IPPP1/443-1017/10-4/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1017/10-4/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2010 r. (data wpływu 1 października 2010 r.) uzupełnione pismem z dnia 25 października 2010 r. (data wpływu 28.10.2010) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 13 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 października 2010 r. (data wpływu 28 października 2010 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 13 października 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Dyrekcja Inwestycji jako samorządowa jednostka budżetowa przy której działa gospodarstwo pomocnicze pn. Zakład Administrowania Nieruchomościami w L. Gospodarstwo Pomocnicze L Dyrekcji Inwestycji z siedzibą w C, - zwraca się z prośbą o wydanie pisemnej interpretacji potwierdzającej brak możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych na Zakład Administrowania Nieruchomościami, które wpłyną po dacie likwidacji ww. gospodarstwa pomocniczego oraz faktur za media, których termin płatności przypada po dniu 31 grudnia 2010 r., - przez przejmującą należności i zobowiązania w wyniku likwidacji gospodarstwa pomocniczego samorządową jednostkę budżetową.

W związku z wejściem nowej ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) oraz zgodnie z art. 87 ust. 1 pkt 3 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.), z dniem 31 grudnia 2010 r. zakończeniu ulega likwidacja gospodarstw pomocniczych wojewódzkich jednostek budżetowych. Zgodnie z art. 89 ust. 4 ww. Przepisów wprowadzających "pozostałe po likwidacji składniki majątkowe, należności i zobowiązania zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego przejmuje jednostka budżetowa, przy której funkcjonowało gospodarstwo". Gospodarstwo pomocnicze zajmuje się między innymi zarządzaniem i administrowaniem nieruchomościami stanowiącymi własność Województwa L.

W związku z tym jest stroną umów m.in. o dostarczenie energii elektrycznej, gazu sieciowego. Faktury zawierające rozliczenie zużytych mediów wystawione przez usługodawców, posiadać będą terminy płatności przypadające po dniu likwidacji gospodarstwa, jak też część z nich wpłynie już po dniu 31 grudnia 2010 r. tj. po dacie likwidacji gospodarstwa. Jak wspomniano, należności i zobowiązania gospodarstwa przejmie samorządowa jednostka budżetowa, przy której funkcjonowało gospodarstwo.

Ta właśnie jednostka budżetowa będzie zobowiązana do zapłaty zobowiązań wynikających z faktur VAT wystawionych na Zakład Administrowania Nieruchomościami w L. Gospodarstwo Pomocnicze L Wojewódzkiej Dyrekcji Inwestycji z siedzibą w C. Przepisy Ordynacji podatkowej odnoszące się do praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształconych (art. 94) nie zawierają regulacji odnoszących się do gospodarstw pomocniczych. Z podobnego typu jednostek regulują jedynie zasady łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych (art. 93b).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy samorządowa jednostka budżetowa, przy której działało zlikwidowane gospodarstwo pomocnicze (likwidacja na podstawie art. 87 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych - Dz. U. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.), będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych na gospodarstwo pomocnicze, które wpłyną po dacie likwidacji tego gospodarstwa oraz z faktur za media, których termin płatności przypada po dniu 31 grudnia 2010 r., związku z przejmowaniem należności i zobowiązań w wyniku likwidacji.

Stanowisko Wnioskodawcy

Pomimo, że art. 89 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 z poz. zm.) przewiduje, iż pozostałe po likwidacji składniki majątkowe, należności i zobowiązania zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego przejmuje jednostka budżetowa, przy której funkcjonowało gospodarstwo, przepisy Ordynacji podatkowej ani inne przepisy szczególne, nie przewidują podatkowego następstwa prawnego samorządowej jednostki budżetowej po likwidacji gospodarstwa pomocniczego, które przy niej działało. Tym samym Wnioskodawca uważa, że brak jest podstaw do przejęcia uprawnienia, przez samorządową jednostkę budżetową, do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych na gospodarstwo pomocnicze, które wpłyną po dacie likwidacji tego gospodarstwa oraz z faktur za media, których termin płatności przypada po dniu 31 grudnia 2010 r., przez przejmującą należności i zobowiązania gospodarstwa w wyniku jego likwidacji - samorządową jednostkę budżetową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie podatkowym regulują m.in. przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Zgodnie z art. 93 § 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.

osób prawnych,

2.

osobowych spółek handlowych,

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowych

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W myśl art. 93 § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1.

innej osoby prawnej (osób prawnych);

2.

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Stosownie do art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Według art. 93a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

a.

innej spółki niemającej osobowości prawnej,

b.

spółki kapitałowej;

2.

spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Nadmienić przy tym należy, iż na mocy art. 93e Ordynacji podatkowej, przepisy art. 93-93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej.

Oznacza to, że aby określić zakres przejmowanych przez następcę prawnego praw i obowiązków, należy dokonać oceny nie tylko przepisów Ordynacji podatkowej, ale także innych aktów prawnych.

Określona wyżej cytowanymi przepisami Ordynacji podatkowej sukcesja jest sukcesją uniwersalną, co oznacza, że następca prawny wstępuje we wszystkie (z uwzględnieniem postanowień art. 93e Ordynacji podatkowej) przewidziane przepisami prawa podatkowego prawa i obowiązki podatnika.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.) z dniem 31 grudnia 2010 r. zakończeniu ulega likwidacja gospodarstw pomocniczych gminnych, powiatowych i wojewódzkich jednostek budżetowych.

Stosownie do postanowień art. 89 ust. 1 i 4 ww. ustawy, gospodarstwo pomocnicze państwowej jednostki budżetowej likwiduje kierownik jednostki budżetowej, przy którym funkcjonowało gospodarstwo. Pozostałe po likwidacji składniki majątkowe, należności i zobowiązania zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego przejmuje jednostka budżetowa, przy której funkcjonowało gospodarstwo. Przejęcie następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.

W tym miejscu należy dodać, iż gospodarstwa pomocnicze funkcjonują jako wyodrębniona pod względem organizacyjnym i finansowym część działalności podstawowej jednostki budżetowej albo jako jej działalność uboczna. Gospodarstwa pomocnicze pokrywają koszty swojej działalności z uzyskiwanych przychodów własnych. Do dnia 31 grudnia 2010 r. winna zostać zakończona likwidacja zakładów pomocniczych. Likwidacji gospodarstw pomocniczych dokonuje kierownik jednostki. Ponadto składniki majątkowe, należności i zobowiązania zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego przejmuje jednostka budżetowa przy której funkcjonowało gospodarstwo.

Z opisu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jako samorządowa jednostka budżetowa przeprowadza likwidację gospodarstwa pomocniczego, które działa przy ww. jednostce budżetowej. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami wprowadzającymi ustawę o finansach publicznych Wnioskodawca przejmie pozostałe po likwidacji gospodarstwa pomocniczego składniki majątkowe, zobowiązania i należności.

Powołanych wyżej przepisów Ordynacji podatkowej, wynika iż przejęcie składników majątkowych, zobowiązań i należności zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego nie jest okolicznością przewidzianą w tej ustawie, która skutkuje uniwersalnym przejściem praw i obowiązków podatkowych na Wnioskodawcę (co nie oznacza, że określone prawa lub obowiązki nie powstaną na mocy uregulowań szczególnych).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego - art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy.

Wobec powyższego, Wnioskodawca po dniu 31 grudnia 2010 r. nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur lub faktur korygujących, które wpłyną po tym dniu, wystawionych na gospodarstwo pomocnicze, a dotyczących okresu sprzed i po przejęciu, jak również faktur za media, których termin płatności przypada po dniu przejęcia, ponieważ przejęcie składników majątkowych, zobowiązań i należności zlikwidowanego gospodarstwa pomocniczego nie skutkuje uniwersalnym przejściem praw i obowiązków podatkowych na Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl