IPPP1-443-1015/09-6/JL - Uznanie premii pieniężnych za rabaty i ich opodatkowanie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1015/09-6/JL Uznanie premii pieniężnych za rabaty i ich opodatkowanie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2009 r. (data wpływu 19 października 2009 r.) - uzupełnionym w dniu 9 listopada 2009 r. na wezwanie wysłane w dniu 2 listopada 2009 r. oraz w dniu 21 stycznia 2010 r. na wezwanie wysłane w dniu 5 stycznia 2010 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

*

opodatkowania premii pieniężnych otrzymywanych za osiągnięcie określonego poziomu obrotów handlowych - jest prawidłowe,

*

stwierdzenia, iż otrzymywane premie nie stanowią rabatu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych otrzymywanych za osiągnięcie określonego poziomu obrotów handlowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest firmą handlową zajmującą się sprzedażą sprzętu AGD i RTV - znanych polskich i światowych producentów sprzętu AGD i RTV. Wszystkie towary Spółka kupuje od swoich dostawców - firm polskich. Z dostawcami wiążą Spółkę wieloletnie umowy współpracy, na mocy których, Spółka uzyskuje między innymi od swoich dostawców premie pieniężne (bonusy) w rozliczeniu (miesięcznym/kwartalnym/rocznym) za zrealizowanie w danym okresie poziomu zakupów. Premie czasem są przewidziane umowami a czasem nie wynikają z umów lecz są świadczeniem przyznawanym jednostronnie przez dostawców.

Z otrzymaniem premii nie wiąże się ze strony Spółki żadne świadczenie na rzecz dostawców. Premie są wyrazem uznania ze strony dostawców i zachętą do dalszej współpracy.

Ponadto w piśmie będącym uzupełnieniem do wniosku Spółka wyjaśniła, że premie pieniężne nie są związane z żadnym świadczeniem Spółki na rzecz dostawców wypłacających premie. Spółka nie jest zobowiązana do podejmowania jakichkolwiek działań lub zaniechań oczekiwanych przez dostawców, nie musi eksponować towarów zgodnie z oczekiwaniem dostawców, nie jest zobowiązana do zakupów wyłącznie u określonych dostawców ani nie musi dokonywać określonych zakupów lub podejmować akcji reklamowych. Przyznanie premii pieniężnej nie jest uzależnione od asortymentu zakupywanego towaru. Spółka nie ma możliwości powiązania otrzymywanej premii z określonymi dostawami, gdyż premie przyznawane są w okresach kwartalnych i rocznych. W okresach kwartalnych dokonywanych jest kilkadziesiąt dostaw, a w okresach rocznych kilkaset. Ponadto premie roczne dotyczą tych samych dostaw co premie kwartalne. Część towarów z poszczególnych dostaw jest zwracana do dostawcy, część jest przeceniana. Premie nie dotyczą zatem konkretnych dostaw ani konkretnych towarów, lecz sumy dostaw z poszczególnych okresów za jakie jest przyznawana premia, czyli kwartałów lub lat. Wyłączną podstawą do uzyskania premii jest osiągnięcie określonego poziomu obrotów. Wielkość obrotów pieniężnych jest obliczana na podstawie sumy wartości zakupów określonych w fakturach wystawionych przez danego dostawcę w danym okresie (kwartał, rok). Pułap obrotów jest bardzo różny ale można przyjąć, iż pułap od którego uzależnione są premie, wynosi 100.000,00 zł kwartalnie. Niższe obroty przeważnie nie uprawniają do premii. Premie nie są związane z usługami, gdyż Spółka nie wykonuje żadnych świadczeń na rzecz dostawców innych niż wynikające z umów sprzedaży. Premie jednak są związane z dostawami towarów, gdyż są uzależnione od wielkości dokonanych zakupów w określonym przedziale czasowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przyznawane premie (bonusy) podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Spółka, otrzymując premie (bonusy), nie wykonuje usług na rzecz swoich dostawców w rozumieniu wyżej przytoczonego przepisu, które mogłyby być ekwiwalentem otrzymywanych świadczeń pieniężnych. Spółka otrzymuje świadczenia pieniężne w zasadzie jedynie za to, iż utrzymuje współpracę z dostawcą na odpowiednim poziomie. Nie jest to jednak żadna usługa. W ocenie podatnika zatem brak jest podstaw do opodatkowania podatkiem od towarów i usług przychodów z tytułu otrzymywanych bonusów. Nie można też uznać, iż dostawcy udzielają rabatu Spółce poprzez obniżenie ceny towaru, gdyż przyznana premia nie dotyczy konkretnych towarów ani też konkretnych dostaw i nie sposób uznać, które towary w jakiej wysokości powinny mieć obniżone ceny. Co więcej premie roczne dotyczą często tych samych dostaw co premie kwartalne. Ponadto, często się zdarza, iż już po uzyskaniu premii, niektóre towary z dostaw objętych premiami, są zwracane dostawcom w cenach pierwotnych, na które nie mają wpływu premie. Z tych względów w ocenie Spółki, premie pieniężne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT jako usługa, ani też nie mogą być rozliczane jako upust z ceny towaru, który dokumentowany winien być korygującą fakturą VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się:

*

za prawidłowe w zakresie opodatkowania premii pieniężnych otrzymywanych za osiągnięcie określonego poziomu obrotów handlowych,

*

za nieprawidłowe w zakresie stwierdzenia, iż otrzymywane premie nie stanowią rabatu.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Mocą art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie, których wypłacane są tzw. premie pieniężne (bonusy). Skutki podatkowe dotyczące otrzymywania premii pieniężnych uzależnione będą od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Zgodnie z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż z dostawcami wiążą Spółkę wieloletnie umowy współpracy, na mocy których, Spółka uzyskuje między innymi od swoich dostawców premie pieniężne (bonusy) w rozliczeniu (miesięcznym/kwartalnym/rocznym) za zrealizowanie w danym okresie poziomu zakupów. Premie czasem są przewidziane umowami a czasem nie wynikają z umów lecz są świadczeniem przyznawanym jednostronnie przez dostawców. Z otrzymaniem premii nie wiąże się ze strony Spółki żadne świadczenie na rzecz dostawców. Premie są wyrazem uznania ze strony dostawców i zachętą do dalszej współpracy. Spółka nie jest zobowiązana do podejmowania jakichkolwiek działań lub zaniechań oczekiwanych przez dostawców, nie musi eksponować towarów zgodnie z oczekiwaniem dostawców, nie jest zobowiązana do zakupów wyłącznie u określonych dostawców ani nie musi dokonywać określonych zakupów lub podejmować akcji reklamowych. Przyznanie premii pieniężnej nie jest uzależnione od asortymentu zakupywanego towaru. Spółka nie ma możliwości powiązania otrzymywanej premii z określonymi dostawami, gdyż premie przyznawane są w okresach kwartalnych i rocznych. Wyłączną podstawą do uzyskania premii jest osiągnięcie określonego poziomu obrotów. Wielkość obrotów pieniężnych jest obliczana na podstawie sumy wartości zakupów określonych w fakturach wystawionych przez danego dostawcę w danym okresie (kwartał, rok). Pułap obrotów jest bardzo różny ale można przyjąć, iż pułap od którego uzależnione są premie, wynosi 100.000,00 zł kwartalnie. Niższe obroty przeważnie nie uprawniają do premii. Premie nie są związane z usługami, gdyż Spółka nie wykonuje żadnych świadczeń na rzecz dostawców innych niż wynikające z umów sprzedaży. Premie jednak są związane z dostawami towarów, gdyż są uzależnione od wielkości dokonanych zakupów w określonym przedziale czasowym.

Jak wynika z powyższego, wysokość premii uzależniona jest od wielkości dokonywanych zakupów. Jest ona ustalana od wartości dokonanych zakupów w danym okresie rozliczeniowym.

Odnosząc się do powyższego, można stwierdzić, że bonusy otrzymywane przez Zainteresowanego można przyporządkować do konkretnych dostaw. Bowiem obrót uprawniający go do uzyskania gratyfikacji pieniężnych ustalany jest na podstawie wielkości faktycznie zrealizowanych zakupów dokonanych w konkretnie określonym przedziale czasowym (kwartału, roku). Jak podaje Wnioskodawca, podstawą do uzyskania premii jest osiągnięcie określonego poziomu obrotów. Wielkość obrotów pieniężnych jest obliczana na podstawie sumy wartości zakupów określonych w fakturach wystawionych przez danego dostawcę w danym okresie. W przypadku otrzymywanych przez Spółkę bonusów można stwierdzić jaka w danym okresie była liczba dostaw, a tym samym przyporządkować bonus do konkretnych transakcji. Również częstotliwość obrotów odnosi się do konkretnej liczby transakcji, a także do danego okresu. Bez określenia liczby dostaw i odniesienia ich do danego przedziału czasowego niemożliwym byłoby bowiem stwierdzić czy transakcje są częstotliwe czy też nie.

Zatem, przedmiotowy rabat, mający bezpośredni wpływ na wartość dostaw, prowadzić będzie do obniżenia ceny towarów. Będzie możliwość ustalenia, o ile nastąpiło obniżenie ceny każdej jednostkowej transakcji udokumentowanej fakturą, nawet jeżeli będzie ich więcej niż jedna w danym okresie rozliczeniowym. Tym samym, przyznany rabat będzie mógł być przyporządkowany przez wypłacającego premię (sprzedawcę) do konkretnej dostawy.

Ponadto - jak wynika z wniosku - Spółka nie jest w żaden sposób zobowiązana do świadczenia innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp. na rzecz kontrahentów.

Oznacza to zatem, że Spółka nie świadczy wobec kontrahentów usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT.

Reasumując, należy uznać, że przedmiotowe bonusy stanowią w istocie rabaty obniżające wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszające podstawę opodatkowania. Zatem, uzyskanie przedmiotowych bonusów podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług i na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., należy w takiej sytuacji wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia. W związku z tym powyższe bonusy nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl