IPPP1/443-1029/11-4/ISz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1029/11-4/ISz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Warszawie 24 czerwca 2011 r., data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku 30 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 3 października 2011 r. (data wpływu 5 października 2011 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 21 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla usług szkoleniowych w zakresie:

1.

nauki języka obcego (pkt 1-3 wniosku) - jest prawidłowe,

2.

szkoleń komputerowych dla dzieci i młodzieży, nauki tańca, szkoleń muzycznych, warsztatów teatralnych oraz warsztatów plastycznych dla dzieci (pkt 4, 5, 7-10 wniosku) - jest nieprawidłowe,

3.

szkoleń stanowiących kształcenie lub przekwalifikowanie zawodowe dla osób dorosłych (pkt 6, 12-27 wniosku) - jest prawidłowe,

4.

szkolenia z zakresu sportu (pkt 11 wniosku) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku (data wpływu do Izby Skarbowej w Warszawie 24 czerwca 2011 r.) wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla usług szkoleniowych kierowanych do dzieci, młodzieży, osób dorosłych finansowanych w 100% ze środków publicznych.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 30 września 2011 r. (data wpływu 5 października 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 21 września 2011 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe, uzupełnione w odpowiedzi na wezwanie Organu w dniu 5 października 2011 r.

Podstawą działalności K. jest realizowanie projektów szkoleniowych całkowicie (w 100%) finansowanych ze środków publicznych. Zgodnie z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług szkolenia całkowicie finansowane ze środków publicznych są zwolnione z podatku VAT niezależnie od ich tematyki oraz czasu trwania.

W uzupełnieniu dodano, że Stowarzyszenie nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie posiada także akredytacji na żadne z poniższych szkoleń w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Żadne ze szkoleń nie jest prowadzone w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Bezpośrednim beneficjentem środków publicznych jest kontrahent Stowarzyszenia zlecający przeprowadzenie poszczególnych szkoleń.

Stowarzyszenie będzie realizowało projekty obejmujące szkolenia:

1.

językowe dla dzieci,

2.

językowe dla młodzieży,

3.

językowe dla dorosłych, kształcenie zawodowe,

4.

komputerowe - obsługa komputera oraz poruszanie się po sieci dla dzieci,

5.

komputerowe - obsługa komputera oraz poruszanie się po sieci dla młodzieży,

6.

komputerowe - obsługa komputera oraz poruszanie się po sieci dla dorosłych, przekwalifikowanie zawodowe,

7.

szkolenie z zakresu tańca - nauka tańca, historia tańca dla dzieci,

8.

szkolenie muzyczne - historia muzyki, nauka gry na instrumentach dla dzieci,

9.

warsztaty teatralne - historia, podstawy reżyserii i scenografii, przygotowanie sztuki do wystawienia dla dzieci,

10.

warsztaty plastyczne - historia, techniki plastycznych, praca w poznanych technikach dla dzieci,

11.

szkolenie z zakresu sportu - dietetyka, aerobik dla dorosłych

12.

szkolenie kulinarne - kuchnie regionalne, dietetyka, kultura, przygotowanie posiłków dla dorosłych, przekwalifikowanie zawodowe,

13.

księgowość od podstaw - dla dorosłych, przekwalifikowanie zawodowe,

14.

makijaż permanentny - dla dorosłych, przekwalifikowanie zawodowe,

15.

opiekunka dziecięca - dla dorosłych, przekwalifikowanie zawodowe,

16.

organizator sprzedaży internetowej - dla dorosłych, przekwalifikowanie zawodowe,

17.

instruktor nauki jazdy - dla dorosłych, przekwalifikowanie zawodowe,

18.

kadry i płace, dla dorosłych, przekwalifikowanie zawodowe,

19.

specjalista ds. sprzedaży - dla dorosłych, przekwalifikowanie zawodowe,

20.

magazynier sprzedawca - dla dorosłych, przekwalifikowanie zawodowe,

21.

bukieciarstwo - dla dorosłych, przekwalifikowanie zawodowe,

22.

kosmetyka - dla dorosłych, przekwalifikowanie zawodowe

23.

masażysta - dla dorosłych, przekwalifikowanie zawodowe

24.

fryzjerstwo - dla dorosłych, przekwalifikowanie zawodowe,

25.

techniki sprzedaży - dla dorosłych, przekwalifikowanie zawodowe,

26.

emisja głosu z elementami wystąpień publicznych dla nauczycieli - dla dorosłych, kształcenie zawodowe,

27.

emisja głosu z elementami wystąpień publicznych dla menadżerów - dla dorosłych, kształcenie zawodowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy K. jako zleceniobiorca szkoleń realizowanych dla beneficjentów bezpośrednich, którymi są kontrahenci realizujący projekt w 100% finansowany ze środków publicznych, może wystawiać faktury VAT ze stawką "zwolniony".

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane szkolenia są w 100% finansowane ze środków publicznych. Dotyczą, poza szkoleniem sportowym, kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego lub adresowane są do dzieci i młodzieży.

Szkolenia:

1.

językowe dla dzieci - zw,

2.

językowe dla młodzieży - zw,

3.

językowe dla dorosłych - zw,

4.

komputerowe dla dzieci - zw,

5.

komputerowe dla młodzieży - zw,

6.

komputerowe dla dorosłych - zw,

7.

szkolenie z zakresu tańca - zw,

8.

szkolenie muzyczne - zw,

9.

warsztaty teatralne - zw,

10.

warsztaty plastyczne - zw,

11.

szkolenie z zakresu sportu 23% VAT,

12.

szkolenie kulinarne - zw,

13.

księgowość od podstaw - zw,

14.

makijaż permanentny - zw,

15.

opiekunka dziecięca - zw,

16.

organizator sprzedaży internetowej - zw,

17.

instruktor nauki jazdy - zw,

18.

kadry i płace - zw,

19.

specjalista ds. sprzedaży - zw,

20.

magazynier sprzedawca - zw,

21.

bukieciarstwo - zw,

22.

kosmetyka - zw,

23.

masażysta - zw,

24.

fryzjerstwo - zw,

25.

techniki sprzedaży - zw,

26.

emisja głosu z elementami wystąpień publicznych dla nauczycieli - zw,

27.

emisja głosu z elementami wystąpień publicznych dla menadżerów - zw.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłego uznaje się w zakresie:

1.

nauki języka obcego (pkt 1-3 wniosku) - za prawidłowe,

2.

szkoleń komputerowych dla dzieci i młodzieży, nauki tańca, szkoleń muzycznych, warsztatów teatralnych oraz warsztatów plastycznych dla dzieci (pkt 4, 5, 7-10 wniosku) - za nieprawidłowe,

3.

szkoleń stanowiących kształcenie lub przekwalifikowanie zawodowe dla osób dorosłych (pkt 6, 12-27 wniosku) - za prawidłowe,

4.

szkolenia z zakresu sportu (pkt 11 wniosku) - za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Od 1 stycznia 2011 r. podstawowa stawka podatku o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 23%, z wyłączeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli (art. 43 ust. 1 pkt 27).

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem", zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług świadczonych przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania lub uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, wraz z dostawą towarów i świadczeniem usług ściśle z tymi usługami związane - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Ustawodawca zwolnił również z podatku od towarów i usług usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29 - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.

Zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlegają również usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (inne niż wymienione w pkt 26) lecz: prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi następujące rodzaje szkoleń finansowane w 100% ze środków publicznych:

1.

językowe dla dzieci,

2.

językowe dla młodzieży,

3.

językowe dla dorosłych, kształcenie zawodowe,

4.

komputerowe - obsługa komputera oraz poruszanie się po sieci dla dzieci,

5.

komputerowe - obsługa komputera oraz poruszanie się po sieci dla młodzieży,

6.

komputerowe - obsługa komputera oraz poruszanie się po sieci dla dorosłych, przekwalifikowanie zawodowe,

7.

szkolenie z zakresu tańca - nauka tańca, historia tańca dla dzieci,

8.

szkolenie muzyczne - historia muzyki, nauka gry na instrumentach dla dzieci,

9.

warsztaty teatralne - historia, podstawy reżyserii i scenografii, przygotowanie sztuki do wystawienia dla dzieci,

10.

warsztaty plastyczne - historia, techniki plastycznych, praca w poznanych technikach dla dzieci,

11.

szkolenie z zakresu sportu - dietetyka, aerobik dla dorosłych

12.

szkolenie kulinarne - kuchnie regionalne, dietetyka, kultura, przygotowanie posiłków dla dorosłych, przekwalifikowanie zawodowe,

13.

księgowość od podstaw - dla dorosłych, przekwalifikowanie zawodowe,

14.

makijaż permanentny - dla dorosłych, przekwalifikowanie zawodowe,

15.

opiekunka dziecięca - dla dorosłych, przekwalifikowanie zawodowe,

16.

organizator sprzedaży internetowej - dla dorosłych, przekwalifikowanie zawodowe,

17.

instruktor nauki jazdy - dla dorosłych, przekwalifikowanie zawodowe,

18.

kadry i płace, dla dorosłych, przekwalifikowanie zawodowe,

19.

specjalista ds. sprzedaży - dla dorosłych, przekwalifikowanie zawodowe,

20.

magazynier sprzedawca - dla dorosłych, przekwalifikowanie zawodowe,

21.

bukieciarstwo - dla dorosłych, przekwalifikowanie zawodowe,

22.

kosmetyka - dla dorosłych, przekwalifikowanie zawodowe

23.

masażysta - dla dorosłych, przekwalifikowanie zawodowe

24.

fryzjerstwo - dla dorosłych, przekwalifikowanie zawodowe,

25.

techniki sprzedaży - dla dorosłych, przekwalifikowanie zawodowe,

26.

emisja głosu z elementami wystąpień publicznych dla nauczycieli - dla dorosłych, kształcenie zawodowe,

27.

emisja głosu z elementami wystąpień publicznych dla menadżerów - dla dorosłych, kształcenie zawodowe.

W uzupełnieniu dodano, że Stowarzyszenie nie jest jednostką objętą systemem oświaty rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie posiada także akredytacji na żadne z poniższych szkoleń w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Żadne ze szkoleń nie jest prowadzone w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Bezpośrednim beneficjentem środków publicznych jest kontrahent Stowarzyszenia zlecający przeprowadzenie poszczególnych szkoleń.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi fakt, czy K. jako zleceniobiorca szkoleń realizowanych dla beneficjentów bezpośrednich, którymi są kontrahenci realizujący projekt w 100% finansowany ze środków publicznych, może wystawiać faktury VAT ze stawką "zwolniony".

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie spełnia przesłanek o charakterze podmiotowym wymienionych w pkt 26 ustawy, bowiem nie jest ani uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, czy też jednostką badawczo-rozwojową, ani też w tym zakresie nie stanowi jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. W związku z tym zwolnienie z podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy nie będzie miało zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Dla zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Nadmienić należy, iż powyższe Rozporządzenie z dniem 1 lipca 2011 r. zostało zastąpione przez rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej Dz. U. UE L Nr 77 str. 1), przy czym przytoczona powyżej treść regulacji co do swej istoty nie uległa zmianie, a zmiana miała jedynie charakter techniczny. Powyższy przepis został przeniesiony do art. 44 rozporządzenia Rady UE.

Odnosząc się usług świadczonych przez Wnioskodawcę, aby w ogóle można było rozpatrywać wymienioną czynność w kategoriach zwolnienia od podatku, w kontekście art. 43 ust. 1 pkt 29 lub § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, należy na wstępie rozstrzygnąć czy mamy do czynienia z usługą kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, co stanowi podstawową przesłankę warunkującą zastosowanie zwolnienia. I tak, kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, iż kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia.

Mając na względzie powyższą definicję, prowadzonych przez Stowarzyszenie szkoleń, kierowanych do dzieci i młodzieży, nie można uznać za nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników oraz nie będzie to nauczanie mające na celu uzyskanie, bądź uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, stąd też przedmiotowych usług dla dzieci i młodzieży nie można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. O braku zawodowego charakteru przedmiotowych kursów świadczy krąg osób, do których są adresowane, tj. dzieci i młodzieży, przy czym należy podkreślić, iż z uwagi na ich wiek, nie funkcjonują oni na rynku pracy, nie wykonują zawodów, zatem nie możemy mówić o zdobywaniu wiedzy na takich kursach do celów zawodowych. W świetle powyższego bez znaczenia dla zastosowania zwolnienia dla tejże grupy osób (dzieci i młodzieży szkolnej) pozostaje fakt, iż jak wskazuje Stowarzyszenie środki na ich finansowanie pochodzą od instytucji publicznych.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż od 1 stycznia 2011 r. świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe wymienione w pkt 1, 2, 4, 5, oraz 7-10 nie korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Ponadto usługi te nie mają również charakteru szkoleń zawodowych gdyż kierowane są one do dzieci i młodzieży. Zatem, mimo iż ww. szkolenia są finansowane w 100% ze środków publicznych, nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a), b) lub lit. c) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym szkolenia wymienione w pkt 4, 5 oraz 7-10, tj. szkolenia:

* komputerowe - obsługa komputera oraz poruszanie się po sieci dla dzieci,

* komputerowe - obsługa komputera oraz poruszanie się po sieci dla młodzieży

* szkolenie z zakresu tańca - nauka tańca, historia tańca dla dzieci,

* szkolenie muzyczne - historia muzyki, nauka gry na instrumentach dla dzieci,

* warsztaty teatralne - historia, podstawy reżyserii i scenografii, przygotowanie sztuki do wystawienia dla dzieci,

* warsztaty plastyczne - historia, techniki plastycznych, praca w poznanych technikach dla dzieci,

należy opodatkować podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Stowarzyszenie świadczy usługi m.in. w zakresie szkoleń języków obcych dla dzieci, młodzieży, tj. szkolenia wymienione w pkt 1, 2 wniosku. Wskazać należy, że ustawodawca zwolnił od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT, usługi w zakresie nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Świadcząc ww. usługi (szkolenia językowe dla dzieci i młodzieży) Wnioskodawca nie działa jako jednostka objęta systemem oświaty rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie wykonuje również usług w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Żadne ze szkoleń językowych nie jest prowadzone w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Nie posiada także akredytacji na żadne z poniższych szkoleń w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Szkolenia te są finansowane w 100% ze środków publicznych. Jednakże jak wskazano powyżej, nie można uznać szkoleń dla dzieci i młodzieży za szkolenia zawodowe lub przekwalifikowania zawodowego. Szkolenia z zakresu nauki języków obcych nie są również usługami prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczonymi przez nauczycieli, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.

Biorąc pod uwagę treść wniosku oraz powołanych przepisów należy stwierdzić, iż świadczone przez Stowarzyszenie usługi w zakresie szkoleń językowych dla dzieci, młodzieży, czyli szkolenia o których mowa w pkt 1-2 wniosku, nie są objęte zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 27 i pkt 29 gdyż nie spełniają warunków, o których mowa w ww. przepisach. Natomiast jako usługi nauczania języków obcych inne niż wymienione w powyższych przepisach, wypełniające dyspozycję art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku od towarów i usług, są objęte zwolnieniem na podstawie tego przepisu.

Odnośnie usług szkoleniowych opisanych w pkt 3, 6, 11-27 wniosku, kierowanych do osób dorosłych, należy stwierdzić, iż wypełniają one definicję zawartą w rozporządzeniu Rady (WE) Nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. Osoby dorosłe w odróżnieniu od dzieci i młodzieży funkcjonują na rynku pracy, wykonują określone zawody. Ponadto z uwagi na fakt, iż umiejętność obsługi komputera jest obecnie jednym z podstawowych wymogów, jakie stawia się kandydatom do pracy na różne stanowiska, ww. kursy dla osób dorosłych należy uznać za kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. Szkolenia te mają na celu uzyskanie, zwiększenie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych.

W opisie sprawy wyraźnie wskazano, iż "opisane szkolenia są w 100% finansowane ze środków publicznych. Dotyczą, poza szkoleniem sportowym, kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego lub adresowane są do dzieci i młodzieży".

Zatem wyraźnie stwierdzono, że szkolenia adresowane do osób dorosłych są kształceniem zawodowym lub przekwalifikowaniem zawodowym, niezbędnym do wykonywania określonego zawodu ww. osób.

Wnioskodawca stoi również na stanowisku, iż szkolenie w zakresie sportu nie jest szkoleniem zawodowym lub przekwalifikowaniem zawodowym. Z opis sprawy wynika, że szkolenie to dotyczy zakresu "dietetyka, aerobik dla dorosłych".

Zaznaczyć należy, że w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. Nr 82, poz. 537), dietetycy zostali wymienieni w grupie specjalistów do spraw zdrowia, obejmującej również lekarzy, dentystów, pielęgniarki i inne. Natomiast w grupowaniu nr 3423 ww. rozporządzenia wymieniono zawód instruktorów fitness i rekreacji ruchowej. Trudno zatem zgodzić się z wnioskodawcą, iż ww. usługi szkoleń "z zakresu sportu - dietetyka, aerobik", wymienione w pkt 11 wniosku, są opodatkowane stawką VAT w wysokości 23%. Wskazać należy, iż omawiane szkolenia z zakresu sportu są szkoleniami zawodowymi lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Zatem z uwagi na fakt, iż są one również finansowane w 100% ze środków publicznych, korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy.

Reasumując usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę, wymienione w pkt 1-2 wniosku korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, jako usługi nauki języków obcych, inne niż wymienione w kat 26, 27 i 29 ww. przepisu.

Usługa szkolenia językowego dla osób dorosłych, wyniesiona w pkt 3 wniosku, jako szkolenie zawodowe korzysta ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy. Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wyraźnie wskazał, iż jest to szkolenie "językowe dla dorosłych, kształcenie zawodowe".

Usługi szkoleniowe świadczone dla dzieci i młodzieży, o których mowa w pkt 4, 5 oraz 7-10 wniosku podlegają opodatkowaniu w podstawowej stawce podatku VAT, czyli w wysokości 23%. Z uwagi na beneficjentów ww. usług, tj. dzieci i młodzież nie można ich uznać za usługi szkoleń zawodowych lub przekwalifikowania zawodowego, pomimo iż są one finansowane w 100% ze środków publicznych.

Usługi szkoleniowe o których mowa w pkt 6, 11-27 wniosku, uznać należy za szkolenia zawodowe lub przekwalifikowania zawodowego które są one w 100% finansowane ze środków publicznych. Zatem korzystają ze zwolnienia od podatku VAT o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznaje się w zakresie:

1.

nauki języka obcego (pkt 1-3 wniosku) - za prawidłowe,

2.

szkoleń komputerowych dla dzieci i młodzieży, nauki tańca, szkoleń muzycznych, warsztatów teatralnych oraz warsztatów plastycznych dla dzieci (pkt 4, 5, 7-10 wniosku) - za nieprawidłowe,

3.

szkoleń stanowiących kształcenie lub przekwalifikowanie zawodowe dla osób dorosłych (pkt 6, 12-27 wniosku) - za prawidłowe,

4.

szkolenia z zakresu sportu (pkt 11 wniosku) - za nieprawidłowe

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl