IPPP1/443-1014/13-4/ISZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1014/13-4/ISZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2013 r. (data wpływu 3 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia Mieszkaniowa ubiega się o dofinansowanie z krajowych środków publicznych środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach osi 4 Leader. Do złożenia wniosku o płatność wymagana jest interpretacja Ministra Finansów o kwalifikowalności podatku VAT.

Spółdzielnia jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Spółdzielnia wykonuje czynności opodatkowane oraz czynności zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Utworzenie placu zabaw dla dzieci nie ma związku z wykonywanymi przez Spółdzielnię czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Realizując powyższą operację Spółdzielnia nie może odzyskać w żaden sposób zapłaconego podatku VAT w myśl art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.

Przedmiotem wniosku jest projekt realizowany w ramach osi 4 Leader działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" pt. "Rozwijanie aktywności społeczności lokalnej poprzez utworzenie placu zabaw. W ramach projektu został wykonany plac zabaw składający się z następujących elementów; huśtawka szt. 2, zjeżdżalnia, huśtawka ważka podwójna, karuzela, zestaw gimnastyczny, kiwaki szt. 2 i piaskownica. Całość otoczona jest ogrodzeniem, wykonano nawierzchnię piaszczystą i zamontowano wyposażenie. Urządzenia placu zabaw zostały przekazane w użyczenie przez Gminę.

Prace zostały wykonane zgodnie z umową podpisaną z wykonawcą, na podstawie której została wystawiona faktura VAT na kwotę brutto 43.000,00 zł.

W związku z korzystaniem przez Spółdzielnię ze zwolnienia podmiotowego nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwalnia się od podatku VAT czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni. Zapłacony przez Spółdzielnię Mieszkaniową w fakturze VAT podatek VAT nie podlega odliczeniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będący podatnikiem podmiotowo zwolnionym od podatku od towarów i usług ma możliwość odliczenia podatku naliczonego zapłaconego w ramach dokonywania zakupu towarów i usług związanych z realizacją operacji w ramach osią Leader działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju (małe projekty) pt. "Rozwijanie aktywności społeczności lokalnej poprzez utworzenie nowego placu zabaw".

Zdaniem Wnioskodawcy:

Korzystanie ze zwolnienia podmiotowego nie daje możliwości odliczenia podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu towarów i usług stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z faktury VAT za wykonanie placu zabaw.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA jest niezbędna do zaliczenia podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego w ramach zrealizowanego projektu w ramach osi 4 Leader działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju (małe projekty) pt. "Rozwijanie aktywności społeczności lokalnej poprzez utworzenie nowego placu zabaw".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Spółdzielnia wykonuje czynności opodatkowane oraz czynności zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Przedmiotem wniosku jest projekt realizowany w ramach osi 4 Leader działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" pt. "Rozwijanie aktywności społeczności lokalnej poprzez utworzenie placu zabaw". W ramach projektu został wykonany plac zabaw składający się z następujących elementów; huśtawka szt. 2, zjeżdżalnia, huśtawka ważka podwójna, karuzela, zestaw gimnastyczny, kiwaki szt. 2 i piaskownica. Całość otoczona jest ogrodzeniem, wykonano nawierzchnię piaszczystą i zamontowano wyposażenie. Urządzenia placu zabaw zostały przekazane w użyczenie przez Gminę.

Wnioskodawca w opisie sprawy wskazuje, że utworzenie placu zabaw dla dzieci nie ma związku z wykonywanymi przez Spółdzielnię czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a Wnioskodawca był czynnym podatnikiem podatku VAT. Bez znaczenia dla sprawy pozostaje fakt, że Wnioskodawca w ramach wykonywanej działalności gospodarczej korzysta również ze zwolnienia, (m.in. o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy). W analizowanej sprawie kluczową rolę odgrywa związek dokonywanych zakupów z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony jeden z podstawowych warunków uprawniających do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy - dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów dokonywanych do celów realizacji projektu pt. "Rozwijanie aktywności społeczności lokalnej poprzez utworzenie nowego placu zabaw".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl