedaży na terenie Polski, w tym;

* działania związane z dopuszczeniem nowych produktów farmaceutycznych do obrotu,

* prowadzenie procesów zmian po rejestracyjnych i przedłużeń terminów ważności wcześniej wydanych pozwoleń,

* prowadzenie systemu monitorowania działań niepożądanych i zgłaszania incydentów medycznych,

* występowanie z wnioskami o wpisanie produktów farmaceutycznych znajdujących się w ofercie Kontrahenta na listy refundacyjne.

Z uwagi na kompleksowy charakter świadczeń wykonywanych przez Spółkę, strony transakcji uzgodniły, iż za wykonywanie przedmiotowych świadczeń Spółka otrzymywać będzie jedno wspólne wynagrodzenie ustalane w oparciu o metodę "koszt plus".

Przedmiotowa usługa kompleksowa nie jest wymieniona w art. 27 ust. 4 ustawy wśród usług dla których miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

W związku z powyższym należy uznać, że miejscem świadczenia tak opisanej usługi kompleksowej, dla której strony transakcji ustaliły jedno wspólne wynagrodzenie, jest Polska.

Stosownie do art. 8 ust. 3 ww. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stawka podatku dla takiej kompleksowej usługi wynosi 22%.

Należy podkreślić, że powyższa interpretacja została wydana przy założeniu, że wnioskodawca dokonał prawidłowej klasyfikacji statystycznej świadczonych przez siebie usług. Jednocześnie organ informuje, że obowiązek prawidłowego zakwalifikowania świadczonych usług ciąży na podmiocie wykonującym te usługi. Tutejszy organ nie jest właściwym do dokonania oceny prawidłowości zakwalifikowania świadczonych usług do grupowania 74.87.17-00.00 lub grupowania 93.05.12-00.00. W przypadku wątpliwości, co do Klasyfikacji Statystycznej świadczonych usług, strona może wystąpić do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl