IPPP1/443-1013/08-4/GD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1013/08-4/GD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2008 r. (data wpływu 27 maja 2008 r.), uzupełniony w dniu 23 lipca 2008 r. na wezwanie nr IPPP1/443-1013/08-2/GD z dnia 10 lipca 2008 r. (doręczone w dniu 15 lipca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy skażonego alkoholu etylowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy skażonego alkoholu etylowego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 23 lipca 2008 r. na wezwanie nr IPPP1/443-1013/08-2/GD z dnia 10 lipca 2008 r. (doręczone w dniu 15 lipca 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

- Spółka posiada od stycznia 2006 r. akta weryfikacyjne sporządzone przez pracowników Urzędu Celnego. Spółka jest producentem rozpuszczalników i rozcieńczalników złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24 30.22 - 79 i kodem CN ex 3814 00 90 oraz środków zapobiegających zamarzaniu i pozostałych płynów usuwających oblodzenie, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.66.33-50 i kodem CN ex 3820 00 00. Współwłaściciele Spółki postanowili złożyć do naczelnika urzędu celnego wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Po uzyskaniu zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego Spółka zamierza dokonywać zakupu alkoholi etylowych całkowicie skażonych w państwach członkowskich Unii Europejskiej i wykorzystywać zakupione alkohole etylowe do produkcji rozcieńczalników i płynów usuwających oblodzenie. Zakupione alkohole etylowe będą całkowicie skażone na podstawie Rozporządzenia Komisji nr 3199/93/WE z dnia 22 listopada 1993 r. "w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholi etylowych do celów zwolnienia z podatku akcyzowego" (Dz. Urz. WE L 288). Zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (WE) z dnia 10 sierpnia 2005 r. zmieniającym Rozporządzenie (WE) Nr 3199/93 "w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażania alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego" (Dz. Urz. L 208, 11/08/2005 P. 012 - 0015). Produkcja rozcieńczalnika będzie polegała na odważaniu odpowiedniej ilości alkoholu etylowego całkowicie skażonego w opakowaniach transportowych w obecności pracownika Urzędu Celnego i dodaniu wyliczonych ilości pozostałych składników wg opracowanych w Spółce receptur. Fakt właściwego wytworzenia rozcieńczalnika w Spółce będzie każdorazowo dokumentowany w formie protokołu wytworzenia zatwierdzanego przez pracownika Urzędu Celnego nadzorującego proces produkcji. Sprzedaż nastąpi w opakowaniach transportowych (autocysternach, paletopojemnikach, bębnach stalowych) oraz opakowaniach jednostkowych od 0,5 do 60 litrów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy treść paragrafu 18 ust. 1 pkt 2a lit. a) Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) "w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego" zezwala Spółce na zakup alkoholi etylowych całkowicie skażonych z zachowaniem zwolnień od podatku akcyzowego w państwach członkowskich Unii Europejskiej przewożonych w opakowaniach transportowych masowych (autocysterny, cysterny kolejowe) do produkcji rozpuszczalników i rozcieńczalników złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.30.22.-79 i kodem CN ex 3814 00 90 oraz środków zapobiegających zamarzaniu i pozostałych płynów usuwających oblodzenie, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWIU ex 24.66.33-50 i kodem CN ex 3820 00 00 według opracowanych w spółce receptur.

Zdaniem Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy, Spółka będzie mogła kupować w państwach członkowskich Unii Europejskiej alkohol etylowy całkowicie skażony z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy do produkcji rozpuszczalników i rozcieńczalników oraz płynów usuwających oblodzenie, a gotowe produkty wyprodukowane według opracowanych w Spółce receptur sprzedawać jako rozcieńczalniki lub płyny usuwające oblodzenie. Paragraf 18 ust. 1 pkt 2a lit. a) - zwalnia od akcyzy alkohole etylowe używane do produkcji m.in. rozcieńczalników i płynów usuwających oblodzenie środkami dopuszczonymi do skażenia na podstawie rozporządzenia komisji nr 3199/93/WE. Wymienione skażalniki są należycie podane przez państwa Unii Europejskiej do wiadomości i zaakceptowane zgodnie z art. 27 ust. 3 i 4 Dyrektywy Rady Nr 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. "w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych" (Dz. U. L 316 z 31.10.1992, str. 21 Dyrektywa zmieniona Traktatem Przystąpienia do UE z 2003 r.) do całkowitego skażania alkoholu etylowego. W powyższej Dyrektywie art. 27 ust. 1 pkt b - zwalnia produkty objęte dyrektywą z ujednoliconego podatku akcyzowego gdy alkohol jest całkowicie skażony zgodnie z wymogami każdego Państwa Członkowskiego i używany do wytwarzania jakiegokolwiek produktu nie przeznaczonego do spożycia przez ludzi. Takimi produktami są rozpuszczalniki i płyny usuwające oblodzenie. Produkcja rozcieńczalników i płynów usuwających oblodzenie na bazie alkoholi etylowych całkowicie skażonych ilościami i skażalnikami zgłoszonymi przez kraje Unii Europejskiej zdaniem Spółki jest dopuszczalna. Zwolnienie wynikające z paragrafu 18 ust. 1 pkt 2a lit. a) ma zastosowanie pod warunkiem spełnienia wymogów wymienionych w paragrafie 18 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. "w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego" (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy "o podatku akcyzowym" (Dz. U. 29 poz. 257) z dnia 23 stycznia 2004 r. nabycie wewnątrzwspólnotowe - przemieszczanie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Zgodnie z art. 26 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym - pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony jeżeli wyroby są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej. Spółka po uzyskania statusu składu podatkowego będzie spełniała powyższe warunki.

Pismem z dnia 18 lipca 2008 r. Spółka uzupełniła własne stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego:

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie mogła nabywać wewnątrzwspólnotowo alkohol etylowy całkowicie skażony w opakowaniach transportowych masowych do produkcji rozpuszczalników i rozcieńczalników złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swoim składzie alkohol etylowy oznaczonych symbolem PKWiU ex 24 30.22-79 i kodem CN ex 3814 0090 oraz środków zapobiegających zamarzaniu i pozostałych płynów usuwających oblodzenie, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24 66.33-50 i kodem CN ex 3820 00 00 według opracowanych w Spółce receptur.

Spółka po otrzymaniu statusu składu podatkowego i spełnieniu warunków wynikających z § 18 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn. z 2006 r., Dz. U. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.)

* pkt 1 podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający alkohol etylowy, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupiony alkohol zostanie zużyty do celów, o których mowa w ust. 1;

* pkt 2 podmiot uprawiony do zwolnienia, wykorzystujący wyprodukowany w zakresie swojej działalności gospodarczej alkohol etylowy do celów, o których mowa w ust. 1 będzie przekazywał do właściwego naczelnika urzędu celnego do dnia 25, miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, oświadczenia o ilości i sposobie wykorzystania zwolnionego alkoholu etylowego,

* pkt 3 podmiot uprawniony posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór alkoholu etylowego z zastosowaniem procedury zawieszenia, poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy,

* pkt 4 nabycie alkoholu etylowego nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy,

* pkt 5 podmiot korzystający ze zwolnienia prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania wyrobów zwolnionych,

* będzie mogła nabywać wewnątrzwspólnotowo alkohole etylowe całkowicie skażone do produkcji własnej ww.ym. wyrobów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) wyroby akcyzowe zharmonizowane to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy. W załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym w pozycji 28 ujęte są: rozpuszczalniki i rozcieńczalniki złożone organiczne pozostałe, zawierające w swym składzie alkohol etylowy (PKWiU ex 24.30.22-79, CN ex 3814 00 90), natomiast w pozycji 29 przedmiotowego załącznika ujęte są: środki zapobiegające zamarzaniu i pozostałe płyny usuwające oblodzenie, zawierające w swym składzie alkohol etylowy (PKWiU ex 24.66.33-50, CN ex 3820 00 00).

Przez nabycie wewnątrzwspólnotowe należy rozumieć zgodnie z art. 2 pkt 11 ww. ustawy przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

W myśl art. 26 ust. 2 pkt 1 pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest również zawieszony, jeżeli wyroby są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej. Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z prowadzeniem składu podatkowego, to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest zezwolenie na prowadzenie przez podmiot składu podatkowego wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Zgodnie z § 18 ust. 1 pkt 2a lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn. z 2006 r., Dz. U. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy używany do produkcji rozpuszczalników i rozcieńczalników złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.30.22-79 i kodem CN ex 3814 00 90, środków zapobiegających zamarzaniu i pozostałych płynów usuwających oblodzenie, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.66.33-50 i kodem CN ex 3820 00 00 oraz produktów ułatwiających rozpalanie ognia, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, bez względu na symbol PKWiU i kod CN i skażony środkami dopuszczonymi do skażania na podstawie rozporządzenia Komisji nr 3199/93/WE.

Na mocy powołanego wyżej przepisu zwolnieniu podlega zatem alkohol etylowy nabywany wewnątrzwspólnotowo, spełniający warunki skażenia, o których mowa w przepisie.

Zwolnienie określone w § 18 ust. 1, zgodnie z § 18 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ma zastosowanie pod warunkiem, że:

1.

podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający alkohol etylowy, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupiony alkohol zostanie zużyty do celów, o których mowa w ust. 1;

2.

podmiot uprawniony do zwolnienia, wykorzystujący wyprodukowany w zakresie swojej działalności gospodarczej alkohol etylowy do celów, o których mowa w ust. 1, będzie przekazywał do właściwego naczelnika urzędu celnego do dnia 25. miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, oświadczenia o ilości i sposobie wykorzystania zwolnionego alkoholu etylowego;

3.

podmiot uprawniony posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór alkoholu etylowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;

4.

nabycie alkoholu etylowego nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3ustawy;

5.

podmiot korzystający ze zwolnienia prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania wyrobów zwolnionych.

Artykuł 5 Rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3649/92 z dnia 17 grudnia 1992 r. w sprawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego w wewnątrzwspólnotowym przepływie produktów objętych podatkiem akcyzowym, przeznaczonych do konsumpcji w Państwie Członkowskim wysyłki (Dz. U. UE L 92.369.17, Dz. U. UE-sp. 09.01.216) stanowi, że uproszczony dokument towarzyszący jest także stosowany w przepływie wewnątrzwspółnotowym w przypadku przewozu alkoholu całkowicie denaturowanego przewidzianego w art. 27 ust. 1 lit. a) dyrektywy Rady 92/83/EWG. Należy zauważyć, iż Polska wstępując do UE przyjęła do swojego porządku prawnego dorobek prawny Wspólnoty, w tym rozporządzenia, które swoją własną mocą stają się częścią porządku prawnego w każdym kraju UE. Dlatego też należy uznać, iż art. 5 przedmiotowego rozporządzenia Komisji ma pierwszeństwo nad § 18 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, dla zwolnienia od akcyzy nabywanego wewnątrzwspółnotowo alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka jest producentem rozpuszczalników i rozcieńczalników złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24 30.22 - 79 i kodem CN ex 3814 00 90 oraz środków zapobiegających zamarzaniu i pozostałych płynów usuwających oblodzenie, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.66.33-50 i kodem CN ex 3820 00 00. Spółka zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo skażony alkohol etylowy do produkcji ww. wyrobów (w procedurze zawieszenia poboru akcyzy). Nabywany alkohol będzie skażony środkami dopuszczonymi do skażania na podstawie rozporządzenia Komisji nr 3199/93/WE oraz będzie przewożony w opakowaniach transportowych masowych (autocysterny, cysterny kolejowe). Wyprodukowane wyroby będą sprzedawane w opakowaniach transportowych (autocysternach, paletopojemnikach, bębnach stalowych) oraz opakowaniach jednostkowych od 0,5 do 60 litrów. Wnioskodawca oświadczył, że będzie prowadził skład podatkowy oraz będzie spełniał warunki określone w § 18 ust. 2 w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego oraz powołane wyżej przepisy należy uznać, iż nabywany wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach przekraczających 5 litrów, alkohol etylowy używany do produkcji rozpuszczalników i rozcieńczalników złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.30.22-79 i kodem CN ex 3814 00 90, środków zapobiegających zamarzaniu i pozostałych płynów usuwających oblodzenie, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.66.33-50 i kodem CN ex 3820 00 00 podlega zwolnieniu na mocy § 18 ust. 1 pkt 2a rozporządzenia.

Jednak muszą zostać spełnione warunki zwolnienia, z uwzględnieniem pierwszeństwa rozporządzenia Komisji nad prawem krajowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl