IPPP1-443-1028/11-3/AS - Odliczenie podatku naliczonego od zakupów realizowanych w ramach projektu finansowanego ze środków UE.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 września 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1028/11-3/AS Odliczenie podatku naliczonego od zakupów realizowanych w ramach projektu finansowanego ze środków UE.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2011 r. (data wpływu 30 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 czerwca 2011 r. (data wpływu 4 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 30 czerwca 2011 r. (data wpływu 4 lipca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Biblioteka jest podatnikiem czynnym podatku VAT. Jest instytucją kultury działającą na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w szczególności ustawy z dnia 25 października 1991 o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123) oraz ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. z 1997 r. Nr 85, poz. 539).

Usługi bibliotek - zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o bibliotekach - są ogólnie dostępne i bezpłatne z wyłączeniem, określonych w art. 14 ust. 2, opłat:

1.

za usługi informacyjne, bibliograficzne, reprograficzne oraz wypożyczenia międzybiblioteczne,

2.

za wypożyczenia materiałów audiowizualnych,

3.

w formie kaucji za wypożyczone materiały biblioteczne,

4.

za niezwrócenie w terminie wypożyczonych materiałów bibliotecznych,

5.

za uszkodzenie, zniszczenie lub niezwrócenie materiałów bibliotecznych.

W znowelizowanej ustawie o podatku od towarów i usług z 18 marca 2011 (Dz. U. 64 poz. 332) - zgodnie z art. 43 pkt 33 lit. a) zwolnione z podatku. Poza usługami nieodpłatnymi i opłatami instytucja wykonuje usługi, które zgodnie z ustawą podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Do usług tych należą m.in. usługi ksero, sprzedaż wydawnictw własnych, wynajem pomieszczeń.

Ponieważ nie jest możliwe całkowite wyodrębnienie czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, instytucja pomniejsza kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z proporcji obliczonej zgodnie z art. 90 ustawy o VAT, natomiast od czynności związanych wyłącznie z działalnością kulturalną biblioteka nie odlicza podatku naliczonego od zakupów.

Biblioteka ubiega się o realizowanie programu inwestycyjnego finansowanego ze środków pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 Województwa; Priorytet II -...; Działanie 2.1 - Przeciwdziałanie wykluczeniu informacyjnemu; W ramach projektu planowany jest m.in. zakup oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz peryferyjnego do obsługi systemu dla podatnika oraz bibliotek uczestniczących w projekcie. W ramach projektu instytucja ma zaopatrzyć w sprzęt komputerowy 142 biblioteki wymienione w projekcie jako partnerzy. Z chwilą zakupu sprzęt ten staje się z mocy umowy partnerskiej własnością poszczególnych bibliotek. Biblioteki te są samodzielnymi jednostkami organizacyjnymi, nie są podatnikami VAT lub prowadzą wyłącznie działalność zwolnioną z podatku VAT.

Jednostka Wdrażania Programów Unijnych nie wyraziła zgody na odrębne wyfakturowanie sprzętu dla partnerów. Nie wyraziła również zgody na częściowe traktowanie podatku VAT od zakupu dla 142 bibliotek jako kwalifikowany koszt projektu. Uważa, ze podatnik powinien odliczać podatek od całości wydatków w ramach projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Biblioteka - jako wnioskodawca o interpretację podatku VAT - może odliczać VAT na dotychczasowych zasadach (proporcja) od wszystkich zakupów w ramach projektu w sytuacji, gdy zakupione oprogramowanie i sprzęt będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych u podatnika, jak również czynności zwolnionych z opodatkowania wykonywanych przez biblioteki partnerskie.

Brak decyzji w sprawie kwalifikowalności podatku VAT opóźnia rozpoczęcie projektu o blisko rok. Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego nie ma jednoznacznego poglądu w tej sprawie. Źródłem kłopotów jest fakt, że projekt przewiduje dwa rodzaje wydatków:

* wydatki na zakupy przeznaczone dla beneficjenta, czyli dla naszej Biblioteki,

* wydatki na zakupy przeznaczone dla 142 bibliotek partnerskich. Umowa o partnerstwie przewiduje, że sprzęt zakupiony dla tych bibliotek staje się automatycznie ich własnością.

Jednostka Wdrażania Programów Unijnych stoi na stanowisku, że do tej pory beneficjentami projektów unijnych były podmioty albo odzyskujące VAT (np. przedsiębiorstwa), albo nie odzyskujące go (np. samorządy). Projekt Biblioteki jest z tego punktu widzenia precedensowy, ponieważ beneficjentem jest podmiot odzyskujący VAT, a partnerami, na rzecz których poniesionych będzie ok. 72% wydatków, będą podmioty podatku VAT nie odzyskujące.

Zdaniem podatnika dla rozliczenia projektu zasadne jest, by podatek VAT stanowił w całości koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

1.

wykorzystywanych do czynności nie objętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),

2.

wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nie mniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z czynnościami w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdą przepisy art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zatem, dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Ponadto należy podkreślić, iż przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy o podatku VAT, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy, a zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych bądź zwolnionych). Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest instytucją kultury i czynnym podatnikiem VAT. Usługi Biblioteki są ogólnie dostępne i bezpłatne, z wyłączeniem opłat: za usługi informacyjne, bibliograficzne, reprograficzne, wypożyczenia międzybiblioteczne, za wypożyczenia materiałów audiowizualnych, w formie kaucji za wypożyczone materiały biblioteczne, za niezwrócenie w terminie wypożyczonych materiałów bibliotecznych, za uszkodzenie, zniszczenie lub niezwrócenie materiałów bibliotecznych, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) znowelizowanej ustawy o VAT, są zwolnione od podatku.

Poza usługami nieodpłatnymi i opłatami instytucja wykonuje usługi, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Do usług tych należą m.in. usługi ksero, sprzedaż wydawnictw własnych, wynajem pomieszczeń.

Ponieważ nie jest możliwe całkowite wyodrębnienie czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, instytucja pomniejsza kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z proporcji obliczonej zgodnie z art. 90 ustawy o VAT, natomiast od czynności związanych wyłącznie z działalnością kulturalną, biblioteka nie odlicza podatku naliczonego od zakupów.

Wnioskodawca ubiega się o realizowanie programu inwestycyjnego finansowanego ze środków pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 Województwa, tytuł projektu: "...".

W ramach projektu planowany jest m.in. zakup oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz peryferyjnego do obsługi systemu dla podatnika oraz bibliotek uczestniczących w projekcie. W ramach projektu instytucja ma zaopatrzyć w sprzęt komputerowy 142 biblioteki wymienione w projekcie jako partnerzy. Biblioteki te są samodzielnymi jednostkami organizacyjnymi, nie są podatnikami VAT lub prowadzą wyłącznie działalność zwolnioną.

Przedmiotowy projekt przewiduje dwa rodzaje wydatków:

* wydatki na zakupy przeznaczone dla beneficjenta, czyli Wnioskodawcy;

* wydatki na zakupy przeznaczone dla 142 bibliotek partnerskich, jednocześnie umowa o partnerstwie przewiduje, iż z chwilą zakupu sprzęt ten staje się z mocy umowy partnerskiej własnością poszczególnych bibliotek.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi fakt, czy może odliczyć podatek VAT na dotychczasowych zasadach od wszystkich zakupów w ramach projektu.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca prowadzi nieodpłatną działalność niepodlegającą ustawie o podatku od towarów i usług oraz działalność mieszczącą się w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku VAT (zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione).

Należy zauważyć, iż przepisy art. 90 i art. 91 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie do tej części obrotów i zakupów, która związana jest z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy (tj. opodatkowaną i zwolnioną), a nie dotyczą działalności niepodlegającej opodatkowaniu.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, iż od czynności związanych wyłącznie z działalnością kulturalną, biblioteka nie odlicza podatku naliczonego od zakupów, natomiast w przypadku zakupów służących działalności gospodarczej, ponieważ nie jest możliwe całkowite wyodrębnienie czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, instytucja pomniejsza kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z proporcji obliczonej zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu sprzętu i oprogramowania w ramach realizowanego projektu, przeznaczonego wyłącznie dla beneficjenta tj. Wnioskodawcy, ale tylko w tej części która związana jest ze sprzedażą opodatkowaną.

Natomiast Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia z faktur zakupu sprzętu i oprogramowania w ramach realizowanego projektu, przeznaczonego dla 142 bibliotek partnerskich.

Należy także podkreślić, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga co do prawidłowości przyporządkowania przez Wnioskodawcę wykonywanych czynności odpowiednio do działalności niepodlegającej opodatkowaniu, opodatkowanej czy też zwolnionej z opodatkowania, jak również nie dotyczy kwestii związanej z opodatkowaniem (bądź nie) podatkiem od towarów i usług otrzymywanych dotacji podmiotowych, gdyż zagadnienia te nie były przedmiotem zapytania. Wobec powyższego, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, nie mogą być rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl