IPPP1/443-1035/09/11-10/S/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1035/09/11-10/S/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.) - uzupełnionym w dniu 4 lipca 2011 r. na wezwanie Organu z dnia 16 czerwca 2011 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania dla aportu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania dla aportu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej "Spółka", "Wnioskodawca"), operator telefonii komórkowej, prowadzi działalność w zakresie telekomunikacji, w szczególności w zakresie telefonii ruchomej, transmisji danych i teleinformatyki oraz wszelkich innych usług telekomunikacyjnych, w tym również bezprzewodowego dostępu do Internetu i usług multimedialnych.

W związku z prowadzoną działalnością Spółce przysługują m.in. majątkowe prawa autorskie do znaków towarowych będących utworami w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm., dalej: "UPAiPP") oraz prawa ochronne na znaki towarowe należące do Spółki podlegające ochronie zgodnie z przepisami ustawy - Prawo własności przemysłowej z dnia 30 czerwca 2000 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm., dalej: "UPWP"), co do których wydano decyzje o udzieleniu prawa ochronnego (dalej łącznie "Prawa").

Wspomniane powyżej Prawa (majątkowe prawa autorskie oraz prawa ochronne na znaki towarowe) zostały nabyte lub uzyskane przez Spółkę w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością. Ponadto, w związku z prowadzoną działalnością Spółka posiada również składniki inne niż Prawa. W szczególności Spółce przysługują prawa ochronne na znaki towarowe należące do Spółki, co do których dokonano zgłoszenia w Urzędzie Patentowym RP, ale nie wydano jeszcze decyzji o udzieleniu prawa ochronnego oraz prawa do wspólnotowych znaków towarowych (CTM) chronionych na terytorium Unii Europejskiej (dalej łącznie "Inne Składniki").

Spółka planuje przeprowadzenie restrukturyzacji (dalej: "Restrukturyzacja"), w związku z którą rozważane jest wydzielenie do odrębnego podmiotu funkcji związanych z zarządzaniem Prawami oraz Innymi Składnikami od pozostałej działalności Spółki. Wydzielenie tych funkcji służyć będzie m.in. centralizacji i zwiększeniu efektywności zarządzania Prawami oraz Innymi Składnikami (poprzez usprawnienie administracji i zarządzania nimi).

W szczególności, podmiot, do którego w ramach Restrukturyzacji zostaną wydzielone funkcje związane z zarządzaniem Prawami oraz Innymi Składnikami będzie miał za zadanie zapewnić obsługę prawną Praw oraz Innych Składników, monitorować zmiany w przepisach prawnych dotyczących tych Praw i Innych Składników oraz inicjować kroki mające na celu ochronę oraz utrzymanie Praw i Innych Składników, jak np. przedłużanie prawa ochronnego do znaku towarowego, dokonywanie niezbędnych płatności, monitorowanie używania Praw i Innych Składników przez podmioty nieuprawnione, monitorowanie prób rejestrowania znaków towarowych istotnie podobnych przez inne podmioty. W tym celu, podmiot ten będzie mógł korzystać z usług kancelarii prawnych lub kancelarii prawno-patentowych.

Podmiot, do którego zostaną wydzielone funkcje związane z zarządzaniem Prawami oraz Innymi Składnikami będzie także zajmował się decydowaniem o wykorzystywaniu tych Praw i Innych Składników oraz o budowaniu ich wartości rynkowej. W tym zakresie, będzie on mógł zlecać realizację poszczególnych zadań lub projektów innym podmiotom (z grupy lub spoza grupy, do której należy Spółka).

W ramach swojej działalności podmiot ten będzie również wykorzystywał wniesione do niego przez Spółkę Prawa i Inne Składniki poprzez ich odpłatne udostępnianie (wybranych lub wszystkich) Spółce lub innym podmiotom, na podstawie umów licencyjnych zawartych ze Spółką/innymi podmiotami. Niewykluczone jest też zbywanie Praw oraz Innych Składników w przyszłości.

Ponadto, w przyszłości podmiot, do którego zostaną wydzielone funkcje związane z zarządzaniem Prawami oraz Innymi Składnikami będzie też uzyskiwał lub nabywał nowe znaki towarowe (nowe prawa ochronne na znaki towarowe) oraz nabywał nowe majątkowe prawa autorskie. Będą one (lub ich część) oddawane do używania lub zbywane Spółce lub innym podmiotom.

W tym kontekście, w ramach Restrukturyzacji, Spółka planuje utworzenie lub nabycie osobowej spółki prawa handlowego tj. spółki komandytowej (dalej: "Spółka Osobowa"), do której wydzielone zostaną funkcje związane z zarządzaniem Prawami oraz Innymi Składnikami. Spółka przystąpi jako wspólnik (komandytariusz) do Spółki Osobowej. Drugim wspólnikiem (komplementariuszem) Spółki Osobowej zostanie inna spółka kapitałowa (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) mająca siedzibę w Polsce, kontrolowana przez Spółkę. W przyszłości możliwe jest także przystępowanie do Spółki Osobowej nowych/innych wspólników. Spółka oraz drugi wspólnik będą partycypować w zysku Spółki Osobowej zgodnie z umową Spółki Osobowej.

Spółka wniesie do Spółki Osobowej - jednorazowo lub w transzach - jako wkład niepieniężny wybraną część lub wszystkie przysługujące jej Prawa i Inne Składniki. Przedmiot wkładu nie będzie stanowił przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części. Z tytułu dokonania przedmiotowej transakcji, na podstawie przepisów ustawy o VAT, Spółka będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Przed dokonaniem wkładu Spółka zleci rzeczoznawcy przeprowadzenie wyceny wartości rynkowej przedmiotu wkładu. Dla celów niniejszego wniosku i powołanej w nim argumentacji, Spółka zakłada, że ustalona w ten sposób wartość rynkowa (bez podatku VAT) zostanie określona jako 100 jednostek. Odpowiednio, wartość rynkowa z podatkiem VAT będzie wynosić 122 jednostki.

W zależności od bieżących potrzeb biznesowych, zakres działania Spółki Osobowej może ewoluować i objąć w przyszłości nowe obszary.

W związku z wniesieniem przez Spółkę wkładu niepieniężnego do Spółki Osobowej zostaną zawarte dwie umowy:

* umowa zmieniająca umowę Spółki Osobowej, która będzie podstawą do przejścia Praw i Innych Składników ze Spółki na Spółkę Osobową oraz uzyskania przez Spółkę udziału kapitałowego w Spółce Osobowej w wysokości odpowiadającej wartości netto Praw i Innych Składników będących przedmiotem wkładu, oraz

* umowa pomiędzy Spółką a Spółką Osobową (dalej: "Umowa Dodatkowa"), w której strony uzgodnią, że w związku z wniesieniem wkładu, Spółka Osobowa uiści dodatkowo na rzecz Spółki w formie pieniężnej kwotę stanowiącą 22% wartości netto Praw i Innych Składników będących przedmiotem wkładu (dalej: "Dodatkowa Płatność"). Kwota Dodatkowej Płatności zostanie obliczona z zastosowaniem metody od sta", a nie "w stu". Umowa Dodatkowa określi również termin płatności Dodatkowej Płatności.

Suma obu wartości, tj. wartości netto Praw i Innych Składników będących przedmiotem wkładu niepieniężnego oraz Dodatkowej Płatności, będzie równa wartości rynkowej przedmiotu wkładu z podatkiem VAT (tj. 122 jednostki).

Uzyskanie przez Spółkę udziału kapitałowego w Spółce Osobowej w wysokości odpowiadającej wartości netto Praw i Innych Składników będących przedmiotem wkładu, nastąpi w dacie zawarcia umowy zmieniającej umowę Spółki Osobowej. W tym samym momencie przejście Praw i Innych Składników ze Spółki na Spółkę Osobową stanie się prawnie skuteczne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podstawą opodatkowania w przypadku wniesienia przez Spółkę wkładu niepieniężnego do Spółki Osobowej, w związku z którym zostanie zawarta umowa zmieniająca umowę Spółki Osobowej oraz Umowa Dodatkowa, powinna być suma wartości wkładu odpowiadająca wartości netto wnoszonych Praw i Innych Składników oraz Dodatkowej Płatności, pomniejszona o kwotę podatku VAT należnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawą opodatkowania w przypadku wniesienia przez Spółkę wkładu niepieniężnego do Spółki Osobowej, w związku z którym zostanie zawarta umowa zmieniająca umowę Spółki Osobowej oraz Umowa Dodatkowa, powinna być suma wartości wkładu odpowiadająca wartości netto wnoszonych Praw i Innych Składników oraz Dodatkowej Płatności, pomniejszona o kwotę podatku VAT należnego.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje przy tym całość świadczenia należnego od nabywcy.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego oraz uzasadnienia do pytania nr 1, należy uznać, że w zamian za wniesienie wkładu niepieniężnego do Spółki Osobowej Spółka otrzyma wynagrodzenie, w skład którego wchodzą dwa elementy: udział kapitałowy w Spółce Osobowej w wysokości odpowiadającej wartości netto Praw i Innych Składników będących przedmiotem wkładu, oraz Dodatkowa Płatność, należna do zapłaty w formie pieniężnej przez Spółkę Osobową na rzecz Spółki.

Jak wynika z przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), udział kapitałowy wspólnika spółki osobowej odpowiada wartości rzeczywiście wniesionego wkładu. W przypadku spółki komandytowej, jeżeli wkładem komandytariusza do spółki jest w całości lub w części świadczenie niepieniężne, wartość tego świadczenia (aportu) określona jest w umowie spółki. W przypadku wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki osobowej przyjmuje się zatem, że wartość wkładu wnoszonego przez wspólnika do spółki określona w umowie spółki osobowej jest równa wartości udziału kapitałowego uzyskiwanego przez wspólnika w tej spółce.

Uzyskiwany udział kapitałowy, odpowiadający wartości wkładu do Spółki Osobowej, stanowi rzeczywiste wynagrodzenie wspólnika w zamian za wniesiony wkład. Ten element wynagrodzenia, razem z Dodatkową Płatnością, stanowi kwotę należną od Spółki Osobowej w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Powyższa łączna wartość wynagrodzenia, tj. suma wartości udziału kapitałowego w Spółce Osobowej, odpowiadająca wartości wkładu niepieniężnego, oraz Dodatkowej Płatności pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT, powinna, w opinii Spółki, stanowić podstawę opodatkowania czynności wniesienia wkładu niepieniężnego do Spółki Osobowej.

Spółka pragnie również wskazać, iż jej stanowisko jest zgodne z brzmieniem przepisów prawa wspólnotowego oraz praktyką wspólnotową w zakresie określania podstawy opodatkowania. Jak stanowi art. 73 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, podstawę opodatkowania stanowi wartość otrzymanego wynagrodzenia rozumianego jako wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

W związku z powyższym, w opinii Spółki, uzasadnionym jest stanowisko, zgodnie z którym podstawą opodatkowania VAT w przypadku wniesienia wkładu niepieniężnego do Spółki Osobowej jest rzeczywiste przysporzenie (wynagrodzenie), jakie Spółka otrzyma w zamian za ten wkład. Rzeczywistym wynagrodzeniem jest z kolei wartość udziału kapitałowego w Spółce Osobowej, odpowiadająca wartości wkładu określonego w umowie zmieniającej umowę Spółki Osobowej, wraz z Dodatkową Płatnością. Kwota ta będzie podstawą do obliczenia kwoty należnego podatku VAT z tytułu dokonywanego wkładu.

Odnosząc powyższe do zasad wystawiania faktur zawartych w § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1337), Spółka stoi na stanowisku, iż poszczególne elementy faktury dokumentującej wniesienie wkładu niepieniężnego powinny przedstawiać się następująco:

* wartość sprzedaży netto powinna równać się wartości wkładu Spółki do Spółki Osobowej ustalonej w umowie zmieniającej umowę Spółki Osobowej (np. 100 jednostek),

* faktura powinna wyszczególniać kwotę należnego podatku VAT, wynikającą z przeniesienia Praw i Innych Składników w formie wkładu do Spółki Osobowej, stanowiącą 22% wartości wkładu do Spółki Osobowej (np. 22 jednostki),

* kwota należności ogółem będzie równać się wartości wkładu niepieniężnego ustalonej w umowie zmieniającej umowę Spółki Osobowej, powiększonej o kwotę podatku VAT należnego (np. 122 jednostki).

W dniu 6 stycznia 2010 r. wydana została interpretacja indywidualna nr IPPP1/443-1035/09-3/JL, w której stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania dla aportu, uznane zostało za nieprawidłowe. Interpretacja ta była przedmiotem skargi Spółki. Wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 stycznia 2011 r. sygn. III SA/Wa 1113/10 uchylono zaskarżoną interpretację indywidualną nr IPPP1-443-1035/09-3/JL z dnia 6 stycznia 2010 r.

W ww. wyroku WSA w Warszawie z dnia 18 stycznia 2011 r. sygn. III SA/Wa 1113/10, Sąd stwierdził, że skarga Spółki jest zasadna, jednakże nie z powodu wszystkich zarzutów w niej podniesionych. Sąd stwierdził, iż w złożonym wniosku tym Spółka zwróciła się do organu z zapytaniem czy podstawą opodatkowania podatkiem VAT przy wniesieniu aportu niepieniężnego do spółki osobowej będzie suma wartość netto praw i innych składników składających się na aport oraz dodatkowej płatności. Zdaniem Sądu jednak z treści wniosku nie wynika jednoznacznie, jaką wartość Spółka uznaje za wskazaną w przytoczonym pytaniu wartość netto przedmiotu aportu powiększoną o dodatkową płatność. Sąd podkreślił, że Spółka we wniosku o wydanie interpretacji wskazała, że w związku z opisanym we wniosku wniesieniem aportu wyceni jego wartość przy zastosowaniu opinii biegłego, jednakże nie stwierdziła w sposób jednoznaczny, że ustalona przez biegłego wartość rynkowa przedmiotu aportu zostanie uznana za wartość brutto przy obliczeniu podatku VAT należnego od czynności wniesienia aportu. W ocenie Sądu zatem organ obowiązany był na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h Ordynacji podatkowej wezwać Skarżącą Spółkę do uzupełnienia wniosku o wydanie interpretacji o wskazanie, w jaki sposób zostanie ustalona wartość stanowiąca w ocenie Spółki podstawę opodatkowania czynności wniesienia aportu i czy wartość ta zostanie obliczona na podstawie opisanej we wniosku opinii biegłego.

Wypełniając zalecenia Sądu, Organ pismem z dnia 16 czerwca 2011 r. nr IPPP1-443-1035/09/11-8/S/JL, wezwał Spółkę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez dokładne określenie, w jaki sposób zostanie ustalona wartość stanowiąca podstawę opodatkowania czynności wniesienia aportu.

Odpowiadając na ww. wezwanie, w piśmie z dnia 29 czerwca 2011 r. (data wpływu: 4 lipca 2011 r.) będącym uzupełnieniem wniosku, Strona wskazała, że jako wartość przedmiotu aportu zamierza przyjąć wartość rynkową netto (czyli bez VAT należnego) Praw i innych Składników określoną przez biegłego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie oraz powyższe wyjaśnienie, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zasadą generalną jest, iż podstawę opodatkowania stanowi obrót, gdzie obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 29 ust. 9 cyt. ustawy, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

Powyższy przepis reguluje kwestie ustalania podstawy opodatkowania dla przypadków wykonywania czynności, o których mowa w art. 5, dla których cena nie została określona.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 Ustawy o cenach z dnia 5 lipca 2001 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 1050), cena to wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.

Z powyższej definicji wynika, że określając cenę towaru należy sprecyzować wartość przedmiotu transakcji (w tym przypadku aportu) brutto czy netto. Umowa spółki zatem powinna precyzować, czy w przypadku wniesienia przedmiotowego aportu obejmowane udziały będą w wysokości brutto czy netto.

Podkreślić należy, że kwestie zawierania umów reguluje ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zasada swobody umów zapisana jest w art. 353#185; Kodeksu cywilnego.

W myśl powyższego artykułu strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Zatem strony mogą dowolnie ustalać stosunki cywilnoprawne, jednakże postanowienia umów nie mogą pozostawać w sprzeczności z innymi przepisami prawa, do stosowania których strony są zobowiązane.

Wobec powyższego analiza umów cywilnoprawnych, a zwłaszcza kwestii wartości dokonanych transakcji, nie mieści się w ramach postępowania określonego w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym Minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Ze złożonego wniosku wynika, że przed dokonaniem wkładu Spółka zleci rzeczoznawcy przeprowadzenie wyceny wartości rynkowej przedmiotu wkładu. Jako wartość przedmiotu aportu Spółka zamierza przyjąć wartość rynkową netto (czyli bez VAT należnego) Praw i Innych Składników określoną przez biegłego. Ustalona w ten sposób wartość rynkowa (bez podatku VAT) zostanie określona jako 100 jednostek. Odpowiednio, wartość rynkowa z podatkiem VAT będzie wynosić 122 jednostki.

W związku z wniesieniem przez Spółkę wkładu niepieniężnego do Spółki Osobowej zostaną zawarte dwie umowy:

* umowa zmieniająca umowę Spółki Osobowej, która będzie podstawą do przejścia Praw i Innych Składników ze Spółki na Spółkę Osobową oraz uzyskania przez Spółkę udziału kapitałowego w Spółce Osobowej w wysokości odpowiadającej wartości netto Praw i Innych Składników będących przedmiotem wkładu, oraz

* umowa pomiędzy Spółką a Spółką Osobową (dalej: "Umowa Dodatkowa"), w której strony uzgodnią, że w związku z wniesieniem wkładu, Spółka Osobowa uiści dodatkowo na rzecz Spółki w formie pieniężnej kwotę stanowiącą 22% wartości netto Praw i Innych Składników będących przedmiotem wkładu (dalej: "Dodatkowa Płatność"). Kwota Dodatkowej Płatności zostanie obliczona z zastosowaniem metody od sta", a nie "w stu". Umowa Dodatkowa określi również termin płatności Dodatkowej Płatności.

Suma obu wartości, tj. wartości netto Praw i Innych Składników będących przedmiotem wkładu niepieniężnego oraz Dodatkowej Płatności, będzie równa wartości rynkowej przedmiotu wkładu z podatkiem VAT (tj. 122 jednostki).

W przedmiotowej sprawie przyjąć należy, że strony ustaliły cenę, tzn. w zamian za aport - wnoszący ten aport otrzyma udziały o określonej wartości (wartości netto Praw i Innych Składników określonej przy pomocy rzeczoznawcy) oraz dodatkową płatność w pieniądzu.

Skoro, jak wynika z wniosku wartość wkładu niepieniężnego (wyrażona w pieniądzu), określona przez rzeczoznawcę, będzie podana w umowie, zaś strony zakładają, że rozliczenie omawianej czynności wniesienia aportu w postaci Praw i Innych Składników nastąpi w części poprzez otrzymanie przez Wnioskodawcę udziału, a w części ze środków pieniężnych stanowiących 22% wartości netto Praw i Innych Składników, przyjąć należy, że dla tego aportu została określona cena i w takim przypadku podstawą opodatkowania, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, będzie kwota należna z tytułu wniesienia aportu przez Wnioskodawcę pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Z treści cyt. art. 29 ust. 1 ustawy wynika, że podstawą opodatkowania jest rzeczywiste wynagrodzenie otrzymane w zamian za wykonaną czynność. Zatem podstawę opodatkowania w przedmiotowej sprawie stanowi suma wartości wkładu odpowiadająca wartości netto wnoszonych Praw i Innych Składników oraz Dodatkowej Płatności stanowiącej 22% wartości netto Praw i Innych Składników, pomniejszona o kwotę podatku VAT należnego.

Ponadto zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zatem w wystawionej przez Spółkę fakturze dokumentującej wniesienie przedmiotowego aportu, wartość sprzedaży netto powinna równać się wartości wkładu ustalonej w umowie zmieniającej umowę spółki osobowej, na fakturze tej powinna być wyszczególniona kwota podatku VAT należnego, a kwota należności ogółem będzie się równać wartości wkładu niepieniężnego ustalonej w umowie zmieniającej umowę spółki osobowej, powiększonej o kwotę należnego podatku VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji IPPP1/443-1035/09-3/JL.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl